www.enet.gr
Την περασμένη Πέμπτη, δύο μόλις εβδομάδες πριν από την άφιξη του Τ. Ερντογάν στην Αθήνα, η Αγκυρα υπενθύμισε τα τετελεσμένα που έχει δημιουργήσει στο Αιγαίο και παράλληλα η Αθήνα έδειξε ότι εξακολουθεί να αντιδρά λανθασμένα και υπό καθεστώς πίεσης.
Συγκεκριμένα, η Αγκυρα στις 22 Απριλίου εξέδωσε σήμα NAVTEX για τη ναυσιπλοΐα με το οποίο εξήγγειλε την εκτέλεση άσκησης έρευνας και διάσωσης στο Αιγαίο, στις 29 Απριλίου σε δύο περιοχές, ανατολικά της Σκύρου και βορειοδυτικά της Χίου. Η εξαγγελία NAVTEX, σύμφωνα με τη διεθνή ορολογία, από το 1993 σημαίνει ότι η άσκηση αυτή γίνεται μόνον με πλοία και μόνον για θαλάσσια ατυχήματα, για τα οποία υπεύθυνος είναι ο Διεθνής Οργανισμός Ναυσιπλοΐας (ΙΜΟ).
Η Αθήνα φυσικά αντέδρασε... αλλά λάθος, επεκτείνοντας μόνη της την τουρκική άσκηση... και στον αέρα: «Το τουρκικό ναυτικό και η πολεμική αεροπορία θα εκτελέσουν άσκηση έρευνας και διάσωσης χωρίς πυρά σε δύο περιοχές στο FIR Αθηνών. Τα αεροσκάφη της άσκησης πρέπει να καταθέτουν σχέδια πτήσης και να μην προσεγγίζουν τα 10 ν.μ. του ελληνικού εθνικού εναέριου χώρου.
Στο Ενιαίο Κέντρο Συντονισμού Ερευνας και Διάσωσης ανήκει η αρμοδιότητα της θαλάσσιας και της αεροπορικής έρευνας και διάσωσης εντός των ορίων του FIR Αθηνών...».
Η Τουρκία βεβαίως, αφού διαμαρτυρήθηκε με νεότερη ΝΟΤΑΜ για την ελληνική τροποποίηση της άσκησής της (η οποία με... το ζόρι πρόσθεσε και την τουρκική αεροπορία στην άσκηση), στη συνέχεια την αποδέχθηκε πλήρως και ανταπάντησε ότι βεβαίως τα στρατιωτικά αεροσκάφη της που τώρα θα πάρουν μέρος στην άσκηση δεν θα παραβιάσουν τα 6 ν.μ. του ελληνικού εθνικού εναέριου και θαλάσσιου χώρου και φυσικά δεν θα υποβάλουν σχέδια πτήσης.
Το περιστατικό αυτό περιγράφει ανάγλυφα την πολλαπλή δυσκολία σε οποιαδήποτε προσπάθεια «συνεργασίας» με την Τουρκία στο Αιγαίο, όχι μόνον γιατί υπάρχουν μόνιμες και σκόπιμες προκλητικές ενέργειες της Τουρκίας, αλλά και γιατί η Αθήνα όλες τις προηγούμενες δεκαετίες έχει παραμείνει σε στερεότυπα του παρελθόντος, δεν έχει εκσυχρονίσει τη «φαρέτρα» της και κυρίως βρίσκεται πολύ πίσω από τα ήδη διεθνώς ισχύοντα:
Πιο συγκεκριμένα, ο ΙΜΟ με τη Σύμβαση του Αμβούργου 1979 έχει επιβάλει τα ακόλουθα: «Η Ελλάδα και η Τουρκία πρέπει να συμφωνήσουν και να καθορίσουν τις περιοχές έρευνας και διάσωσης στο Αιγαίο (σ.σ.: για ναυτικά ατυχήματα). Σε περίπτωση μη συμφωνίας, η κάθε χώρα θα ορίσει τη δική της περιοχή έρευνας και διάσωσης με γνώμονα την καλύτερη εξυπηρέτηση της έρευνας και διάσωσης...».
Περιοχική συμφωνία ανάμεσα στην Ελλάδα και την Τουρκία δεν έχει υπάρξει ποτέ. Αυτό έχει δώσει το αυθαίρετο «δικαίωμα» στην Αγκυρα να εφαρμόζει από το Δεκέμβριο του 2001 (!!) το δικό της νόμο με τον οποίο εντάσσει το μισό Αιγαίο (25ος μεσημβρινός) και τη μισή Κύπρο κάτω από τον έλεγχο της Αγκυρας, ως περιοχή της Τουρκίας για έρευνα και διάσωση μόνο για τα θαλάσσια ατυχήματα (για τα αεροπορικά ατυχήματα υπεύθυνος είναι ο ICAO, ο οποίος έχει καθορίσει το FIR Αθηνών ως περιοχή της Ελλάδας και με τη σύμφωνη γνώμη της Τουρκίας).
Η Ελλάδα αισθάνεται προφανώς ότι «είναι καλυμμένη» και στη θάλασσα και στον αέρα για την περιοχή έρευνας και διάσωσης και προφανώς για να μην δημιουργήσει περαιτέρω προβλήματα δεν έχει εκδώσει το δικό της νόμο για την περιοχή έρευνας και διάσωσης για τα θαλάσσια ατυχήματα. Το κενό αυτό μονομερώς και αυθαιρέτως το έχει καλύψει η Αγκυρα από το 2001 και τώρα προχωρεί στην υλοποίηση.
Η απρόσεκτη και βεβιασμένη ελληνική αντίδραση στην τουρκική NAVTEX, έχει δημιουργήσει επιπρόσθετα προβλήματα στην ήδη μπερδεμένη κατάσταση:
Η Αθήνα δίνει διεθνώς την εικόνα ότι δίνει άλλο περιεχόμενο στην αγγελία NAVTEX προσθέτοντας με το ζόρι και τα αεροπλάνα, προφανώς ψάχνοντας ναυαγούς στον αέρα.
Η αυθαίρετη εμπλοκή των τουρκικών αεροσκαφών με βάση την ελληνική αντίδραση εκ των πραγμάτων θέτει σε αμφισβήτηση τις αρμοδιότητες της Αθήνας για έρευνα και διάσωση εντός του FIR Αθηνών που τις έχουν ανατεθεί από τον ICAO για τα αεροπορικά ατυχήματα, διότι η Ελλάδα δεν μπορεί σύμφωνα με τη διεθνή νομιμότητα να διαθέτει Ενιαίο Κέντρο Συντονισμού Ερευνας και Διάσωσης, που να καλύπτει ταυτόχρονα και τα ναυτικά και τα αεροπορικά ατυχήματα στο FIR Αθηνών, και αυτό διότι για τα θαλάσσια ατυχήματα δεν έχει η Ελλάδα, σύμφωνα με τη Σύμβαση του Αμβούργου, καθορισμένη περιοχή έρευνας και διάσωσης.
Η εμπλοκή των τουρκικών αεροσκαφών στην ελληνική αγγελία και η απαίτηση για κατάθεση σχεδίων πτήσης από τα τουρκικά αεροπλάνα έδωσαν και πάλι την ευκαιρία στην Αγκυρα να τα αμφισβητήσει στην πράξη, συνοδεύοντας έτσι την επίσκεψη Ερντογάν στην Αθήνα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου