http://www.tanea.gr
Λάθη, ανακρίβειες, αποσιωπήσεις και ιδεολογήματα θολώνουν τη ματιά μας στον Αγώνα για την Ανεξαρτησία. Οι ιστορικοί έχουν καταλήξει στα συμπεράσματά τους, η κοινωνία όμως δεν ακολουθεί πάντα. «ΤΑ ΝΕΑ» παρουσιάζουν τα βασικά και πιο δύσκολα σημεία αυτής της σύγκρουσης.
Κάποιοι ιστορικοί, όπως ο Βασίλης Κρεμμυδάς, δεν διστάζουν να μιλούν για «ιστορικά ψέματα». Αλλοι μιλούν, ελάχιστα πιο κομψά, για «μύθους» και «στερεότυπα». Αλλοι, όπως ο Βασίλης Παναγιωτόπουλος, προτιμούν έναν όρο όπως «τα αμφιλεγόμενα» της Επανάστασης. Οι εφημερίδες μιλούν συχνά για «ταμπού». Κοινός παρανομαστής είναι μια σειρά από σημεία, μερικά πολύ βασικά, για τα οποία οι ιστορικοί ξέρουν εδώ και αρκετές δεκαετίες ότι δεν ανταποκρίνονται καθόλου στις περιγραφές των παλιών σχολικών εγχειριδίων. Αλλοτε, όταν το πολιτικό κλίμα ήταν ασταθές και υπερσυντηρητικό, δεν τολμούσαν καν να μιλήσουν γι΄ αυτά δημοσίως. Σήμερα μιλούν ανοιχτά, αλλά η κοινωνία- τουλάχιστον μεγάλο μέρος της- αρνείται να τους πιστέψει.
Ο ιστορικός Χάγκεν Φλάισερ, στο περίφημο βιβλίο του «Οι πόλεμοι της μνήμης», που αναφέρεται στον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, λέει χαρακτηριστικά: «Για να ενσωματωθούν τα εκάστοτε νέα αποτελέσματα της ιστορικής έρευνας στηδημοσίως αναγνωρισμένη πραγματικότητα, χρειάζεται είτε η σχετική πρόσληψη από τα μεγάλα ΜΜΕ είτε η ένταξή τους στην εκπαιδευτική ύλη - γεγονός που απαιτεί συχνά την παρέλευση δεκαετιών, και αυτό δεν συμβαίνει μόνο στην Ελλάδα». Η περίπτωση της Ελληνικής Επανάστασης του 1821 δεν είναι διαφορετική. Εδώ και περίπου δέκα χρόνια, μια πλειάδα ιστορικών, αλλάζει διαμέσου των εφημερίδων, την κοινώς παραδεδεγμένη εικόνα για αρκετές από τις επιμέρους πτυχές του Αγώνα για την Ανεξαρτησία.
Οι αντιδράσεις σ΄αυτό διογκώθηκαν πρόσφατα όταν και η ιδιωτική τηλεόραση τόλμησε να εκφράσει για το 1821, σε ένα πολύ ευρύτερο κοινό, έναν λόγο κάπως διαφοροποιημένο σε σχέση με το παρελθόν.
«ΤΑ ΝΕΑ» παραθέτουν στις επόμενες σελίδες τα κυριότερα σημεία στα οποία η νεώτερη ιστοριογραφία, υποβάλλει μια διαφορετική επιστημονική αφήγηση. Αρχίζοντας από το στοιχειώδες:
Αρχισε άραγε σαν σήμερα ο Αγώνας, μια 25η Μαρτίου και μάλιστα στην Αγία Λαύρα;
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου