Σάββατο 10 Ιανουαρίου 2015

Το ριζοσπαστικό πρόσωπο των Saud

Το ριζοσπαστικό πρόσωπο των Saud
του S. Irfan Habib Είναι πραγματική ειρωνία το γεγονός πως το κράτος της Τουρκίας σήμερα έχει εμπλακεί στην στήριξη της τρομοκρατικής ομάδας με την επωνυμία Ισλαμικό Κράτος (IS), η οποία είναι ταγμένη στην εξάπλωση του Wahhabi Islam σε όλο τον κόσμο. Ο σημερινός Γουαχαμπισμός, εδραιωμένος και στηριζόμενος από το καθεστώς της Σαουδικής Αραβίας, ξεκινάει την βίαιη, εγκληματική ιστορία του τον 19ο αιώνα. Αν είμαστε διατεθειμένοι να δούμε την απαρχή του, δεν θα εκπλαγούμε από την παντελή έλλειψη οποιουδήποτε ενδιαφέροντος για την ανθρώπινη ζωή ή οτιδήποτε άλλο που δεν συνάδει με την στενόμυαλη και σεκταριστική του ατζέντα. Ας δούμε πρώτα από όλα την ειρωνία, όμως.
Η πρώτη που βίωσε το Wahhabi Islam ήταν η Οθωμανική αυτοκρατορία. Αυτό έγινε αμέσως με την ίδρυσή του στην περιοχή της Κεντρικής Αραβίας. Ο εκρηκτικός συνδυασμός του Ισλαμιστή θεολόγου Abdul Wahhab από τον 18ο αιώνα και του πρώτου μονάρχη της Σαουδικής Αραβίας Ιμπν Σαούντ απετέλεσε μια σημαντική πρόκληση στην Οθωμανική κυριαρχία. Επίσης, έθεσαν υπό αμφισβήτηση τις δεδομένες Ισλαμικές πρακτικές και τα κυρίαρχα μέχρι τότε δόγματα. Οι Τούρκοι, όχι μόνο υπερασπίστηκαν την κυριαρχία τους, αλλά και το μυστικιστικό Ισλάμ το οποίο υποστήριζαν τόσα χρόνια. Οι Οθωμανοί πολέμησαν και τελικά εξόρισαν τους Wahhabis στις Αραβικές ερήμους όπου και παρέμειναν για έναν αιώνα περίπου. Η μισαλλοδοξία των Wahhabi καταδικάστηκε από τους Τούρκους σαν εγκληματική και αντι-Ισλαμική. Η λυπηρή ειρωνία είναι πως σήμερα, το τουρκικό κράτος, έχει επιβιβαστεί στο βαγόνι των Wahhabi, ξεχνώντας τελείως τους Μπεκτασήδες, τους Καντίρι και όλα τα δερβίσικα τάγματα που είχαν ανθήσει τόσους αιώνες. Η ατζέντα του Ισλαμικού Κράτους σήμερα είναι απλά μια επέκταση του σατανικού σχεδίου που κατέστρωσε ο Abdul Wahhab σχεδόν διακόσια χρόνια πριν. Ας ρίξουμε μια ματιά στο αποκαλούμενο πουριτανιστικό Ισλάμ που προτείνεται από τους Wahhabi, την βίαιη διαφοροποίησή τους από τους Μουσουλμάνους που απεχθάνονται και τον παραλληλισμό με τους σύγχρονους τρομοκράτες του IS.

Ατζέντα μίσους

Ο Muhammad ibn Abdul Wahhab, ιδρυτής του Γουαχαμπισμού, και ο ριζοσπαστικός, απομονωτικός πουριτανισμός του έγινες πιο δολοφονικός όταν ο Ιμπν Σαούντ αποφάσισε να εισάγει την θρησκοληψία του στα στρατεύματά του. (όταν λέμε «στρατεύματα» εννοούμε μια φυλή βεδουίνων που είχε επικρατήσει ανάμεσα σε πολλές στις πάμφτωχες ερήμους της Nejd.) Έτσι είχε την ευκαιρία ο Wahhab, μαζί με τον Ιμπν Σαούντ, τον ιδρυτή της Σαουδικής Αραβίας, να καταστρώσουν το σεκταριστικό και μισαλλόδοξο σχέδιό τους. Αποκήρυξε τους αντιπάλους του και όλους τους μουσουλμάνους που δεν αποδέχονταν την θεωρία του και τους κήρυξε αποστάτες και ειδωλολάτρες. Κατέρριψε τους προφήτες, τους θεολόγους, τους αγίους και όλες τις ιερές μέχρι τότε μορφές. Οι Σιίτες και οι Σούφι, καθώς και άλλοι μουσουλμάνοι που θεώρησε μη ορθόδοξους, μπήκαν στο στόχαστρο της καταστροφής. Καθώς και όλα τα άλλα δόγματα και θρησκείες. Με αυτό το δόγμα, στρώθηκε το θεμέλιο του Ισλαμικού φονταμενταλισμού, που οδήγησε τελικά στην τρομοκρατία που απειλεί τις ζωές όχι μόνο των Μουσουλμάνων αλλά όλου του κόσμου.
Οι περισσότερες από τις Ισλαμικές τρομοκρατικές ομάδες σήμερα, έχουν επηρρεαστεί από αυτή την πολιτική ιδεολογία. Τα πετροδόλαρα των Σαουδαράβων έχουν καταφέρει να καθιερώσουν αυτό το στέλεχος του Ισλάμ σαν το αληθινό, καθαρό Ισλάμ, και οποιαδήποτε απόκλιση θεωρείται αντι-Ισλαμική. Δυστυχώς, οι περισσότεροι δυτικοί συγγραφείς υιοθέτησαν την στάση του Wahhabi σαν αληθινή και βάφτισαν το παραδοσιακό Ισλάμ «παρακμιακό». Ο αμερικανός δημοσιογράφος Stephen Schwartz παραλληλίζει την απόρριψη της πνευματικότητας από τους Wahhabi με την απόρριψη των αγίων της Ρωμαιοκαθολικής εκκλησίας από τους Προτεστάντες. Δυτικοί παρατηρητές παραλληλίζουν το κίνημα με την Μεταρρύθμιση. Ατυχώς, δεν κατάφεραν να διακρίνουν την μεταρρύθμιση από την μισαλλοδοξία.
Το IS και άλλες τρομοκρατικές ομάδες έχουν ανάγει την διαστροφή των Wahhabi σε νέα ύψη καθώς δεν έχουν πλέον κανένα σημείο αναφοράς και έχουν πλήρως εγκαταλείψει την παράδοση. Ακόμη και το καθεστώς των Saud νοιώθει πλέον να απειλείται από το τέρας που οι ίδιοι βοήθησαν να δημιουργηθεί. Δημόσια, έχουν αποστασιοποιηθεί από την τρομοκρατία του IS και μέσω της ιεραρχίας της Μέκκας διακηρύσσουν πως η τρομοκρατία του IS είναι ένα χυδαίο έγκλημα σύμφωνα με τον νόμο της σαρία. Αυτή είναι μια συνήθης πρακτική των Saud όταν νοιώθουν στριμωγμένοι.
Παρόλα αυτά, η ομοιότητα στις πρακτικές είναι ξεκάθαρη. Αν το IS ανατινάζει ναούς, ακολουθεί το παράδειγμα των Saud που, την δεκαετία του ’20, οδηγούμενοι από τις διδαχές του Wahhab, ανατίναξαν μαυσωλεία 1.400 ετών στο κοιμητήριο Jannat ul Baqi της Μεδίνας. Όπως προαναφέρθηκε, το μίσος για τους Σιίτες είναι ο ακρογωνιαίος λίθος του δόγματος των Wahhabi. Οι πρώτες καταγεγραμμένες δολοφονίες και καταστροφές που προέβησαν, ήταν στην Καρμπάλα τον 19ο αιώνα, ακολουθούμενες από το πλιάτσικο και την ολοσχερή καταστροφή του τάφου του Χουσεΐν, του εγγονού του Μωάμεθ. Ανεξάρτητα από τα πρόσωπα, το μίσος εναντίον των Σιιτών είναι πάντα στο επίκεντρο της ιστορίας των Wahhabi και των Saud. Αυτό συνεχίζεται με αμείωτο ενδιαφέρον από τους σημερινούς σημαιοφόρους τους, το IS και την Al Qaeda.
Αν το Ισλαμικό Κράτος ανατινάζει ναούς, είναι γιατί ακολουθεί το ιστορικό προηγούμενο της δεκαετίας του ’20 που ξεκίνησε ο Οίκος των Σαούντ. Στην φωτό βλέπετε το τζαμί του Προφήτη Younis κατεστραμμένο από βομβιστική επίθεση του Ισλαμικού Κράτους στην Μοσούλη.
Αν το Ισλαμικό Κράτος ανατινάζει ναούς, είναι γιατί ακολουθεί το ιστορικό προηγούμενο της δεκαετίας του ’20 που ξεκίνησε ο Οίκος των Σαούντ. Στην φωτό βλέπετε το τζαμί του Προφήτη Younis κατεστραμμένο από βομβιστική επίθεση του Ισλαμικού Κράτους στην Μοσούλη.

Η επιστροφή του Wahhabi

Ποιες είναι οι αιτίες της επανεμφάνισης του Wahhabism τις τελευταίες δεκαετίες; Ένας λόγος είναι η Ιρανική Επανάσταση στην δεκαετία του ’70, την οποία οι Wahhabi εξέλαβαν σαν απειλή. Αυτό τους δραστηριοποίησε σε μια προσπάθεια να μείνουν στην επιφάνεια. Αυτή η δραστηριοποίηση είχε ως αποτέλεσμα τις θανατηφόρες εκδηλώσεις ομάδων όπως οι Boko Haram, Al Shabab, Al Qaeda, Taliban και τώρα το IS, καθώς και άλλες σε όλο τον κόσμο. Ακόμα και το Ισλάμ των Σιιτών άλλαξε ριζοσπαστικά κατά την μετά-Χομεϊνί εποχή. Δεν είναι όσο μετριοπαθές ήταν στο παρελθόν.
Τα καθεστώτα της Σαουδικής Αραβίας και του Κατάρ φαίνεται πως έχουν καταλάβει το τέρας που δημιούργησαν και που απειλεί ακόμη και την δική τους ύπαρξη. Αν και το IS παραμένει βαθειά Wahhabi, είναι υπερ-ριζοσπαστικό και «μπορεί κανείς να το αντιληφθεί σαν ένα μετεξελικτικό κίνημα για την διαμόρφωση του σύγχρονου Wahhabi.» Σήμερα, είναι ολοφάνερο πως μόνο μια συλλογική στρατιωτική ενέργεια μπορεί να αντιμετωπίσει το IS, αλλά επίσης είναι απαραίτητος και ένας ενδο-ισλαμικός πόλεμος που θα αλλάξει την νοοτροπία αν θέλουμε ειρήνη στον ισλαμικό κόσμο. Και επιπλέον πρέπει να δούμε πέραν των συνηθισμένων Ισλαμοφοβικών και Ισλαμολατρικών απόψεων.
(Ο S. Irfan Habib κατέχει την έδρα Maulana Abul Kalam Azad στο National University of Educational Planning and Administration στο Νέο Δελχί.)
https://ageofbricks.wordpress.com/2015/01/09/isis-saud-wahhab/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου