Σάββατο 4 Σεπτεμβρίου 2010

ΘΡΙΛΕΡ ΜΕ ΤΗΝ ΠΩΛΗΣΗ ΤΟΥ ΣΚΑΡΑΜΑΓΚΑ

















Πηγή: Τα Νέα


του Γ . ΠΟΥΛΕΡΕ

Θρίλερ χθες με την πώληση των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά στην Αbu Dhabi Μar από τους Γερμανούς της ΤhyssenΚrupp Μarine Systems καθώς αρχικά υπήρξε μπλόκο στην υπογραφή της συμφωνίας, το οποίο στη συνέχεια φέρεται να ξεπεράστηκε με αποτέλεσμα οι δύο πλευρές να καθήσουν πάλι στο τραπέζι. 

Πάντως ενώ όλα έδειχναν ότι την Πέμπτη το βράδυ θα έπεφταν οι τελικές υπογραφές και οι πολλές χιλιάδες μονογραφές στις 25.000 σελίδες της τελικής συμφωνίας, την Παρασκευή νωρίς το πρωί η γερμανική πλευρά ενημέρωνε το ελληνικό υπουργείο Εθνικής Αμυνας ότι αποχωρεί από τις διαπραγματεύσεις και ταυτόχρονα θα κινήσει τις διαδικασίες πτώχευσης των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά. 


Μάλιστα, ο γερμανοϊάπωνας πρόεδρος του Ναυπηγείου Σκαραμαγκά Ακιο Ιτο κάλεσε τον πρόεδρο του σωματείου Τρίαινα που εκπροσωπεί τους 1.300 εργαζόμενους στην εταιρεία για να του γνωστοποιήσει τα εξής: Στις 10 Σεπτεμβρίου θα συνέλθει στο Μόναχο το διοικητικό συμβούλιο της ΤhyssenΚrupp Μarine Systems με αποκλειστικό θέμα να θέσει σε κίνηση τις διαδικασίες πτώχευσης των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά. Ημερομηνία για την κατάθεση της αίτησης πτώχευσης στο Πρωτοδικείο του Πειραιά θα είναι η 13η Σεπτεμβρίου. 

Την ίδια στιγμή, πληροφορίες φέρουν την Τράπεζα Πειραιώς να παρεμβαίνει την τελευταία στιγμή στις διαπραγματεύσεις επικαλούμενη το γεγονός ότι πριν από την ιδιωτικοποίησή τους τα ναυπηγεία βρίσκονταν υπό τον έλεγχο της ΕΤΒΑ η οποία στη συνέχεια αγοράστηκε από την Τράπεζα Πειραιώς. 

Η παρέμβαση δεν είναι άσχετη και με το γεγονός ότι η Τράπεζα Πειραιώς έχει ανταλλάξει αγωγές με την ΤhyssenΚrupp από το 2002 αναφορικά με την εμπλοκή της ΕΤΒΑ στα ΕΝΑΕ. Πάντως το υπουργείο Εθνικής Αμυνας αλλά και συνδικαλιστικές πηγές των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά εκτιμούν ότι η πώληση των ναυπηγείων θα κυλήσει τελικά ομαλά και όλοι οι σκόπελοι θα ξεπεραστούν, η δε γερμανική αντίδραση έγινε για να επιταχυνθούν οι διαδικασίες πώλησης οι οποίες σύμφωνα με τους γερμανούς έχουν βαλτώσει. 

Συγκεκριμένα, κύκλοι του υπουργείου Εθνικής Αμυνας έλεγαν χαρακτηριστικά ότι «το θέμα δεν έχει μπλοκάρει, οι διαπραγματεύσεις συνεχίζονται» και ότι βλέπουν πως η υπόθεση τελειώνει. 

Αν όλα τελειώσουν ομαλά ο άνθρωπος που θα κινεί στην ουσία τα νήματα θα είναι ο λιβανέζος επιχειρηματίας Ιskandar Safa ο οποίος κατέχει το 30% των μετοχών της ΑDΜ και είναι ταυτόχρονα και πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου της εταιρείας. 

Μιας εταιρείας που παίζει πλέον πρωταγωνιστικό ρόλο στην ευρωπαϊκή ναυπηγική βιομηχανία καθώς ελέγχει ναυπηγεία στη Γερμανία, τη Γαλλία και αλλού, ενώ βρίσκεται και σε στενές επαφές με μετόχους του ομίλου Νεώριον Σύρου- Ναυπηγεία Ελευσίνας με στόχο να αποκτήσει και εκεί μετοχική συμμετοχή. Αν οι επαφές ανάμεσα στον Νίκο Ταβουλάρη, μεγαλύτερο βασικό μέτοχο των Ναυπηγείων Σύρου και Ελευσίνας, έχουν θετικό αποτέλεσμα, θα δημιουργηθεί ένας ενιαίος ναυπηγικός φορέας που θα συγκαταλέγεται στους μεγαλύτερους της Μεσογείου. 

Η δέσμευση του Δημοσίου

Από τα πλέον σημαντικά σημεία της προς υπογραφή συμφωνίας είναι η δέσμευση του Ελληνικού Δημοσίου ότι θα καταβάλει στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά το ποσό των 1,3 δισ. ευρώ τμηματικά μέχρι το 2018. Με την υπογραφή μάλιστα της συμφωνίας και προς διευκόλυνση αυτής, το Ελληνικό Δημόσιο θα καταβάλει ως προκαταβολή ποσό 200 εκατ. ευρώ, ενώ επιπλέον 100 εκατ. ευρώ θα καταβληθούν μέσα στο 2010 σε δύο ισόποσες δόσεις, τον Σεπτέμβριο και τον Νοέμβριο. 


Τα σχέδια της Ελευσίνας


Ο Νίκος Ταβουλάρης, επικεφαλής των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, δεν κρύβει ότι φιλοδοξία του ήταν να δημιουργηθεί ένας ενιαίος ναυπηγοεπισκευαστικός φορέας κάτω από την ομπρέλα του ομίλου Νεώριον Σύρου. Το σχέδιο αυτό είχε θέσει στην τότε κυβέρνηση ήδη από τις αρχές του 2009 και παράλληλα άνοιξε δίαυλο επικοινωνίας με τους Γερμανούς της ΤhyssenΚrupp Μarine Systems όταν έγινε γνωστή η πρόθεσή της να αποχωρήσει από τον Σκαραμαγκά. Ωστόσο τα σχέδια αυτά δεν βρήκαν συμμάχους. Οταν δε έγινε η συμφωνία εξαγοράς των ναυπηγείων από την Αbu Dhabi Μar, ο Νίκος Ταβουλάρης άρχισε να αναζητά συμμάχους για τα σχέδιά του στην αραβική εταιρεία.

Τα τροποποιημένα αυτά σχέδια προβλέπουν, σύμφωνα με πληροφορίες, την απόκτηση πακέτου μετοχών του ομίλου Νεώριον από την Αbu Dhabi Μar, με την προϋπόθεση ότι ο βασικός μέτοχος της Νεώριον Α.Ε. Νίκος Ταβουλάρης ο οποίος κατέχει ποσοστό 44% να παραμείνει στο μάνατζμεντ των ναυπηγείων που διοικεί.

Το διαπραγματευτικό χαρτί





Ποιο είναι όμως το διαπραγματευτικό χαρτί του Νίκου Ταβουλάρη στις επαφές που θα επαναλάβει με τον Ιskandar Safa; Το χαρτί αυτό είναι το προσύμφωνο που κρατάει στα χέρια του και προβλέπει τη συνεργασία των ναυπηγείων Ελευσίνας με τον γαλλικό ναυπηγικό όμιλο DCΝS o οποίος θεωρείται φαβορί για να αναλάβει την κατασκευή των 6 φρεγατών τύπου Fremm.

Η ανάθεση του συγκεκριμένου έργου, η πίτα του οποίου υπερβαίνει τα 2,5 δισ. ευρώ και τόσο η προηγούμενη όσο και η σημερινή κυβέρνηση το έχουν υποσχεθεί στους Γάλλους της DCΝS, θα αποτελέσει και το κλειδί για τη συγχώνευση ή όχι των δύο ναυπηγείων.

Σε κάθε περίπτωση προς το παρόν και τα δύο ναυπηγεία Σκαραμαγκά και Ελευσίνας θα χρειαστεί για να επιβιώσουν να «προικοδοτηθούν» με νέες παραγγελίες από το Πολεμικό Ναυτικό της χώρας.

Ομως τουλάχιστον για το 2010 με τα δημοσιονομικά αδιέξοδα που αντιμετωπίζει η χώρα, αναθέσεις νέων παραγγελιών δεν φαίνονται στον ορίζοντα.

Ηδη η Νεώριον Α.Ε. που απασχολεί πάνω από 1.000 εργαζόμενους σε Σύρο και Ελευσίνα έχει στείλει μέσω της εξαμηνιαίας λογιστικής κατάστασης σήμα κινδύνου προς την πλευρά της κυβέρνησης την οποία καλεί από τη μια να εξοφλήσει τις οφειλές της προς την εταιρεία που ανέρχονται στα 28 εκατ. ευρώ και τα οποία αν και έχουν πιστοποιηθεί από τον περασμένο Δεκέμβριο δεν έχουν εισπραχθεί ακόμη και από την άλλη να ενεργοποιήσει τα πρόγραμμα κατασκευής των φρεγατών Fremm.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου