Ενδείξεις για μίζες και υπερτιμολογήσεις
Του Τασου Tελλογλου
H αρχική πρόθεση της Εισαγγελίας της Αθήνας να απαγγείλει την κατηγορία της απιστίας για την υπόθεση των υποβρυχίων, καλώντας για ανωμοτί καταθέσεις δύο πρώην γενικούς γραμματείς εξοπλισμών, πέντε ανώτερους υπαλλήλους των Ναυπηγείων, αξιωματικούς, αλλά και προσωπικό της μεσολαβούσης εταιρείας ΜΙΕ, φαίνεται ότι τίθεται σε δεύτερο πλάνο μπροστά στα νέα στοιχεία από το Μόναχο, που κατά τη γνώμη εκείνων που συμμετέχουν στην έρευνα, παρέχουν σοβαρές ενδείξεις για να απαγγελθούν κατηγορίες για το αδίκημα της δωροδοκίας.
Ταυτόχρονα, όμως, πρώην αξιωματικοί του Πολεμικού Ναυτικού και άτομα που έλαβαν μέρος στο πρόγραμμα επισημαίνουν τον κίνδυνο να δημιουργηθεί μια γενική εντύπωση ότι η κατασκευή των υποβρυχίων 214 εξαντλείται στις «μίζες». Και διευκρινίζουν: αμέσως μετά την κρίση των Ιμίων, η Ελλάδα ήθελε να προσθέσει στη σειρά των υποβρυχίων 209, που είχαν την ικανότητα να μένουν ώς 24 ώρες υπό την επιφάνεια της θάλασσας, μια νέα σειρά σκαφών που θα μπορούσε να έχει αυτονομία για πολλά 24ωρα υπό την επιφάνεια. «Αυτή ήταν η βασική διαφορά των υποβρυχίων που κατασκεύαζε η HDW από τα αντίστοιχα γαλλικά...», λέει στην «Κ» αξιωματικός που είχε παρακολουθήσει τις διαπραγματεύσεις με τους ενδιαφερόμενους οίκους.
Σχεδιασμός
Η κατασκευή των υποβρυχίων έχει περισσότερο να κάνει με τη δουλειά του «αρχιτέκτονα» παρά του μηχανικού. Οι Γερμανοί υπολόγισαν κάπου 1,2 εκατ. σχεδιαστικές ώρες για την κατασκευή των υποβρυχίων 214. «Συνήθως όταν σχεδιάζεται και κατασκευάζεται ένα νέο υποβρύχιο, τα 8-10 πρώτα κομμάτια που θα πωληθούν είναι κρίσιμα για την αποδοχή του», λέει στην «Κ» πρώην στέλεχος της HDW. Η κατασκευή των υποβρυχίων 214 υπολογίζεται ότι κόστισε στην Ελλάδα «τόσο παραπάνω» όση είναι η εμπλοκή των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά στην «μεταφορά τεχνολογίας». Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι η υπογραφή για τη μεταβίβαση των Ναυπηγείων συνέπεσε χρονικά με τη σύμβαση για τον εκσυγχρονισμό των υποβρυχίων 209 και την ενεργοποίηση της option του τέταρτου 214. «Εκεί πρέπει να ψάξετε τις υπερτιμολογήσεις», επιμένει ο Γερμανός συνομιλητής μας που εκλήθη το καλοκαίρι να καταθέσει στην Εισαγγελία του Μονάχου.
Το ότι τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά είχαν εμπλοκή στην υλοποίηση μιας υπερτιμημένης σύμβασης δείχνει να επιβεβαιώνεται από την έρευνα του ΣΔΟΕ, σύμφωνα με την οποία ένα τουλάχιστον στέλεχος της εταιρείας φέρεται να λαμβάνει από άλλο πρόγραμμα -εκείνο του εκσυγχρονισμού των φρεγατών- 100.000 ευρώ στον λογαριασμό του, ενώ δύο άλλοι πρώην αξιωματούχοι εμφανίζουν καταθέσεις 35 και 22 εκατ. ευρώ αντίστοιχα.
Η γερμανική διοίκηση των Ναυπηγείων (επί Thyssen Krupp) φαίνεται να μην ενοχλείται καθόλου από αυτήν την κατάσταση, όπως και από το γεγονός ότι μισθοδοτούσε 1.550 άτομα. Μάλιστα το 2005 σε επιχειρηματικό σχέδιο που βρίσκεται στην κατοχή της «Κ», γίνεται η επισήμανση ότι δεν θα πρέπει να μειωθεί ο αριθμός των εργαζομένων κάτω από 1.500 άτομα, διαφορετικά δεν θα είναι σε θέση να «πιεστεί» το ελληνικό Δημόσιο να δώσει νέα συμβόλαια στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου