Στις ρωσικές Ένοπλες Δυνάμεις παραδόθηκε η πρώτη παρτίδα του εκσυγχρονισμένου αερομεταφερόμενου τεθωρακισμένου οχήματος μάχης BMD-4M. Το έργο, υλοποιείται στο πλαίσιο του κρατικού προγράμματος επανεξοπλισμού του ρωσικού Στρατού. Στον κόσμο δεν υπάρχει πρακτικά κανένα ανάλογο τεθωρακισμένο όχημα που να βρίσκεται σήμερα σε μάχιμη υπηρεσία. Το «ιπτάμενο τανκ» μπορεί να πέσει με αλεξίπτωτο από το αεροπλάνο μαζί με το πλήρωμά του και αμέσως να μπει στη μάχη, βαθιά πίσω από τις εχθρικές γραμμές.
Αυτό το ρωσικό άρμα μάχης παίζει τον ρόλο ενός θανατηφόρου «κοφτερού σπαθιού» που πέφτει αιφνιδιαστικά από τον ουρανό. «Χάρη στον πανίσχυρο οπλισμό του, τις μεγάλες ποσότητες πυρομαχικών και την υψηλή ταχύτητα που διαθέτει, οι ομάδες των καταδρομέων μπορούν σε λίγες ώρες να συνθλίψουν τις δυνάμεις στα μετόπισθεν εχθρού, κυριολεκτικά «πέφτοντας από τον ουρανό». Το πρώτο «ιπτάμενο τεθωρακισμένο όχημα μάχης» των «γαλάζιων μπερέδων» (Δυνάμεις Καταδρομών –Αλεξιπτωτιστών των ρωσικών ΕΔ) τέθηκε σε μάχιμη υπηρεσία το 1968. Σήμερα, οι ρώσοι αλεξιπτωτιστές θα παραλάβουν το μοντέλο τέταρτης γενιάς της σειράς το οποίο θα αντικαταστήσει τα τεχνολογικά παρωχημένα τανκς BMD-3.
Συνεχίζονται οι δοκιμές
Οκτώ εκσυγχρονισμένα BMD-4M, παραδόθηκαν από την κατασκευάστρια εταιρεία «KURGANMASHZAVOD» στην 106η Αερομεταφερόμενη Μεραρχία Φρουράς των Δυνάμεων Καταδρομών – Αλεξιπτωτιστών. Εκεί, τα τεθωρακισμένα θα συνεχίσουν το απαιτητικό πρόγραμμα δοκιμών.
Η αφρόκρεμα του ρωσικού Στρατού, οι αλεξιπτωτιστές, περίμεναν από καιρό το μοναδικό αυτό άρμα μάχης τέταρτης γενιάς. Το BMD-4M διαφέρει από τα τρία προηγούμενα μοντέλα τόσο για τη μεγαλύτερη ισχύ πυρός, όσο και για τα επιπλέον πυρομαχικά που διαθέτει. Είναι ένα ολοκληρωμένο οπλικό σύστημα που έλειπε από την «ιπτάμενη Φρουρά». Διότι, οι καταδρομείς, δεν υποστηρίζονται από πυροβολικό και μονάδες αρμάτων μάχης στην κατά μέτωπο επίθεση τους εναντίον των εχθρικών γραμμών.
Τα νέα τεθωρακισμένα, σε λίγα λεπτά μπορούν να «κατέβουν» από τον ουρανό και να κινηθούν προς τους στόχους τους με ταχύτητες που αγγίζουν τα 70 km/h, πυροβολώντας εν κινήσει. Το BMD-4M μπορεί να κινηθεί μέχρι και 500 km χωρίς ανεφοδιασμό. Για παράδειγμα, το νέο τανκ μπορεί να αναλάβει τον πλήρη έλεγχο μιας περιοχής μεγέθους μιας μικρής δυτικοευρωπαϊκής χώρας, σε λίγες μόλις ώρες από τη στιγμή που προσγειώνεται στο έδαφος. Το BMD-4M, όπως και το προηγούμενο μοντέλο BMD-3, είναι αμφίβιο και μπορεί να ξεπεράσει τα εμπόδια νερού χωρίς κάποια ιδιαίτερη προεργασία. Το θωρακισμένο όχημα μπορεί να περάσει το υδάτινο κώλυμα με ταχύτητα 10 km/h.
Ο επικεφαλής σχεδιαστής του BMD-4M Σεργκέι Σάλνικοφ, ανέφερε τα νέα -προηγμένα- χαρακτηριστικά του τεθωρακισμένου οχήματος: Σύστημα «κλειδώματος» και παρακολούθησης στόχων, αυξημένο απόθεμα σε πυρομαχικά. Το βεληνεκές αυξήθηκε στα 7 km λόγω του νέου πυροβόλου που είναι ικανό να καταστρέφει σε αυτή την απόσταση τεθωρακισμένα μηχανήματα και ενισχυμένες κτηριακές εγκαταστάσεις. Η αυτόματη επαναφόρτιση των πυρομαχικών μειώνει τη σωματική και ψυχολογική επιβάρυνση για το πλήρωμα. Το σύστημα αυτόματης πλοήγησης λειτουργεί σε κατάσταση θερμικής-οπτικής απεικόνισης. Το ισχυρό πυροβόλο των 100 mm βάλει αντιαρματικά κατευθυνόμενα βλήματα «Αρκάν» που πετούν σχεδόν αθόρυβα. Αυτά τα χαρακτηριστικά, καθιστούν το BMD-4M ένα καταπληκτικό τεθωρακισμένο όχημα πολλαπλών χρήσεων, αυτοκινούμενο πυροβολικό και σύστημα εκτοξευτών πυραύλων μαζί.
Τεθωρακισμένο SUV
Το άρμα των αλεξιπτωτιστών είναι σύγχρονο και εύκολο στη λειτουργία. Διαθέτει αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων και ένα πιο σταθερό σύστημα αναρτήσεων (από τα προηγούμενα μοντέλα), που αποδεικνύεται σημαντικό πλεονέκτημα όταν κινείσαι εκτός δρόμου ή συναντάς μεγάλες λακκούβες και άλλα κωλύματα στη διαδρομή. Ο ίδιος ο διοικητής των ρωσικών Δυνάμεων Καταδρομών – Αλεξιπτωτιστών αντιστράτηγος Βλαντίμιρ Σαμάνοφ, ανέβηκε στο νέο άρμα και το οδήγησε στο πεδίο δοκιμών. «Τα BMD-1 και BMD-2 συντονίζονταν στη ταλάντωση και ήταν δύσκολο να σταθεροποιηθούν, ενώ αυτό το όχημα δεν αντιμετωπίζει παρόμοια προβλήματα στην κίνησή του. Επίσης, είναι πολύ σταθερό στις στροφές, διαθέτει απλό και αξιόπιστο σύστημα οδήγησης και πλοήγησης. Το BMD-4M μ’ αρέσει πολύ», συνόψισε στην αξιολόγησή του ο στρατηγός Σαμάνοφ.
Χάρη στους σχεδιαστές, το BMD-4M μπορεί περάσει κωλύματα με κλίση μέχρι 35°, καθώς και να πυροβολεί εν κινήσει, περιστρέφοντας τον πύργο και κρατώντας το στόχο «κλειδωμένο» σταθερά στο στόχαστρο του άρματος.
Σε γενικές γραμμές, τα τεχνικά χαρακτηριστικά του θωρακισμένου οχήματος, μοιάζουν με τα χαρακτηριστικά ενός μεγάλου SUV για ανώμαλους δρόμους. Το σύστημα ανάρτησης επιτρέπει ρυθμίσεις που κάνουν ευκολότερη τη διαχείριση του οχήματος. Με το καινοτόμο σύστημα, το αμάξωμα μπορεί να χαμηλώνει ή να ανυψώνεται αρκετά πάνω απ’ το έδαφος, λειτουργίες που είναι αναγκαίες τόσο για τη φόρτωση στο αεροσκάφος πριν από την καταδρομική ενέργεια, όσο και για την παραλλαγή κατά τη διάρκεια της διεξαγωγής μάχης στο έδαφος.
Οι Γάλλοι προσπάθησαν να δημιουργήσουν ένα παρόμοιο μηχάνημα, που να μεταφέρεται με αεροσκάφος και να εκτελεί πτώση με αλεξίπτωτο μαζί με το πλήρωμα, αλλά μετά το θάνατο ενός μετέχοντα στις δοκιμαστικές πτώσεις από το αεροπλάνο, διέκοψαν τις προσπάθειες. Άλλες ευρωπαϊκές χώρες, ούτε καν τόλμησαν να δοκιμάσουν την πτώση επανδρωμένου τεθωρακισμένου οχήματος με αλεξίπτωτο. Όπως ανακοίνωσε ο αναπληρωτής επικεφαλής σχεδιαστής του «KURGANMASHZAVOD» Βίκτορ Πετσένκιν, «σήμερα μόνο οι Κινέζοι έχουν δημιουργήσει ένα άρμα ανάλογο του BMD-2, αλλά το όχημα αυτό είναι δύο γενιές πίσω από το σύγχρονο ρωσικό μοντέλο».
Προβλήματα και πλεονεκτήματα
Το ρωσικό σχέδιο αντιμετωπίζει και αυτό τα δικά του προβλήματα στην ανάπτυξη του νέου άρματος. Πρώτα απ’ όλα είναι το μεγάλο βάρος του οχήματος, 13,5 τόνοι, αντί των 8 τόνων που ήταν το BMD-2. Το μεταγωγικό αεροσκάφος Il-76 θα μπορούσε με αυτές τις προδιαγραφές να μεταφέρει μόνο μέχρι δύο άρματα. Τα πυρομαχικά και οι τανκιστές-καταδρομείς, μαζί με τα συστήματα για την πτώση του εξοπλισμού με αλεξίπτωτο, αυξάνουν σημαντικά το βάρος του οχήματος. Παρά το γεγονός ότι οι δοκιμές έχουν ολοκληρωθεί κατά 51%, το BMD έχει ακόμη να εκτελέσει άλματα από το αεροσκάφος σαν στοιχείο ομάδας οχημάτων.
Ωστόσο, υπάρχουν και σημαντικά πλεονεκτήματα από τον εκσυγχρονισμό του BMD-4M. Δημιουργήθηκε μια ενιαία πλατφόρμα για τα όπλα και τα συστήματα πλοήγησης με το θωρακισμένο όχημα μεταφοράς προσωπικού BMP-3, που αναπτύχθηκε στο εργοστάσιο «KBP» στην πόλη Τούλα («Σχεδιαστικό Γραφείο Οργάνων της Τούλα», που κατασκευάζει αμυντικό εξοπλισμό υψηλής τεχνολογίας). Η ομογενοποίηση των συστημάτων θα καταστήσει φθηνότερη και ευκολότερη τη λειτουργία και τη συντήρηση των οχημάτων, τόσο σε πραγματικές συνθήκες πεδίου μάχης, όσο και στο εργοστάσιο – κατασκευαστή των τεθωρακισμένων οχημάτων.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου