Κυριακή 7 Ιουνίου 2015

René Mederos , ζωγραφίζοντας τον πόλεμο του Βιετνάμ και την Κουβανική επανάσταση Posted on 7 Ιουνίου 2015 by Lefteria


Τις περισσότερες φορές όταν αναφερόμαστε στην τέχνη της σοβιετικής προπαγάνδας έχουμε στο μυαλό μας την ρωσική πρωτοπορία και τις αφίσες του ’30.

Εδώ, μπορούμε να δούμε το έργο ενός σπουδαίου αυτοδίδακτου Κουβανού καλλιτέχνη, του Felix René Mederos Pazos .
Γεννημένος το 1933, ξεκίνησε να εργάζεται στο εκτυπωτήριο της Αβάνας το 1944 σε ηλικία 11 ετών, έγινε επικεφαλής σχεδιασμού για την Κουβανική τηλεόραση το 1959, και στα μέσα της δεκαετίας του 60 ξεκίνησε να σχεδιάζει αφίσες ως επικεφαλής της σχεδιαστικής ομάδας για την κομματική προπαγάνδα.
Το 1969, στάλθηκε από το Κομμά στο Βιετνάμ να ζήσει δίπλα στους μαχόμενους αντάρτες για να βιώσει και να σχεδιάσει τον αγώνα τους. Ταξίδεψε τόσο στο Βόρειο όσο και στο Νότιο Βιετνάμ, και ήταν μάρτυρας στις πιο σκληρές μάχες, αλλά και στην αποφασιστικότητα και το κουράγιο του λαού του Βιετνάμ.
Οι αφίσσες του επικοινωνήθηκαν σε όλο τον κόσμο και έγιναν γραμματόσημα του Κουβανικού κράτους.
Το 1973 o Mederos δημιούργησε μια σειρά έργων για την ιστορία της κουβανικής επανάστασης, καθώς και μια σειρά από εκτυπώσεις για να τιμήσει την 20η επέτειο από την επίθεση στην Μονκάδα, που σηματοδότησε την  έναρξη της ένοπλης αντίστασης ενάντια στην κυβέρνηση Μπατίστα .
Το 1991 ο Mederos επισκέφθηκε τις Ηνωμένες Πολιτείες για πρώτη φορά, όπου σχεδίασε και ζωγράφισε μια τοιχογραφία στο UCLA για την αλληλεγγύη στο Βιετνάμ. Τελευταίο μεγάλο έργο του ήταν ένα 14 τοιχογραφίες για τον Τσε Γκεβάρα.
Το ζωγραφικό ύφος του Mederos Pazos με τα έντονα χρώματα, τα μαύρα περιγράμματα και τις καθαρές γραμμές, επιρέασε την Κουβανέζικη τέχνη, αλλά και την τέχνη της αφίσας και του σχεδίου σε παγκόσμιο επίπεδο.
Παρόλα τα βραβεία και τις διακρίσεις που έλαβε ως καλλιτέχνης, ήταν ενας απλός άνθρωπος, που παρέμεινε πιστός στις αξίες και στα ιδεώδη της Επανάστασης στην Κούβα για ισότητα και ελευθερία, μέχρι το τέλος της ζωής του το 1996.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου