Της Δωρας Aντωνιου
Για την εβδομάδα αμέσως μετά τον Δεκαπενταύγουστο μετατίθεται η οριστικοποίηση των κυβερνητικών αποφάσεων ως προς τη ναυπηγική βιομηχανία της χώρας. Στη χθεσινή σύσκεψη, που πραγματοποιήθηκε υπό τον πρωθυπουργό κ. Γ. Παπανδρέου, με τη συμμετοχή του αντιπροέδρου της κυβέρνησης και υπουργού Οικονομικών, κ. Ευ. Βενιζέλου, του υπουργού Εθνικής Αμυνας, κ. Π. Μπεγλίτη, του υπουργού Ανάπτυξης, κ. Μιχ. Χρυσοχοΐδη, του υπουργού Εργασίας κ. Γ. Κουτρουμάνη και του αναπληρωτή υπουργού Ανάπτυξης, κ. Χ. Παμπούκη, ζητήθηκε από τους συναρμόδιους υπουργούς να διαμορφώσουν ολοκληρωμένο σχέδιο προτάσεων - παρεμβάσεων, το οποίο θα συζητηθεί τότε, προκειμένου να ληφθούν αποφάσεις.
Η χθεσινή σύσκεψη είχε περισσότερο ενημερωτικό χαρακτήρα για το πού βρίσκεται η κατάσταση σήμερα, με τα δεδομένα να μην είναι ιδιαίτερα αισιόδοξα. Το νέο στοιχείο για τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά είναι ότι, μόλις προχθές, ο γερμανικός όμιλος HDW και η ΕΝΑΕ προχώρησαν στη μονογραφή νέας υποκατασκευαστικής συμφωνίας για την κατασκευή δύο υποβρυχίων τύπου 214 (πέραν των τεσσάρων της αρχικής σύμβασης) και τον εκσυγχρονισμό του υποβρυχίου «Ωκεανός». Η γερμανική πλευρά είχε προχωρήσει πριν από μερικούς μήνες σε καταγγελία της αρχικής σύμβασης υποκατασκευής, η οποία είχε υπογραφεί στο πλαίσιο της πώλησης των ΕΝΑΕ στη συνδεδεμένη με την Abu Dhabi Mar (ADM) εταιρεία, Prininvest. Η καταγγελία της σύμβασης ήρθε ως επακόλουθο διαφωνίας ανάμεσα στις δύο πλευρές για την κατανομή των κονδυλίων, που θα χορηγούνταν από το υπουργείο Εθνικής Αμυνας για τα ναυπηγικά προγράμματα. Πάντως, πληροφορίες αναφέρουν ότι στη νέα συμφωνία που μονογράφηκε προχθές, η γερμανική πλευρά δεν δίνει εγγυήσεις για ολοκλήρωση της κατασκευής των υποβρυχίων.
Την ίδια στιγμή, όπως ενημέρωσε ο κ. Μπεγλίτης στη διάρκεια της χθεσινής σύσκεψης, παραμένει η στασιμότητα, όσον αφορά το πρόγραμμα κατασκευής πυραυλακάτων από τα Ναυπηγεία Ελευσίνας.
Παράλληλα, σε εκκρεμότητα βρίσκεται το θέμα της μονάδας πολιτικών κατασκευών των ΕΝΑΕ, για την οποία υπάρχει πάντοτε το πρόστιμο των 500 εκατ. ευρώ, που έχει επιβάλει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, εάν η μονάδα δεν διαλυθεί.
Δυσμενές κλίμα Καθώς δεν έχει καν συμπληρωθεί χρόνος από τη συμφωνία πώλησης των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, τα προβλήματα που αυτά αντιμετώπιζαν παραμένουν τα ίδια. Τα ναυπηγεία δεν έχουν προσελκύσει άλλα συμβόλαια, πέραν του Πολεμικού Ναυτικού, ουσιαστικά παραμένουν μια κρατικοδίαιτη επιχείρηση, ενώ σε αντίστοιχη κατάσταση περιέρχεται, σταδιακά, συνολικά η ναυπηγική βιομηχανία στην Ελλάδα. Ιδιαίτερα για τον Σκαραμαγκά, η νέα ιδιοκτησία το τελευταίο διάστημα φέρεται να πιέζει για μειώσεις σε προσωπικό, προβάλλοντας ακόμη και την πρόθεση αποχώρησης.
Μέσα σε αυτό το περιβάλλον θα πρέπει να ληφθούν οι κυβερνητικές αποφάσεις, οι οποίες θα οριστικοποιηθούν το επόμενο δεκαπενθήμερο. |
|
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου