Σάββατο 18 Απριλίου 2015

ΤΙ ΜΑΣ ΕΤΟΙΜΑΖΟΥΝ-Tα μη Επανδρωμένα Οχήματα και τα Συστήματα αντιμέτρων

Η ιστορία των «Μη Επανδρωμένων Οχημάτων» και συγκεκριμένα των Drones ή UAVs ξεκινά πριν από 40 έτη περίπου, όταν οι ΗΠΑ προχώρησαν στην εξέλιξη των ιπταμένων στόχων των Target Drones.
Κατά τη διάρκεια του πολέμου του Βιετνάμ, οι ΗΠΑ χρησιμοποίησαν επιτυχώς ένα Drone το «Lighting Bug», σε αποστολές τακτικής αναγνώρισης το οποίο πραγματοποίησε 3.000 εξόδους. Έκτοτε και σε διάφορες περιόδους επιχειρήσεων όπως στον πόλεμο Ισραήλ - Λιβάνου/Συρίας τη δεκαετία του 80, στον 1ο και 2ο πόλεμο του Ιράκ, στις επιχειρήσεις στη Βοσνία, Κόσσοβο και Αφγανιστάν, χρησιμοποιήθηκαν εξελιγμένες μορφές UAVs ή Drones, κυρίως σε αποστολές ISTAR (Intelligence Surveillance Target Aquition Reconnaissance) και ακολούθως για άλλες αποστολές (προσβολές στόχων, Η/Π, Δικτυοκεντρικές επιχειρήσεις κ.λ.π.).

Η αξία των αεροχημάτων αναγνωρίσθηκε σε στρατηγικό - επιχειρησιακό και τακτικό επίπεδο σε ΗΠΑ και Ευρώπη, με συνέπεια να υπάρξει μία εργώδης προσπάθεια, ώστε τα οχήματα αυτά να καλύπτουν σήμερα μία μεγάλη ποικιλία δυνατοτήτων κινήσεως-πτήσεως και αποστολών.Στις ΗΠΑ και στα πλαίσια της μετεξέλιξης των Αμερικανικών Ενόπλων Δυνάμεων, σ΄ότι αφορά τα Drones (UAV/RPV), η Αμερικανική Αεροπορία το 2005, εξέδωσε τη στρατηγική της προοπτικής με το κείμενο «The US Air Force Remotely Piloted Aircraft και Unmanned Aerial Vehicle Strategic Vision»όπου σαφώς προσδιορίζονται οι πιθανές μελλοντικές αποστολές και δυνατότητες των Drones. Σήμερα τα Drones (UAN/RPV) κατηγοριοποιούνται στις εξής κατηγορίες :
  1. Τα HALE/Drones (High Alttitute Long Edurance).
  2. Τα MALE/Drones (Medium Altitute-Long Edurance).
  3. Τα Tactical Drones (Τακτικά).
Κατά την Αμερικανική φιλοσοφία η στρατηγική ανάπτυξης των Drones καλύπτει όλες τις προαναφερθείσες κατηγορίες. Η προσοχή έχει στραφεί στις δύο τελευταίες κατηγορίες ήτοι στα MALE Drones (Medium Altitute Long Endurance) και στα Tactical Drones, καθόσον για τα HALE Drones που είναι Στρατηγικού επιπέδου αποφασίσθηκε όπως οι αποστολές ISTAR αυτών θα καλύπτονται από Δορυφόρους Επισκόπισης της Γης. Έτσι η αποστολή ISTAR, η οποία είναι και η κυρίαρχη απαίτηση για τα Drones, στο Θέατρο Επιχειρήσεων θα καλύπτεται από δύο κατηγορίες Drones :
  1. Μία Επιχειρησιακού επιπέδου με HALE Drones διαθέσιμη στο Δκτή Δυνάμεων (Force Commander).
  2. Μία Τακτικού επιπέδου με TACTICAL Drones, διαθέσιμη για τους Τμηματικούς Δκτές (Χερσαίο, Ναυτικό, Ειδικών Επιχειρήσεων) του Διοικητού Επιχειρήσεων - Δυνάμεων, καθώς και με Mini Drones για το χαμηλότερο τακτικό επίπεδο, ώστε να καλυφθούν απαιτήσεις εγγύς αναγνώρισης και ασφάλειας κατά την ανάπτυξη στρατευμάτων.
Οι σημερινές τάσεις οδηγούν στην παράλληλη ενέργεια Επανδρωμένων και Μη Επανδρωμένων Drones, τα οποία θα επιχειρούν σε σαφώς διαχωρισμένες περιοχές ή αεροδιαδρόμους για αποφυγή αμοιβαίων παρεμβολών ενώ απαιτεί Drones πλήρως αξιόπιστα για πολεμικές επιχειρήσεις χαμηλής, μεσαίας και υψηλής έντασης και ειρηνευτικές αποστολές. Τα Drones αυτά θα πρέπει :
  1. Να δύνανται να καλύψουν αποστολές ISTAR, έρευνα-αναγνώριση, εντοπισμό στόχων, εκτίμηση ζημιών, αποστολές SIGINT-COMINT (Communication Intelligence), ELINT (Electronic Intelligence).
  2. Να εκτελούν πληροφοριακές επιχειρήσεις (Information Operation) και Δικτυοκεντρικές Επιχειρήσεις (Net-Centric).
  3. Να δύνανται να μεταφέρουν όπλα για προσβολή στόχων με ακρίβεια ή τα ίδια τα Drones να προσβάλλουν στόχους.
  4. Να δύνανται να επιχειρούν πάνω από κατοικημένους τόπους και να ενισχύουν τον αγώνα κατά της τρομοκρατίας.
Περαιτέρω οι υφιστάμενες απαιτήσεις οδηγούν στην ανάπτυξη Drones για κάλυψη πολιτικού ή εμπορικού τομέα όπως  
  1. Έλεγχο πυρκαϊών, μόλυνσης περιβάλλοντος.
  2. Εφαρμογές αστυνόμευσης και ενίσχυσης του νόμου.
  3. Έλεγχο συνόρων.
  4. Ασφάλεια Θαλασσίου Περιβάλλοντος.
  5. Έρευνα - Διάσωση κ.λ.π.
Πέρα από τα Drones, υφίσταται ήδη ανάπτυξη σε «Μη Επανδρωμένα Οχήματα» Ξηράς και Θαλάσσης. Μέχρι στιγμής σ΄ότι αφορά τα Μη Επανδρωμένα Συστήματα Ξηράς, αναφερόμεθα σε ρομποτικές εφαρμογές οι οποίες εξελίσσονται, ενώ ήδη είδαμε την ανάπτυξη και επιχειρησιακή αξιοποίηση υποβρυχίου οχήματος πολλαπλών χρήσεων (VUUV) «Sea OTTER», κατάλληλου για ναρκαλιεία, συλλογή πληροφοριών παράκτιων περιοχών.Η αντιμετώπιση της απειλής από Drones, είναι περίπου η αυτή με τη σημερινή αντιμετώπιση της από αέρος απειλής, που πλέον της ηλεκτρονικής παραπλάνησης περιλαμβάνει υψηλής ακρίβειας πυροβόλα και Κ/Β Βλήματα (VSHORAD ή SHORAD) όπως τα PHALANX και RAM που διαθέτει το Πολεμικό Ναυτικό μας, καθώς και νέο Α/Α σύστημα, υψηλής ευαισθησίας και αξιοπιστίας που προτείνεται από την RHEIMENTAL, ήτοι το νέο αυτοκινούμενο Α/Α σύστημα της OERLIKOΝ/ CONTRAVES.
Πρέπει όμως να παρατηρήσουμε ότι η νέα τεχνολογία που θα εφαρμοσθεί στα Drones (μικρή ηλεκτρονική υπογραφή, τεχνολογία STEATHL), θα επιβάλλει τη βελτίωση των χαρακτηριστικών των Α/Α συστημάτων (πυροβόλα, VSHORAD και SHORAD) ώστε αυτά να δύνανται να ανακαλύπτουν την απειλή των Drones και να την αντιμετωπίζουν αξιόπιστα. Τα «Μη Επανδρωμένα Οχήματα» και με βάση την αλματώδη ανάπτυξή τους, θα επιφέρουν σημαντικές αλλαγές στη δομή, οργάνωση και σύνθεση των Ενόπλων Δυνάμεων, στη σχεδίαση και εκτέλεση των επιχειρήσεων, θα έχουν επιπτώσεις στους προϋπολογισμούς των Ενόπλων Δυνάμεων, θα παρέξουν οικονομία στο ανθρώπινο δυναμικό, ενώ θα δρουν σε περιβάλλον που είναι επικίνδυνο ή απαγορευτικό για τον άνθρωπο. Στη χώρα μας θα πρέπει να αρχίσουμε άμεσα τη μελέτη του θέματος, στα πλαίσια της μελλοντικής δομής των Ενόπλων Δυνάμεών μας, ενώ θα πρέπει να ενισχυθεί η διασυνεργασία με άλλες χώρες για ανάπτυξη Drones ή γενικότερα «Μη Επανδρωμένων Οχημάτων», όπως ήδη γίνεται σε συνεργασία της ΕΑΒ με τη Γαλλία για το NEURON DRONE (UCAV). Στα πλαίσια αυτής της μελέτης θα πρέπει να εξετασθεί και ο τρόπος ενσωμάτωσης των Drones στον εναέριο χώρο, αφ΄ενός για την προστασία των εθνικών συμφερόντων μας και αφ΄ετέρου για τη διατήρηση των διαδικασιών που καθορίσθηκαν από την ICAO για τις πτήσεις των αεροσκαφών και στην περίπτωση των Drones (UAV/RPV).http://defencenews.gr/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου