http://www.ethnos.gr
ΔΗΜΟΣ ΒΕΡΥΚΙΟΣ
Παράλληλα με την ευρωπαϊκή ναυτική αποτρεπτική δύναμη «ATALANTA» που επιχειρεί στα στενά του Αντεν, λειτουργούν ιδιωτικές εταιρείες που επινοικιάζουν κομάντος σε ναυτιλιακές εταιρείες κάθε φορά κάποιο από τα πλοία τους υποχρεούται να διασχίσει την καυτή ζώνη του Αντεν.
Στην Ελλάδα λειτουργούν ήδη τρεις off shore εταιρείες επινοικίασης βατραχανθρώπων που ανήκουν σε ανώτατους αξιωματικούς που πρόσφατα αποστρατεύτηκαν από το Πολεμικό Ναυτικό και το Λιμενικό Σώμα και μέχρι πρότινος είχαν άμεση εμπλοκή στις επιχειρήσεις «ATALANTA».
Οι συγκεκριμένες offshore εταιρείες δρουν παρανόμως στην Ελλάδα.
Η παράνομη δράση των συγκεκριμένων εταιριών έχει προβληματίσει τα υπουργεία Άμυνας και Ναυτιλίας ενώ έχουν γίνει διάφορες ΕΔΕ χωρίς ωστόσο να φέρουν κανένα ουσιαστικό αποτέλεσμα.
Το «βατραχοπάζαρο της πειρατείας» -όπως οι ίδιοι οι ΟΥΚάδες το αποκαλούν- συνεχίζεται κανονικά στη Σομαλία, καθώς ακόμη δεν έχει παρουσιαστεί κάποιο ουσιαστικό πρόβλημα.
Αραγε τι θα γίνει εάν κατά τη διάρκεια συμπλοκής με τους πειρατές πέσει θύμα κάποιος από τους μισθοφόρους βατραχανθρώπους; Ποιος και πώς θα δικαιολογηθεί η παρουσία εν ενεργεία ένστολων σε εμπορικό πλοίο;
Είναι βέβαιο ότι τότε θα ανοίξει ο ασκός του Αιόλου. Ομως θα είναι αργά...
Οι «αόρατοι» αρχηγοί
Στο «στόχαστρο» των διωκτικών αρχών
Παρότι οι πληροφορίες για την ταυτότητα και τις κινήσεις τους «μπερδεύονται» ανάμεσα στον μύθο και στην πραγματικότητα, φαίνεται ότι οι πειρατείες τούς έχουν εξασφαλίσει μεγάλη οικονομική άνεση, με δυνατότητα να αναπτύσσουν πολύπλευρες επιχειρηματικές δραστηριότητες.
Πάντως, σε συνεδρίαση ομάδας εργασίας του ΟΗΕ, που έγινε στις ΗΠΑ, με συμμετοχή εκπροσώπων κρατών, διεθνών οργανισμών αλλά και της ναυτιλιακής βιομηχανίας, χαρακτηρίστηκε ως «πατέρας της σύγχρονης πειρατείας» στη Σομαλία από το 2005 και μετά ο Μοχάμεντ Κάμπντι Χασάν, γνωστός ως «Αφουάνε» (Afwanne).
Συνολικά, πάντως, υπολογίζονται ως περίπου 50 οι «ηγέτες», οι οποίοι δεν συμμετέχουν επιχειρησιακά στις επιθέσεις αλλά τις οργανώνουν από την ξηρά. Επίσης, εκτιμάται ότι υπάρχουν περίπου 15 «επενδυτές» στην πειρατεία. Οσο για τον «Αφουάνε» είναι χαρακτηριστική η σύγχυση των πληροφοριών που υπάρχουν για το άτομό του. Αλλού αναφέρεται ότι έχει «επιχειρησιακή» έδρα στο λιμάνι του Εϊλ, που ανήκει στην ημιαυτόνομη περιοχή του Πούτλαντ, και αλλού στο Χαραντέρε, στην κεντρική Σομαλία, ενώ σύγχυση υπάρχει ακόμα και για την ηλικία του, αφού κάποιοι θεωρούν ότι είναι 61 ετών και άλλοι 54.
Από εκεί και πέρα -όπως είναι αναμενόμενο- «κυκλοφορούν» διάφορα πράγματα γύρω από τον «Αφουάνε», όπως συναντήσεις με τον πρόεδρο της Λιβύης Μουαμάρ Καντάφι, λειτουργία επιχειρήσεων σε μεγάλες πόλεις κρατών εκτός της Σομαλίας, όπως η Ινδία, το Ντουμπάι και η Κένυα.
Τον έλεγχο των επιχειρήσεων στο Ντουμπάι φέρεται να τον έχει ένας ξάδελφός του ονόματι Γιολάχ και στην Ινδία κάποιος έμπιστός του ονόματι Αμπντιραχμάν. Οσο για την οικογενειακή «επιχείρηση» των πειρατειών, φέρεται να την έχει αναθέσει σε έναν από τους γιους του.
Εφιάλτης για τα πλοία ο Ινδικός Ωκεανός
Την αυγή του 21ου αιώνα επανεμφανίστηκε η απειλή της πειρατείας κατά εμπορικών πλοίων στην περιοχή της Σομαλίας. Την πενταετία 2000- 2004 καταγράφηκαν διεθνώς 350?450 περιστατικά πειρατείας. Η δραστηριότητα αυτή μειώθηκε κατά 50% μεταξύ 2005?2007. Το 2008 παρατηρήθηκε εξαιρετική αύξηση των περιστατικών πειρατείας (το 40% των 293 επιθέσεων παγκοσμίως αφορούσε πλοία στα ανοιχτά της Σομαλίας) με καταλήψεις 42 πλοίων σε 111 επιθέσεις. Τα λύτρα που καταβλήθηκαν ανήλθαν σε 30 εκατομμύρια δολάρια.
Οι επιθέσεις των πειρατών έφτασαν τις 410 το 2009 και τις 445 το 2010. Μόνο το α' τρίμηνο του 2011 πραγματοποιήθηκαν 142 επιθέσεις εκ των οποίων 85 στη Σομαλία. Ολα αυτά τα χρόνια οι ομάδες των πειρατών έδειξαν ότι διαθέτουν τα μέσα να εξαπολύουν ευρείας κλίμακας επιδρομές κατά των διερχόμενων πλοίων και σε μια εκτεταμένη θαλάσσια περιοχή που εκτείνεται μέχρι και 700 ν.μ. ανοικτά της ανατολικής ακτογραμμής της Σομαλίας, ακόμη και μέχρι τις Σεϊχέλες. Το 2008 περισσότερα από τα μισά περιστατικά πειρατείας, σε παγκόσμια κλίμακα, είχαν σημειωθεί στον Κόλπο του Αντεν.
Στο τέλος Δεκεμβρίου 2008 αποφασίστηκε από την ΕΕ η επιχείρηση «ATALANTA», η πρώτη ναυτική επιχείρηση υπό την αιγίδα της ΕΕ, εφαρμόζοντας τις αποφάσεις του ΟΗΕ για την καταπολέμηση της πειρατείας ανοιχτά των ακτών της Σομαλίας. Η επιχείρηση αρχικά σχεδιάστηκε για ένα έτος και από τότε κάθε χρόνο ανανεώνεται η παρουσία της.
Καταλυτική η παρουσία των ελληνικών φρεγατών
Η Ελλάδα συμμετέχει στην επιχείρηση διαδοχικά με τις φρεγάτες «ΨΑΡΑ», «ΝΙΚΗΦΟΡΟΣ ΦΩΚΑΣ», «ΑΔΡΙΑΣ», «ΣΑΛΑΜΙΣ», «ΕΛΛΗ», ενώ από τον Δεκέμβριο του 2008 έως τον Απρίλιο του 2009 αναλάβαμε την Τακτική Διοίκηση της επιχείρησης. Η Ελληνική Διοίκηση απέσπασε τα συγχαρητήρια και τα εύσημα όχι μόνο του ύπατου αρμοστή της ΚΕΠΠΑ της ΕΕ Χαβιέ Σολάνα, αλλά και των διεθνών ΜΜΕ. Στην επιχείρηση «ATALANTA» αυτή την περίοδο συμμετέχει η φρεγάτα «Νικηφόρος Φωκάς» και το οργανικό της ελικόπτερο.
Η φρεγάτα απέπλευσε στις 6 Μαΐου από τον Ναύσταθμο της Κρήτης με προορισμό τη Σομαλία, όπου ξεκίνησε τις περιπολίες της 10 Μαΐου. Η πρώτη σημαντική επιτυχία της φρεγάτας καταγράφηκε την περασμένη Πέμπτη 19 Μαΐου. Στις 17.50 ο «Νικηφόρος Φωκάς» δέχθηκε στον ασύρματο κλήση στην Ελληνική γλώσσα, από το εμπορικό πλοίο MARINE STARS, ιδιοκτησίας AEGEUS SHIPPING CO, που καλούσε σε βοήθεια, αναφέροντας απειλή από παρακείμενο σκάφος που προσέγγιζε ταχύτατα.
Η φρεγάτα απονήωσε άμεσα το οργανικό της ελικόπτερο, κατευθύνοντάς το προς το ύποπτο σκάφος, ενώ και η ίδια άλλαξε πορεία και κινήθηκε προς την περιοχή του συμβάντος. Το ύποπτο σκάφος μόλις αντιλήφθηκε την ύπαρξη του ελικοπτέρου της φρεγάτας, αρχικά μείωσε ταχύτητα και ακολούθως ανέστρεψε την πορεία του και απομακρύνθηκε από την περιοχή, εγκαταλείποντας κάθε προσπάθεια προσέγγισης του εμπορικού πλοίου.
ΔΗΜΟΣ ΒΕΡΥΚΙΟΣ
Εν ενεργεία βατραχάνθρωποι του Πολεμικού Ναυτικού και του Λιμενικού Σώματος συμμετέχουν παράνομα σε ένοπλες αποστολές φύλαξης εμπορικών πλοίων, που διέρχονται τα στενά του Αντεν, έτοιμοι να αντιμετωπίσουν τους Σομαλούς πειρατές.
Παράλληλα με την ευρωπαϊκή ναυτική αποτρεπτική δύναμη «ATALANTA» που επιχειρεί στα στενά του Αντεν, λειτουργούν ιδιωτικές εταιρείες που επινοικιάζουν κομάντος σε ναυτιλιακές εταιρείες κάθε φορά κάποιο από τα πλοία τους υποχρεούται να διασχίσει την καυτή ζώνη του Αντεν.
Στην Ελλάδα λειτουργούν ήδη τρεις off shore εταιρείες επινοικίασης βατραχανθρώπων που ανήκουν σε ανώτατους αξιωματικούς που πρόσφατα αποστρατεύτηκαν από το Πολεμικό Ναυτικό και το Λιμενικό Σώμα και μέχρι πρότινος είχαν άμεση εμπλοκή στις επιχειρήσεις «ATALANTA».
Οι συγκεκριμένες offshore εταιρείες δρουν παρανόμως στην Ελλάδα.
- Συνεργάζονται με ναυτιλιακές εταιρείες σε εγκληματικές πράξεις, όπως η είσοδος παράνομου οπλισμού στα εμπορικά πλοία και η αποφυγή φορολόγησης.
- Στα κρυφά και χωρίς καμία ασφάλιση επινοικιάζουν εν ενεργεία βατραχανθρώπους για πολεμικές αποστολές. Περιζήτητοι είναι όσοι συμμετείχαν πρόσφατα σε αποστολή της ΑTALANTA. Αφού παίρνουν πενθήμερη άδεια από την υπηρεσία τους ταξιδεύουν στο εξωτερικό με έξοδα της offshore εταιρείας και μεταβαίνουν στο λιμάνι όπου βρίσκεται το πλοίο, σε ειδικές κρυψώνες του οποίου υπάρχει ήδη ο κατάλληλος οπλισμός. Το ταξίδι στην «καυτή ζώνη» του Αντεν συνήθως διαρκεί τρεις μέρες. Τα «βατράχια» αποβιβάζονται στο επόμενο ήρεμο λιμάνι και παίρνουν το αεροπλάνο της επιστροφής έχοντας στην τσέπη τους 10.000 ευρώ, τα οποία φυσικά και είναι αφορολόγητα...
- Διαθέτουν παράνομη δικτύωση με την ευρωπαϊκή ναυτική δύναμη «ATALANTA» που επιχειρεί στην περιοχή....
Η παράνομη δράση των συγκεκριμένων εταιριών έχει προβληματίσει τα υπουργεία Άμυνας και Ναυτιλίας ενώ έχουν γίνει διάφορες ΕΔΕ χωρίς ωστόσο να φέρουν κανένα ουσιαστικό αποτέλεσμα.
Το «βατραχοπάζαρο της πειρατείας» -όπως οι ίδιοι οι ΟΥΚάδες το αποκαλούν- συνεχίζεται κανονικά στη Σομαλία, καθώς ακόμη δεν έχει παρουσιαστεί κάποιο ουσιαστικό πρόβλημα.
Αραγε τι θα γίνει εάν κατά τη διάρκεια συμπλοκής με τους πειρατές πέσει θύμα κάποιος από τους μισθοφόρους βατραχανθρώπους; Ποιος και πώς θα δικαιολογηθεί η παρουσία εν ενεργεία ένστολων σε εμπορικό πλοίο;
Είναι βέβαιο ότι τότε θα ανοίξει ο ασκός του Αιόλου. Ομως θα είναι αργά...
Οι «αόρατοι» αρχηγοί
Στο «στόχαστρο» των διωκτικών αρχών
Παρότι οι πληροφορίες για την ταυτότητα και τις κινήσεις τους «μπερδεύονται» ανάμεσα στον μύθο και στην πραγματικότητα, φαίνεται ότι οι πειρατείες τούς έχουν εξασφαλίσει μεγάλη οικονομική άνεση, με δυνατότητα να αναπτύσσουν πολύπλευρες επιχειρηματικές δραστηριότητες.
Πάντως, σε συνεδρίαση ομάδας εργασίας του ΟΗΕ, που έγινε στις ΗΠΑ, με συμμετοχή εκπροσώπων κρατών, διεθνών οργανισμών αλλά και της ναυτιλιακής βιομηχανίας, χαρακτηρίστηκε ως «πατέρας της σύγχρονης πειρατείας» στη Σομαλία από το 2005 και μετά ο Μοχάμεντ Κάμπντι Χασάν, γνωστός ως «Αφουάνε» (Afwanne).
Συνολικά, πάντως, υπολογίζονται ως περίπου 50 οι «ηγέτες», οι οποίοι δεν συμμετέχουν επιχειρησιακά στις επιθέσεις αλλά τις οργανώνουν από την ξηρά. Επίσης, εκτιμάται ότι υπάρχουν περίπου 15 «επενδυτές» στην πειρατεία. Οσο για τον «Αφουάνε» είναι χαρακτηριστική η σύγχυση των πληροφοριών που υπάρχουν για το άτομό του. Αλλού αναφέρεται ότι έχει «επιχειρησιακή» έδρα στο λιμάνι του Εϊλ, που ανήκει στην ημιαυτόνομη περιοχή του Πούτλαντ, και αλλού στο Χαραντέρε, στην κεντρική Σομαλία, ενώ σύγχυση υπάρχει ακόμα και για την ηλικία του, αφού κάποιοι θεωρούν ότι είναι 61 ετών και άλλοι 54.
Από εκεί και πέρα -όπως είναι αναμενόμενο- «κυκλοφορούν» διάφορα πράγματα γύρω από τον «Αφουάνε», όπως συναντήσεις με τον πρόεδρο της Λιβύης Μουαμάρ Καντάφι, λειτουργία επιχειρήσεων σε μεγάλες πόλεις κρατών εκτός της Σομαλίας, όπως η Ινδία, το Ντουμπάι και η Κένυα.
Τον έλεγχο των επιχειρήσεων στο Ντουμπάι φέρεται να τον έχει ένας ξάδελφός του ονόματι Γιολάχ και στην Ινδία κάποιος έμπιστός του ονόματι Αμπντιραχμάν. Οσο για την οικογενειακή «επιχείρηση» των πειρατειών, φέρεται να την έχει αναθέσει σε έναν από τους γιους του.
Εφιάλτης για τα πλοία ο Ινδικός Ωκεανός
Την αυγή του 21ου αιώνα επανεμφανίστηκε η απειλή της πειρατείας κατά εμπορικών πλοίων στην περιοχή της Σομαλίας. Την πενταετία 2000- 2004 καταγράφηκαν διεθνώς 350?450 περιστατικά πειρατείας. Η δραστηριότητα αυτή μειώθηκε κατά 50% μεταξύ 2005?2007. Το 2008 παρατηρήθηκε εξαιρετική αύξηση των περιστατικών πειρατείας (το 40% των 293 επιθέσεων παγκοσμίως αφορούσε πλοία στα ανοιχτά της Σομαλίας) με καταλήψεις 42 πλοίων σε 111 επιθέσεις. Τα λύτρα που καταβλήθηκαν ανήλθαν σε 30 εκατομμύρια δολάρια.
Οι επιθέσεις των πειρατών έφτασαν τις 410 το 2009 και τις 445 το 2010. Μόνο το α' τρίμηνο του 2011 πραγματοποιήθηκαν 142 επιθέσεις εκ των οποίων 85 στη Σομαλία. Ολα αυτά τα χρόνια οι ομάδες των πειρατών έδειξαν ότι διαθέτουν τα μέσα να εξαπολύουν ευρείας κλίμακας επιδρομές κατά των διερχόμενων πλοίων και σε μια εκτεταμένη θαλάσσια περιοχή που εκτείνεται μέχρι και 700 ν.μ. ανοικτά της ανατολικής ακτογραμμής της Σομαλίας, ακόμη και μέχρι τις Σεϊχέλες. Το 2008 περισσότερα από τα μισά περιστατικά πειρατείας, σε παγκόσμια κλίμακα, είχαν σημειωθεί στον Κόλπο του Αντεν.
Στο τέλος Δεκεμβρίου 2008 αποφασίστηκε από την ΕΕ η επιχείρηση «ATALANTA», η πρώτη ναυτική επιχείρηση υπό την αιγίδα της ΕΕ, εφαρμόζοντας τις αποφάσεις του ΟΗΕ για την καταπολέμηση της πειρατείας ανοιχτά των ακτών της Σομαλίας. Η επιχείρηση αρχικά σχεδιάστηκε για ένα έτος και από τότε κάθε χρόνο ανανεώνεται η παρουσία της.
Καταλυτική η παρουσία των ελληνικών φρεγατών
Η Ελλάδα συμμετέχει στην επιχείρηση διαδοχικά με τις φρεγάτες «ΨΑΡΑ», «ΝΙΚΗΦΟΡΟΣ ΦΩΚΑΣ», «ΑΔΡΙΑΣ», «ΣΑΛΑΜΙΣ», «ΕΛΛΗ», ενώ από τον Δεκέμβριο του 2008 έως τον Απρίλιο του 2009 αναλάβαμε την Τακτική Διοίκηση της επιχείρησης. Η Ελληνική Διοίκηση απέσπασε τα συγχαρητήρια και τα εύσημα όχι μόνο του ύπατου αρμοστή της ΚΕΠΠΑ της ΕΕ Χαβιέ Σολάνα, αλλά και των διεθνών ΜΜΕ. Στην επιχείρηση «ATALANTA» αυτή την περίοδο συμμετέχει η φρεγάτα «Νικηφόρος Φωκάς» και το οργανικό της ελικόπτερο.
Η φρεγάτα απέπλευσε στις 6 Μαΐου από τον Ναύσταθμο της Κρήτης με προορισμό τη Σομαλία, όπου ξεκίνησε τις περιπολίες της 10 Μαΐου. Η πρώτη σημαντική επιτυχία της φρεγάτας καταγράφηκε την περασμένη Πέμπτη 19 Μαΐου. Στις 17.50 ο «Νικηφόρος Φωκάς» δέχθηκε στον ασύρματο κλήση στην Ελληνική γλώσσα, από το εμπορικό πλοίο MARINE STARS, ιδιοκτησίας AEGEUS SHIPPING CO, που καλούσε σε βοήθεια, αναφέροντας απειλή από παρακείμενο σκάφος που προσέγγιζε ταχύτατα.
Η φρεγάτα απονήωσε άμεσα το οργανικό της ελικόπτερο, κατευθύνοντάς το προς το ύποπτο σκάφος, ενώ και η ίδια άλλαξε πορεία και κινήθηκε προς την περιοχή του συμβάντος. Το ύποπτο σκάφος μόλις αντιλήφθηκε την ύπαρξη του ελικοπτέρου της φρεγάτας, αρχικά μείωσε ταχύτητα και ακολούθως ανέστρεψε την πορεία του και απομακρύνθηκε από την περιοχή, εγκαταλείποντας κάθε προσπάθεια προσέγγισης του εμπορικού πλοίου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου