http://news.kathimerini.gr
Εγγραφα με την «ύποπτη» μεταφορά από τις εγκαταστάσεις των Ελληνικών Πετρελαίων στην Ελευσίνα προς στρατιωτικές μονάδες
Του Γιαννη Σουλιωτη
Νέα στοιχεία που ενισχύουν τις ήδη υπάρχουσες ενδείξεις για νοθεία και λαθρεμπορία καυσίμων στις Ενοπλες Δυνάμεις φέρνει στο φως η «Κ». Τα έγγραφα που έχει στη διάθεσή της κατατείνουν στο συμπέρασμα ότι η διαδικασία τροφοδοσίας των Ενόπλων Δυνάμεων με καύσιμα δεν είναι (ή τουλάχιστον δεν ήταν κατά το παρελθόν) «στεγανή», αλλά αντίθετα διεξαγόταν με τη συμμετοχή ιδιωτών. Η μεταφορά δηλαδή αεροπορικού καυσίμου και diesel στρατού από τις εγκαταστάσεις των Ελληνικών Πετρελαίων προς τις στρατιωτικές μονάδες δεν γινόταν πάντοτε αποκλειστικά με μέσα των Ενόπλων Δυνάμεων αλλά συμμετείχαν στη διαδικασία και δεξαμενόπλοια ιδιωτών.
Υπάρχουν ενδείξεις -όχι όμως και αποδείξεις- ότι το ίδιο συμβαίνει και σήμερα. Η διαπίστωση - αποκάλυψη έχει ιδιαίτερη σημασία, καθώς υπουργείο Εθνικής Αμυνας και Ελληνικά Πετρέλαια αρνούνται τη διαμεσολάβηση «τρίτων» στην τροφοδοσία των Ε. Δ., παρότι, εύκολα μάλιστα, αποδεικνύεται το αντίθετο! Υπενθυμίζεται ότι προ ημερών στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής υπεβλήθησαν εκθέσεις του Γενικού Χημείου του Κράτους σύμφωνα με τις οποίες καύσιμο από δεξαμενές του στρατού στη Θεσσαλία είναι «μη κανονικό και νοθευμένο».
Ενα εκατομμύριο λίτρα
Ενδεικτικά, από τα αναγραφόμενα σε δελτίο αποστολής των Ελληνικών Πετρελαίων με ημερομηνία 17 Οκτωβρίου 2006 προκύπτει ότι ιδιόκτητο δεξαμενόπλοιο με την επωνυμία «Αlexandroupolis» φόρτωσε από τις εγκαταστάσεις των ΕΛΠΕ στην Ελευσίνα 1 εκατ. λίτρα αεροπορικού καυσίμου με προορισμό την Αγχίαλο Βόλου, όπου μεταξύ άλλων εδρεύει η 111 Πτέρυγα Μάχης. Το εν λόγω έγγραφο φέρει την ένδειξη «Ελληνικά Πετρέλαια Α. Ε.» και σύμβολα - σφραγίδες των τριών σωμάτων των Ενόπλεων Δυνάμεων. Συνοδεύεται από έγγραφα της Επιτροπής Παραλαβής Καυσίμων και το Πρωτόκολλο Σφράγισης Δεξαμενών.
Δεξαμενόπλοιο με την ίδια επωνυμία διαθέτουν (κατά πληροφορίες) και οι Ενοπλες Δυνάμεις, ωστόσο το δελτίο αποστολής και τα υπόλοιπα συνοδευτικά έγγραφα του φορτίου φέρουν στο κάτω και δεξιά μέρος τη σφραγίδα ιδιωτικής εταιρείας πετρελαιοειδών στην οποία ανήκει το πλοίο «Alexandroupolis». Παρόμοιες ενδείξεις (με χαμηλότερη φυσικά αποδεικτική αξία) προκύπτουν και από εγγραφές στο σύστημα AIS (Automatic Identification System) το οποίο παρακολουθεί το στίγμα και άρα τις διαδρομές όλων ανεξαιρέτως των πλοίων: ενδεικτικά, στις 16 Μαΐου 2011, το ίδιο δεξαμενόπλοιο βρισκόταν στη ναυτική βάση της Σούδας, ενώ παλαιότερα φέρεται να είχε ανεφοδιάσει με αεροπορικό καύσιμο τη βάση της Ανδραβίδας.
Παρ’ όλα αυτά, στελέχη του υπουργείου Εθνικής Αμυνας αρνούνται επίμονα ότι στη διαδικασία τροφοδοσίας των μονάδων μεσολαβούν ιδιώτες. Υποστηρίζουν ότι η διανομή του αεροπορικού καυσίμου και του diesel στρατού (ψύχεται σε χαμηλότερη θερμοκρασία σε σύγκριση με το «κοινό» diesel κίνησης) γίνεται είτε με υπόγειο αγωγό («αγωγός ΝΑΤΟ») που ξεκινάει από τα ΕΛΠΕ και καταλήγει στη Λάρισα είτε με μέσα των Ενόπλων Δυνάμεων. Ανακοίνωση του Γενικού Επιτελείου Στρατού ύστερα από δημοσίευμα της «Κ» στο φύλλο της 18ης Μαΐου αναφέρει: «οι προμηθευόμενες από τα ΕΛΠΕ ποσότητες παραλαμβάνονται είτε με χρήση του αγωγού καυσίμου των Ε. Δ. είτε με φόρτωση δεξαμενόπλοιων (για ανεφοδιασμό των νησιών και της περιοχής Πρέβεζας). Η περαιτέρω διακίνηση του καυσίμου από τα ανεφοδιαστικά κέντρα στις λοιπές μονάδες και αρχές πραγματοποιείται με χρήση βυτιοφόρων οχημάτων του στρατού».
Μέσω αγωγού
Το ίδιο επισημαίνουν ανώτατα στελέχη της διοίκησης των ΕΛΠΕ. Μιλώντας στην «Κ» τόνισαν ότι στη διαδικασία «δεν μεσολαβούν ενδιάμεσοι», καθώς και ότι «η τροφοδοσία γίνεται είτε μέσω του αγωγού είτε με δεξαμενόπλοια και βυτιοφόρα των Ε. Δ.». Οι ίδιες πηγές διευκρινίζουν ότι τα ΕΛΠΕ δεν φέρουν ευθύνη για τυχόν νοθεία στα καύσιμα μετά τη διάθεσή τους σε μονάδες του στρατού, τονίζοντας ότι η ποιότητα του καυσίμου ελέγχεται από υπαλλήλους της εταιρείας, του Γενικού Χημείου του Κράτους, αλλά και αξιωματικούς των Ενόπλων Δυνάμεων.
Δειγματοληψίες
Τα σχετικά αποδεικτικά στοιχεία που κατέθεσε στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας, ο τέως αντιπρόεδρος της Βουλής, κ. Γιώργος Σούρλας αποκαλύπτουν την ύπαρξη νοθευμένου καυσίμου σε δεξαμενές των Ενόπλων Δυνάμεων. Δειγματοληψία που πραγματοποιήθηκε την Παρασκευή 13 Μαΐου σε δεξαμενές των στρατιωτικών εγκαταστάσεων Στεφανοβίκειου και Συκουρίου αποκάλυψε περιεκτικότητα σε Θείο εκατοντάδες φορές υψηλότερη από το κανονικό (900mg/Kg αντί 10mg/Kg). Αντίστοιχα έλεγχος που διενεργήθηκε στις 30 Νοεμβρίου 2010 στις δεξαμενές του 882 Τάγματος Εφοδιασμού Μεταφορών στη Λάρισα αποκάλυψε «δείγμα πετρελαίου κίνησης ΜΗ ΚΑΝΟΝΙΚΟ και ΝΟΘΕΥΜΕΝΟ διότι περιέχει Θείο 84 mg/kg αντί του μέγιστου επιτρεπόμενου για το πετρέλαιο κίνησης 10 mg/kg». Παρόμοιες δειγματοληψίες έχουν γίνει και στο διάστημα 2004 - 2009. Τον Σεπτέμβριο του 2009 η Νομαρχία Λάρισας πραγματοποίησε ανάλυση σε δείγμα καυσίμου από δεξαμενές της Ελληνικής Αστυνομίας (στην Ελασσόνα) που τροφοδοτούνται από τον Στρατό. Η Χημική Υπηρεσία Θεσσαλονίκης σε έγγραφο με ημερομηνία 16 Δεκεμβρίου 2009 αναφέρει: «το δείγμα πετρελαίου κίνησης βρέθηκε ΜΗ ΚΑΝΟΝΙΚΟ και ΝΟΘΕΥΜΕΝΟ διότι βρέθηκε να έχει Solvent Yellow 124 (σ.σ. προστίθεται ως ιχνηθέτης) σε συγκέντρωση 1 mg/l αντί καθόλου και Θείο 780 mg/kg αντί το πολύ 10 mg/Kg». Παλαιότερη δειγματοληψία με ημερομηνία 4 Οκτωβρίου 2004 σε δείγμα καυσίμου από δεξαμενές στη Λάρισα αποκάλυψε «δείγμα πετρελαίου με Θείο 1.050mg/Kg».
Εγγραφα με την «ύποπτη» μεταφορά από τις εγκαταστάσεις των Ελληνικών Πετρελαίων στην Ελευσίνα προς στρατιωτικές μονάδες
Του Γιαννη Σουλιωτη
Νέα στοιχεία που ενισχύουν τις ήδη υπάρχουσες ενδείξεις για νοθεία και λαθρεμπορία καυσίμων στις Ενοπλες Δυνάμεις φέρνει στο φως η «Κ». Τα έγγραφα που έχει στη διάθεσή της κατατείνουν στο συμπέρασμα ότι η διαδικασία τροφοδοσίας των Ενόπλων Δυνάμεων με καύσιμα δεν είναι (ή τουλάχιστον δεν ήταν κατά το παρελθόν) «στεγανή», αλλά αντίθετα διεξαγόταν με τη συμμετοχή ιδιωτών. Η μεταφορά δηλαδή αεροπορικού καυσίμου και diesel στρατού από τις εγκαταστάσεις των Ελληνικών Πετρελαίων προς τις στρατιωτικές μονάδες δεν γινόταν πάντοτε αποκλειστικά με μέσα των Ενόπλων Δυνάμεων αλλά συμμετείχαν στη διαδικασία και δεξαμενόπλοια ιδιωτών.
Υπάρχουν ενδείξεις -όχι όμως και αποδείξεις- ότι το ίδιο συμβαίνει και σήμερα. Η διαπίστωση - αποκάλυψη έχει ιδιαίτερη σημασία, καθώς υπουργείο Εθνικής Αμυνας και Ελληνικά Πετρέλαια αρνούνται τη διαμεσολάβηση «τρίτων» στην τροφοδοσία των Ε. Δ., παρότι, εύκολα μάλιστα, αποδεικνύεται το αντίθετο! Υπενθυμίζεται ότι προ ημερών στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής υπεβλήθησαν εκθέσεις του Γενικού Χημείου του Κράτους σύμφωνα με τις οποίες καύσιμο από δεξαμενές του στρατού στη Θεσσαλία είναι «μη κανονικό και νοθευμένο».
Ενα εκατομμύριο λίτρα
Ενδεικτικά, από τα αναγραφόμενα σε δελτίο αποστολής των Ελληνικών Πετρελαίων με ημερομηνία 17 Οκτωβρίου 2006 προκύπτει ότι ιδιόκτητο δεξαμενόπλοιο με την επωνυμία «Αlexandroupolis» φόρτωσε από τις εγκαταστάσεις των ΕΛΠΕ στην Ελευσίνα 1 εκατ. λίτρα αεροπορικού καυσίμου με προορισμό την Αγχίαλο Βόλου, όπου μεταξύ άλλων εδρεύει η 111 Πτέρυγα Μάχης. Το εν λόγω έγγραφο φέρει την ένδειξη «Ελληνικά Πετρέλαια Α. Ε.» και σύμβολα - σφραγίδες των τριών σωμάτων των Ενόπλεων Δυνάμεων. Συνοδεύεται από έγγραφα της Επιτροπής Παραλαβής Καυσίμων και το Πρωτόκολλο Σφράγισης Δεξαμενών.
Δεξαμενόπλοιο με την ίδια επωνυμία διαθέτουν (κατά πληροφορίες) και οι Ενοπλες Δυνάμεις, ωστόσο το δελτίο αποστολής και τα υπόλοιπα συνοδευτικά έγγραφα του φορτίου φέρουν στο κάτω και δεξιά μέρος τη σφραγίδα ιδιωτικής εταιρείας πετρελαιοειδών στην οποία ανήκει το πλοίο «Alexandroupolis». Παρόμοιες ενδείξεις (με χαμηλότερη φυσικά αποδεικτική αξία) προκύπτουν και από εγγραφές στο σύστημα AIS (Automatic Identification System) το οποίο παρακολουθεί το στίγμα και άρα τις διαδρομές όλων ανεξαιρέτως των πλοίων: ενδεικτικά, στις 16 Μαΐου 2011, το ίδιο δεξαμενόπλοιο βρισκόταν στη ναυτική βάση της Σούδας, ενώ παλαιότερα φέρεται να είχε ανεφοδιάσει με αεροπορικό καύσιμο τη βάση της Ανδραβίδας.
Παρ’ όλα αυτά, στελέχη του υπουργείου Εθνικής Αμυνας αρνούνται επίμονα ότι στη διαδικασία τροφοδοσίας των μονάδων μεσολαβούν ιδιώτες. Υποστηρίζουν ότι η διανομή του αεροπορικού καυσίμου και του diesel στρατού (ψύχεται σε χαμηλότερη θερμοκρασία σε σύγκριση με το «κοινό» diesel κίνησης) γίνεται είτε με υπόγειο αγωγό («αγωγός ΝΑΤΟ») που ξεκινάει από τα ΕΛΠΕ και καταλήγει στη Λάρισα είτε με μέσα των Ενόπλων Δυνάμεων. Ανακοίνωση του Γενικού Επιτελείου Στρατού ύστερα από δημοσίευμα της «Κ» στο φύλλο της 18ης Μαΐου αναφέρει: «οι προμηθευόμενες από τα ΕΛΠΕ ποσότητες παραλαμβάνονται είτε με χρήση του αγωγού καυσίμου των Ε. Δ. είτε με φόρτωση δεξαμενόπλοιων (για ανεφοδιασμό των νησιών και της περιοχής Πρέβεζας). Η περαιτέρω διακίνηση του καυσίμου από τα ανεφοδιαστικά κέντρα στις λοιπές μονάδες και αρχές πραγματοποιείται με χρήση βυτιοφόρων οχημάτων του στρατού».
Μέσω αγωγού
Το ίδιο επισημαίνουν ανώτατα στελέχη της διοίκησης των ΕΛΠΕ. Μιλώντας στην «Κ» τόνισαν ότι στη διαδικασία «δεν μεσολαβούν ενδιάμεσοι», καθώς και ότι «η τροφοδοσία γίνεται είτε μέσω του αγωγού είτε με δεξαμενόπλοια και βυτιοφόρα των Ε. Δ.». Οι ίδιες πηγές διευκρινίζουν ότι τα ΕΛΠΕ δεν φέρουν ευθύνη για τυχόν νοθεία στα καύσιμα μετά τη διάθεσή τους σε μονάδες του στρατού, τονίζοντας ότι η ποιότητα του καυσίμου ελέγχεται από υπαλλήλους της εταιρείας, του Γενικού Χημείου του Κράτους, αλλά και αξιωματικούς των Ενόπλων Δυνάμεων.
Δειγματοληψίες
Τα σχετικά αποδεικτικά στοιχεία που κατέθεσε στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας, ο τέως αντιπρόεδρος της Βουλής, κ. Γιώργος Σούρλας αποκαλύπτουν την ύπαρξη νοθευμένου καυσίμου σε δεξαμενές των Ενόπλων Δυνάμεων. Δειγματοληψία που πραγματοποιήθηκε την Παρασκευή 13 Μαΐου σε δεξαμενές των στρατιωτικών εγκαταστάσεων Στεφανοβίκειου και Συκουρίου αποκάλυψε περιεκτικότητα σε Θείο εκατοντάδες φορές υψηλότερη από το κανονικό (900mg/Kg αντί 10mg/Kg). Αντίστοιχα έλεγχος που διενεργήθηκε στις 30 Νοεμβρίου 2010 στις δεξαμενές του 882 Τάγματος Εφοδιασμού Μεταφορών στη Λάρισα αποκάλυψε «δείγμα πετρελαίου κίνησης ΜΗ ΚΑΝΟΝΙΚΟ και ΝΟΘΕΥΜΕΝΟ διότι περιέχει Θείο 84 mg/kg αντί του μέγιστου επιτρεπόμενου για το πετρέλαιο κίνησης 10 mg/kg». Παρόμοιες δειγματοληψίες έχουν γίνει και στο διάστημα 2004 - 2009. Τον Σεπτέμβριο του 2009 η Νομαρχία Λάρισας πραγματοποίησε ανάλυση σε δείγμα καυσίμου από δεξαμενές της Ελληνικής Αστυνομίας (στην Ελασσόνα) που τροφοδοτούνται από τον Στρατό. Η Χημική Υπηρεσία Θεσσαλονίκης σε έγγραφο με ημερομηνία 16 Δεκεμβρίου 2009 αναφέρει: «το δείγμα πετρελαίου κίνησης βρέθηκε ΜΗ ΚΑΝΟΝΙΚΟ και ΝΟΘΕΥΜΕΝΟ διότι βρέθηκε να έχει Solvent Yellow 124 (σ.σ. προστίθεται ως ιχνηθέτης) σε συγκέντρωση 1 mg/l αντί καθόλου και Θείο 780 mg/kg αντί το πολύ 10 mg/Kg». Παλαιότερη δειγματοληψία με ημερομηνία 4 Οκτωβρίου 2004 σε δείγμα καυσίμου από δεξαμενές στη Λάρισα αποκάλυψε «δείγμα πετρελαίου με Θείο 1.050mg/Kg».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου