Σάββατο 25 Ιουνίου 2011

«Ψάρεψαν» 20 εκατομμύρια ευρώ

http://www.tanea.gr
ΡΕΠΟΡΤΑΖ: ΛΟΥΚΑΣ ΔΗΜΑΚΑΣ

«Παρά τα 75 μέτρα βάθος όπου βρέθηκε το Μιράζ μετά την πτώση του στη θάλασσα, το αεροσκάφος ήταν αραγμένο στην αμμούδα του βυθού σαν να είχε κάνει την ασφαλέστερη και πιο ομαλή τροχοδρόμηση και προσγείωση! Ολόκληρο, άθικτο και σαγηνευτικό! Ηταν εντυπωσιακό ως θέαμα, με την καλύτερη, τεχνικά, θέση για να το ανελκύσουμε και συνεπώς εξαιρετικά παρήγορο από οικονομικής πλευράς αν το γλιτώναμε!».
Για τον 36χρονο επισμηναγό Νικόλαο Ρόμπολα, επικεφαλής 8 δυτών της ειδικής μονάδας της Πολεμικής Αεροπορίας, η «ψαριά» μεταξύ Σάμου και Φούρνων ήταν προσοδοφόρα. Ο εντοπισμός και η επιτυχής ανάσυρση ολόκληρου του διθέσιου μαχητικού αεροσκάφους που είχε πέσει πριν από 14 ημέρες - ευτυχώς χωρίς θύματα - ίσως να το καταστήσει, με την κατάλληλη συντήρηση και επισκευή, ξανά ικανό να πετά. Αν αυτό γίνει οι Ενοπλες Δυνάμεις θα διατηρήσουν ένα «δόρυ» αξίας περίπου 20 εκατ. ευρώ! Η «ακτινογραφία» του αεροσκάφους θα γίνει στην Τανάγρα, όπου έφθασε χθες με αρματαγωγό - μέχρι τη Χαλκίδα - και εν συνεχεία οδικώς με νταλίκα.


Η αποστολή. Ωστόσο η αποστολή ανέλκυσης δεν ήταν «παιχνιδάκι», καθώς υπήρχαν κρίσιμοι τεχνικοί περιορισμοί τόσο από τον κατασκευαστή του αεροσκάφους όσο και τους κάνονες της Φυσικής και της Μηχανικής. Ετσι, απαιτήθηκε ακριβής σχεδιασμός από την έμπειρη Κινητή Ομάδα Συντήρησης Υποβρύχιων και Θαλάσσιων Εγκαταστάσεων (ΚΟΣΥΘΕ) της Πολεμικής Αεροπορίας, συνεργασία με τον Στρατό Ξηράς, το Πολεμικό Ναυτικό και το Λιμενικό αλλά και επιστράτευση της ιδιωτικής πρωτοβουλίας. Και όλα αυτά, με μεγάλο αντίπαλο τον χρόνο που απειλούσε το Μιράζ με διαβρώσεις.
Βάση του σχεδιασμού ήταν ο προσδιορισμός της ακριβούς θέσης όπου «βούτηξε» το Μιράζ 2000. Αυτή βρέθηκε από τους πιλότους, σμηναγό Μιχ. Κούρτη και υποσμηναγό Μιχ. Μήτσιου και τη μαρτυρία των καταδρομέων του 4ου ΕΤΕΘ της Σάμου που τους είχαν περισυλλέξει.
Ακολούθησε, εξηγεί στα «ΝΕΑ» ο μηχανικός κ. Ρόμπολας, η αποτύπωση της κατάστασης του Μιράζ από το υποβρύχιο ρομπότ. Βρέθηκε σχεδόν άθικτο, προφανώς λόγω της σωστής γωνίας προσθαλάσσωσης που του έδωσαν οι πιλότοι.
Αφιλοκερδώς οι βαθυδύτες Σπ. Κόλλας και Ανδ. Ανδρικόπουλος έδεσαν το Μιράζ από τρία κατάλληλα σημεία - με οδηγίες των τεχνικών της Τανάγρας - για να μη γίνουν ζημιές. Στη συνέχεια με τις οδηγίες των 8 δυτών της ΚΟΣΥΘΕ το Μιράζ ασφαλίστηκε και η μηχανότρατα του ψαρά Απ. Κυπραίου το ανέσυρε στα 15 μ. Για να ολοκληρωθεί η ανάσυρση με ασφάλεια, η μηχανότρατα το έσυρε ένα μίλι σε απάνεμο λιμάνι. «Ο κίνδυνος ήταν τα υπόγεια ρεύματα και τα μεγάλα βάθη, αν τύχαινε και μας λυνόταν», λέει ο κ. Ρόμπολας, «αλλά ο καπετάνιος ήξερε τα κατατόπια».


Η επιστροφή. Το Μιράζ αποτέθηκε κοντά στην ακτή σε βάθος 8 μ. και τα υπόλοιπα τα ανέλαβε πλωτός γερανός που μισθώθηκε. Ο κίνδυνος που παραμόνευε ήταν η οξείδωση, γι' αυτό και ξεπλύθηκε αμέσως με ειδικά υγρά. Ο πλωτός γερανός μετέφερε το Μιράζ 5 μίλια, στον Μαραθόκαμπο, όπου και το μεταφόρτωσε στο αρματαγωγό «Ρόδος». Από εκείνη τη στιγμή ξεκίνησε χθες το ταξίδι για τη βάση του και την Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου