Τρίτη 13 Απριλίου 2010

ΜΠΑΡΑΖ ΙΔΙΩΤΙΚΟΠΟΙΗΣΕΩΝ

Εργατικά- Οικονομικά
Τα Νέα

της Ε.ΛΑΣΚΑΡΗ

Πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων, ύψους 1,5-2,5 δισ. ευρώ, θέτει σε εφαρμογή η κυβέρνηση, επιδιώκοντας τη συντήρηση του θετικού κλίματος που δημιούργησε η αποσαφήνιση του μηχανισμού ευρωβοήθειας.

ΕΥΑΘ, ΕΥΔΑΠ, Λάρκο, καζίνα, ΤΡΑΙΝΟΣΕ αλλά και ένας μακροσκελέστατος κατάλογος ακινήτων του Δημοσίου αξίας 300-500 δισ. ευρώ βρίσκονται στις πρώτες θέσεις της λίστας αποκρατικοποιήσεων που θα τεθούν σε προσεχή συνεδρίαση του Υπουργικού Συμβουλίου, με τον Πρωθυπουργό Γ. Παπανδρέου να ανάβει το πράσινο φως για τα σχέδια που θα «τρέξουν» πρώτα.

Βασική αρχή του προγράμματος είναι πως «υποδομές και δίκτυα παραμένουν υπό δημόσιο έλεγχο», όπως επίσης και πως «σε όποιον τομέα αποχωρεί πλήρως το Δημόσιο, θα δημιουργείται μια νέα ρυθμιστική αρχή». Πέραν των εσόδων που θα συμβάλουν στη μείωση του δημοσίου χρέους, σημαντικές κρίνονται και οι επιπτώσεις στο εξίσου κρίσιμο μέτωπο του ελλείμματος. Οπως λέει στα «ΝΕΑ» κορυφαίο στέλεχος του υπουργείου Οικονομικών, μόνο και μόνο από την αναδιοργάνωση του ΟΣΕ μπορεί να εξοικονομηθεί σε ετήσια βάση περίπου 1 δισ. ευρώ, όσο δηλαδή είναι το έλλειμμα που γεννά κάθε χρόνο ο ζημιογόνος Οργανισμός, μειώνοντας ισόποσα το δημοσιονομικό έλλειμμα. Δεδομένου ότι ενδεχόμενη αποκρατικοποίηση του ΟΣΕ προσκρούει στον... κανόνα περί δικτύων και υποδομών, η εισήγηση που θα τεθεί προς έγκριση στο Υπουργικό Συμβούλιο αφορά την ΤΡΑΙΝΟΣΕ- τη διαχείριση δηλαδή- με είσοδο στρατηγικού επενδυτή που θα αναλάβει και το μάνατζμεντ. Παράλληλα θα προωθηθεί και η αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του ΟΣΕ ξεκινώντας από την παραχώρηση σε ιδιώτες, για εμπορική εκμετάλλευση και ανάπτυξη, των σταθμών Λαρίσης και Θεσσαλονίκης.

Η πώληση των καζίνων και η περαιτέρω μετοχοποίηση της ΕΥΑΘ και της ΕΥΔΑΠ σε συνδυασμό με την παραχώρηση του μάνατζμεντ εκτιμάται ότι μπορούν να προωθηθούν άμεσα, εφόσον βελτιωθεί και το κλίμα στο Χ.Α. Στο υπουργείο Οικονομικών συζητούν το ενδεχόμενο νέων μετοχοποιήσεων έως 23% για την ΕΥΑΘ και έως 10% για την ΕΥΔΑΠ με παράλληλη παραχώρηση του management σε ιδιώτες και το Δημόσιο να ελέγχει το 51%.

Στην ατζέντα περιλαμβάνονται ακόμα η πλήρης αποκρατικοποίηση της Λάρκο, ενώ παρά τις προτάσεις πλήρους αποκρατικοποίησης και του ΟΠΑΠ δεν φαίνεται να προχωρά άμεσα ένα τέτοιο ενδεχόμενο.

Σχέδια και για τράπεζες

Ενεργές, αλλά όχι με άμεσο ορίζοντα υλοποίησης παραμένουν οι σκέψεις για περαιτέρω αποχώρηση του Δημοσίου από τον τραπεζικό τομέα. «Ολα είναι ανοιχτά για τις τράπεζες» λέει αρμόδιο στέλεχος του υπουργείου Οικονομικών, που διευκρινίζει, όταν ερωτάται αν στη διατύπωση αυτή περιλαμβάνεται και ενδεχόμενη πλήρης αποκρατικοποίηση του Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου, πως «τίποτα δεν αποκλείεται, αλλά τις τελικές αποφάσεις θα λάβει ο Πρωθυπουργός». Προσθέτει παράλληλα όμως πως «το κράτος δεν θέλει να είναι τραπεζίτης, θέλει να έχει λόγο στο σύστημα υπό την έννοια της διακριτικής παρεμβατικότητας όπου χρειάζεται».

Σε ιδιώτες ακίνητα «φιλέτα» του Δημοσίου

ΜΕΓΑΛΕΣ ΠΡΟΣΔΟΚΙΕΣ εσόδων και εξοικονομήσεων συγκεντρώνει το εγχείρημα αξιοποίησης της ακίνητης περιουσίας του Δημοσίου, η αξία της οποίας μπορεί να προσεγγίζει ακόμα και το διπλάσιο του δημοσίου χρέους της χώρας (300 δισ. ευρώ).

Οπως λέει στα «ΝΕΑ» αρμόδιο στέλεχος του υπουργείου Οικονομικών, «ουδείς γνωρίζει σήμερα την αξία της ακίνητης περιουσίας του Δημοσίου, αλλά εκτιμάται ότι αυτή κυμαίνεται μεταξύ 300 και 500 δισ. ευρώ».

«Δεν αποκλείεται να είναι ακόμα μεγαλύτερη», λέει η ίδια πηγή.

Σύμφωνα με τους σχεδιασμούς του υπουργείου Οικονομικών, προωθείται η συγχώνευση της Κτηματικής Εταιρείας του Δημοσίου, της εταιρείας Ελληνικά Τουριστικά Ακίνητα, της εταιρείας Ολυμπιακά Ακίνητα αλλά και των ακινήτων του Δημοσίου, ώστε να μπορεί το υπουργείο Οικονομικών να έχει μια πλήρη εικόνα της χρήσης, της χρησιμότητας και της αξίας αυτών των περιουσιακών στοιχείων.

Συνολικά, οι 52 ΔΕΚΟ που εμφάνισαν πέρυσι έλλειμμα 1,628 δισ. ευρώ εκτιμάται πως διαθέτουν ακίνητη περιουσία 30 δισ. ευρώ.

ΕΒΕΑ: Δώστε τις ΔΕΚΟ σε ιδιώτες

ΥΠΕΡ της αποκρατικοποίησης όλων των ΔΕΚΟ, αλλά ακόμη και της συγχώνευσης ή και της κατάργησης κάποιων, τάχθηκε χθες ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Αθηνών (ΕΒΕΑ) κ. Κωνσταντίνος Μίχαλος παρουσιάζοντας τα αποτελέσματα έρευνας που πραγματοποίησε το Επιμελητήριο για τα προβλήματα 12 ΔΕΚΟ (ΟΣΕ, ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ΟΑΣΑ, ΕΡΤ, ΕΛΤΑ, ΔΕΗ, ΕΑΒ, ΕΑΣ, ΕΛΒΟ, Οργανισμός Σχολικών Κτιρίων, Οργανισμός Διαχείρισης Δημόσιου Υλικού και Κτηματική Εταιρεία του Δημοσίου).

Ο πρόεδρος του ΕΒΕΑ υποστήριξε ότι ακόμη και κερδοφόρες επιχειρήσεις όπως η ΔΕΗ θα πρέπει να αποκρατικοποιηθούν, ενώ τάχθηκε υπέρ της εφαρμογής προγράμματος εθελουσίας εξόδου στον Οργανισμό Σιδηροδρόμων Ελλάδος (ΟΣΕ). Ο πρόεδρος του ΕΒΕΑ τόνισε ακόμη την ανάγκη να «παγώσουν» τουλάχιστον για μία πενταετία οι προσλήψεις στον δημόσιο τομέα, προκειμένου να επέλθει η φυσική μείωση του προσωπικού και ταυτόχρονα να πραγματοποιηθούν οι απαιτούμενες μετατάξεις, ειδικά στους ευαίσθητους τομείς της υγείας και της παιδείας, προκειμένου να καλυφθούν οι αυξανόμενες ανάγκες σε έμψυχο δυναμικό.

Ο κ. Μίχαλος χαρακτήρισε τις ΔΕΚΟ «ανοιχτή πληγή για την ελληνική οικονομία», καθώς και «μόνιμη πηγή σπατάλης και ελλειμμάτων, εστία αναποτελεσματικότητας και κακοδιαχείρισης που επιβαρύνει με τεράστιες ζημιές τον φορολογούμενο πολίτη, παρέχοντας ταυτόχρονα χαμηλού επιπέδου υπηρεσίες».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου