Δευτέρα 3 Δεκεμβρίου 2012

Ολα τα σενάρια ανοιχτά για το μέλλον του Σκαραμαγκά


Εξι συν ένα υποβρύχια περιμένουν την... Ελλάδα
Ποια είναι τα σενάρια για τον Σκαραμαγκά

Ανοιχτά είναι όλα τα σενάρια στα ναυπηγεία Σκαραμαγκά. Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», οι προτάσεις του συντονιστή για τη ναυπηγική βιομηχανία κ. Αναστασόπουλου ξεκινούν από τη συνέχιση της δραστηριότητας των Ναυπηγείων με τη σημερινή ιδιοκτησία ώς την πλήρη κρατικοποίησή του.

Αυτή τη στιγμή, τρία υποβρύχια είναι κατασκευασμένα σε ποσοστό άνω του 90%, ενώ με βάση τη σύμβαση πρέπει να ναυπηγηθούν άλλα δύο της τάξης 214 και να ολοκληρωθεί ο «Ωκεανός» της τάξης 209, που παρουσιάζει προβλήματα. Αν γίνουν όλα αυτά, η Ελλάδα θα έχει 6 καινούργια υποβρύχια και ένα πλήρως ανακαινισμένο. Ωστόσο, όποια λύση και αν βρεθεί, το πρόγραμμα δεν μπορεί να υλοποιηθεί. Γιατί πολύ απλά δεν μπορούν να βρεθούν τα επιπλέον 800 εκατ. που θα χρειασθούν ώς το 2018.
Του Τασου Τελλογλου

«Εγώ με τη δουλειά που μου είχαν αναθέσει τελείωσα. Εχω κάνει τις προτάσεις μου. Τώρα οι αποφάσεις είναι στα χέρια της πολιτικής ηγεσίας», είπε την περασμένη εβδομάδα στην «Κ» ο κυβερνητικός συντονιστής για τη ναυπηγική βιομηχανία, Νίκος Αναστασόπουλος.
Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», οι προτάσεις του κ. Αναστασόπουλου ξεκινούν από τη συνέχιση της δραστηριότητας των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά με τη σημερινή ιδιοκτησία και φτάνουν ώς την πλήρη κρατικοποίησή του. Σε κάθε περίπτωση, τόσο η πλευρά του ελληνικού Δημοσίου όσο και η πλευρά της Privinvest ξεκινούν από την υπόθεση ότι η σημερινή σύμβαση που υπογράφηκε το 2010 δεν λειτουργεί. Για να τροποποιηθεί ωστόσο, θα πρέπει ο σημερινός πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ, που τη διαπραγματεύθηκε, να δεχθεί την τροποποίησή της χωρίς να τη «χρεωθεί πολιτικά», όπως λένε στελέχη του ΠΑΣΟΚ που θέλουν να παραμείνουν ανώνυμα. Πάντως, ο ίδιος ο κ. Ευ. Βενιζέλος είχε «μπλοκάρει» τις πληρωμές προς την εταιρεία του Ισκαντάρ Σάφα την άνοιξη του 2011, όταν διαπιστώθηκε η απροθυμία της ThyssenKrupp να αποδώσει στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά υλικά για την κατασκευή των υποβρυχίων. Σε κάθε περίπτωση, όποια από τις προτάσεις του κ. Αναστασόπουλου και αν γίνει δεκτή, το πρόγραμμα των υποβρυχίων -και άρα η σύμβαση- δεν είναι δυνατόν να υλοποιηθεί έτσι όπως είχε εγκριθεί από την ελληνική Βουλή. Γιατί πολύ απλά δεν μπορούν να βρεθούν τα επιπλέον 800 εκατ. που θα χρειασθούν ώς το 2018. Αυτό επιβεβαίωσαν μιλώντας στην «Κ» πηγές του υπουργείου Οικονομικών. Αξίζει εδώ να σημειωθεί ότι η Ελλάδα είχε αρχικώς παραγγείλει 7 υποβρύχια, σε μια επίδειξη «δόξας του μεγαλείου» από την πλευρά των τότε ηγεσιών του ΥΕΘΑ, όταν το Ισραήλ, με τον κίνδυνο ενός πολέμου με το Ιράν να «σιγοκαίει», παρήγγειλε 8, εκ των οποίων στην κατασκευή των τριών συμβάλλει οικονομικά η γερμανική κυβέρνηση. Στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά υπάρχουν αυτή τη στιγμή κατασκευασμένα, σε ποσοστό άνω του 90%, τρία υποβρύχια που χρειάζονται έως 26 μήνες για να ολοκληρωθούν. Αν ετηρείτο το χρονοδιάγραμμα, θα έπρεπε να βρεθούν τα χρήματα τους επόμενους 32 μήνες, κάτι που «είναι εντελώς αδύνατο», σύμφωνα με ομολογία αξιωματούχου του Πολεμικού Ναυτικού. Τέλος, με βάση τη σύμβαση, υπάρχει η δέσμευση να κατασκευασθούν άλλα δύο υποβρύχια της τάξης 214 και να ολοκληρωθεί ο «Ωκεανός» της τάξης 209, που παρουσιάζει αρκετά τεχνικά προβλήματα πριν πέσει στη θάλασσα. Αν γίνουν όλα αυτά, η Ελλάδα θα έχει 6 καινούργια και ένα πλήρως ανακαινισμένο υποβρύχια. Το υπουργείο Εθνικής Αμυνας παραπέμπει στο γεγονός ότι έχει συμφωνήσει με το υπουργείο Εργασίας στην καταβολή ενός επιδόματος 1.000 ευρώ προς τους εργαζομένους στα ναυπηγεία, ενέργεια για την οποία είναι πλήρως ενημερωμένη και η ηγεσία της ΓΣΕΕ. Με τη διαφορά ότι το επίδομα αυτό κινδυνεύει να χαρακτηρισθεί από τον κ. Χοακίν Αλμούνια επιδότηση. Η κυβέρνηση φαίνεται ότι εξετάζει την καταβολή ενός ποσού 5-7 εκατ. ευρώ προς τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά στο πλαίσιο της συντήρησης των υποβρυχίων, που θα μπορούσε στη συνέχεια να συμψηφισθεί είτε με ποσό που θα επιδίκαζε στον κ. Σάφα η διαιτητική διαδικασία είτε με το κόστος της επανεκκίνησης της επιχείρησης, με όποιο καθεστώς και αν αυτή γίνει. Η λύση αυτή δεν αποκλείεται από την ελληνική κυβέρνηση, χρειάζεται ωστόσο να συμφωνήσουν τα δύο υπουργεία που χειρίζονται την υπόθεση (Οικονομικών και Ανάπτυξης) με το υπουργείο Εθνικής Αμυνας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου