Πηγή: http://www.lexrites.com/
Στήριξαν την αρπαγή, την εκμετάλλευση, τη διαφθορά, την προδοσία
Με υλικό που προέρχεται κυρίως από δικογραφίες των δωσιλόγων στα ειδικά δικαστήρια της μεταπολεμικής Ελλάδας, ο Στράτος Δορδανάς αποτυπώνει με ακρίβεια και εξαιρετική γλαφυρότητα την "εθνικοσοσιαλιστική" πραγματικότητα στην κατοχική Θεσσαλονίκη. Ομως ο δωσιλογισμός της Κατοχής υπήρξε ένα εξαιρετικά ευρύ φαινόμενο, πολύ πιο σύνθετο, πολύ πιο "επίσημο", πολύ πιο κοινωνικό από αυτό που παρουσιάζεται στις σχετικές δίκες
Η πρόσφατη ιστορία της Θεσσαλονίκης έχει συχνά γοητεύσει τους ιστορικούς περισσότερο ίσως απ' ό,τι την κοινή γνώμη - με την ευρύτερη έννοια του όρου. Πόλη αντιφατική, χτισμένη πάνω στα πολύχρωμα υλικά που κληροδότησε το παρελθόν σε διαρκή διαμάχη με τον ίδιο της τον εαυτό, σε διαρκή αναζήτηση μιας ταυτότητας πραγματικής και μιας άλλης φαντασιακής ταυτόχρονα. Πόλη βαλκανική, αν ο όρος βοηθά στην περιγραφή του πολύπλοκου. Πόλη όπου γεννήθηκαν κινήματα σημαντικά, από τον καιρό των Νεότουρκων ακόμα. Σε αυτή γεννήθηκε ο ελληνικός σοσιαλισμός, στην ίδια όμως άνθισαν, στην ελληνική εκδοχή τους, τα "άνθη του κακού" του εικοστού αιώνα: ο ρατσισμός, ο φασισμός, ο δωσιλογισμός, το παρακρατικό δολοφονικό στερέωμα.
Το βιβλίο του Στράτου Δορδανά - νέου ιστορικού του οποίου η ώς τώρα εργασία έχει ήδη πολλά συνεισφέρει στη διαλεύκανση της ιστορίας της κατοχικής Θεσσαλονίκης - έρχεται να περιγράψει και να αναλύσει μία εξαιρετική σκοτεινή σελίδα: τη σύντομη και τραγική - για τους άλλους οπωσδήποτε αλλά και για τους ίδιους τους πρωταγωνιστές της - ιστορία των Ελλήνων εθνικοσοσιαλιστών - δωσιλόγων στην κατεχόμενη από τους ναζί πόλη.
Παιχνίδι της ύαινας
Ο Στράτος Δορδανάς έχει προσφέρει πολλά στη διαλεύκανση της ιστορίας της κατοχικής Θεσσαλονίκης και της ελληνικής Μακεδονίας
Πρόκειται για την ιστορία ενός θλιβερού κύκλου που περιελάμβανε κάθε είδος ανθρώπων: από καθηγητές πανεπιστημίου ώς τυχοδιώκτες κυνηγούς της "ευκαιρίας", από "καθωσπρέπει" "δημοκρατικούς" αξιωματικούς του '35 ώς μικροαπατεώνες, από "ιδεολόγους" φιλογερμανούς ώς παλαιούς οπλαρχηγούς του Πόντου, έξω και μακριά από τα γνώριμα σε αυτούς νερά και καταστάσεις, από κατάλοιπα του ελληνικού φασισμού του Μεσοπολέμου ώς νεόκοπους "αντικομμουνιστές", ό,τι κι αν σήμαινε γι' αυτούς η έννοια, από ρατσιστές αντισημίτες "εκ πεποιθήσεως" ή από στερημένους υλικά και ηθικά εκμεταλλευτές της δυστυχίας του άλλου. Η έλευση των Γερμανών έδωσε σε όλους αυτούς μία μεγάλη ευκαιρία. Τους άνοιξε το δρόμο προς μια κάποια μορφή εξουσίας, όση περίπου περίσσευε από εκείνη των κατακτητών ή από εκείνη του κατοχικού κράτους. Την άδραξαν και την μετέτρεψαν στην πιο μαύρη ίσως σελίδα στη σύγχρονη ιστορία της πόλης.
Οι άνθρωποι αυτοί ήξεραν τι να την κάνουν την εξουσία τους. Την μετέτρεψαν σε εφιάλτη θανατηφόρο για τους πολλούς, ειδικά για όσους αγωνίζονταν ενάντια στο κατοχικό καθεστώς, σε εκβιαστική καταπίεση των συμπολιτών τους στο όνομα του δικού τους κύρους και του συνακόλουθου δικού τους πλουτισμού, την μετέτρεψαν σε θάνατο, σε λεηλασία, σε εκμετάλλευση, σε παιχνίδι της ύαινας όταν ρίχτηκαν να αρπάξουν τις περιουσίες των Θεσσαλονικιών Εβραίων που στάλθηκαν στα στρατόπεδα θανάτου της Γερμανίας. Στην πρόσφατη ιστορία της, η πόλη είχε δει πολλά, ετούτη η κατοχική πραγματικότητα όπως την διαμόρφωσαν οι Έξαρχοι, οι Πούλοι, οι Σπυρίδηδες, οι Δάγκουλες, ξεπερνούσε σε φρίκη τα πάντα.
Ο Δορδανάς έκτισε την εικόνα αυτού του "έντιμου" κόσμου με υλικό που προέρχεται κυρίως από δικογραφίες των δωσιλόγων στα ειδικά δικαστήρια της μεταπολεμικής Ελλάδας. Τα υλικό αυτό - για μαρτυρικές καταθέσεις πρόκειται, για υπομνήματα ή απολογίες των ίδιων των κατηγορουμένων - επιτρέπει στον συγγραφέα να αποτυπώσει με ακρίβεια και εξαιρετική γλαφυρότητα την "εθνικοσοσιαλιστική" πραγματικότητα στη Θεσσαλονίκη της Κατοχής όσον αφορά τα πρόσωπα, τις πολιτικές οργανώσεις ή τους στρατιωτικούς μηχανισμούς που έκτισαν υπό τη σκέπη των διάφορων μηχανισμών της γερμανικής στρατιωτικής, αστυνομικής ή πολιτικής μηχανής. Το είδος αυτό των πηγών όμως, αποκρύπτει πολλές άλλες πτυχές του κατοχικού δωσιλογισμού, τον "αδικεί" θα λέγαμε ως φαινόμενο.
Οι διώξεις και οι δίκες εναντίον των δωσιλόγων έγιναν, ας μη ξεχνάμε, σε μία ταραγμένη περίοδο, μετά τη Συμφωνία της Βάρκιζας και σε συνθήκες όξυνσης των παθών ή και του εμφυλίου πολέμου. Το πολιτικό πλαίσιο της εποχής είχε ήδη αποκαταστήσει ή ενσωματώσει σημαντικά τμήματα του κατοχικού δωσιλογισμού - στο όνομα και στις ανάγκες του αντικομμουνιστικού αγώνα - δημιουργώντας έτσι την ανάγκη να στιγματιστούν ιδιαίτερα και δημόσια οι μη "ενσωματώσιμες" πλευρές του φαινομένου. Οι διώξεις περιορίστηκαν έτσι σε μια σειρά από θλιβερά ώς και "γραφικά" πρόσωπα, προερχόμενα από τον χώρο της Θεσσαλονίκης, κυρίως, των οποίων οι δαιμονικές ιδιότητες τονίστηκαν ώς την υπερβολή σε αντιδιαστολή - που εύκολα διακρίνεται στο βιβλίο - με τις "κόσμιες" μορφές συνεργασίας με τον κατακτητή όπως αυτές των παραγόντων του κατοχικού κράτους. Στην ουσία στις δίκες των δωσιλόγων του 1945-1947 δικάστηκε μέρος του κατοχικού παρακράτους με στόχο να προστατευθεί το εξαιρετικά χρήσιμο κατοχικό κράτος. Σε τελευταία ανάλυση, ο ελληνικός εθνικοσοσιαλισμός ήταν ένα αιματηρό μεν αλλά άνευ στηρίγματος και ευρύτερης σημασίας κίνημα, στο οποίο ελάχιστα επένδυσαν ακόμα και οι ίδιοι οι Γερμανοί!
ΛΗΣΤΡΙΚΟΣ ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ
Λ. Ιωαννίδης, Μιχάλαγας, Κισά Μπατζάκ, Π. Δαδούλης, Α. Καπνόπουλος. Η ηγεσία του ΕΕΣ στη Βιέννη μαζί με Γερμανούς αξιωματικούς στο προαύλιο στρατοπέδου
Ο δωσιλογισμός της Κατοχής υπήρξε ένα εξαιρετικά ευρύ φαινόμενο, πολύ πιο σύνθετο, πολύ πιο "επίσημο", πολύ πιο κοινωνικό από αυτό που παρουσιάζεται στις σχετικές δικογραφίες. Στηριζόταν στην οικονομικές και κατά συνέπεια κοινωνικές λειτουργίες που έστησαν οι Γερμανοί στην "Νέα Ευρώπη" όπου και κυριάρχησαν για τέσσερα ολόκληρα χρόνια. Επρόκειτο κυριολεκτικά για έναν πραγματικά ληστρικό "τρόπο παραγωγής" που, ειδικά στη χώρα μας, κυριολεκτικά επαναδιάρθρωσε τα εισοδήματα και δημιούργησε νέες ισχυρές κοινωνικές ομάδες οι οποίες όχι μόνο δεν τιμωρήθηκαν αλλά και σε μεγάλο βαθμό κυριάρχησαν στη μεταπολεμική οικονομική και πολιτική πραγματικότητα.
ΟΙ ΠΛΟΥΤΙΣΑΝΤΕΣ ΕΠΕΒΑΛΑΝ ΤΗ ΣΙΩΠΗ
Στα 1945 οι τότε ελληνικές κυβερνήσεις, κάτω από την κοινωνική πίεση πρώτα - δεκάδες χιλιάδες ιδιοκτησίες ακινήτων είχαν συγκεντρωθεί σε σχετικά λίγα πρόσωπα στη διάρκεια της κατοχής - και δευτερευόντως κάτω από την πολιτική πίεση της Αριστεράς δημιούργησαν ειδικό κλάδο για τη δίωξη του οικονομικού δωσιλογισμού. Δημιουργήθηκε μία ειδική Επιτροπή για τις υποθέσεις των "πλουτισάντων επί Κατοχής" και ορίστηκε επί τούτου Γενικός Επίτροπος Δωσιλόγων. Το πρώτο μέτρο ήταν η άμεση φορολόγηση των εισοδημάτων που αποκτήθηκαν από την συνεργασία με τον εχθρό ή την εκμετάλλευση των κατοχικών συνθηκών. Οι λίγοι πίνακες ονομάτων που πρόλαβαν να δημοσιευθούν και τα ποσά που εντόπισε η κυβερνητική επιτροπή όχι μόνο αιφνιδιάζουν με το περιεχόμενό τους αλλά και αποτελούν βασικό κλειδί για την κατανόηση της οικονομικής, κοινωνικής και πολιτικής πραγματικότητας στη μεταπολεμική Ελλάδα.
Εξυπακούεται ότι το καθαρτήριο έργο αυτών των κυβερνητικών επιτροπών δεν συνεχίστηκε, οι φόροι που επέβαλε ουδέποτε πληρώθηκαν, οι πλουτίσαντες όχι μόνο δεν τιμωρήθηκαν αλλά επέβαλαν γρήγορα την σιωπή γύρω από το όλο ζήτημα, τα αρχεία των εν λόγω επιτροπών χάθηκαν και απέμεινε μόνο η μνήμη των Αθηναίων να αναρωτιέται για το πώς συγκεκριμένος κάτοχος περιπτέρου στην προπολεμική Αθήνα αναδείχθηκε μέσα στην κατοχή σε ιδιοκτήτη ολόκληρου οικοδομικού τετραγώνου στο κέντρο της πόλης και μετέπειτα σε ιδιοκτήτη ιστορικού πολυκαταστήματος... Τα γραφικά Τάγματα Ασφαλείας, το κατοχικό κράτος και παρακράτος δεν καταδίωκαν αντιστασιακούς και κομμουνιστές εξαιτίας ιδεολογικού πάθους. Προάσπιζαν μία πολύ συγκεκριμένη και χειροπιαστή νέα κοινωνική τάξη στηριγμένη στην αρπαγή, τη λεηλασία, την εκμετάλλευση, τη διαφθορά και την προδοσία.
Και κάτι τελευταίο ως προς το βιβλίο του Δορδανά το οποίο, παρά τις παραπάνω επιφυλάξεις, αξίζει να διαβαστεί από όλους. Ο «δωσιλογισμός», για τους λόγους που ο Μπαμπινιώτης εξηγεί στο λεξικό του, γράφεται με ωμέγα. Σε αυτά δε τα ζητήματα ο Μπαμπινιώτης έχει συνήθως δίκιο.
ΤΑ ΝΕΑ , 02/12/2006
Στήριξαν την αρπαγή, την εκμετάλλευση, τη διαφθορά, την προδοσία
Με υλικό που προέρχεται κυρίως από δικογραφίες των δωσιλόγων στα ειδικά δικαστήρια της μεταπολεμικής Ελλάδας, ο Στράτος Δορδανάς αποτυπώνει με ακρίβεια και εξαιρετική γλαφυρότητα την "εθνικοσοσιαλιστική" πραγματικότητα στην κατοχική Θεσσαλονίκη. Ομως ο δωσιλογισμός της Κατοχής υπήρξε ένα εξαιρετικά ευρύ φαινόμενο, πολύ πιο σύνθετο, πολύ πιο "επίσημο", πολύ πιο κοινωνικό από αυτό που παρουσιάζεται στις σχετικές δίκες
Η πρόσφατη ιστορία της Θεσσαλονίκης έχει συχνά γοητεύσει τους ιστορικούς περισσότερο ίσως απ' ό,τι την κοινή γνώμη - με την ευρύτερη έννοια του όρου. Πόλη αντιφατική, χτισμένη πάνω στα πολύχρωμα υλικά που κληροδότησε το παρελθόν σε διαρκή διαμάχη με τον ίδιο της τον εαυτό, σε διαρκή αναζήτηση μιας ταυτότητας πραγματικής και μιας άλλης φαντασιακής ταυτόχρονα. Πόλη βαλκανική, αν ο όρος βοηθά στην περιγραφή του πολύπλοκου. Πόλη όπου γεννήθηκαν κινήματα σημαντικά, από τον καιρό των Νεότουρκων ακόμα. Σε αυτή γεννήθηκε ο ελληνικός σοσιαλισμός, στην ίδια όμως άνθισαν, στην ελληνική εκδοχή τους, τα "άνθη του κακού" του εικοστού αιώνα: ο ρατσισμός, ο φασισμός, ο δωσιλογισμός, το παρακρατικό δολοφονικό στερέωμα.
Το βιβλίο του Στράτου Δορδανά - νέου ιστορικού του οποίου η ώς τώρα εργασία έχει ήδη πολλά συνεισφέρει στη διαλεύκανση της ιστορίας της κατοχικής Θεσσαλονίκης - έρχεται να περιγράψει και να αναλύσει μία εξαιρετική σκοτεινή σελίδα: τη σύντομη και τραγική - για τους άλλους οπωσδήποτε αλλά και για τους ίδιους τους πρωταγωνιστές της - ιστορία των Ελλήνων εθνικοσοσιαλιστών - δωσιλόγων στην κατεχόμενη από τους ναζί πόλη.
Παιχνίδι της ύαινας
Ο Στράτος Δορδανάς έχει προσφέρει πολλά στη διαλεύκανση της ιστορίας της κατοχικής Θεσσαλονίκης και της ελληνικής Μακεδονίας
Πρόκειται για την ιστορία ενός θλιβερού κύκλου που περιελάμβανε κάθε είδος ανθρώπων: από καθηγητές πανεπιστημίου ώς τυχοδιώκτες κυνηγούς της "ευκαιρίας", από "καθωσπρέπει" "δημοκρατικούς" αξιωματικούς του '35 ώς μικροαπατεώνες, από "ιδεολόγους" φιλογερμανούς ώς παλαιούς οπλαρχηγούς του Πόντου, έξω και μακριά από τα γνώριμα σε αυτούς νερά και καταστάσεις, από κατάλοιπα του ελληνικού φασισμού του Μεσοπολέμου ώς νεόκοπους "αντικομμουνιστές", ό,τι κι αν σήμαινε γι' αυτούς η έννοια, από ρατσιστές αντισημίτες "εκ πεποιθήσεως" ή από στερημένους υλικά και ηθικά εκμεταλλευτές της δυστυχίας του άλλου. Η έλευση των Γερμανών έδωσε σε όλους αυτούς μία μεγάλη ευκαιρία. Τους άνοιξε το δρόμο προς μια κάποια μορφή εξουσίας, όση περίπου περίσσευε από εκείνη των κατακτητών ή από εκείνη του κατοχικού κράτους. Την άδραξαν και την μετέτρεψαν στην πιο μαύρη ίσως σελίδα στη σύγχρονη ιστορία της πόλης.
Οι άνθρωποι αυτοί ήξεραν τι να την κάνουν την εξουσία τους. Την μετέτρεψαν σε εφιάλτη θανατηφόρο για τους πολλούς, ειδικά για όσους αγωνίζονταν ενάντια στο κατοχικό καθεστώς, σε εκβιαστική καταπίεση των συμπολιτών τους στο όνομα του δικού τους κύρους και του συνακόλουθου δικού τους πλουτισμού, την μετέτρεψαν σε θάνατο, σε λεηλασία, σε εκμετάλλευση, σε παιχνίδι της ύαινας όταν ρίχτηκαν να αρπάξουν τις περιουσίες των Θεσσαλονικιών Εβραίων που στάλθηκαν στα στρατόπεδα θανάτου της Γερμανίας. Στην πρόσφατη ιστορία της, η πόλη είχε δει πολλά, ετούτη η κατοχική πραγματικότητα όπως την διαμόρφωσαν οι Έξαρχοι, οι Πούλοι, οι Σπυρίδηδες, οι Δάγκουλες, ξεπερνούσε σε φρίκη τα πάντα.
Ο Δορδανάς έκτισε την εικόνα αυτού του "έντιμου" κόσμου με υλικό που προέρχεται κυρίως από δικογραφίες των δωσιλόγων στα ειδικά δικαστήρια της μεταπολεμικής Ελλάδας. Τα υλικό αυτό - για μαρτυρικές καταθέσεις πρόκειται, για υπομνήματα ή απολογίες των ίδιων των κατηγορουμένων - επιτρέπει στον συγγραφέα να αποτυπώσει με ακρίβεια και εξαιρετική γλαφυρότητα την "εθνικοσοσιαλιστική" πραγματικότητα στη Θεσσαλονίκη της Κατοχής όσον αφορά τα πρόσωπα, τις πολιτικές οργανώσεις ή τους στρατιωτικούς μηχανισμούς που έκτισαν υπό τη σκέπη των διάφορων μηχανισμών της γερμανικής στρατιωτικής, αστυνομικής ή πολιτικής μηχανής. Το είδος αυτό των πηγών όμως, αποκρύπτει πολλές άλλες πτυχές του κατοχικού δωσιλογισμού, τον "αδικεί" θα λέγαμε ως φαινόμενο.
Οι διώξεις και οι δίκες εναντίον των δωσιλόγων έγιναν, ας μη ξεχνάμε, σε μία ταραγμένη περίοδο, μετά τη Συμφωνία της Βάρκιζας και σε συνθήκες όξυνσης των παθών ή και του εμφυλίου πολέμου. Το πολιτικό πλαίσιο της εποχής είχε ήδη αποκαταστήσει ή ενσωματώσει σημαντικά τμήματα του κατοχικού δωσιλογισμού - στο όνομα και στις ανάγκες του αντικομμουνιστικού αγώνα - δημιουργώντας έτσι την ανάγκη να στιγματιστούν ιδιαίτερα και δημόσια οι μη "ενσωματώσιμες" πλευρές του φαινομένου. Οι διώξεις περιορίστηκαν έτσι σε μια σειρά από θλιβερά ώς και "γραφικά" πρόσωπα, προερχόμενα από τον χώρο της Θεσσαλονίκης, κυρίως, των οποίων οι δαιμονικές ιδιότητες τονίστηκαν ώς την υπερβολή σε αντιδιαστολή - που εύκολα διακρίνεται στο βιβλίο - με τις "κόσμιες" μορφές συνεργασίας με τον κατακτητή όπως αυτές των παραγόντων του κατοχικού κράτους. Στην ουσία στις δίκες των δωσιλόγων του 1945-1947 δικάστηκε μέρος του κατοχικού παρακράτους με στόχο να προστατευθεί το εξαιρετικά χρήσιμο κατοχικό κράτος. Σε τελευταία ανάλυση, ο ελληνικός εθνικοσοσιαλισμός ήταν ένα αιματηρό μεν αλλά άνευ στηρίγματος και ευρύτερης σημασίας κίνημα, στο οποίο ελάχιστα επένδυσαν ακόμα και οι ίδιοι οι Γερμανοί!
ΛΗΣΤΡΙΚΟΣ ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ
Λ. Ιωαννίδης, Μιχάλαγας, Κισά Μπατζάκ, Π. Δαδούλης, Α. Καπνόπουλος. Η ηγεσία του ΕΕΣ στη Βιέννη μαζί με Γερμανούς αξιωματικούς στο προαύλιο στρατοπέδου
Ο δωσιλογισμός της Κατοχής υπήρξε ένα εξαιρετικά ευρύ φαινόμενο, πολύ πιο σύνθετο, πολύ πιο "επίσημο", πολύ πιο κοινωνικό από αυτό που παρουσιάζεται στις σχετικές δικογραφίες. Στηριζόταν στην οικονομικές και κατά συνέπεια κοινωνικές λειτουργίες που έστησαν οι Γερμανοί στην "Νέα Ευρώπη" όπου και κυριάρχησαν για τέσσερα ολόκληρα χρόνια. Επρόκειτο κυριολεκτικά για έναν πραγματικά ληστρικό "τρόπο παραγωγής" που, ειδικά στη χώρα μας, κυριολεκτικά επαναδιάρθρωσε τα εισοδήματα και δημιούργησε νέες ισχυρές κοινωνικές ομάδες οι οποίες όχι μόνο δεν τιμωρήθηκαν αλλά και σε μεγάλο βαθμό κυριάρχησαν στη μεταπολεμική οικονομική και πολιτική πραγματικότητα.
ΟΙ ΠΛΟΥΤΙΣΑΝΤΕΣ ΕΠΕΒΑΛΑΝ ΤΗ ΣΙΩΠΗ
Στα 1945 οι τότε ελληνικές κυβερνήσεις, κάτω από την κοινωνική πίεση πρώτα - δεκάδες χιλιάδες ιδιοκτησίες ακινήτων είχαν συγκεντρωθεί σε σχετικά λίγα πρόσωπα στη διάρκεια της κατοχής - και δευτερευόντως κάτω από την πολιτική πίεση της Αριστεράς δημιούργησαν ειδικό κλάδο για τη δίωξη του οικονομικού δωσιλογισμού. Δημιουργήθηκε μία ειδική Επιτροπή για τις υποθέσεις των "πλουτισάντων επί Κατοχής" και ορίστηκε επί τούτου Γενικός Επίτροπος Δωσιλόγων. Το πρώτο μέτρο ήταν η άμεση φορολόγηση των εισοδημάτων που αποκτήθηκαν από την συνεργασία με τον εχθρό ή την εκμετάλλευση των κατοχικών συνθηκών. Οι λίγοι πίνακες ονομάτων που πρόλαβαν να δημοσιευθούν και τα ποσά που εντόπισε η κυβερνητική επιτροπή όχι μόνο αιφνιδιάζουν με το περιεχόμενό τους αλλά και αποτελούν βασικό κλειδί για την κατανόηση της οικονομικής, κοινωνικής και πολιτικής πραγματικότητας στη μεταπολεμική Ελλάδα.
Εξυπακούεται ότι το καθαρτήριο έργο αυτών των κυβερνητικών επιτροπών δεν συνεχίστηκε, οι φόροι που επέβαλε ουδέποτε πληρώθηκαν, οι πλουτίσαντες όχι μόνο δεν τιμωρήθηκαν αλλά επέβαλαν γρήγορα την σιωπή γύρω από το όλο ζήτημα, τα αρχεία των εν λόγω επιτροπών χάθηκαν και απέμεινε μόνο η μνήμη των Αθηναίων να αναρωτιέται για το πώς συγκεκριμένος κάτοχος περιπτέρου στην προπολεμική Αθήνα αναδείχθηκε μέσα στην κατοχή σε ιδιοκτήτη ολόκληρου οικοδομικού τετραγώνου στο κέντρο της πόλης και μετέπειτα σε ιδιοκτήτη ιστορικού πολυκαταστήματος... Τα γραφικά Τάγματα Ασφαλείας, το κατοχικό κράτος και παρακράτος δεν καταδίωκαν αντιστασιακούς και κομμουνιστές εξαιτίας ιδεολογικού πάθους. Προάσπιζαν μία πολύ συγκεκριμένη και χειροπιαστή νέα κοινωνική τάξη στηριγμένη στην αρπαγή, τη λεηλασία, την εκμετάλλευση, τη διαφθορά και την προδοσία.
Και κάτι τελευταίο ως προς το βιβλίο του Δορδανά το οποίο, παρά τις παραπάνω επιφυλάξεις, αξίζει να διαβαστεί από όλους. Ο «δωσιλογισμός», για τους λόγους που ο Μπαμπινιώτης εξηγεί στο λεξικό του, γράφεται με ωμέγα. Σε αυτά δε τα ζητήματα ο Μπαμπινιώτης έχει συνήθως δίκιο.
ΤΑ ΝΕΑ , 02/12/2006
ΑΥΤΟΣ Ο ΑΝΘΡΟΠΟΣ ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ ΚΡΕΜΑΣΜΕΝΟΣ ΟΝΟΜΑΖΟΝΤΑΝ ΣΠΥΡΟΣ ΛΙΑΣΚΟΣ ΚΑΙ ΕΙΤΑΝ 32 ΕΤΩΝ ΚΑΙ ΕΙΧΑΙ 4 ΠΑΙΔΙΑ ΚΑΙ ΕΜΕΝΕ ΣΤΟ ΝΕΟΚΑΣΤΡΟ ΗΜΑΘΙΑΣ ΤΟ 1947 ΠΑΡΑΔΟΘΙΚΕ ΣΤΑ ΠΑΛΑΤΙΤΣΙΑ ΗΜΑΘΙΑΣ ΜΑΖΙ ΜΕ 14 ΑΤΟΜΑ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΕΟΙ ΕΙΤΑΝ Η ΠΕΡΙΣΟΤΕΡΙ Ο ΕΝΑΣ ΕΓΙΝΕ ΚΑΙ ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΟΥ ΧΟΡΙΟΥ ΚΙΤΣΟΣ ΕΙΧΕ ΠΑΡΑΤΣΟΥΚΛΙ ΕΚΕΙ ΜΠΟΡΙΣ ΝΑ ΡΩΤΗΣΗΣ ΚΑΙ ΤΑ ΠΗΡΕ ΟΛΛΑ ΕΠΑΝΟΤΟΥ ΔΙΚΑΣΤΙΚΕ ΜΕ ΨΕΥΤΙΚΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΣΤΟ ΝΕΟΚΑΣΤΡΟ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΠΗΓΑΝΕ ΣΤΗΝ ΚΑΤΕΡΙΝΗ ΟΠΟΥ ΣΚΩΤΟΣΑΝΕ ΜΟΝΟ ΑΥΤΟΝ ΤΟΥ ΚΟΨΑΝΕ ΔΑΚΤΥΛΑ ΚΑΙ ΤΟΝ ΕΙΧΑΝ ΔΕΣΙ ΜΕ ΕΝΑ ΣΚΗΝΙ ΚΑΙ ΤΟΝ ΠΕΤΑΓΑΝΕ ΠΑΝΩ ΚΑΤΟ ΚΑΙ ΟΤΑΝ ΕΠΕΦΤΕ ΤΟΝ ΧΤΥΠΑΓΑΝΕ ΜΕ ΣΙΔΙΡΟΛΟΣΤΟΥΣ ΑΥΤΟ ΕΓΙΝΕ ΣΤΟ ΠΑΛΕΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΚΑΤΕΡΙΝΙΣ ΠΕΡΙΠΟΥ 5-6 ΤΑ ΞΥΜΕΡΟΜΑΤΑ ΚΑΙ ΜΕΤΑ ΤΟΝ ΠΗΓΑΝΕ ΚΑΙ ΤΟΝ ΚΡΕΜΑΣΑΝΕ ΣΤΙΝ ΠΛΑΤΙΑ ΚΑΤΕΡΙΝΗΣ ΑΥΤΟ ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΙΜΗΤΟΥ ΜΙΑΣ ΚΑΙ ΚΑΝΕΙΣ ΔΕΝ ΝΙΑΣΤΗΚΕ ΟΥΤΕ ΑΥΤΟΥΣ ΠΟΥ ΕΣΩΣΕ 14 ΑΤΟΜΑ
ΑπάντησηΔιαγραφήΠΡΟΣΟΧΗ ΑΥΤΟΣ ΑΝΘΡΟΠΟΣ ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ ΚΡΕΜΑΣΜΕΝΟΣ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΒΟΥΛΓΑΡΟΣ ΕΧΕΙ ΠΟΛΕΜΗΣΗ ΤΟ 1940-1941 ΚΑΙ ΜΕΤΑ ΗΤΑΝΕ ΣΤΗΝ ΕΘΝΙΚΗ ΑΝΤΙΣΤΑΣΙ ΚΑΙ ΗΤΑΝΕ ΒΕΝΙΖΕΛΙΚΟΣ ΠΟΥ ΤΟΤΕ ΣΥΜΕΝΕ ΚΟΥΜΟΥΝΙΣΤΙΣ ΚΑΙ ΜΕΤΑ ΑΝΑΓΚΑΣΤΙΚΑ ΑΦΟΥ ΤΟΝ ΚΥΝΗΓΙΣΑΝΕ ΟΙ ΦΑΣΗΣΤΕΣ ΤΟΥ ΧΩΡΙΟΥΤΟΥ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟΥ ΦΑΝΕ ΤΗΝ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑ ΠΗΓΕ ΜΕ ΤΟΝ ΕΛΑΣ ΚΑΙ ΜΕΤΑ ΕΙΧΕ ΑΥΤΗΝ ΤΗΝ ΤΥΧΗ ΠΟΥ ΣΑΣ ΠΕΡΙΓΡΑΦΟ ΚΑΙ ΣΤΟ ΠΑΡΑΠΑΝΟ ΜΥΝΗΜΑ
ΑπάντησηΔιαγραφήΠΑΝΤΩΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ ΣΑΣ ΛΕΩ ΤΟΥΤΟ ΟΤΙ ΔΕΝ ΘΑ ΠΑΡΑΔΙΝΟΤΑΝ ΑΝ ΟΛΛΟΙ ΑΥΤΟΙ ΣΤΗΝ ΠΑΛΑΤΙΤΣΑ ΔΕΝ ΒΑΖΑΝΕ ΤΑ ΚΛΑΜΑΤΑ ΚΑΙ ΤΟΝ ΠΑΡΑΚΑΛΑΓΑΝΕ ΝΑ ΠΑΡΑΔΟΘΕΙ ΟΤΑΝ ΑΥΤΟΣ ΕΙΤΑΝΕ ΕΤΟΙΜΟΣ ΝΑ ΡΙΞΗ ΧΕΙΡΟΒΟΜΒΙΔΑ ΤΟΤΕ ΤΟΥ ΕΙΠΑΝ ΣΕ ΠΑΡΑΚΑΛΟΥΜΕ ΣΠΥΡΟ ΕΣΕΙ ΕΧΕΙΣ ΚΑΙ 4 ΠΑΙΔΙΑ ΕΜΕΙΣ ΔΕΝ ΕΧΟΥΜΕ ΚΑΙ ΕΤΣΙ ΤΟΝ ΡΙΞΑΝΕ ΣΤΟ ΦΥΛΟΤΥΜΟ ΑΥΤΟΣ ΕΙΤΑΝΕ 32 ΚΑΙ Η ΑΛΛΟΙ ΑΠΟ 15 ΕΩΣ 30 ΕΣΩΣΕ ΤΟ ΜΙΣΟ ΧΩΡΙΟ ΚΑΙ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΣΗΜΕΡΑ ΦΟΒΟΥΝΤΕ ΤΟ ΚΡΙΒΟΥΝ ΝΤΡΟΠΗΤΟΥΣ ΠΡΕΠΗ ΝΑ ΝΤΡΕΠΟΝΤΕ ΑΥΤΟΙ ΟΙ ΨΕΥΤΟΚΟΥΜΟΥΝΙΣΤΕΣ ΚΑΙ ΝΑ ΜΗΝ ΒΓΑΖΟΥΝ ΚΑΙ ΓΛΩΣΣΑ ΣΤΑ ΚΑΦΕΝΙΑ ΤΙΣ ΠΑΛΑΤΙΤΣΑΣ ΑΛΛΑ ΝΑ ΤΟΥ ΣΤΗΣΟΥΝ ΚΑΝΕΝΑ ΑΓΑΛΜΑ ΚΑΙ ΝΑ ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΗΣΟΥΝΕ ΤΗΝ ΜΝΗΜΙΤΟΥ ΟΙΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΕΟΙ ΕΚΕΙ ΠΑΝΟ ΓΙΑΤΗ ΞΕΡΟ ΕΓΩ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΙ ΕΙΤΑΝΕ ΚΑΙ ΑΥΤΟΙ ΠΟΥ ΚΥΛΙΣΑΝ ΤΗΝ ΧΩΡΑ ΜΕΣΑ ΣΤΟ ΑΙΜΑ ΚΥΡΙΚΟΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ Η ΚΙΣΑ ΜΠΑΤΖΑΚ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ Η ΜΙΧΑΛ ΑΓΑΣ ΑΥΤΟΙ ΟΛΛΟΙ ΔΡΟΥΣΑΝΕ ΣΤΗΝ ΗΜΑΘΙΑ ΚΑΤΕΡΙΝΗ ΓΡΕΒΕΝΑ ΣΥΜΠΤΟΜΑΤΗΚΑ ΟΙ ΣΥΜΟΡΙΑ ΤΟΥ ΚΙΣΑ ΜΠΑΤΖΑΚ ΕΧΕΙ ΒΑΣΑΝΙΣΗ ΚΑΙ ΣΚΟΤΟΣΗ ΚΑΙ ΜΕΤΑ ΚΡΕΜΑΣΗ ΤΟΝ ΣΠΥΡΟ ΜΗΠΟΣ ΤΕΛΙΚΑ ΕΙΧΑΤΕ ΚΑΙ ΚΑΜΙΑ ΣΧΕΣΗ ΛΕΟ ΕΓΩ ΚΑΙ ΔΕΝ ΘΕΛΕΤΕ ΝΑ ΘΥΜΑΣΤΕ ΚΑΙ ΤΟ ΚΡΥΒΕΤΕ ΓΙΑ ΝΑ ΠΡΟΒΑΛΕΣΤΕ ΓΙΑ ΑΡΙΣΤΕΡΟΙ ΚΥΡΙΟΙ Η ΚΥΡΙΕΣ ΕΣΑΣΤΕ ΤΕΛΙΚΑ
ΑπάντησηΔιαγραφήΣΕ ΕΥΧΑΡΙΣΤΟ ΠΟΛΥ ΠΟΥ ΔΙΜΟΣΙΕΥΣΕΣ ΑΥΤΑ ΤΑ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ ΓΕΓΟΝΟΤΑ ΕΤΣΙ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟΝ ΘΥΜΟΥΝΤΕ ΤΟΝ ΣΠΥΡΟ ΤΟΝ ΛΙΑΣΚΟ ΓΙΑΤΗ ΕΙΤΑΝΕ ΑΓΩΝΙΣΤΙΣ ΚΑΙ ΔΕΝ ΚΑΤΕΔΟΣΕ ΠΟΤΕ ΚΑΝΕΝΑΝ ΓΙΑΥΤΟ ΠΕΘΑΝΕ ΜΕ ΑΥΤΟΝ ΤΟΝ ΦΡΙΚΤΟ ΤΡΟΠΟ
ΑπάντησηΔιαγραφήΟι Παπαδοπουλαίοι που αναφέρεις δεν έχουν καμία σχέση με τους γνωστούς δοσίλογους Παπαδόπουλους. Πλήρωσαν σαν οικογένεια βαρύ φόρο αίματος , εξορίστηκαν και βασανίστηκαν . Το ίδιο και όλοι οι Πόντιοι των Παλατιτσίων , τους οποίους δεν μπορείς εσύ χωρίς στοιχεία να ονομάζεις ψευτοκουμμουνιστές. Μόνο οι Πόντιοι των Παλατιτσίων δώσανε εξήντα θύματα στον αγώνα του ΕΛΑΣ και του ΔΣΕ από τα οποία τα περισσότερα η δική μου οικογένεια (Στυλίδης). Πολλοί ήταν εξάλλου και οι πολιτικοί πρόσφυγες από το χωριό αυτό. Ο Κίτσος Παπαδόπουλος ήταν μόλις 13 χρονών τότε και δεν ήταν στη συγκέντρωση . Ήταν ο Παπαδόπουλος Αριστείδης με το παρατσούκλι Κούτσος και όχι ο Κίτσος. Η συγκέντρωση προδόθηκε από δεξιούς ντόπιους κατοίκους του χωριού . Όλοι όσοι βρίσκονταν εκεί εξορίστηκαν στα νησιά και ο παππούς σου εκτελέστηκε. Δεν ήταν ο μόνος εξάλλου που έδωσε το αίμα του για τον αγώνα . Τον τιμούμε, αλλά εσύ φίλε δε πρέπει να τα ισοπεδώνεις όλα και να αμαυρώνεις τη δημοκρατική παράδοση ενός χωριού που κυριολεκτικά ξεκληρίστηκε .
ΑπάντησηΔιαγραφήΣΤΟΥΛΑΡΑΣ
ΟΥΤΕ ΑΜΑΥΡΟΣΑ ΟΥΤΕ ΙΣΟΠΕΔΟΣΑ ΚΑΙ ΞΕΡΟ ΚΑΛΑ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΑΓΟΝΕΣ ΤΟΝ ΠΟΝΤΙΟΝ ΚΑΙ ΕΓΩ ΜΙΣΟΣ ΠΟΝΤΙΟΣ ΕΙΜΑΙ ΑΛΛΑ ΠΙΕΖΩ ΚΑΙ ΕΓΩ ΓΙΑ ΝΑ ΜΑΘΟ ΤΗΝ ΑΛΗΘΙΑ ΠΙΟΣ ΤΟΝ ΣΚΩΤΟΣΕ ΚΑΙ ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ ΠΕΤΑΜΕΝΟΙ ΟΙ ΑΝΘΡΟΠΟΙΜΟΥ ΓΙΑ ΝΑ ΠΑΩ ΝΑ ΤΟΥΣ ΜΑΖΕΨΟ ΚΑΙ ΔΕΝ ΑΜΑΥΡΟΝΟ ΤΟΥΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥΣ ΞΕΡΟ ΚΑΛΑ ΟΤΗ ΔΟΣΑΝΕ ΤΟ ΑΙΜΑΤΟΥΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΤΡΙΔΑ ΑΛΑ ΞΕΡΟΥΝ ΚΑΙ ΔΕΝ ΜΙΛΑΝΕ
ΑπάντησηΔιαγραφήKAI ΔΕΝ ΕΚΤΕΛΕΣΤΗΚΕ ΜΟΝΟ Ο ΛΙΑΣΚΟΣ ΕΚΤΕΛΕΣΤΗΚΕ ΚΑΙ Ο ΚΟΥΝΙΑΔΟΣ ΤΟΥ Ο ΠΡΟΔΡΟΜΟΣ Ο ΠΟΖΙΑΡΙΤΙΣ ΚΑΙ ΘΙΟΣΤΟΥ ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΟΖΙΑΡΙΤΗΣ ΚΑΙ Ο ΠΕΘΕΡΟΣΤΟΥ Ο ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΖΙΑΡΙΤΗΣ ΚΑΙ Η ΕΙΡΩΝΙΑ ΕΙΝΑΙ ΟΤΙ ΟΛΟΙ ΑΥΤΟΙ ΕΙΝΑΙ ΠΑΙΔΙΑ ΤΟΥ ΜΑΚΕΔΟΝΟΜΑΧΟΥ ΚΑΠΕΤΑΝ ΣΚΟΤΙΔΑ Η ΠΡΟΔΡΟΜΟΥ ΠΟΖΙΑΡΙΤΗ ΚΑΙ ΔΗΜΗΤΡΗ ΚΑΤΣΑΜΠΑ ΑΥΤΑ ΓΙΑ ΝΑ ΜΗΝ ΜΑΣ ΛΕΝΕ ΟΥΤΕ ΒΟΥΛΓΑΡΟΥΣ ΟΥΤΕ ΣΥΜΟΡΙΤΕΣ ΓΙΑΤΗ ΕΜΕΙΣ ΔΟΣΑΜΕ ΚΑΙ ΘΑ ΔΙΝΟΥΜΕ ΤΟ ΑΙΜΑΜΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΤΡΙΔΑ
ΑπάντησηΔιαγραφήΛΟΙΠΟΝ ΟΠΙΟΣ ΓΝΟΡΙΖΗ ΛΕΠΤΟΜΕΡΙΕΣ ΘΑ ΠΕΡΙΜΕΝΟ ΚΑΙ ΠΙΟΣ ΕΙΝΑΙ ΔΙΠΛΑ ΣΤΗ ΦΟΤΟΓΡΑΦΙΑ ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ ΚΡΕΜΑΣΜΕΝΟΣ ΠΙΟΣ ΕΚΑΝΕ ΤΟΣΟ ΚΑΚΟ ΘΕΛΟ ΟΝΟΜΑ ΚΑΙ ΟΧΙ ΜΙΣΟΚΟΥΒΕΝΤΕΣ
ΑπάντησηΔιαγραφήΦίλε θα μπορούσαμε να έρθουμε σε επαφή , ίσως βρούμε κάποια άκρη . Ονομάζομαι Στυλίδης Θανάσης και μπορείς να με βρεις στα τηλ. 2310554504 ή 6972223228. Ρώτησα για το Λιάσκο στο χωριό και μού έδωσαν κάποια στοιχεία
ΑπάντησηΔιαγραφή