Πηγή: enet.gr
Οι μετακινήσεις και τα ταξίδια των ανθρώπων σε παγκόσμιο επίπεδο έφτασαν με τη νέα χιλιετία στο ζενίθ τους και από τότε διανύουμε μια περίοδο στασιμότητας ή και μικρής μείωσης, σύμφωνα με πρόσφατες έρευνες.
Η νέα έρευνα έρχεται να ανατρέψει την αντίληψη ότι με την αύξηση των αυτοκινήτων και τη βελτίωση του δικτύου μεταφορών έρχονται και τα περισσότερα ταξίδια και μετακινήσεις.
Από τη δεκαετία του ΄70, οι μετακινήσεις των επιβατών με αυτοκίνητα, τρένα, αεροπλάνα κλπ. έχει αυξηθεί κατακόρυφα στις περισσότερες χώρες, ιδίως στις ανεπτυγμένες. Τα ταξίδια φαίνεται να έφτασαν σε ένα αποκορύφωμα στις αρχές της δεκαετίας του 2000, λίγο πριν την αύξηση των τιμών των καυσίμων, και έκτοτε σταμάτησαν να αυξάνονται καταγράφοντας στασιμότητα ή και μείωση.
Η Διεθνής Υπηρεσία Ενέργειας (ΙΕΑ) έχει προβλέψει ότι ως το 2030, αλλά και πέρα από αυτό, θα υπάρχει σταθερή, αν και με μικρότερο ρυθμό σε σχέση με το παρελθόν, αύξηση των ταξιδιών και των άλλων μετακινήσεων διεθνώς.
Η μαθηματική-στατιστική ανάλυση δείχνει ενδέχεται να σημαίνει ότι οι προβλέψεις για τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα από τα μέσα μεταφοράς και η σχετική ζήτηση για καύσιμα μπορεί να είναι τελικά χαμηλότερες από τις αρχικά αναμενόμενες.
Οι ερευνητές ανέλυσαν δεδομένα μετακινήσεων και ταξιδιών στις ΗΠΑ, τον Καναδά, τη Σουηδία, τη Γαλλία, τη Βρετανία, τη Γερμανία, την Ιαπωνία και την Αυστραλία, μεταξύ των ετών 1970 - 2008. Για κάθε ξεχωριστή χώρα, υπολόγισαν την ετήσια απόσταση μετακινήσεων (ταξιδιών) ανά άτομο με κάθε επιμέρους μέσο μεταφοράς (αυτοκίνητο, φορτηγό, λεωφορείο, αεροπλάνο, τρένο, τραμ, μετρό κ.α.) και συνέκριναν αυτά τα ευρήματα με την εξέλιξη του ανά κεφαλή προϊόντος (ΑΕΠ) της κάθε χώρας.
Σήμερα, στις ΗΠΑ οι μηχανοκίνητες μετακινήσεις έχουν σταθεροποιηθεί περίπου στα 26.000 χιλιόμετρα ετησίως ανά άτομο, στην Ιαπωνία στα 10.000 χλμ. και στις άλλες ανεπτυγμένες χώρες στα 13.000 έως 17.000 χλμ. αντίστοιχα.
Σύμφωνα με τους ερευνητές, μετά το 2003 η ζήτηση για μηχανοκίνητα ταξίδια γνωρίζει στασιμότητα ή μείωση στις περισσότερες πλούσιες χώρες, ενώ ειδικότερα τα ταξίδια με Ι.Χ. έχουν μειωθεί. "Οι πωλήσεις αυτοκινήτων συνεχίζουν να αυξάνουν, όμως αυτά τα περισσότερα αυτοκίνητα μετακινούνται πλέον όλο και λιγότερο", σύμφωνα με την μελέτη.
Μια αιτία είναι ο κορεσμός στην ιδιοκτησία αυτοκινήτων. Στις ΗΠΑ π.χ. αναλογούν πλέον περίπου 700 αυτοκίνητα ανά 1.000 κατοίκους (πιο πολλά αυτοκίνητα από τους οδηγούς με άδεια οδήγησης), ενώ στις περισσότερες από τις άλλες ανεπτυγμένες χώρες αναλογούν περίπου 500 αυτοκίνητα ανά 1.000 κατοίκους. Στην ουσία, όπως επισημαίνουν οι ερευνητές, όποιος πλέον θέλει να οδηγήσει (και μπορεί), οδηγεί.
Άλλες αιτίες για τον περιορισμό στις μετακινήσεις είναι η έλλειψη χρόνου, η οποία γίνεται πιο έντονη όσο περνάνε τα χρόνια, λόγω των νέων συνθηκών εργασίας και διαβίωσης, η αύξηση των τιμών των καυσίμων, η γήρανση του πληθυσμού και, κυρίως, η επιδείνωση του κυκλοφορικού προβλήματος στις περισσότερες πόλεις του κόσμου.
Η μελέτη, υπό τον Λι Σκίπερ του πανεπιστημίου της Καλιφόρνιας-Μπέρκλεϊ και τον Άνταμ Μίλαρντ-Μπολ του πανεπιστημίου Στάνφορντ, δημοσιεύεται στο περιοδικό για θέματα μεταφορών "Transport Reviews".
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου