Παρασκευή 10 Ιουλίου 2015

Έσκασε η Φούσκα της ενεργειακής στρατηγικής Λαφαζάνη με τους ρωσικούς αγωγούς!


Από την πρώτη στιγμή, ως ΑΝΤΙΠΟΛΕΜΙΚΗ ΔΙΕΘΝΙΣΤΙΚΗ ΚΙΝΗΣΗ, αποκαλύψαμε ότι τα ενεργειακά σχέδια της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ στερούνατι λογικής.
Ιδιαίτερα το σχέδιο του Νοτίου Ευρωπαϊκού Αγωγού, που προπαγάνδισε ο υπουργός Λαφαζάνης αποδείχτηκε ένα ακόμη μεγάλο φιάσκο.
Παρά τα μεγάλα κυβερνητικά φούμαρα, υπάρχουν ορισμένες αλήθειες που το υπουργείο κρύβει κάτω από το χαλάκι
ο πανάκριβος αυτός αγωγός δεν έχει πελάτες-δεν έχει την συναίνεση της Ε.Ε.-θεωρεί τη Γερμανία ως προνομιακό μελλοντικό πελάτη που όμως έχει διαφορετικά σχέδια-η Ε.Ε.-Γερμανία επιθυμούν την αποστασιοποίηση από την ενεργειακή τους εξάρτηση από τη Ρωσία-ο αγωγός αποτελεί μεγάλο ρίσκο καθώς θα διέλθει από χώρες που τις χαρακτηρίζει πολιτική αστάθεια και αναπροσανατολισμός των στρατηγικών τους συμμαχιών, άρα και για αυτό πεδίο ιμπεριαλιστικών ανταγωνισμών (Ελλάδα-ΠΓΔΜ-Σερβία-Ουγγαρία-Αυστρία).
Επιπλέον, η ζήτηση φυσικού αερίου από την Ευρώπη συνεχώς μειώνεται, ενώ αυξάνεται η ζήτηση στην Ασία.  

    ΑΣ ΔΟΥΜΕ ΤΙ ΕΛΕΓΕ Ο ΛΑΦΑΖΑΝΗΣ:

Ο υπουργός Παραγωγικής Ανασυγκρότησης, Περιβάλλοντος και Ενέργειας Παναγιώτης Λαφαζάνης, μιλώντας σε συνέδριο για τη διείσδυση του φυσικού αερίου στην Ελλάδα υποστήριξε:
"Αναμένουμε, ελπίζοντας σε κάτι θετικό, την έκβαση του διαγωνισμού για τα θαλάσσια οικόπεδα στη Δυτική Ελλάδα που λήγει στις 14 Ιουλίου", είπε ο υπουργός, διαψεύδοντας πληροφορίες και εκτιμήσεις περί νέας παράτασης στην προθεσμία υποβολής (έχει ήδη δοθεί μία), λόγω και της οικονομικής συγκυρίας. Ο κ. Λαφαζάνης ανέπτυξε τα οφέλη για τη χώρα από την κατασκευή του αγωγού που θα μεταφέρει ρώσικο φυσικό αέριο μέσω Ελλάδας, επανέλαβε τη στήριξη και προς τον αγωγό ΤΑΡ, προς την Κοινοπραξία του οποίου έθεσε ωστόσο τρία συγκεκριμένα αιτήματα και απέκλεισε οποιαδήποτε ιδιωτικοποίηση στο χώρο της ενέργειας. Ο "Νότιος Ευρωπαϊκός Διάδρομος" θα μεταφέρει 47 δισ. κυβικά μέτρα ρωσικού φυσικού αερίου το χρόνο, μέσω Τουρκίας και Ελλάδας προς την Ευρώπη.
Η επένδυση για την κατασκευή του έργου, όπως τόνισε ο υπουργός είναι 2 δισ. ευρώ, θα χρηματοδοτηθεί εξ ολοκλήρου από ρωσικά κεφάλαια και θα δημιουργήσει 20.000 θέσεις εργασίας. "Θα είναι", είπε ο κ. Λαφαζάνης, "ένα έργο χωρίς μίζες, χωρίς λεφτά κάτω από το τραπέζι και χωρίς σκοτεινές και αδιαφανείς συναλλαγές. Θα εξυπηρετεί πολλές ευρωπαϊκές χώρες και εκατομμύρια καταναλωτές και επιχειρήσεις και θα εξυπηρετεί τις ανάγκες τους σε προσιτές τιμές". Άσκησε, εξάλλου, κριτική σε όσους εναντιώνονται στο έργο με πολιτικά κριτήρια, λέγοντας ότι εξυπηρετούν νεοψυχροπολεμικές διαιρέσεις που είναι επικίνδυνες για την Ευρώπη, τη σταθερότητα και την ειρήνη".
ΑΣ ΔΟΥΜΕ ΤΙ ΙΣΧΥΕΙ:


Τουρκία: Ακύρωση συμφωνίας του πρώτου σκέλους του αγωγού της Νότιας Ροής


ImageΟ ρωσικός κολοσσός φυσικού αερίου Gazprom, προχώρησε στην ακύρωση της συμφωνίας που είχε υπογράψει με την ιταλική εταιρία Saipem, σχετικά με την κατασκευή του πρώτου σκέλους του αγωγού φυσικού αερίου, σύμφωνα με δηλώσεις του Ρώσου υπουργού Ενέργειας, Αλεξάντερ Νόβακ.
Πρόκειται για τον αγωγό της Νότιας Ροής Φυσικού Αερίου, ενώ η ακύρωση του συμβολαίου, γνωστοποιήθηκε στη διάρκεια της συνόδου των BRICS στην Ούφα της Ρωσίας. Παράλληλα, τονίστηκε ότι η τύχη του αγωγού αυτού, δεν εξαρτάται από την ακύρωση της συμφωνίας, καθώς οι συμμετέχοντες στην κατασκευή του αγωγού, δεν έχουν αποφασίσει για το χρονοδιάγραμμα κατασκευής του.
Η ακύρωση του συμβολαίου έγινε μετά τις διαφορετικές απόψεις που εκφράστηκαν μεταξύ της Gazprom και της Saipem, σε οικονομικά και επιχειρησιακά ζητήματα για την πρώτη φάση κατασκευής του αγωγού. Ο αγωγός αυτός, θα μεταφέρει φυσικό άεριο από τη Ρωσία, υπό τη Μαύρη Θάλασσα στη Βορειοδυτική Τουρκία, ενώ μέσω Ελλάδας, το φυσικό αέριο θα μεταφέρεται προς τις ευρωπαϊκές αγορές.
ΑΙΦΝΙΔΙΑΣΜΟΣ ΑΠΟ ΤΗΝ GAZPROM - ΠΑΓΩΝΟΥΝ ΤΑ ΕΡΓΑ
Στον αέρα ο αγωγός αερίου Turkish Stream
Της Mανταλένας Πίου
Στον αέρα ο αγωγός αερίου Turkish Stream Σενάρια για ανασχεδιασμό του αγωγού αερίου Turkish Stream και επανεκτίμησης της συμμετοχής της Ελλάδας στο ευρωπαϊκό σκέλος του πρότζεκτ έχουν τροφοδοτήσει οι εξελίξεις των τελευταίων ημερών, ύστερα από την αιφνιδιαστική απόφαση της Gazprom να ζητήσει να ανασταλούν οι παραδόσεις σωληνώσεων για τα έργα στον Turkish Stream, ως τις συνομιλίες που είχε προχθές ο πρωθυπουργός με τον πρόεδρο Πούτιν και τη δήλωση του προέδρου της Ουκρανίας πως επιθυμεί παράταση της τράνζιτ μεταφοράς ρωσικού αερίου από τη χώρα.
Σε μία αιφνιδιαστική κίνηση προχθές η Gazprom ζήτησε από τους προμηθευτές της να αναστείλουν τις παραδόσεις των σωλήνων που πρόκειται να τοποθετηθούν για την επέκταση του ρωσικού δικτύου αερίου ως το σημείο εκκίνησης του αγωγού Turkish Stream.
Χωρίς εξηγήσεις
Από την άλλη πλευρά, ο υφυπουργός Εξωτερικών της Ρωσίας Vasily Nebenzya φέρεται να δήλωσε ότι η Βουλγαρία «ενδιαφέρεται επίσης» για την υλοποίηση του Turkish Stream.
Την ίδια στιγμή ο πρόεδρος της Ουκρανίας Πιοτρ Ποροσένκο δήλωσε ότι πιστεύει πως θα παραταθεί και μετά το 2019 η συμφωνία ανάμεσα στην ουκρανική Naftogaz και τη Gazprom επειδή δεν υπάρχει άλλη εναλλακτική.
Οσον αφορά στην ελληνική συμμετοχή στο πρότζεκτ, έγκυρες πηγές αναφέρουν ότι είναι πολύ πιθανόν να αφεθεί να «ατονήσει» ή να «παγώσει» σε περίπτωση επίτευξης συμφωνίας με τους Ευρωπαίους, ως μία χειρονομία καλής θέλησης της Αθήνας προς τις Βρυξέλλες και ορισμένες χώρες-μέλη, οι οποίες έχουν ενοχληθεί ιδιαίτερα από το άνοιγμα της κυβέρνησης προς τη Μόσχα. Για το ενδεχόμενο αυτό, φέρεται να έχει ενημερωθεί η ρωσική πλευρά.
Ας σημειωθεί ότι τόσο οι Ηνωμένες Πολιτείες όσο και η Ευρωπαϊκή Ενωση έχουν εκφράσει την κάθετη διαφωνία τους για την επέκταση σε ελληνικό έδαφος του αγωγού Turkish Stream, ενώ τη δυσαρέσκειά τους έχουν διατυπώσει και χώρες της Ευρωζώνης όπως η Σλοβακία, η Εσθονία, η Λεττονία, η Λιθουανία και άλλες είτε γιατί θίγονται άμεσα τα συμφέροντά τους από το bypass της Ουκρανίας, όπως π.χ. η Σλοβακία, είτε επειδή αντιτίθενται στη Ρωσία.
Επίσης υπάρχει και ο γερμανικός παράγων, δεδομένου ότι πρόσφατα η Gazprom υπέγραψε συμφωνία με ομίλους όπως η Shell, η γερμανική E-on και η αυστριακή OMV για την επέκταση -ουσιαστικά τον διπλασιασμό της χωρητικότητας- του αγωγού Nord Stream, o οποίος συνδέει τη Ρωσία με τη Γερμανία και θα μπορούσε να μεταφέρει αέριο προς την κεντρική και νότια Ευρώπη.
Το σχέδιο
Σύμφωνα με το σχέδιο της Gazprom, o αγωγός Turkish Stream, o οποίος έχει σχεδιαστεί για την παράκαμψη της Ουκρανίας, χωρίζεται σε τέσσερις γραμμές, συνολικής δυναμικότητας 63 δισ. κυβικών μέτρων τον χρόνο. Η πρώτη γραμμή προορίζεται για την Τουρκία.
Ωστόσο, η Ρωσία με την Τουρκία δεν έχουν συμφωνήσει ακόμα για την τιμή του αερίου, ενώ η κρατική εταιρεία αερίου της γειτονικής χώρας, η ΒOTAS έχει δηλώσει ότι μπορεί να προσφύγει στη διεθνή διαιτησία, εάν δεν επιτευχθεί μία συμφωνία για την τιμή.
Οι υπόλοιπες τρεις γραμμές του Turkish Stream προορίζονται για την προμήθεια αερίου της Ευρώπης, μέσω επεκτάσεων με ξεχωριστούς «εθνικούς» αγωγούς από την Ελλάδα και άλλες χώρες.
Η πΓΔΜ και η Σερβία, που περιλαμβάνονται στο αρχικό σχέδιο όδευσης, έχουν διαμηνύσει ότι θα περιμένουν το πράσινο φως από την Ευρωπαϊκή Ενωση πριν δώσουν το τελικό ok.
Oι καθυστερήσεις στις διαπραγματεύσεις με την Αγκυρα για την τιμή του αερίου πιθανόν να αποτελούν μία εξήγηση για την απόφαση της Gazprom να παγώσει την επέκταση του δικτύου επί ρωσικού εδάφους. Όμως, όπως πολλοί αναλυτές εκτιμούν, τις τελευταίες ημέρες «κάτι τρέχει» με τον Turkish Stream.
Σταθερά τα σχέδια των Αζέρων για τους αγωγούς
Οι Αζέροι φαίνεται ότι εκτιμούν ότι η ελληνική κρίση δεν θα έχει επιπτώσεις στα στρατηγικά σχέδιά τους όσον αφορά τους διεθνείς αγωγούς αερίου, όπως ο Transbalkan Pipeline - TAP-,
ο αγωγός που θα ξεκινά από τα ελληνοτουρκικά σύνορα με προορισμό την Ιταλία μέσω Ελλάδας και Αλβανίας.
Σύμφωνα με δημοσίευμα εφημερίδας του Αζερμπαϊτζάν, που επικαλείται οικονομικό εμπειρογνώμονα, η κατάσταση στην Ελλάδα δεν έχει μεταβάλει τα σχέδια και η χώρα παραμένει στρατηγικός εταίρος του Αζερμπαϊτζάν. «Η Ελλάδα είναι καταναλωτής και τράνζιτ χώρα μεταφοράς για το αζέρικο αέριο μέσω του ΤΑΡ... Η κυριότερη επίπτωση του δημοψηφίσματος αναμένεται να είναι η αλλαγή ισοτιμίας ευρώ-δολαρίου. Ωστόσο η ελληνική κρίση δεν αναμένεται να επηρεάσει τα στρατηγικά σχέδια του Αζερμπαϊτζάν. Το Μπακού και οι Βρυξέλλες είναι εκείνοι που παίρνουν τις αποφάσεις,... η Αθήνα απλώς συμμετέχει στο πρότζεκτ», φέρεται να δήλωσε. Ο αναλυτής απέκλεισε επίσης την πιθανότητα μία ελληνική χρεοκοπία να επηρεάσει τα κέρδη του Azerbaijani State Oil Fund - του Κρατικού Ταμείου Πετρελαίου του Αζερμπαϊτζάν. «Το Ταμείο εδώ και καιρό ακολουθεί πολιτική μείωσης των διαθεσίμων του σε ευρώ», δήλωσε ο εμπειρογνώμων, προσθέτοντας ότι μία ελληνική χρεοκοπία μπορεί να αυξήσει τις τιμές των μετοχών στη Γερμανία και τις ΗΠΑ. Επίσης εκτιμά ότι το δημοψήφισμα δεν διαταράσσει τις οικονομικές σχέσεις Ε.Ε. και Αζερμπαϊτζάν.
http://www.imerisia.gr/article.asp?catid=26516&subid=2&pubid=113593169

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου