Στη διάρκεια του πολέμου στο Κόσοβο, το 1999, οι Γερμανοί στρατηγοί αντελήφθησαν ότι οι δυνατότητες της Γερμανίας σε εναέρια παρακολούθηση υπολείπονταν αυτών των ΗΠΑ και πίεσαν για την απόκτηση μεγάλων μη επανδρωμένων κατασκοπευτικών αεροσκαφών από τη γερμανική πολεμική αεροπορία. Την επόμενη χρονιά, επί υπουργίας του σοσιαλδημοκράτη Ρούντολφ Σάρπινγκ, ελήφθη η σχετική απόφαση, ενώ το 2005 ξεκίνησε η συνεργασία της αμερικανικής Northorp Gruman και της ευρωπαϊκής EADS. Οκτώ χρόνια αργότερα και αφότου οι Γερμανοί φορολογούμενοι είχαν δαπανήσει άνω των 600 εκατ. ευρώ, το πρόγραμμα εγκαταλείφθηκε επισήμως στις 14 Μαΐου 2013. Οι πτήσεις του Εurohawk στους ευρωπαϊκούς αιθέρες κρίθηκαν επικίνδυνες για την πολιτική αεροπορία, καθώς δεν διέθετε σύστημα αποφυγής συγκρούσεων με πολιτικά αεροσκάφη. Επίσης, ανακοινώθηκε ότι οι χρονικές και οικονομικές παράμετροι είχαν ξεφύγει εντελώς εκτός προγραμματισμού.
Ο Ντε Μεζιέρ δήλωσε χθες «οργισμένος» για το γεγονός ότι οι υφιστάμενοί του δεν τον ενημέρωσαν νωρίτερα για τα προβλήματα πτήσης του Eurohawk, υποστηρίζοντας ότι στο υπουργείο Αμυνας υπάρχει η θλιβερή παράδοση να μη μεταφέρονται στον υπουργό τα κακά νέα. Ο Γερμανός υπουργός δεν απέκλεισε «να υπάρξουν συνέπειες για κάποιους» μόλις το θέμα ερευνηθεί πλήρως.
Η πολύωρη κατάθεση του Γερμανού υπουργού σε δύο κοινοβουλευτικές επιτροπές δεν έπεισε την αντιπολίτευση. «Ο υπουργός ευλογούσε διαρκώς τα γένια του», είπε ο σοσιαλδημοκράτης βουλευτής Χανς Πέτερ Μπάρτελς. «Σε πολλά σημεία παραμένουν σημαντικά αναπάντητα ερωτήματα». Η αντιπολίτευση κατηγορεί τον Ντε Μεζιέρ, στενό σύμμαχο της καγκελαρίου Μέρκελ, ότι αποκρύπτει πληροφορίες προκειμένου να μην υπάρξουν επιπτώσεις στην προεκλογική εκστρατεία, 4 μήνες πριν από τις κάλπες του Σεπτεμβρίου. Παράλληλα, οι σοσιαλδημοκράτες αμφισβήτησαν ρητορικά τη χρησιμότητα του προγράμματος. «Εναντίον ποιου θα στείλουμε αυτά τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη;» αναρωτήθηκε ο υποψήφιος καγκελάριος των σοσιαλδημοκρατών, Πέερ Στάινμπρουκ. «Εχω καταλήξει στο συμπέρασμα ότι η Γερμανία δεν χρειάζεται μη επανδρωμένα αεροσκάφη».
Το Βερολίνο διαθέτει περιορισμένο αριθμό μεγάλων μη επανδρωμένων αεροσκαφών, τα οποία έχει υπενοικιάσει από το Ισραήλ. Παράλληλα, συγχρηματοδοτεί με 400 εκατ. ευρώ το πρόγραμμα GlobalHawk του ΝΑΤΟ. Σε αντίθεση με το EuroHawk, στο οποίο η συνεργασία μεταξύ της αμερικανικής και της ευρωπαϊκής εταιρείας δεν ήταν πάντοτε εύκολη, το GlobalHawk θα κατασκευαστεί εξ ολοκλήρου από την αμερικανική Northorp Gruman. Το μη επανδρωμένο αεροσκάφος, ιπτάμενος σταθμός παρακολούθησης που συμπληρώνεται από επίγειους σταθμούς, θα ελέγχεται από το ΝΑΤΟ.
ΠΗΓΗ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου