Δευτέρα 6 Σεπτεμβρίου 2010

ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΖΟΝΤΑΙ ΤΑ ΜΕΙΟΝΟΤΙΚΑ ΣΧΟΛΕΙΑ

Μειονότητες
Ελευθεροτυπία
Σε συνολική αλλαγή των δομών της μειονοτικής εκπαίδευσης στη Θράκη προσανατολίζεται το υπουργείο Παιδείας, με στόχο τον εκσυγχρονισμό και την αντιστοίχιση της κατάστασης με τα σημερινά ευρωπαϊκά στάνταρ, προκειμένου τα παιδιά της μειονότητας να έχουν πρόσβαση σε ίσες ευκαιρίες.
Το υπουργείο Παιδείας αποκλείει το ενδεχόμενο να διοριστούν τούρκοι εκπαιδευτικοί όπως επιθυμούν ορισμένοι παράγοντες της μειονότητας. Το υπουργείο Παιδείας αποκλείει το ενδεχόμενο να διοριστούν τούρκοι εκπαιδευτικοί όπως επιθυμούν ορισμένοι παράγοντες της μειονότητας. Συγκεκριμένα, για το μέλλον της Ειδικής Παιδαγωγικής Ακαδημίας Θεσσαλονίκης (ΕΠΑΘ), η οποία συμπληρώνει 41 χρόνια ζωής και είναι επιφορτισμένη με την εκπαίδευση των δασκάλων του τουρκόφωνου προγράμματος των μειονοτικών δημοτικών, βασική κατεύθυνση είναι η κατάργηση και η ένταξή της ως οργανικό κομμάτι στα ΑΕΙ. Σύμφωνα με πληροφορίες, αυτό πιθανότατα θα επιτευχθεί με τη δημιουργία αντίστοιχου παιδαγωγικού τμήματος τετραετούς φοίτησης, ίσως στο ΑΠΘ.
Ανιση μεταχείριση
Για το λόγο αυτόν, και ενόψει των συνολικών αλλαγών στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, το υπουργείο αποφάσισε να μην γίνουν φέτος εξετάσεις εισαγωγής σπουδαστών στη (διετούς φοίτησης) ΕΠΑΘ και να συνεχίσει το διάλογο με τους εκπροσώπους της μειονότητας για το διάδοχο σχήμα. Στο μεταβατικό διάστημα δεν πρόκειται να υπάρξει έλλειψη δασκάλων, αφού, σύμφωνα με τα στοιχεία, ήδη ο αριθμός των αδιόριστων αποφοίτων της σχολής φθάνει τους 262. Εκείνο, πάντως, που αποκλείεται κατηγορηματικά είναι να διοριστούν τούρκοι μετακλητοί εκπαιδευτικοί, αίτημα που διατυπώνουν μειονοτικοί κύκλοι.
Παράλληλα, ο Σύλλογος Επιστημόνων Μειονότητας Δυτικής Θράκης, εκφράζοντας και την πολιτική της Αγκυρας, προτείνει τη δημιουργία ενός αμιγώς μειονοτικού εκπαιδευτικού ιδρύματος, ιδιωτικού και αυτόνομου χαρακτήρα, όπου θα φοιτούν μόνο τα παιδιά της μειονότητας, όπως σήμερα στην ΕΠΑΘ. Η άποψη αυτή βρίσκει στήριξη και σε θρησκευτικά κριτήρια, αφού ορισμένοι εκφράζουν ανησυχία για το ενδεχόμενο χριστιανοί να μπορούν να διδάσκουν και το τουρκόφωνο κομμάτι της εκπαίδευσης.
Ωστόσο, πρόσφατα ο Συνήγορος του Πολίτη Γ. Καμίνης τόνισε πως μια τέτοια απόφαση θα ήταν αντίθετη στο σύνταγμα και στο ευρωπαϊκό δίκαιο, καθώς τα «ειδικά καθεστώτα» αντιβαίνουν στην ουσία της δημοκρατίας. Ο ίδιος έχει χαρακτηρίσει τη λειτουργία της ΕΠΑΘ ως μια περίπτωση «άνισης μεταχείρισης λόγω εθνοτικής καταγωγής και θρησκεύματος».
Και αυτό είναι περίπου αυταπόδεικτο, αφού κατά τεκμήριο η εκπαίδευση των μειονοτικών δασκάλων δεν είναι επαρκής, καθώς η ΕΠΑΘ δημιουργήθηκε το 1969 επί χούντας με βασιλικό διάταγμα και προέβλεπε ουσιαστικά ότι κάποιοι μαθητές θα έχουν δασκάλους με άλλους όρους απ' εκείνους που ισχύουν για όλους τους άλλους συμμαθητές τους.
Ενίσχυση της ελληνομάθειας
Η κυβέρνηση, πάντως, διά του εκπροσώπου της Γ. Πεταλωτή, έχει δεσμευτεί ότι η όποια νομοθετική ρύθμιση για αλλαγές στην υπάρχουσα μη ικανοποιητική κατάσταση θα είναι προϊόν διαλόγου και όχι επιβολής. «Η όλη διαδικασία γίνεται με πειθώ και στόχο να μην αισθανθεί η μειονότητα ότι θα αλωθεί η ταυτότητά της» λέει στην «Κ.Ε.» η ειδική γραμματέας διαπολιτισμικής εκπαίδευσης του υπουργείου Παιδείας, Θάλεια Δραγώνα, η οποία «βλέπει» ως ορίζοντα για τις οριστικές αποφάσεις τους επόμενους μήνες.
Οι αλλαγές στη μειονοτική εκπαίδευση θα αφορούν και την προσχολική εκπαίδευση και στο πλαίσιο αυτό εισάγεται από τη φετινή σχολική χρονιά σε ορισμένα δημόσια νηπιαγωγεία της Θράκης πιλοτικό πρόγραμμα ενίσχυσης της ελληνομάθειας. Στο πλαίσιο αυτό, στα συγκεκριμένα σχολεία θα υπάρξει και δεύτερη νηπιαγωγός με γνώση της μητρικής γλώσσας των παιδιών (τουρκική, πομακική και ρομανί), έτσι ώστε με τη βοήθειά της οι μικροί μαθητές να μπορούν να προσεγγίζουν καλύτερα την ελληνική. Πρόθεση του υπουργείου, σύμφωνα με πληροφορίες, είναι να δοθεί η δυνατότητα σε εκπαιδευτικούς και άλλους φορείς της μειονότητας να προτείνουν συγκεκριμένα πρόσωπα για τις θέσεις αυτές.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου