Την επαναλειτουργία της της σοβιετικής στρατιωτικής βάσης στα νησιά της Νέας Σιβηρίας (Νοβοσιμπίρσκ), στον Αρκτικό Ωκεανό,επιδιώκει η Ρωσία. Όπως γράφει η ιστοσελίδα Η Ρωσία Τώρα το ρωσικό υπουργείο Άμυνας “ξεκίνησε την υλοποίηση ενός μεγαλεπήβολου έργου, το οποίο ο αναπληρωτής υπουργός, Αρκάντι Μπαχίν, το περιγράφει σαν την «επιστροφή της Ρωσίας στην Αρκτική». Είκοσι χρόνια μετά το «σφράγισμα» των στρατιωτικών βάσεων στα νησιά «Νοβοσιμπίρσκ» (νότια της Νέας Σιβηρίας), το ρωσικό υπουργείο Άμυνας θα ανασυστήσει την παλιά «ψυχροπολεμική» σοβιετική βάση στον Βόρειο Παγωμένο Ωκεανό”.
Η πρώτη αποτυχημένη προσπάθεια
Το 2012, ομάδα Ρώσων στρατιωτικών και επιστημόνων είχε προσπαθήσει να προσγειωθεί στο νησί Κοτέλνι, αλλά η αποστολή απέτυχε. Κατά τη διάρκεια της προσγείωσης το ελικόπτερο Ka-27 συνετρίβη. Κανένα μέλος του πληρώματος και της ομάδας των πεζοναυτών δεν τραυματίστηκε, η αποστολή όμως διακόπηκε άδοξα.
Η Ρωσία σκοπεύει να ανακατασκευάσει «εκ βάθρων» την παλιά σοβιετική στρατιωτική βάση στα νησιά της Νέας Σιβηρίας, τα οποία βρίσκονται στη διασταύρωση των θαλασσών της Αρκτικής, της θάλασσας Λάπτεβ και της θάλασσας της Ανατολικής Σιβηρίας. Η κίνηση αυτή αποτελεί τμήμα ενός προγράμματος που αφορά στη μετατροπή των βόρειων ακτών της Ρωσίας σε ένα παγκόσμιο δίκτυο γραμμών ναυσιπλοΐας καθώς και στη διασφάλιση των τεράστιων ενεργειακών πόρων της περιοχής.
Το 2012, ομάδα Ρώσων στρατιωτικών και επιστημόνων είχε προσπαθήσει να προσγειωθεί στο νησί Κοτέλνι, αλλά η αποστολή απέτυχε. Κατά τη διάρκεια της προσγείωσης το ελικόπτερο Ka-27 συνετρίβη
«Οι Ενοπλες Δυνάμεις της Ρωσίας αποχώρησαν από εκεί το 1993, αλλά τα νησιά αποτελούν ένα σημαντικό –στρατηγικής σημασίας- σημείο στον Αρκτικό Ωκεανό. Δεν θα θέσουμε απλά ξανά σε λειτουργία μια στρατιωτική βάση. Θα ανακατασκευάσουμε το αεροδρόμιο, θα εξασφαλίσουμε τη συμμετοχή στο κοινό project εκπροσώπων του υπουργείου Έκτακτων Καταστάσεων, επιστημόνων υδρολόγων και άλλων που ασχολούνται με το κλίμα, προκειμένου να διασφαλιστεί η αποτελεσματικότητα των δράσεων μας στη Βόρειο Θαλάσσια Διαδρομή», δήλωσε ο Βλαντίμιρ Πούτιν σε τηλεδιάσκεψη με το υπουργείο Άμυνας, τονίζοντας, ότι αυτό το έργο θα βοηθήσει στον αποτελεσματικότερο έλεγχο του συγκεκριμένου τομέα της ρωσικής Αρκτικής.
Γιατί το ενδιαφέρον για την Αρκτική
Η Αρκτική έχει χαρακτηριστεί ως το νέο Ελντοράντο των φυσικών πόρων, και η Ρωσία θα παρουσιάσει στον ΟΗΕ νέα επιστημονικά επιχειρήματα, για να αποδείξει τα κυριαρχικά δικαιώματά της εκεί.
Σύμφωνα με τη Σύμβαση για το Δίκαιο της θάλασσας του 1982, οι χώρες μπορούν να επεκτείνουν το όριο της Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης (ΑΟΖ) των 200 ναυτικών μιλίων, εφόσον αποδείξουν ότι τα διάφορα υποθαλάσσια υψώματα και ράχες που διεκδικούν έχουν σχέση με την ηπειρωτική χώρα. Ότι στην πραγματικότητα δηλαδή, αποτελούν τη φυσική συνέχεια της ηπείρου.
Αλλά και αυτό το όριο, έχει τους δικούς του περιορισμούς. Η αύξηση του ορίου δεν μπορεί να υπερβαίνει τα 150 μίλια. Δηλαδή, αν η Ρωσία αποδείξει ότι οι υποθαλάσσιες ράχες, Λομονόσοφ και Μεντελέγιεφ που διεκδικεί, είναι η φυσική συνέχεια της ηπείρου, τότε μπορεί να αυξήσει το εξωτερικό όριο της ηπειρωτικής υφαλοκρηπίδας κατά 150 ν.μ από τις γραμμές βάσης από τις οποίες μετράται το πλάτος της χωρικής θάλασσας. Όχι όμως περισσότερο.
Ο ξεχασμένος παγωμένος ωκεανός
Η ανάπτυξη των νησιών της Νέας Σιβηρίας άρχισε στη δεκαετία του 1970, όταν στο μεγαλύτερο νησί του αρχιπελάγους Κοτέλνι, κτίστηκε πολικός σταθμός. Στη συνέχεια, το υπουργείο Γεωλογίας της Σοβιετικής Ένωσης ξεκίνησε την υλοποίηση ενός έργου μεγάλης κλίμακας που αφορούσε σε γεωλογικές και γεωφυσικές μελέτες στα νησιά. Η βάση της αποστολής βρίσκεται δίπλα στον αεροδιάδρομο του αεροδρομίου «Τεμπ», που την περίοδο εκείνη, σχεδιάστηκε για να εξυπηρετεί μόνο μικρά αεροσκάφη, όπως το ακούραστο An-2 (μεταγωγικό Αντώνωφ).
Μέχρι το 1973, στα νησιά του αρχιπελάγους της Νέας Σιβηρίας είχε αναπτυχθεί μια σειρά από σεισμολογικά εργαστήρια που θα επέτρεπαν την διεξοδική μελέτη και παρακολούθηση της σεισμικής δραστηριότητας στην περιοχή. Αλλά στην αρχή της δεκαετίας του 1990, με τη διάλυση της ΕΣΣΔ, τα πάντα εγκαταλείφθηκαν. Την ίδια εποχή έφυγε από τα νησιά και ο στρατός και οι εγκαταστάσεις ερήμωσαν.
Μετά από 20 χρόνια, κατέπλευσε στο νησί ένας στόλος από 10 πολεμικά και βοηθητικά σκάφη, με ναυαρχίδα το καταδρομικό «Πιότρ Βελίκι» (Μεγάλος Πέτρος), το πιο ισχυρό πλοίο του Βόρειου Στόλου. Σύμφωνα με το γραφείο Τύπου του Βορείου Στόλου, με ελικόπτερα Ka-27 και πλωτά μέσα, στο νησί Κοτέλνι αποβιβάστηκαν πεζοναύτες και οργανώθηκε η μεταφορά μηχανημάτων, εξοπλισμού και κοντέϊνερ, απαραίτητων για τη διαβίωση του ειδικού τεχνικού προσωπικού και για τις εργασίες ανοικοδόμησης των εγκαταστάσεων και αναβάθμισης των υποδομών της βάσης.
Οι δύο φάσεις του σχεδίου
Ο κύριος στόχος του ρωσικού υπουργείου Άμυνας στην πρώτη φάση, είναι να ανακατασκευαστεί ο διάδρομος προσγείωσης-απογείωσης του αεροδρομίου «Τεμπ», που κατασκευάστηκε στη διάρκεια της σοβιετικής εποχής και στη συνέχεια, έμεινε για μεγάλο χρονικό διάστημα χωρίς να χρησιμοποιείται. Ο διάδρομος θα αναβαθμιστεί και θα κατασκευαστεί έτσι ώστε να μπορεί να δέχεται αεροσκάφη An-72 και An-74. Οι πρώτες πτήσεις, σύμφωνα με τους στρατιωτικούς, αναμένονται να ξεκινήσουν προς το αρχιπέλαγος στα τέλη Οκτωβρίου του τρέχοντος έτους. Το υπουργείο, τόνισε ότι η εναέρια επικοινωνία των νησιών με την ηπειρωτική χώρα θα είναι τακτική, όλο το χρόνο και θα διεξάγεται κάτω από όλες τις καιρικές συνθήκες. Η δεύτερη φάση της «επιστροφής στην Αρκτική», περιλαμβάνει το έργο της ανοικοδόμησης-αναβάθμισης των υποδομών των βάσεων, στους τομείς των νησιών Νόβαγια Ζεμλιά (Νέα Γη) και Γη του Φραγκίσκου Ιωσήφ. Το project αφορά κυρίως στη στρατηγική αεροπορία και στην ενεργοποίηση των ερευνητικών αποστολών του υπουργείου Άμυνας. Η Ρωσία έχει στοιχηματίσει στην ανάπτυξη των τεράστιων αποθεμάτων ενεργειακών πόρων της Αρκτικής και η αναζωογόνηση των βόρειων διαδρομών ναυσιπλοΐας αποτελεί αναπόσπαστο μέρος του σχεδίου.
ΠΗΓΕΣ: Η Ρωσία Τώρα
Το 2012, ομάδα Ρώσων στρατιωτικών και επιστημόνων είχε προσπαθήσει να προσγειωθεί στο νησί Κοτέλνι, αλλά η αποστολή απέτυχε. Κατά τη διάρκεια της προσγείωσης το ελικόπτερο Ka-27 συνετρίβη. Κανένα μέλος του πληρώματος και της ομάδας των πεζοναυτών δεν τραυματίστηκε, η αποστολή όμως διακόπηκε άδοξα.
Η Ρωσία σκοπεύει να ανακατασκευάσει «εκ βάθρων» την παλιά σοβιετική στρατιωτική βάση στα νησιά της Νέας Σιβηρίας, τα οποία βρίσκονται στη διασταύρωση των θαλασσών της Αρκτικής, της θάλασσας Λάπτεβ και της θάλασσας της Ανατολικής Σιβηρίας. Η κίνηση αυτή αποτελεί τμήμα ενός προγράμματος που αφορά στη μετατροπή των βόρειων ακτών της Ρωσίας σε ένα παγκόσμιο δίκτυο γραμμών ναυσιπλοΐας καθώς και στη διασφάλιση των τεράστιων ενεργειακών πόρων της περιοχής.
Το 2012, ομάδα Ρώσων στρατιωτικών και επιστημόνων είχε προσπαθήσει να προσγειωθεί στο νησί Κοτέλνι, αλλά η αποστολή απέτυχε. Κατά τη διάρκεια της προσγείωσης το ελικόπτερο Ka-27 συνετρίβη
«Οι Ενοπλες Δυνάμεις της Ρωσίας αποχώρησαν από εκεί το 1993, αλλά τα νησιά αποτελούν ένα σημαντικό –στρατηγικής σημασίας- σημείο στον Αρκτικό Ωκεανό. Δεν θα θέσουμε απλά ξανά σε λειτουργία μια στρατιωτική βάση. Θα ανακατασκευάσουμε το αεροδρόμιο, θα εξασφαλίσουμε τη συμμετοχή στο κοινό project εκπροσώπων του υπουργείου Έκτακτων Καταστάσεων, επιστημόνων υδρολόγων και άλλων που ασχολούνται με το κλίμα, προκειμένου να διασφαλιστεί η αποτελεσματικότητα των δράσεων μας στη Βόρειο Θαλάσσια Διαδρομή», δήλωσε ο Βλαντίμιρ Πούτιν σε τηλεδιάσκεψη με το υπουργείο Άμυνας, τονίζοντας, ότι αυτό το έργο θα βοηθήσει στον αποτελεσματικότερο έλεγχο του συγκεκριμένου τομέα της ρωσικής Αρκτικής.
Γιατί το ενδιαφέρον για την Αρκτική
Η Αρκτική έχει χαρακτηριστεί ως το νέο Ελντοράντο των φυσικών πόρων, και η Ρωσία θα παρουσιάσει στον ΟΗΕ νέα επιστημονικά επιχειρήματα, για να αποδείξει τα κυριαρχικά δικαιώματά της εκεί.
Σύμφωνα με τη Σύμβαση για το Δίκαιο της θάλασσας του 1982, οι χώρες μπορούν να επεκτείνουν το όριο της Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης (ΑΟΖ) των 200 ναυτικών μιλίων, εφόσον αποδείξουν ότι τα διάφορα υποθαλάσσια υψώματα και ράχες που διεκδικούν έχουν σχέση με την ηπειρωτική χώρα. Ότι στην πραγματικότητα δηλαδή, αποτελούν τη φυσική συνέχεια της ηπείρου.
Αλλά και αυτό το όριο, έχει τους δικούς του περιορισμούς. Η αύξηση του ορίου δεν μπορεί να υπερβαίνει τα 150 μίλια. Δηλαδή, αν η Ρωσία αποδείξει ότι οι υποθαλάσσιες ράχες, Λομονόσοφ και Μεντελέγιεφ που διεκδικεί, είναι η φυσική συνέχεια της ηπείρου, τότε μπορεί να αυξήσει το εξωτερικό όριο της ηπειρωτικής υφαλοκρηπίδας κατά 150 ν.μ από τις γραμμές βάσης από τις οποίες μετράται το πλάτος της χωρικής θάλασσας. Όχι όμως περισσότερο.
Η Αρκτική έχει χαρακτηριστεί ως το νέο Ελντοράντο των φυσικών πόρων
Ο ξεχασμένος παγωμένος ωκεανός
Η ανάπτυξη των νησιών της Νέας Σιβηρίας άρχισε στη δεκαετία του 1970, όταν στο μεγαλύτερο νησί του αρχιπελάγους Κοτέλνι, κτίστηκε πολικός σταθμός. Στη συνέχεια, το υπουργείο Γεωλογίας της Σοβιετικής Ένωσης ξεκίνησε την υλοποίηση ενός έργου μεγάλης κλίμακας που αφορούσε σε γεωλογικές και γεωφυσικές μελέτες στα νησιά. Η βάση της αποστολής βρίσκεται δίπλα στον αεροδιάδρομο του αεροδρομίου «Τεμπ», που την περίοδο εκείνη, σχεδιάστηκε για να εξυπηρετεί μόνο μικρά αεροσκάφη, όπως το ακούραστο An-2 (μεταγωγικό Αντώνωφ).
Μέχρι το 1973, στα νησιά του αρχιπελάγους της Νέας Σιβηρίας είχε αναπτυχθεί μια σειρά από σεισμολογικά εργαστήρια που θα επέτρεπαν την διεξοδική μελέτη και παρακολούθηση της σεισμικής δραστηριότητας στην περιοχή. Αλλά στην αρχή της δεκαετίας του 1990, με τη διάλυση της ΕΣΣΔ, τα πάντα εγκαταλείφθηκαν. Την ίδια εποχή έφυγε από τα νησιά και ο στρατός και οι εγκαταστάσεις ερήμωσαν.
Μετά από 20 χρόνια, κατέπλευσε στο νησί ένας στόλος από 10 πολεμικά και βοηθητικά σκάφη, με ναυαρχίδα το καταδρομικό «Πιότρ Βελίκι» (Μεγάλος Πέτρος), το πιο ισχυρό πλοίο του Βόρειου Στόλου. Σύμφωνα με το γραφείο Τύπου του Βορείου Στόλου, με ελικόπτερα Ka-27 και πλωτά μέσα, στο νησί Κοτέλνι αποβιβάστηκαν πεζοναύτες και οργανώθηκε η μεταφορά μηχανημάτων, εξοπλισμού και κοντέϊνερ, απαραίτητων για τη διαβίωση του ειδικού τεχνικού προσωπικού και για τις εργασίες ανοικοδόμησης των εγκαταστάσεων και αναβάθμισης των υποδομών της βάσης.
Οι δύο φάσεις του σχεδίου
Ο κύριος στόχος του ρωσικού υπουργείου Άμυνας στην πρώτη φάση, είναι να ανακατασκευαστεί ο διάδρομος προσγείωσης-απογείωσης του αεροδρομίου «Τεμπ», που κατασκευάστηκε στη διάρκεια της σοβιετικής εποχής και στη συνέχεια, έμεινε για μεγάλο χρονικό διάστημα χωρίς να χρησιμοποιείται. Ο διάδρομος θα αναβαθμιστεί και θα κατασκευαστεί έτσι ώστε να μπορεί να δέχεται αεροσκάφη An-72 και An-74. Οι πρώτες πτήσεις, σύμφωνα με τους στρατιωτικούς, αναμένονται να ξεκινήσουν προς το αρχιπέλαγος στα τέλη Οκτωβρίου του τρέχοντος έτους. Το υπουργείο, τόνισε ότι η εναέρια επικοινωνία των νησιών με την ηπειρωτική χώρα θα είναι τακτική, όλο το χρόνο και θα διεξάγεται κάτω από όλες τις καιρικές συνθήκες. Η δεύτερη φάση της «επιστροφής στην Αρκτική», περιλαμβάνει το έργο της ανοικοδόμησης-αναβάθμισης των υποδομών των βάσεων, στους τομείς των νησιών Νόβαγια Ζεμλιά (Νέα Γη) και Γη του Φραγκίσκου Ιωσήφ. Το project αφορά κυρίως στη στρατηγική αεροπορία και στην ενεργοποίηση των ερευνητικών αποστολών του υπουργείου Άμυνας. Η Ρωσία έχει στοιχηματίσει στην ανάπτυξη των τεράστιων αποθεμάτων ενεργειακών πόρων της Αρκτικής και η αναζωογόνηση των βόρειων διαδρομών ναυσιπλοΐας αποτελεί αναπόσπαστο μέρος του σχεδίου.
ΠΗΓΕΣ: Η Ρωσία Τώρα
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου