Παρασκευή 5 Φεβρουαρίου 2010

ΛΙΓΟΙ ΤΕΛΙΚΑ ΑΠΟΦΟΙΤΟΥΝ ΑΠΟ ΑΕΙ-ΤΕΙ

Καθημερινή

Αυξάνονται οι «αιώνιοι» και πέφτει το επίπεδο του εκπαιδευτικού έργου

Του Αποστολου Λακασα

Εισάγονται πολλοί, αποφοιτούν λίγοι. Η ελληνική τριτοβάθμια εκπαίδευση διευρύνθηκε την τελευταία δεκαετία με την ίδρυση νέων πανεπιστημίων και ΤΕΙ αλλά και αυτοτελών τμημάτων σε υπάρχοντα ιδρύματα, όμως ο αριθμός των αποφοίτων σε σχέση με τους εισακτέους μειώνεται συνεχώς. Περισσότεροι παίρνουν το εισιτήριο για τα ΑΕΙ, αλλά ο ενθουσιασμός τους ξεφουσκώνει γρήγορα. Αποτέλεσμα είναι να αυξάνεται ο αριθμός των «αιωνίων» φοιτητών αλλά και να πέφτει το επίπεδο του εκπαιδευτικού έργου στα ΑΕΙ.

Ειδικότερα, οι εισακτέοι τη δεκαετία του ’90 ήταν περίπου 45.000 φοιτητές ετησίως. Το 2000 έφτασαν τους 82.000 και σταθεροποιήθηκαν σ’ αυτό τον αριθμό έως το 2006. Η αύξηση των θέσεων έως το 2006 προέκυψε με την ίδρυση περισσοτέρων από 100 νέων τμημάτων στα ΑΕΙ και ΤΕΙ και την ταυτόχρονη αύξηση του αριθμού των εισακτέων στα υπάρχοντα τμήματα. Μάλιστα, υπάρχουν και... ακραίες περιπτώσεις αύξησης των εισακτέων, όπως στη Θεολογία Αθηνών. Συγκεκριμένα, την τελευταία πενταετία ο ετήσιος αριθμός των εισακτέων (χωρίς τις μετεγγραφές) στη σχολή αυξήθηκε από 220 το 2005 σε 350 το 2009. Την ίδια στιγμή, οι προσλήψεις θεολόγων στην εκπαίδευση γίνονται με το σταγονόμετρο και η ανεργία είναι υψηλή.

Γενικότερα, παρά την αύξηση των εισακτέων σε πολλά παλαιά και νέα τμήματα, οι επαγγελματικές προοπτικές των πτυχιούχων των τμημάτων αυτών μειώθηκαν. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα πολλοί φοιτητές να καθυστερούν ή να εγκαταλείπουν τις σπουδές τους. Είναι χαρακτηριστικό, σύμφωνα με την επεξεργασία των στοιχείων της Εθνικής Στατιστικής Υπηρεσίας Ελλάδος (ΕΣΥΕ) από τον εκπαιδευτικό - ερευνητή κ. Στράτο Στρατηγάκη, ότι καταγράφεται αύξηση κατά περίπου 30% των φοιτητών που καθυστερούσαν υπερβολικά την ολοκλήρωση των σπουδών τους. «Πολύ συχνά βλέπουμε μικρότερη παραγωγή πτυχιούχων το 2007 από το 1997, παρά τον διπλασιασμό του αριθμού των εισαγομένων» ανέφερε στην «Κ» ο κ. Στρατηγάκης. Χαρακτηριστική είναι η σύγκριση που παρουσιάζει σήμερα η «Κ» ανάμεσα στους εισακτέους σε πανεπιστήμια και ενδεικτικές σχολές το 2001-2002 και τους αποφοίτους τους το 2006-2007 (η πενταετία είναι συνηθισμένος χρόνος ολοκλήρωσης των σπουδών τετραετούς διάρκειας). Ετσι, οξύνθηκε το φαινόμενο των λεγόμενων «αιώνιων» φοιτητών.

Στατιστικά στοιχεία

Με βάση τα στοιχεία της ΕΣΥΕ, το 2008 303.026 (εκ των οποίων 195.152 φοιτητές των πανεπιστημίων και 107.874 σπουδαστές των ΤΕΙ) όφειλαν ακόμη μαθήματα, παρότι είχαν τελειώσει τα κανονικά εξάμηνα σπουδών τους. Δηλαδή, βρίσκονται εκτός των κανονικών ετών ολοκλήρωσης των σπουδών κάθε σχολής. Από την άλλη, πέρυσι ενεγράφησαν στα ΑΕΙ 284.219 φοιτητές και σπουδαστές. Η θέσπιση της βαθμολογικής βάσης του 10 από το 2006 μπορεί να απέτρεψε νέους να εισάγονται σε ΑΕΙ με μέση βαθμολογία 3, 4, 5 ή 6 (όπως συνέβαινε έως και το 2005), δεν έκανε όμως πιο δελεαστικές τις σπουδές σε όσους εισάγονται. Το γεγονός ότι οι «αιώνιοι» έχουν ξεπεράσει τους ενεργούς φοιτητές και ότι πολλοί λιγότεροι αποφοιτούν τα τελευταία χρόνια σε σύγκριση με μία δεκαετία νωρίτερα, αποτελούν σημάδια έκπτωσης της ελληνικής τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου