Δευτέρα 3 Μαΐου 2010

ΑΝΑΣΦΑΛΙΣΤΟΙ ΟΙ 613 ΝΑΥΤΙΚΟΙ ΤΟΥ "ΖΕΝΙΘ"

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ-ΕΡΓΑΤΙΚΑ
ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ

του Θ. ΛΑΜΠΡΟΠΟΥΛΟΥ

Μια φορά και έναν καιρό, τα ελληνικά κουαζιερόπλοια, που εκτός από το Αιγαίο και τη Μεσόγειο πραγματοποιούσαν -κυρίως τον χειμώνα- θαλάσσιες περιηγήσεις ακόμη και στην «καρδιά» της Αμερικής. Και πάντα τα ελληνικά κρουαζερόπλοια του Ανδρέα Ποταμιάνου, του τότε «βασιλιά» της κρουαζιέρας ταξίδευαν ανά τους ωκεανούς με Ελληνες ναυτικούς. Και τα κράτη στα λιμάνια των οποίων προσέγγιζαν, αλλά και απο/επιβίβαζαν επιβάτες δεν διαμαρτύρονταν, αφού γνώριζαν ότι κάθε κατάπλους των Greekships θα άφηνε χρήμα.

Τα ελληνικά όμως κρουαζιερόπλοια, περίπου 30 τον αριθμό, χάθηκαν οριστικά μαζί με τις πλοικτήτριες εταιρείες το 1990, και έτσι η ελληνική κρουαζιέρα, που απασχολούσε πάνω από 10.000 Ελληνες ναυτικούς όλων των ειδικοτήτων, πέθανε, ενώ την ίδια στιγμή που τα ελληνικά πλωτά «παλάτια» είτε κατάσχονταν στα διάφορα λιμάνια του κόσμου είτε «έδεναν» είτε πωλούνταν σε ξένους, ουδείς από την τότε Πολιτεία ρώτησε το γιατί. Το ρώτησε όμως αργότερα, όταν διαπιστώθηκε ότι από τα κρατικά ταμεία έλειπε το ζεστό «πράσινο» συνάλλαγμα που έφερναν κάθε χρόνο οι πλοιοκτήτριες και οι Ελληνες ναυτικοί.

«Σύνεση...»

«Τότε όμως ήταν αργά», λέει ο «πατριάρχης» της ελληνικής κρουαζιέρας, Ανδρέας Ποταμιάνος, και καλεί την Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία, έστω και την τελευταία στιγμή, να δείξει σύνεση και ψυχραιμία, έτσι ώστε η άρση του καμποτάζ να φέρει και πάλι το πολυπόθητο συνάλλαγμα στην Ελλάδα του 2010, πράγμα που θα επιτευχθεί, όπως επισημαίνει, μόνο με την «κάθοδο» των ξένων κρουαζερόπλοιων στην Ελλάδα. Και ενώ τουριστικοί πράκτορες και ξενοδόχοι έχουν «υπογράψει» την άρση του καμποτάζ, την οποία μάλιστα εξήγγειλε ο πρωθυπουργός, Γιώργος Παπανδρέου, η Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία αντιδρά στο να απο/επιβιβάζουν επιβάτες στα ελληνικά λιμάνια ακόμη και κρουαζερόπλοια με ευρωπαϊκή σημαία, υποστηρίζοντας ότι έτσι διαφυλάσσονται οι θέσεις εργασίας των Ελλήνων ναυτικών, καθώς επίσης και η ανταγωνιστικότητα των κρουαζερόπλοιων με την ελληνική σημαία (7 πλοία του Ελληνοκύπριου εφοπλιστή Κωστάκη Λοΐζου).

Την ήπια όμως αντίδραση της ΠΝΟ για το υπό σημαία Μάλτας κρουαζερόπλοιο Zenith ήρθε να συμπληρώσει η σκληρή αντίδραση των προσκείμενων στο ΠΑΜΕ ναυτεργατικών σωματείων ΠΕΜΕΝ και ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ, τα μέλη των οποίων, την περασμένη Δευτέρα 26 Απριλίου, ενισχυόμενα από μέλη άλλων εργατικών σωματείων, εμπόδισαν την επιβίβαση στο ευρωπαϊκό πλοίο 970 Ισπανών τουριστών, ενώ την ίδια στιγμή η ναυλώτρια εταιρεία -το πλοίο ανήκει στην αμερικανική RCC- άφηνε να εννοηθεί ότι δεν θα ξαναπιάσει το λιμάνι του Πειραιά.

Για την άρση του καμποτάζ -παλιός γαλλικός όρος που αναφέρεται στις θαλάσσιες μεταφορές- όλοι οι εμπλεκόμενοι στην κρουαζιέρα, τουριστικοί πράκτορες και ξενοδόχοι υποστηρίζουν ότι η άρση θα φέρει στη χώρα, και μάλιστα σε δύσκολη οικονομική περίοδο, έσοδα 1,6 δισ. ευρώ, ενώ ο Ανδρέας Στυλιανόπουλος, του ταξιδιωτικού οργανισμού Navigator και επίσημος πράκτορας της Royal Caribbean International στην Ελλάδα, υποστηρίζει ότι με την άρση του καμποτάζ θα εισρεύσουν επιπλέον έσοδα στα ξενοδοχεία, στα ταξιδιωτικά γραφεία, στα εστιατόρια και στα καταστήματα τουριστικών ειδών.

Αντίθετη βέβαια άποψη έχει ο γ.γ. της ΠΝΟ, Γιάννης Χαλάς, ο οποίος λέει στην «Ε»: «Δεν θα είμαστε εμείς που θα βάλουμε ταφόπλακα στην ελληνική σημαία και στους Ελληνες ναυτικούς. Ας τη βάλει η κυβέρνηση που αποφάσισε την άρση, και μάλιστα χωρίς τη γνώμη των Ελλήνων ναυτικών. Εμείς δεν δημιουργούμε κανένα πρόβλημα σε όλα τα κρουαζερόπλοια που διέρχονται και προσεγγίζουν σε ελληνικά λιμάνια και νησιά, δημιουργούμε πρόβλημα μόνο σε πλοία που πραγματοποιούν τα ταξίδια τους με αφετηρία και κατάληξη ελληνικά λιμάνια. Οσον αφορά τα κρουαζερόπλοια με κοινοτικές σημαίες, δεν περιορίζονται στην εκτέλεση των ταξιδιών αυτών, με την προϋπόθεση ότι εφαρμόζουν και τις αντίστοιχες διατάξεις που επιβάλλει το δίκαιο της σημαίας τους. Οταν όμως η μεν σημαία είναι κοινοτική και κατά συνέπεια υπάρχουν οι τυπικές προϋποθέσεις, αλλά στην πράξη το πλοίο κατατάσσεται στην κατηγορία των πλοίων με σημαία ευκαιρίας, αφού οι ισχύουσες σε αυτό συνθήκες (εργασιακές, ασφαλιστικές) παραπέμπουν καθαρά στην τελευταία περίπτωση, τότε δημιουργείται πρόβλημα».

Πιο επιθετικός όμως είναι ο πρόεδρος της ΠΕΜΕΝ, Σάββας Τσιμπογλου, αφού επισημαίνει ότι το κρουαζερόπλοιο Zenith είναι ο πολιορκητικός κριός για την ανατροπή όλων των δικαιωμάτων των Ελλήνων ναυτεργατών σε όλες τις κατηγορίες των πλοίων και όχι μόνο. «Και τέτοια ανατροπή εμείς», λέει ο συνδικαλιστής των μηχανικών, «δεν θα την επιτρέψουμε», ενώ τονίζει ότι, ναι μεν το Zenith έχει ευρωπαϊκή σημαία, αλλά κανένα από τα 613 μέλη του πληρώματός του δεν είναι ασφαλισμένο.

Ο πρόεδρος της ΠΕΘΕΝ -Πανελλήνια Ενωση Θαλαμηπόλων Εμπορικού Ναυτικού- Γιάννης Φραγκουλίδης επισημαίνει ότι «τα ελληνικά λιμάνια είναι ανοιχτά για όλα τα κρουαζερόπλοια, αρκεί σε αυτά να απασχολούνται και κάποιοι Ελληνες ναυτικοί».

Πάντως, σήμερα αναμένεται να καταπλεύσει στον Πειραιά και πάλι το ευρωπαϊκό κρουαζερόπλοιο Zenith, προκειμένου να αποβιβάσει αλλά και να επιβιβάσει περίπου 1.000 επιβάτες για την 7ήμερη κρουαζιέρα του. Επίσης, συνέντευξη Τύπου παραχωρεί σήμερα και η ΠΕΜΕΝ με θέμα τις εξελίξεις στη ναυτιλία και τους αγώνες των ναυτεργατών.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου