http://www.ethnos.gr
Σε μια κρίσιμη στιγμή για ολόκληρη τη Μέση Ανατολή και ενώ η ρευστότητα στη Συρία και στις σχέσεις της Δύσης με το Ιράν δημιουργεί πολεμικό κλίμα, αποκτά ξεχωριστή σημασία η επίσκεψη του Ισραηλινού πρωθυπουργού Μπ. Νετανιάχου στη Λευκωσία, στην πρώτη επίσκεψη Ισραηλινού πρωθυπουργού στο νησί.
Η επίσκεψη αυτή, για την οποία έχει υπάρξει εντατική προετοιμασία, αναμένεται να σηματοδοτήσει τη στενότερη συνεργασία στον τομέα της εκμετάλλευσης των κοιτασμάτων φυσικού αερίου που έχουν ανακαλυφθεί εκατέρωθεν της οριογραμμής της ΑΟΖ των δύο χωρών, αλλά θα αντιμετωπίσει και τη νέα πρόκληση που ανακύπτει, την προστασία των εγκαταστάσεων από ενδεχόμενες απειλές. Με τη Χεζμπολάχ να έχει το πάνω χέρι στον Λίβανο, το συριακό καθεστώς να είναι διαρκώς και πιο επικίνδυνο, το Ιράν να αναζητά ισραηλινούς «στόχους», αλλά και την Τουρκία να απειλεί ότι θα ξεκινήσει έρευνες στο νότιο τμήμα της κυπριακής ΑΟΖ, το Τελ Αβίβ είναι υποχρεωμένο να σχεδιάσει εγκαίρως την ομπρέλα ασφαλείας, ώστε να προστατεύσει τις πλωτές εγκαταστάσεις άντλησης του φυσικού αερίου αλλά και τον χερσαίο σταθμό υγροποίησης εάν και όπου κατασκευασθεί.
Αυτό απαιτεί τη συνεχή ναυτική παρουσία στην περιοχή, τον εναέριο έλεγχο, αλλά και αποτελεσματική εναέρια δύναμη αποτροπής. Πρακτικά η ομπρέλα ασφαλείας θα καλύψει και τα κυπριακά κοιτάσματα, και αυτό προσφέρει σημαντικό στρατηγικό πλεονέκτημα στην Κύπρο.
Δίχτυ προστασίας
Σύμφωνα με πληροφορίες οι οποίες διέρρευσαν σε κυπριακά ΜΜΕ και από εκεί έκαναν τον γύρο του κόσμου, ο κ. Νετανιάχου θα βολιδοσκοπήσει την κυβέρνηση Χριστόφια για τη δυνατότητα της ισραηλινής αεροπορίας να χρησιμοποιεί για μεταστάθμευση το αεροδρόμιο «Ανδρέας Παπανδρέου» στην Πάφο. Ηδη η Κύπρος έχει υπογράψει συμφωνία με το Ισραήλ για την Ερευνα και Διάσωση (SAR) και αναμένεται να υπογραφτεί μία ακόμη συμφωνία συνεργασίας σε θέματα ασφαλείας, η οποία θα αποτελέσει τη βάση για τη στρατηγική συνεργασία των δύο χωρών σε θέματα άμυνας και ασφάλειας.
Η παρουσία των ισραηλινών μαχητικών στην Κύπρο θα καλύψει ένα σημαντικό κενό στο δίχτυ ασφαλείας που χτίζει το Ισραήλ το οποίο περιλαμβάνει περιπολίες πυραυλακάτων, εικοσιτετράωρη εναέρια επιτήρηση με μη επανδρωμένα αεροσκάφη και παρουσία και άλλων ναυτικών μονάδων στην περιοχή.
Η απειλή για το Ισραήλ είναι μεγάλη και όπως αναφέρεται από ισραηλινές πηγές η αιτία ανησυχίας είναι οι 42.000 ρουκέτες που έχει στο οπλοστάσιό της η Χεζμπολάχ στον Λίβανο, στις οποίες περιλαμβάνονται και κινεζικοί αντιπλοϊκοί πύραυλοι C-802, σαν αυτούς που είχαν πλήξει το 2006 μια ισραηλινή κορβέτα.
Η Συρία πρόσφατα παρέλαβε 72 υπερηχητικούς αντιπλοϊκούς πυραύλους ρωσικής κατασκευής P-800 Yakhont με βεληνεκές 190 μίλια, ενώ οι Ισραηλινοί το 2011 είχαν σταματήσει ιρανικό πλοίο το οποίο υποστήριζαν ότι μετέφερε στη Γάζα έξι τηλεκατευθυνόμενους αντιπλοϊκούς πυραύλους Nasr-1 με προορισμό τους μαχητές της Χαμάς.
Σε στρατιωτικό επίπεδο η συνεργασία Κύπρου-Ισραήλ έχει και μία ακόμη διάσταση, καθώς η Κύπρος συμμετέχει στην ευρωπαϊκή Κοινή Αμυνα ενώ το Ισραήλ με τη στήριξη των ΗΠΑ επιχειρεί να βαθύνει τις σχέσεις του με το ΝΑΤΟ αλλά εμποδίζεται από την Αγκυρα.
Η Τουρκία άσκησε ουσιαστικά βέτο στη συμμετοχή του Ισραήλ με μια πυραυλάκατο στη νατοϊκή επιχείρηση Active Endeavour η οποία περιπολεί στη Μεσόγειο μετά τις επιθέσεις της 11ης Σεπτεμβρίου, κίνηση η οποία μεγάλωσε το ρήγμα και την καχυποψία στις σχέσεις των δύο χωρών.
Για τη μεταφορά του φυσικού αερίου
Σιδηροδρομική γραμμή θα συνδέει Μεσόγειο με Ερυθρά
Σε ό,τι αφορά τα ενεργειακά οι κ. Νετανιάχου και Χριστόφιας αναμένεται να εξετάσουν τα σχέδια και τις προτάσεις που υπάρχουν για την εκμετάλλευση των κοιτασμάτων του φυσικού αερίου, καθώς η ισραηλινή πλευρά θέλει να επισπευσθούν οι διαδικασίες και οι αποφάσεις της Λευκωσίας.
Οι αποφάσεις που θα ληφθούν είναι στρατηγικής σημασίας και το Ισραήλ, δείχνοντας ότι δεν θέλει να χάσει χρόνο, έστειλε ένα μήνυμα την περασμένη εβδομάδα δίνοντας το πράσινο φως για τη σιδηροδρομική σύνδεση της Μεσογείου με την Ερυθρά Θάλασσα, ένα έργο που δημιουργεί νέο εμπορικό δρόμο Ασίας-Ευρώπης, παρακάμπτοντας τα Στενά του Σουέζ.
Η σιδηροδρομική γραμμή με την επωνυμία «Med-Red» (με κατάληξη το ισραηλινό λιμάνι Ελιάτ) και σύμφωνα με ισραηλινές πηγές θα μπορούσε να αποτελέσει τη βάση για τον σχεδιασμό και νέου αγωγού που θα μεταφέρει το φυσικό αέριο του Λεβιάθαν και του Ταμάρ σε σταθμό υγροποίησης στην Ερυθρά Θάλασσα, με προσανατολισμό πλέον εξαγωγής του φυσικού αερίου προς την Κίνα και την Ινδία.
Στον μεγάλο ανταγωνισμό για τα δίκτυα μεταφοράς ενέργειας εντάσσεται και η σπουδή για τη διασύνδεση με υποθαλάσσιο καλώδιο των ηλεκτρικών δικτύων του Ισραήλ, της Κύπρου και της Ελλάδας, ένα σχέδιο που θα στοιχίσει σχεδόν 1,5 δισ. ευρώ, θα μεταφέρει 2.000 Megawatt, τα οποία θα παράγονται από το φυσικό αέριο, σε μια πρώτη εκμετάλλευση των νέων κοιτασμάτων. Το σημαντικό αυτό σχέδιο είναι το πρώτο δίκτυο ενεργειακής διασύνδεσης Ασίας?Ευρώπης που παρακάμπτει την Ανατολική Ευρώπη και την Τουρκία και έχει ιδιαίτερη σημασία, καθώς βάζει στο «παιχνίδι» και την Ελλάδα.
ΝΙΚΟΣ ΜΕΛΕΤΗΣ
nmeletis@pegasus.gr
Η πρώτη επίσκεψη Ισραηλινού πρωθυπουργού στη Μεγαλόνησο βάζει τις βάσεις και για τη στρατιωτική συνεργασία των δύο χωρών
Σε μια κρίσιμη στιγμή για ολόκληρη τη Μέση Ανατολή και ενώ η ρευστότητα στη Συρία και στις σχέσεις της Δύσης με το Ιράν δημιουργεί πολεμικό κλίμα, αποκτά ξεχωριστή σημασία η επίσκεψη του Ισραηλινού πρωθυπουργού Μπ. Νετανιάχου στη Λευκωσία, στην πρώτη επίσκεψη Ισραηλινού πρωθυπουργού στο νησί.
Η επίσκεψη αυτή, για την οποία έχει υπάρξει εντατική προετοιμασία, αναμένεται να σηματοδοτήσει τη στενότερη συνεργασία στον τομέα της εκμετάλλευσης των κοιτασμάτων φυσικού αερίου που έχουν ανακαλυφθεί εκατέρωθεν της οριογραμμής της ΑΟΖ των δύο χωρών, αλλά θα αντιμετωπίσει και τη νέα πρόκληση που ανακύπτει, την προστασία των εγκαταστάσεων από ενδεχόμενες απειλές. Με τη Χεζμπολάχ να έχει το πάνω χέρι στον Λίβανο, το συριακό καθεστώς να είναι διαρκώς και πιο επικίνδυνο, το Ιράν να αναζητά ισραηλινούς «στόχους», αλλά και την Τουρκία να απειλεί ότι θα ξεκινήσει έρευνες στο νότιο τμήμα της κυπριακής ΑΟΖ, το Τελ Αβίβ είναι υποχρεωμένο να σχεδιάσει εγκαίρως την ομπρέλα ασφαλείας, ώστε να προστατεύσει τις πλωτές εγκαταστάσεις άντλησης του φυσικού αερίου αλλά και τον χερσαίο σταθμό υγροποίησης εάν και όπου κατασκευασθεί.
Αυτό απαιτεί τη συνεχή ναυτική παρουσία στην περιοχή, τον εναέριο έλεγχο, αλλά και αποτελεσματική εναέρια δύναμη αποτροπής. Πρακτικά η ομπρέλα ασφαλείας θα καλύψει και τα κυπριακά κοιτάσματα, και αυτό προσφέρει σημαντικό στρατηγικό πλεονέκτημα στην Κύπρο.
Δίχτυ προστασίας
Σύμφωνα με πληροφορίες οι οποίες διέρρευσαν σε κυπριακά ΜΜΕ και από εκεί έκαναν τον γύρο του κόσμου, ο κ. Νετανιάχου θα βολιδοσκοπήσει την κυβέρνηση Χριστόφια για τη δυνατότητα της ισραηλινής αεροπορίας να χρησιμοποιεί για μεταστάθμευση το αεροδρόμιο «Ανδρέας Παπανδρέου» στην Πάφο. Ηδη η Κύπρος έχει υπογράψει συμφωνία με το Ισραήλ για την Ερευνα και Διάσωση (SAR) και αναμένεται να υπογραφτεί μία ακόμη συμφωνία συνεργασίας σε θέματα ασφαλείας, η οποία θα αποτελέσει τη βάση για τη στρατηγική συνεργασία των δύο χωρών σε θέματα άμυνας και ασφάλειας.
Η παρουσία των ισραηλινών μαχητικών στην Κύπρο θα καλύψει ένα σημαντικό κενό στο δίχτυ ασφαλείας που χτίζει το Ισραήλ το οποίο περιλαμβάνει περιπολίες πυραυλακάτων, εικοσιτετράωρη εναέρια επιτήρηση με μη επανδρωμένα αεροσκάφη και παρουσία και άλλων ναυτικών μονάδων στην περιοχή.
Η απειλή για το Ισραήλ είναι μεγάλη και όπως αναφέρεται από ισραηλινές πηγές η αιτία ανησυχίας είναι οι 42.000 ρουκέτες που έχει στο οπλοστάσιό της η Χεζμπολάχ στον Λίβανο, στις οποίες περιλαμβάνονται και κινεζικοί αντιπλοϊκοί πύραυλοι C-802, σαν αυτούς που είχαν πλήξει το 2006 μια ισραηλινή κορβέτα.
Η Συρία πρόσφατα παρέλαβε 72 υπερηχητικούς αντιπλοϊκούς πυραύλους ρωσικής κατασκευής P-800 Yakhont με βεληνεκές 190 μίλια, ενώ οι Ισραηλινοί το 2011 είχαν σταματήσει ιρανικό πλοίο το οποίο υποστήριζαν ότι μετέφερε στη Γάζα έξι τηλεκατευθυνόμενους αντιπλοϊκούς πυραύλους Nasr-1 με προορισμό τους μαχητές της Χαμάς.
Σε στρατιωτικό επίπεδο η συνεργασία Κύπρου-Ισραήλ έχει και μία ακόμη διάσταση, καθώς η Κύπρος συμμετέχει στην ευρωπαϊκή Κοινή Αμυνα ενώ το Ισραήλ με τη στήριξη των ΗΠΑ επιχειρεί να βαθύνει τις σχέσεις του με το ΝΑΤΟ αλλά εμποδίζεται από την Αγκυρα.
Η Τουρκία άσκησε ουσιαστικά βέτο στη συμμετοχή του Ισραήλ με μια πυραυλάκατο στη νατοϊκή επιχείρηση Active Endeavour η οποία περιπολεί στη Μεσόγειο μετά τις επιθέσεις της 11ης Σεπτεμβρίου, κίνηση η οποία μεγάλωσε το ρήγμα και την καχυποψία στις σχέσεις των δύο χωρών.
Για τη μεταφορά του φυσικού αερίου
Σιδηροδρομική γραμμή θα συνδέει Μεσόγειο με Ερυθρά
Σε ό,τι αφορά τα ενεργειακά οι κ. Νετανιάχου και Χριστόφιας αναμένεται να εξετάσουν τα σχέδια και τις προτάσεις που υπάρχουν για την εκμετάλλευση των κοιτασμάτων του φυσικού αερίου, καθώς η ισραηλινή πλευρά θέλει να επισπευσθούν οι διαδικασίες και οι αποφάσεις της Λευκωσίας.
Οι αποφάσεις που θα ληφθούν είναι στρατηγικής σημασίας και το Ισραήλ, δείχνοντας ότι δεν θέλει να χάσει χρόνο, έστειλε ένα μήνυμα την περασμένη εβδομάδα δίνοντας το πράσινο φως για τη σιδηροδρομική σύνδεση της Μεσογείου με την Ερυθρά Θάλασσα, ένα έργο που δημιουργεί νέο εμπορικό δρόμο Ασίας-Ευρώπης, παρακάμπτοντας τα Στενά του Σουέζ.
Η σιδηροδρομική γραμμή με την επωνυμία «Med-Red» (με κατάληξη το ισραηλινό λιμάνι Ελιάτ) και σύμφωνα με ισραηλινές πηγές θα μπορούσε να αποτελέσει τη βάση για τον σχεδιασμό και νέου αγωγού που θα μεταφέρει το φυσικό αέριο του Λεβιάθαν και του Ταμάρ σε σταθμό υγροποίησης στην Ερυθρά Θάλασσα, με προσανατολισμό πλέον εξαγωγής του φυσικού αερίου προς την Κίνα και την Ινδία.
Στον μεγάλο ανταγωνισμό για τα δίκτυα μεταφοράς ενέργειας εντάσσεται και η σπουδή για τη διασύνδεση με υποθαλάσσιο καλώδιο των ηλεκτρικών δικτύων του Ισραήλ, της Κύπρου και της Ελλάδας, ένα σχέδιο που θα στοιχίσει σχεδόν 1,5 δισ. ευρώ, θα μεταφέρει 2.000 Megawatt, τα οποία θα παράγονται από το φυσικό αέριο, σε μια πρώτη εκμετάλλευση των νέων κοιτασμάτων. Το σημαντικό αυτό σχέδιο είναι το πρώτο δίκτυο ενεργειακής διασύνδεσης Ασίας?Ευρώπης που παρακάμπτει την Ανατολική Ευρώπη και την Τουρκία και έχει ιδιαίτερη σημασία, καθώς βάζει στο «παιχνίδι» και την Ελλάδα.
ΝΙΚΟΣ ΜΕΛΕΤΗΣ
nmeletis@pegasus.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου