Η γιγάντωση των ελλειμμάτων του ΟΣΕ από το 2004 και μετά οφείλεται στο γεγονός ότι όλο αυτό το διάστημα «ο Οργανισμός χρεώνεται και για το κόστος των έργων που αντιστοιχούν στο κράτος», λέει ο γενικός γραμματέας της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Σιδηροδρομικών (ΠΟΣ) κ. Ανδρέας Βασιλόπουλος.
Ωστόσο, όπως επισημαίνει, σημαντικό ρόλο στο να φτάσουν τα συσσωρευμένα ελλείμματα σε 10 δισ. ευρώ έπαιξαν ακόμη «η κακοδιαχείριση, οι προτιμήσεις, η παράλυση, οι επιτήδειοι, οι κουμπάροι και οι ημέτεροι».
1 Ο ΟΣΕ σε τροχιά διάλυσης;
Κάποιοι το προσπάθησαν. Η τροχιά μας είναι σταθερή, δεν διαλύεται εύκολα παρά τις «φιλότιμες» προσπάθειες των τελευταίων χρόνων.
2 Τα συσσωρευμένα ελλείμματά του πλησιάζουν τα 10 δισ. ευρώ;
Εξαρτάται πώς τα μετράει κανείς. Φέτος, ο ΟΣΕ υποχρεώνεται σε δάνειο 2,1 δισ. ευρώ. Αν αφαιρέσουμε τα τοκοχρεολύσια, κατεβαίνουμε σχεδόν στο 1/3. Επομένως μήπως τα 10 δισ. είναι νούμερο «φτιαγμένο»;
3 Δηλαδή όσο τέσσερις Ολυμπιακές;
Ή μισό Βατοπέδι. Αν στο χρέος της Ο.Α. προσθέταμε το κόστος των υποδομών και όλων των βελτιώσεών τους, οι αριθμοί θα ήταν εντελώς διαφορετικοί. Μιλάμε για διαφορετικά πράγματα.
4 Από τα 3,5 δισ. ευρώ, το 2004;
Να ένα καλό θέμα για ψάξιμο... Πώς γίνεται να τριπλασιαστεί ένα έλλειμμα σε πέντε χρόνια;
5 Τι γέννησε τόσα ελλείμματα;
Το κόστος των έργων που χρεώνεται ο ΟΣΕ αντί του κράτους. Η κακοδιαχείριση, οι προτιμήσεις, η παράλυση, οι επιτήδειοι, οι κουμπάροι, οι ημέτεροι.
6 Μπορεί να αναστραφεί αυτή η πορεία;
Πιστεύω ακράδαντα ότι η πορεία αναστρέφεται με καθαρές αποφάσεις- προϊόντα πολιτικής βούλησης, με καθαρές σχέσεις, με καθαρά οικονομικά.
7 Με ποιον τρόπο;
Ανάπτυξη του δικτύου, εξορθολογισμός δρομολογίων, συνδυασμένες μεταφορές, μείωση όλων των δαπανών, εξέταση όλων των δραστηριοτήτων από μηδενική βάση.
8 Τριάντα ατυχήματα τα τελευταία χρόνια.
Τα ατυχήματα πολλά και όλα με θύματα συναδέλφους μας. Ενός κακού μύρια έπονται. Η εμπειρία των συναδέλφων αποσόβησε ακόμη περισσότερα.
9 Πολλοί φοβούνται ότι τα χειρότερα δεν ήρθαν ακόμη...
Ουδέν χειρότερο... του προσωρινού. Οι εργαζόμενοι θα κάνουν το παν για να μην έρθουν.
10 Το ασφαλέστερο συγκοινωνιακό μέσο σε πλήρη απαξίωση;
Αυτό είχε επιλέξει ο κ. Χατζηδάκης και ο διάδοχός του. Η ασφάλεια του τρένου δεν απαξιώνεται εύκολα. Υπάρχει μακρόχρονη και ισχυρή παράδοση που αντέχει και στον χρόνο και στις μεθοδεύσεις.
11 Τι φταίει για την κατάσταση αυτή;
Η προσπάθεια για απαξίωση αρχίζει από τους γνωστούς κύκλους εκτός ΟΣΕ και πραγματώνεται από τους συμμάχους τους εντός του ΟΣΕ, μια μικρή ομάδα συμφερόντων, αλλά με μεγάλες καταστροφικές ιδιότητες.
12 Γίνονται εκπτώσεις στην ασφάλεια των μετακινήσεων;
Όχι, κατηγορηματικά όχι. 13 Ευθύνονται μόνο οι διοικήσεις;
Ευθύνονται όσοι παίρνουν τις συγκεκριμένες αποφάσεις όπου κι αν βρίσκονται.
14 Οι ευθύνες των εργαζομένων;
Ότι δεν αντιδράσαμε πιο έγκαιρα και πιο δυναμικά. Οι εργαζόμενοι εκτελούν εντολές, οι διοικήσεις σε όλα τα επίπεδα δίνουν τις εντολές.
15 Ορισμένοι υποστηρίζουν ότι 7.000 είναι πολλοί. Τι απαντάτε;
Οι αριθμοί ευημερούν ή όχι ανάλογα με τις προθέσεις.
Έχουμε υπάρξει και 17.000
χωρίς να έχει ελλείμματα ο σιδηρόδρομος. Ποιος και πότε έχει δίκιο;
16 Γιατί τα έργα εκσυγχρονισμού του δικτύου εξελίσσονται με ρυθμό χελώνας;
Γιατί τα τελευταία χρόνια άλλαξε ο προσανατολισμός της ανάπτυξης των μεταφορικών μέσων, με αποτέλεσμα ο σιδηρόδρομος να απολέσει πολλά κονδύλια που προορίζονταν για τον εκσυγχρονισμό του με ευθύνη της κυβέρνησης της Ν.Δ.
17 Ποιο είναι το ύψος των κοινοτικών κονδυλίων που έχουν χαθεί μέχρι τώρα;
Άνω του 1 δισ. ευρώ και αν υπολογίσουμε τι θα μπορούσε ν΄ απορροφηθεί, θα είχαμε ήδη ευρωπαϊκό σιδηρόδρομο.
18 Χωρούν ιδιώτες στους σιδηροδρόμους;
Μα ιδιώτες υπάρχουν ήδη στις εμπορευματικές σιδηροδρομικές μεταφορές και μάλιστα με τους δικούς τους όρους. Το ερώτημα λοιπόν δεν είναι αν χωράνε, αλλά οι όροι με τους οποίους λειτουργούν. 19 Πώς βλέπετε την επερχόμενη απελευθέρωση και των επιβατικών μεταφορών;
Η απελευθέρωση έχει ήδη αρχίσει. Πρόκειται για ένα νέο περιβάλλον το οποίο όπου εφαρμόστηκε απέτυχε. 20 Τι μήνυμα στέλνετε στη νέα διοίκηση;
Θα κριθούν από τα έργα τους. Αν και καθυστερημένα καλώς να έρθουν, με σηκωμένα μανίκια. Ας ακούνε τη γνώμη μας προτού αποφασίσουν.
Δεν θα χάσουν.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου