Τετάρτη 20 Αυγούστου 2014

Η παράδοση των γαλλικών Mistral στη Ρωσία διευκολύνει την αποσύνθεση της ΕΕ

Η παράδοση των γαλλικών Mistral στη Ρωσία διευκολύνει την αποσύνθεση της ΕΕ (Getty Images)
Η Γαλλία αντιμετωπίζει σήμερα ένα δίλημμα σε σχέση με μια σύμβαση για την πώληση των τεσσάρων ελικοπτεροφόρων κλάσης Mistral στη Ρωσία. Δύο από αυτά είναι να κατασκευαστούν στη Γαλλία και δύο στη Ρωσία. Μια σειρά από ηγέτες τρίτων χωρών, συμπεριλαμβανομένων και εκείνων στις τρεις χώρες της Βαλτικής, της Πολωνίας, στο Ηνωμένο Βασίλειο και στις ΗΠΑ, έχουν ζητήσει από τη Γαλλία, είτε να ακυρώσει ή να παγώσει τη σύμβαση στο πλαίσιο της κρίσης της Ουκρανίας. Αυτή η διαφορά, η οποία ξεκίνησε τον Μάρτιο του 2014, αναζωπυρώθηκε μετά την πρόσφατη συντριβή το αεροπλάνου των Μαλαισιανών αερογραμμάων. Το θέμα είναι πολυδιάστατο και ρίχνει κάποιο φως στην αντιφατική εξωτερική πολιτική της Γαλλίας και τι κίνητρα θα καθορίσουν τη συνέχειά της.

Σημαντική σύμβαση
Είναι αυτονόητο ότι η Γαλλία θεωρεί την παρούσα σύμβαση ως ένα πολύ σημαντικό στοιχείο. Πρώτα είναι οι κοινωνικές επιπτώσεις. Η σύμβαση αξίας 1.200.000.000 ευρώ αυτή τη στιγμή παρέχει απασχόληση στους εργαζόμενους στο ναυπηγείο Saint Nazaire έως το 2015. Η σύμβαση είναι ουσιαστικά άνευ προηγουμένου, τουλάχιστον από το 1937 και μετά, όταν η ΕΣΣΔ αγόρασε ένα αντιτορπιλικό από την Ιταλία. Από εκείνη τη στιγμή η Ρωσία δεν έδωσε αμυντικές παραγγελίες σε ξένες χώρες. Αυτή η σημαντική συμφωνία επιτρέπει στη Γαλλία να ενισχύσει τη θέση της στην αγορά της ναυπηγικής βιομηχανίας. Η Γαλλία κατασκευάζει κατά κύριο λόγο μέχρι τώρα φρεγάτες, ταχύπλοα κατευθυνόμενων βλημάτων και υποβρύχια. Και ακόμα και στη Ρωσία το θέμα της σύμβασης των ελικοπτεροφόρων Mistral έχει προκαλέσει μικτά συναισθήματα.
Η Γαλλία επέμεινε μέχρι σήμερα ότι η σύμβαση θα πρέπει να ολοκληρωθεί. Η σύμβαση υπεγράφη το 2011 μετά από μακρές συνομιλίες. Το 2008, όταν η Ρωσία και η Γεωργία συγκρούστηκαν πάνω από τη Νότια Οσετία, η προτεινόμενη σύμβαση έγινε επίσης το αντικείμενο έντονων συζητήσεων. Παρά το γεγονός αυτό, στη συνέχεια ο Γάλλος πρόεδρος Νικολά Σαρκοζί αποφάσισε να υπογράψει τη συμφωνία. Όπως κάθε τέτοια συναλλαγή, και αυτή υποκινήθηκε από διάφορους παράγοντες.
Πρώτον, η σύμβαση είχε τεράστια σημασία για την γαλλική αμυντική βιομηχανία και το ναυπηγικό τομέα. Η ακύρωση σε αυτό το σημείο θα έχει σημαντικές κοινωνικές και οικονομικές απώλειες. Επιπλέον, η σύμβαση θα επέτρεπε στη Γαλλία να εισέρθει σε έναν νέο τομέα της ναυτιλικακής αγοράς και σε ένα νέο τομέα της παγκόσμιας αγοράς. Η ακύρωση της σύμβασης θα μπορούσε να υπονομεύσει τη μακροπρόθεσμη αξιοπιστία της Γαλλίας σε άλλες χώρες που θα μπορούσαν να ενδιαφέρονται για την αγορά οποιασδήποτε άλλης γαλλικής στρατιωτικής τεχνολογίας. Έτσι, το ζήτημα αυτό αφορά επίσης τη μακροπρόθεσμη φήμη της Γαλλίας ως εξαγωγέας όπλων.
Η διφορούμενη στάση του Φρανσουά Ολλάντ
Η στάση του Γάλλου Προέδρου Φρανσουά Ολλάντ φαίνεται διφορούμενη. Από τη μία πλευρά, ο ίδιος επαναλαμβάνει τις δηλώσεις της κυβέρνησης των ΗΠΑ ότι οι αντάρτες από την νοτιοανατολική Ουκρανία είναι υπεύθυνοι για την κατάρριψη του αεροπλάνου των Μαλαισιανών αερογραμμών, αν και πολλές πηγές, συμπεριλαμβανομένων πρώην αξιωματικών των μυστικών υπηρεσιών των ΗΠΑ, αμφισβητούν τους ισχυρισμούς αυτούς. Από την άλλη πλευρά, ο Πρόεδρος Ολάντ έχει μέχρι στιγμής αγνοήσει τα αιτήματα τρίτων για να παγώσει τη σύμβαση. Ο Γάλλος ηγέτης φαίνεται να ζυγίζει τις πιθανές ζημίες και τα κέρδη.
Στην πραγματικότητα, οι απώλειες της Γαλλίας από την ακύρωση της σύμβασης θα πρέπει να αντισταθμίζονται από τα κέρδη της έφρασης μιας «σκληρής» γαλλικής στάσης για ένα θέμα που μοιάζει περισσότερο αμφίβολο με κάθε μέρα που περνά. Εκτός αυτού, μπορεί να υπάρξει μια άλλη αιτία για τη θέση της Γαλλίας. Παρά το γεγονός ότι η Ρωσία αντιτίθεται της γαλλικής στάσης στην κρίση της Ουκρανίας, συνεχίζει να συνεργάζεται με το Παρίσι για να επιλύσουν άλλες κρίσεις, όπως η κρίση του Μάλι. Είναι κοινή γνώση ότι τα γαλλικά στρατεύματα οφείλουν τις επιτυχημένες και μακροχρόνιες στρατιωτικές επιχειρήσεις στο Μάλι στις ρωσικές εταιρείες αερομεταφορών, οι οποίες σε συνεχή βάση με μεταγωγικά αεροσκάφη An-124 μεταφέρουν πολύτιμο στρατιωτικό εξοπλισμό στο Μπαμάκο. Έτσι, η ακύρωση της σύμβασης των Mistral θα επηρεάσει αρνητικά την γαλλο-ρωσική συνεργασία κατά των μαχητών της Αλ Κάιντα στο Ισλαμικό Μαγκρέμπ στη Βόρεια Αφρική. Πολλά στοιχεία της υλικοτεχνικής υποστήριξης της Γαλλίας στο Μάλι, όπως και άλλες στρατιωτικές πρωτοβουλίες, εξαρτώνται από τη συνεργασία της με ρωσικές εταιρείες.
Θα υποκύψει ο Ολάντ στις πιέσεις;
Προτίθεται η γαλλική κυβέρνηση να διατηρήσει τη θέση της αυτή μέχρι να εκπληρωθεί το συμβόλαιο; Αυτή είναι σήμερα η ερώτηση. Στην Γαλλία σύντομα θα ασκηθούν μεγαλύτερες πιέσεις. Τέτοιες χώρες όπως οι Ηνωμένες Πολιτείες και το Ηνωμένο Βασίλειο, που υποκινούνται από πολιτικά και εμπορικά συμφέροντα, θα επωφεληθούν μόνο αν η Γαλλία απωλέσει τη φήμη της ως προμηθευτής όπλων προς τις αναπτυσσόμενες χώρες. Είναι κοινή γνώση ότι η Ουάσιγκτον και το Λονδίνο θέλουν να εκδιώξουν το Παρίσι από την παγκόσμια αγορά όπλων. Αν η Γαλλία παραδώσει τη θέση της, θα αποτύχει να διατηρήσει το στρατιωτικό τομέα της, και μια χώρα χωρίς αμυντική βιομηχανία βρίσκεται και στο έλεος των άλλων χωρών, κυρίως εκείνων που διατηρούν τις αμυντικές βιομηχανίες τους.
Η γαλλική κυβέρνηση και ο Πρόεδρος Ολάντ έχουν λάβει μια σκληρή στάση μέχρι τώρα. Αυτό θέτει σε κίνδυνο την ύπαρξη του λεγόμενου «ευρωπαϊκού συστήματος άμυνας», το οποίο έχει αποτύχει παταγωδώς κατά τη διάρκεια της τρέχουσας κρίσης στην Συρία και στο Ιράκ. Θα ήταν ενδιαφέρον να αναμένουμε την απάντηση του Γάλλου Προέδρου Ολάντ, όταν θα συνειδητοποιήσει ότι η έως σήμερα καλά δικαιολογημένη πολιτική του όσον αφορά την σύμβαση των Mistral διευκολύνει την αποσύνθεση της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ο Ολάντ τάσσεται υπέρ του λεγόμενου «ευρωπαϊκού φεντεραλισμού», και οι συνεργάτες του στην ΕΕ μπορεί να τον επικρίνουν για αυτό.
Παρ 'όλα αυτά, ο Γάλλος ηγέτης θα πρέπει να έχει κατανοήσει ότι οι πολιτικές προσπάθειες της ΕΕ έχουν αποτύχει παταγωδώς στη Συρία, το Μάλι και τώρα στο Ιράκ. Είναι πολύ σημαντικό το γεγονός ότι ο Γάλλος Πρόεδρος Ολάντ δεν θυσιάζει την εθνική ασφάλεια και τους πόρους της Γαλλίας για το καλό της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η οποία λειώνει όπως ο πάγος με κάθε μέρα που περνά.
http://www.fox2magazine.net/%CE%B5%CF%85%CF%81%CF%8E%CF%80%CE%B7/9120-%CE%97-%CF%80%CE%B1%CF%81%CE%AC%CE%B4%CE%BF%CF%83%CE%B7-%CF%84%CF%89%CE%BD-%CE%B3%CE%B1%CE%BB%CE%BB%CE%B9%CE%BA%CF%8E%CE%BD-Mistral-%CF%83%CF%84%CE%B7-%CE%A1%CF%89%CF%83%CE%AF%CE%B1-%CE%B4%CE%B9%CE%B5%CF%85%CE%BA%CE%BF%CE%BB%CF%8D%CE%BD%CE%B5%CE%B9-%CF%84%CE%B7%CE%BD-%CE%B1%CF%80%CE%BF%CF%83%CF%8D%CE%BD%CE%B8%CE%B5%CF%83%CE%B7-%CF%84%CE%B7%CF%82-%CE%95%CE%95.html

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου