Η νέα οδηγία περιορίζει σημαντικά τη δυνατότητα υποστήριξης της εγχώριας βιομηχανίας, με τις αντίστοιχες συνέπειες που αυτό θα έχει στις ελληνικές εταιρείες
Ευκαιρία για δημιουργία ενός σύγχρονου θεσμικού πλαισίου Αμυντικών Βιομηχανικών Συνεργασιών αντί για δαιμονοποίηση των Αντισταθμιστικών Ωφελημάτων μπορεί να αποτελέσει η εναρμόνιση της Ελλάδας στη νέα Ευρωπαϊκή Οδηγία για τις αμυντικές προμήθειες μέχρι τον Απρίλιο του 2011.
Η νέα οδηγία, όμως, περιορίζει σημαντικά τη δυνατότητα υποστήριξης της εγχώριας βιομηχανίας, με τις αντίστοιχες συνέπειες που αυτό θα έχει στις ελληνικές εταιρείες. Πολλοί είναι αυτοί που υποστηρίζουν ότι η στόχευση από το υπουργείο Αμυνας αποκλειστικά και μόνο στην Εγχώρια Βιομηχανική Συμμετοχή (ΕΒΣ) σε σχέση με το προμηθευόμενο προϊόν δεν θα πρέπει να θεωρείται μονόδρομος καθώς μπορεί να περιορίσει τελικά το έργο που θα ανατίθεται στις ελληνικές εταιρείες. Υπάρχουν αρκετές περιπτώσεις προμηθειών στις οποίες η επίτευξη σημαντικής συμπαραγωγής δεν είναι δυνατή για διάφορους λόγους, όπως π.χ. μικρό ύψος προμήθειας ή μικρός αριθμός προμηθευόμενων συστημάτων, κυβερνητικοί περιορισμοί στη μεταφορά τεχνολογίας προς τις ελληνικές εταιρείες κ.ο.κ.Αντιθέτως, θα πρέπει να εξεταστούν εναλλακτικές, όπως οι ευρύτερες βιομηχανικές συνεργασίες, οι οποίες, ανάλογα με την περίπτωση, μπορούν να έχουν πολύ μεγαλύτερα οικονομικά και αναπτυξιακά οφέλη.
Ετσι, σε περιπτώσεις που ο προμηθευτής δεν δύναται να καλύψει το σύνολο της υποχρέωσης σε ΕΒΣ, θα πρέπει να δίνεται η δυνατότητα αναπλήρωσης της ΕΒΣ που δεν υλοποιείται με προγράμματα ευρύτερης Βιομηχανικής Συνεργασίας (έμμεσα προγράμματα - μη σχετιζόμενα με το αντικείμενο της προμήθειας).
ΣυντελεστήςΣτο πλαίσιο αυτής της δυνατότητας μπορεί να υπάρχει και ένας συντελεστής αναπλήρωσης της ΕΒΣ με άλλες βιομηχανικές συνεργασίες. Παραδείγματα προγραμμάτων βιομηχανικής συνεργασίας περιλαμβάνουν την ανάπτυξη νέων προϊόντων από την εγχώρια βιομηχανία με τη βοήθεια του ξένου οίκου. Επίσης πρέπει να εξεταστεί η παράδοση ήδη ανεπτυγμένων προϊόντων στις Ε.Δ. από την εγχώρια βιομηχανία.
ΠρογράμματαΤέτοιου είδους προγράμματα μπορούν να έχουν ως αποτέλεσμα την ανάπτυξη και παράδοση συστημάτων προσαρμοσμένων στις ειδικές απαιτήσεις των Ε.Δ. που θα παράγονται από ελληνικές εταιρείες. Με τον τρόπο αυτό αφενός οι Ε.Δ. έχουν την ευκαιρία να καλύψουν σημαντικές επιχειρησιακές ανάγκες και αφετέρου οι ελληνικές εταιρείες έχουν τη δυνατότητα να αναπτύξουν νέα προϊόντα (δυνατότητα που δεν δίνεται μέσα από προγράμματα υποκατασκευαστικού έργου).
ΕξαγωγήΕπιπλέον, δίνεται έτσι η δυνατότητα στις ελληνικές εταιρείες να προωθήσουν την εξαγωγή αυτών των προϊόντων, έχοντας και το σημαντικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα ότι αυτά θα βρίσκονται ήδη σε χρήση από τις ελληνικές Ε.Δ. που ανήκουν στο ΝΑΤΟ.
Υπό αυτό το πρίσμα, θα πρέπει να εξεταστεί η συγκέντρωση όλων των υποχρεώσεων συμπαραγωγής ή βιομηχανικών συνεργασιών των ξένων προμηθευτών υπό τη σκέπη μίας σύμβασης.
Η νέα αυτή Σύμβαση Αμυντικών Βιομηχανικών Συνεργασιών θα καθορίζει όλες τις υποχρεώσεις των μερών (ΥΠΕΘΑ, Προμηθευτή), θα έχει σαφές πλαίσιο ποινικών ρητρών και πλέον η εγχώρια βιομηχανική συμμετοχή θα απεμπλακεί από τα θέματα που αφορούν την προμήθεια αμυντικού υλικού της σύμβασης κύριας προμήθειας.
Καινοτομίες σε τέσσερις τομείς
Σ΄ ένα νέο θεσμικό πλαίσιο Αμυντικών Βιομηχανικών Συνεργασιών θα μπορούσαν να υπάρχουν καινοτομίες σε τέσσερις βασικούς τομείς:
1. Εγχώρια Βιομηχανική Συμμετοχή.
Το υφιστάμενο αντικείμενο της ΕΒΣ πρέπει να διευρυνθεί από αυτό που προβλέπεται στο υπάρχον θεσμικό πλαίσιο.
2. Συγχώνευση όλων των ποινικών ρητρών - Θέσπιση Ορίου Ποινικών Ρητρών.
3. Απλοποίηση της διαδικασίας πιστοποίησης της υλοποίησης των προγραμμάτων.
Σε αυτό περιλαμβάνονται η μείωση των απαιτούμενων εγγράφων, η μείωση υπογραφών από διάφορες υπηρεσίες-επιτροπές αλλά και η διαφάνεια σχετικά με τα εμπλεκόμενα μέρη σε όλη τη διαδικασία.
4. Απλοποίηση του τρόπου διαπίστωσης της Ελληνικής Προστιθέμενης Αξίας.
Ο τρόπος υπολογισμού της ΕΠΑ πρέπει να απλοποιηθεί σημαντικά. Αυτό σίγουρα πρέπει να περιλαμβάνει τη μείωση των συντελεστών που χρησιμοποιούνται για τον υπολογισμό.
Το 2ο γραφείο
ΑνενεργόςΟ «Φίλιππος» που κόστισε τόσα εκατομμύρια ακόμη να λειτουργήσει! Και τα στρατιωτικά νοσοκομεία εξακολουθούν να μην έχουν διπλογραφικό σύστημα, παρά την περί του αντιθέτου διαβεβαίωση που έδωσε το 451 ΓΝΑ στην τρόικα...
ΑπροθυμίαΟ Στρατός και η Αεροπορία εξακολουθούν να σφυρίζουν αδιάφορα στο αίτημα του υπουργείου Οικονομικών να υποβληθούν προτάσεις για κατάργηση ή συγχώνευση οργανισμών! Μόνο το Ναυτικό έχει προτείνει την κατάργηση της Εθνικής Θαλάσσιας Ένωσης που απασχολεί τρεις απόστρατους.
ΣούσουροΟ πτέραρχος Γεωργιόπουλος ας δει λίγο καλύτερα τα Αντισταθμιστικά Ωφελήματα των F-16. Στο ΓΕΑ γίνεται σούσουρο και τα ερωτήματα πέφτουν «βροχή»:
Γιατί τόση επιμονή για «επενδύσεις» στη γνωστή εταιρεία των απόστρατων φαντομάδων στα Σπάτα και μάλιστα για δυνατότητες που ήδη υπάρχουν στην ΕΑΒ;
Γιατί πρέπει να ξοδευτούν εκατομμύρια για τον εξοπλισμό δυνατότητας επισκευών 1-2 γεννητριών αεροσκαφών, όταν με μερικές χιλιάδες ευρώ για έναν απλό προσαρμογέα (adapter) γίνεται η ίδια δουλειά στην ΕΑΒ;
Γιατί ενώ με άλλο πρόγραμμα Α.Ω. η ΕΑΒ απέκτησε δυνατότητα για έλεγχο των φιαλών ψύξεως βλημάτων γίνεται ξανά η ίδια επένδυση στον ιδιώτη;
Ποιος διαβεβαίωσε ότι θα γίνουν αποδεκτά τα προγράμματα και προχώρησαν οι επενδύσεις ενώ ακόμα το θέμα είναι ανοικτό στη ΓΔΑΕΕ;
Από πότε το υπουργείο Άμυνας εγκρίνει επενδύσεις για εφαρμογή στην Πολιτική Αεροπορία;
Θέλουν οι απόστρατοι Φαντομάδες να κρυφτούν αλλά η χαρά δεν τους αφήνει. Διαφημίζουν όλες τις παραπάνω δραστηριότητες στο site της εταιρείας, με φωτογραφίες και πιστοποιητικά...
Φυσικά και την τελική ευθύνη την έχει ο υπουργός Άμυνας?
ΈνστασηΑνώτερος αξιωματικός του Πολεμικού Ναυτικού που υπηρετεί στην παραμεθόριο παρεμβαίνει επωνύμως μέσω του «2ου Γραφείου» και διαχωρίζει τη θέση του από τις ενέργειες του ΣΥΣΜΕΔ (Σύνδεσμος Στελεχών Ενόπλων Δυνάμεων). Αφορμή στάθηκε το αίτημα που υπέβαλε ο Σύνδεσμος για αύξηση των ημερών άδειας σε όσους υπηρετούν στην παραμεθόριο όπως ισχύει και με τους υπόλοιπους δημόσιους υπαλλήλους.
Ο συγκεκριμένος αξιωματικός που επί εννέα χρόνια οικειοθελώς υπηρετεί στην παραμεθόριο δηλώνει ότι δεν μπορούν οι άκαπνοι «συνάδελφοί» του από το ΣΥΣΜΕΔ να εκφέρουν άποψη για εκείνον διότι δεν τους έχει εκλέξει κανείς, ενώ αρκετοί απ΄ αυτούς δεν έχουν περάσει ανατολικά του 25ου Παράλληλου...
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου