ΧΡΗΣΙΜΕΣ ΣΥΝΔΕΣΕΙΣ | ΚΕΙΜΕΝΑ | ΒΙΝΤΕΟ

Δευτέρα 4 Μαΐου 2020

Matthew Guariglia: COVID-19 και ο Κίνδυνος για το Μέλλον της Πολιτικής Διαμαρτυρίας

Matthew Guariglia: COVID-19 και ο Κίνδυνος για το Μέλλον της Πολιτικής Διαμαρτυρίας
Άρθρο που δημοσιεύτηκε στην ιστοσελίδα της οργάνωσης Electronic Frontier Foundation. Ο Matthew Guariglia είναι πολιτικός αναλυτής με ειδίκευση της επιτήρηση. Μετάφραση Δημήτρης Πλαστήρας
Πολλές από τις νέες δυνατότητες παρακολούθησης που χρησιμοποιούνται αυτή τη στιγμή από την κυβέρνηση για να αντιμετωπίσει την κρίση του COVID-19 θα κάνουν κακό στα συνταγματικά μας δικαιώματα για πολλά χρόνια ακόμη. Οι άνθρωποι θα εμποδίζονται και θα αποτρέπονται από το να μιλούν, να διαμαρτύρονται σε δημόσιους χώρους, και να συσχετίζονται με ομοϊδεάτες οργανωτές αν πρόκειται να αισθάνονται φόβο από κάμερες, drone, αναγνώριση προσώπων, θερμική απεικόνιση, και συσκευές γεωγραφικού εντοπισμού. Είναι πολύ εύκολο για τις κυβερνήσεις να επαναχρησιμοποιήσουν την υποδομή της παρακολούθησης για το περιορισμό της πανδημίας αυτή τη φορά για πολιτική παρακολούθηση. Δεν θα είναι εύκολο να κάνουμε τις κυβερνήσεις να εγκαταλείψουν τις πρόσφατα αποκτημένες τεχνολογικές και εποπτικές τους δυνάμεις.

Όταν αυτό κύμα έκτακτης υγειονομικής ανάγκης για το κοινό περάσει και γίνει ξανά ασφαλές για τους περισσότερους ανθρώπους να βγουν από τα σπίτια τους, μπορεί να βρουν ένα κόσμο με ακόμη περισσότερες πολιτικές συζητήσεις από ότι τον άφησαν. Μια πιθανή παγκόσμια ύφεση, μια νέα προεκλογική περίοδος, και αναζωογονημένα κοινωνικά κινήματα θα προσφέρουν ένα ανεπανάληπτο κίνητρο σε ένα δίχως προηγούμενο αριθμό ανθρώπων να μιλήσουν, να διαδηλώσουν σε δημόσιους χώρους, και να απαιτήσουν παραχωρήσεις από τις κυβερνήσεις τους. Η καταπιεσμένη ανάγκη να βγουν στους δρόμους μπορεί να φέρει μαζικές διαδηλώσεις τέτοιες που δεν είδαμε για χρόνια. Και τι επίπτωση θα έχουν τα νέα εργαλεία παρακολούθησης , που υιοθετήθηκαν στο όνομα της δημόσιας υγείας θα έχουν σε αυτή τη νέα εποχή πορειών, διαδηλώσεων, και απεργιών;

Η συλλογή και η διανομή στοιχείων εντοπισμού που πωλήθηκε και χρησιμοποιήθηκε για να ανιχνευτεί η διάδοση του ιού μπορεί να χρησιμοποιηθεί από μια κυβερνητική εξουσία για να επιτεθεί στους πολιτικούς αντιφρονούντες. Η κυβέρνηση και οι εταιρείες δεν έχουν προσφέρει ακόμη πειστικά επιχειρήματα για το πως αυτό το μέσο θα συμβάλει στην δημόσια υγεία. Πραγματικά δεν μπορούν, επειδή τα δεδομένα του GPS και οι πληροφορίες κυψέλης δεν είναι αρκετά για να δείξουν αν δυο άνθρωποι ήταν πολύ κοντά ώστε να μεταδώσουν τον ιό (δύο μέτρα). Αλλά τα δεδομένα αυτά είναι αρκετά ικανοποιητικά για να δείξουν αν ένα πρόσωπο συμμετείχε σε μια διαδήλωση σε ένα πάρκο, σε πικετοφορία μπροστά από ένα εργοστάσιο, ή ταξίδεψε τη νύχτα σε μια πολυκατοικία που ζει ένας γνωστός αντιφρονούντας.

Πολλές άλλες τεχνολογίες που δεν θα έπρεπε να χρησιμοποιηθούν ποτέ για να σταματήσουν την εξάπλωση του ιού θα μπορούν επίσης να βλάψουν την ελευθερία του λόγου. Οι εταιρείες αναζητούν τρόπους για να πουλήσουν κάμερες για αναγνώριση προσώπων στη κυβέρνηση για να ειδοποιεί τις αρχές αν κάποιος σε αναγκαστική καραντίνα πήγε να αγοράσει τρόφιμα. Μπορούν εξίσου εύκολα να χρησιμοποιηθούν για την ταυτοποίηση διαδηλωτών που εναντιώνονται σε πρωτοβουλίες της κυβέρνησης ή δημοσιογράφους που συναντιούνται με εμπιστευτικές πηγές. Για παράδειγμα, η διαβόητη εταιρεία λογισμικού αναγνώρισης, Clearview AI, συζητά με τη κυβέρνηση για να δημιουργήσει ένα σύστημα που θα μπορεί να χρησιμοποιεί την αναγνώριση σε δημόσιους χώρους για να αναγνωρίσει άγνωστους ανθρώπους που μπορεί να μολύνθηκαν από γνωστό φορέα. Η πρόταση αυτή θα δημιουργούσε μια μαζική υποδομή παρακολούθησης, συνδεδεμένη σε δισεκατομμύρια φωτογραφίες σε κοινωνικά δίκτυα, που θα επέτρεπαν στην κυβέρνηση να αναγνωρίσει εύκολα ανθρώπους σε δημόσιους χώρους, μεταξύ τους διαδηλωτές, με το να σαρώνει υλικό με αυτούς συγκρίνοντάς το με φωτογραφίες που εντοπίζονται στο διαδίκτυο. Με παρόμοιο τρόπο, κάμερες θερμικής απεικόνισης σε δημόσιους χώρους δεν θα είναι αποτελεσματικό μέσο εντοπισμού ανθρώπου με πυρετό, με δεδομένο το μεγάλο ποσοστό λάθους όταν υπολογίζουμε τη θερμοκρασία ενός ανθρώπου σε απόσταση. Η αστυνομία όμως είναι ίσως σε θέση να χρησιμοποιήσει τέτοιου τύπου κάμερες για να βρει διαδηλωτές που έχουν διαφύγει με τα πόδια από την υπερβολική άσκηση αστυνομικής βίας εναντίον ειρηνικών συγκεντρώσεων.

Η κυβέρνηση των ΗΠΑ δεν είναι γνωστή για την τάση της να επιστρέφει δυνατότητες παρακολούθησης που άρπαξε στη διάρκεια εξαιρετικών περιστάσεων. Μόλις χρησιμοποιηθεί σε οξείες περιστάσεις, ένα εργαλείο παραμένει στην εργαλειοθήκη μέχρι να απομακρυνθεί. Η κυβέρνηση δεν απεμπόλησε τη δυνατότητα να χρησιμοποιεί δακρυγόνα εναντίον διαδηλωτών μετά τη κλήση της Εθνοφρουράς για να διαλύσει τους Διαδηλωτές του Μπόνους (ΣτΜ: Bonus Marchers, βετεράνοι του 1ου ΠΠ που διεκδικούσαν την χρηματική τους αποζημίωση για την περίοδο που ήταν σε στρατιωτική υπηρεσία, και που η κεντρική κυβέρνηση αρνούνταν να τους δώσει) που συγκεντρώθηκαν στην πρωτεύουσα στη διάρκεια της Μεγάλης Ύφεσης. Μόνο μετά από δεκαετίες μυστικής χρήσης έμαθε ο αμερικάνικος λαός για την κατάχρηση της απειλής του Κομμουνισμού για να δικαιολογήσει την ολοκληρωτική χρήση παρενόχλησης, παρακολούθησης, και δολιοφθοράς των ηγετών του κινήματος για τα πολιτικά δικαιώματα και διαδηλωτών εναντίον του πολέμου. Η αποκάλυψη αυτών των δραστηριοτήτων οδήγησε στη διερεύνηση από τον γερουσιαστή Frank Church της χρήσης της παρακολούθησης από τις αμερικάνικες αρχές στα μέσα της δεκαετίας του 1970, το είδος της επιβεβλημένης επιτήρησης των υπηρεσιών παρακολούθησης που χρειαζόμαστε όσο ποτέ σήμερα. Και ο τεράστιος μηχανισμός παρακολούθησης που δημιουργήθηκε από τον αντιτρομοκρατικό νόμο (PATRIOT Act) μετά την 11η Σεπτεμβρίου παραμένει σε γενικές γραμμές άθικτος και λειτουργικός ακόμη και μετά τις αποκαλύψεις για τη κατάχρηση του, την καταπάτηση του νόμου, και την μεγάλης κλίμακας συγκέντρωσης πληροφοριών για πολίτες των Ηνωμένων Πολιτειών.

Ακόμη πιο κατάλληλες τεχνολογίες μπορούν να μετατραπούν για λιγότερο ευγενείς σκοπούς από τον περιορισμό του COVID-19. Εφαρμογές υπολογισμού εγγύτητας με βάση την τεχνολογία Bluetooth χρησιμοποιούνται για να υπολογίσουν την απόσταση μεταξύ των τηλεφώνων δύο ανθρώπων για να ακολουθήσουν την πιθανή μετάδοση του ιού. Υλοποιημένες με την ιδιωτικότητα ως προτεραιότητα, αυτές οι εφαρμογές μπορούν να καλύψουν τις ταυτότητες των ανθρώπων που ήρθαν σε επαφή μεταξύ τους. Με λάθος τρόπο, αυτές οι εφαρμογές μπορούν να χρησιμοποιηθούν για να καταστείλουν την πολιτική έκφραση. Αν η αστυνομία γνωρίζει πως η Alice ήταν σε μια συνάντηση για την οργάνωση μιας διαμαρτυρίας, και η αστυνομία μάθει από την εφαρμογή εγγύτητας πως η Alice ήταν κοντά στον Bob εκείνη την ημέρα, τότε η αστυνομία θα μπορούσε να συμπεράνει πως και ο Bob ήταν στη συνάντηση, μερικές εκδοχές αυτών των εφαρμογών επίσης συλλέγουν αναγνωριστικά ή δεδομένα συντεταγμένων, που μπορούν για να αναγνωρίσουν και να εντοπίσουν όσους συμμετέχουν σε συναντήσεις οργάνωσης διαδηλώσεων.

Υλοποιημένες δίχως τη συλλογή αναγνωριστικών πληροφοριών και περιορίζοντας την αποθήκευση δεδομένων, μέτρα όπως η συνολική γεωγραφική ανίχνευση μπορεί να βοηθήσει την αντίδραση της δημόσιας υγείας και δύσκολα θα γίνουν όπλα εναντίον των διαδηλωτών. Αλλά υλοποιημένες με πρόθεση την παρακολούθηση διαδηλώσεων, η αθροιστική πληροφορία εντοπισμού μπορεί να κατατμηθεί, να συγχωνευτεί με άλλα δεδομένα, και να χρησιμοποιηθεί για την ταυτοποίηση μεμονωμένων ατόμων. Για παράδειγμα, η αστυνομία μπορεί να εντοπίσει μεμονωμένους διαδηλωτές σε μια πλατεία, να τους βρει στα σπίτια τους και χώρους εργασίας μόλις η διαδήλωση τελειώσει, και έτσι να τους ταυτοποιήσει.

Η ελευθερία της έκφρασης και η πολιτική συμμετοχή υποστέλλεται όταν οι κυβερνήσεις βάζουν τις διαδηλώσεις, τους διαδηλωτές, τους ακτιβιστές, και τους οργανωτές υπό παρακολούθηση. Μελέτες έχουν βρει πως όταν οι άνθρωποι έχουν επίγνωση της παρακολούθησης, είναι λιγότερο πιθανό να συμμετέχουν σε πολιτικές συζητήσεις ή να μιλούν για σημαντικά θέματα της εποχής. Η Πρώτη Τροποποίηση προστατεύει το δικαίωμα της συγκέντρωσης ανθρώπων για το σκοπό της συλλογικής έκφρασης. Το δικαίωμα απειλείται αν οι άνθρωποι ανησυχούν πως θα τεθούν υπό παρακολούθηση για την ένταξη ή την συνάντηση με συγκεκριμένους ανθρώπους ή οργανώσεις. Ξαφνικά οι κινήσεις, η επικοινωνία ή οι προσωπικές σχέσεις ελέγχονται από ξένους μέσα στη κυβέρνηση. Κάποια στιγμή όταν η κοινωνία είναι απεγνωσμένη να βρει καινοτόμες λύσεις σε σημαντικά πολιτικά προβλήματα, πρέπει να καταδικάζουμε ανοιχτά κάθε προσπάθειες παρακολούθησης που μπορεί να παγώσει την ικανότητα μας να μιλάμε ελεύθερα και να συναντιόμαστε για επείγοντα ζητήματα.

Το EFF έχει ξεκάθαρες οδηγίες για το πως αξιολογούμε το αν ένα αντικείμενο τεχνολογίας παρακολούθησης, που προτείνεται ως εργαλείο για τη δημόσια υγεία: Θα χρησιμεύσει; Είναι πολύ παρεμβατικό; Υπάρχουν αρκετές δικλείδες ασφαλείας; Μια από τις μεγαλύτερες ανησυχίες είναι πως οι νέες εξουσίες εισάγονται αυτή τη παρούσα στιγμή θα μείνουν για περισσότερο από όσο είναι αναγκαίες, θα ξεφύγουν από το σκοπό τους, και θα χρησιμοποιηθούν για άλλους σκοπούς. Τώρα, περισσότερο από ποτέ, πρέπει να παραμείνουμε σε επιφυλακή για κάθε νέα δυνατότητα παρακολούθησης, τεχνολογίες, και σχέσεις δημόσιου-ιδιωτικού.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου