Πέμπτη 7 Ιανουαρίου 2016

Η μείωση της στρατιωτικής θητείας και το κυβερνητικό «σήριαλ»


Ενόψει των βουλευτικών εκλογών του 2016 και της παρούσας οικονομικής κατάστασης, ακούμε πάλι τις περιβόητες εξαγγελίες περί μείωσης, αναδιάρθρωσης και αναδιοργάνωσης της εθνικής φρουράς από τους κυβερνητικούς αξιωματούχους.
Αξιοσημείωτο, μάλιστα, είναι και το γεγονός ότι κάθε Ιούνιο με Ιούλιο όλως παραδόξως «αρμόδιοι» επί στρατολογικών θεμάτων θα προβούν στις συνηθισμένες δηλώσεις περί πάταξης της φυγοστρατίας, προκειμένου να αποτρέψουν ή ενδεχομένως να «φοβίσουν» τους τυχόν αντιρρησίες και/ή μη επιθυμούντες από το να αιτηθούν την απαλλαγή τους από την εθνική φρουρά.
Δεν είναι όμως η πρώτη φορά που η επιτροπή Άμυνας της Βουλής των Αντιπροσώπων αλλά και όλοι οι ιθύνοντες περιέπεσαν στο σφάλμα ν’ αδιαφορήσουν για δικαστικές αποφάσεις αλλά και ευρωπαϊκές συμβάσεις που κατοχυρώνουν ανθρώπινα δικαιώματα. Βέβαια, αυτή τη φορά το μήνυμα ήρθε δια στόματος του Υπουργού Άμυνας, Χρ. Φωκαίδη, τυχαία μόλις πέντε μήνες πριν από την επικείμενη εκλογική αναμέτρηση της 22ας Μαΐου.
Άγνοια δικαστικών αποφάσεων και προχειρότητες από την Επιτροπή Άμυνας
Αρχής γενομένης από την απόφαση του Ανωτάτου Δικαστηρίου (Γιώργος Κωνσταντίνου ν. Κυπριακής Δημοκρατίας, μέσω 1. Γενικού Επιτελείου Εθνικής Φρουράς, Λευκωσία 2. Υπουργείου Άμυνας) ημερομηνίας 29/10/2012. Σύμφωνα με την απόφαση, όσοι κρίνονται από τις αρμόδιες υγειονομικές επιτροπές ως μονίμως ακατάλληλοι για στράτευση για λόγους υγείας, απολύονται οριστικά από τη Δύναμη και τους χορηγείται οριστικό απολυτήριο. Επιπλέον, το πιστοποιητικό στρατολογικής κατάστασης τύπου Α το οποίο δίνεται στους ανωτέρω αναφέρει ρητά ότι δεν υπέχουν υποχρέωση στρατιωτικής θητείας στην Εθνική Φρουρά αλλά απαλλάχτηκαν νόμιμα. Στο σκεπτικό της απόφασης αναφέρεται ότι «η διατύπωση ακόμα που χρησιμοποιείται στο συγκεκριμένο πιστοποιητικό είναι τόσο θετική που κάθε ενδιαφερόμενος δικαιούται να θεωρεί ότι το εν λόγω πιστοποιητικό στρατολογικής κατάστασης νόμιμα τον απαλλάσσει από τη στρατιωτική του υποχρέωση […] δεν είναι νοητό να καλείται, έπειτα από την απαλλαγή του για υπηρεσία σε εναλλακτική θητεία». Η ανωτέρω απόφαση του Ανωτάτου Δικαστηρίου αποτελεί μια de jure δικαίωση όσων υποχρεώθηκαν παρατύπως σε εναλλακτική στρατιωτική θητεία ή/ και περιορίστηκαν οι ατομικές τους ελευθερίες και τα συνταγματικά κατοχυρωμένα ανθρώπινά τους δικαιώματα. Συνιστά, επίσης, δεδικασμένο, αφού, πλέον, κανένας νόμος δεν μπορεί να υποχρεώσει τους απαλλαγέντες από την εθνική φρουρά σε υποχρεωτική στράτευση ή εναλλακτική θητεία. Αυτή, λοιπόν, την απόφαση δεν έλαβε υπόψη της η επιτροπή άμυνας, σύμφωνα και με την παραδοχή του προέδρου της Γιώργου Βαρνάβα, γι’ αυτό και τα όποια μέτρα ψηφίστηκαν για «πάταξη» της ούτω καλούμενης φυγοστρατίας έπεσαν στο κενό, καθώς δεν είχαν νομικό έρεισμα.
Ο μεσαιωνικός νόμος της Εκπαιδευτικής Υπηρεσίας
Χαρακτηριστικός είναι, επίσης, ο Περί Εκπαιδευτικής Υπηρεσίας (Τροποποιητικός) Νόμος του 2014 (Ν.8(Ι)/2014), σύμφωνα με τον οποίο πρόσωπο, πολίτης της Κυπριακής Δημοκρατίας, που έχει απαλλαγεί νομίμως από την υποχρέωση στρατιωτικής θητείας παραπέμπεται από την Επιτροπή σε ειδικό ιατροσυμβούλιο το οποίο και αποφαίνεται κατά πόσο είναι κατάλληλο από πλευράς υγείας για τη θέση στην οποία θα διοριστεί. Όπως προκύπτει, για ακόμα μια φορά ο νομοθέτης «υποχρεώθηκε» από εξωγενείς παράγοντες στο να θεσπίσει μια διάταξη ενάντια στο διεθνές και κοινοτικό δίκαιο. Βάσει της Ευρωπαϊκής Σύμβασης Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (ΕΣΔΑ) κανένα πρόσωπο δεν μπορεί να περιορισθεί και να στερηθεί του δικαιώματος της ελευθερίας, της ζωής και της εργασίας καθ’ οιονδήποτε τρόπο. Επομένως, η ανωτέρω διάταξη περιορίζει το δικαίωμα της εργασίας, καθώς εμποδίζει οποιονδήποτε να διοριστεί στην εκπαιδευτική υπηρεσία, επειδή δεν εξέτισε τη στρατιωτική του θητεία και, μάλιστα, προς τούτο θα αποφασίζει Ειδικό Ιατροσυμβούλιο αμφιβόλου ποιότητος και αρμοδιότητος. 
Οι πολίτες να προσφύγουν στο ΕΔΑΔ για τη δικαίωσή τους
Αναρωτιέται, λοιπόν, κανείς σε τι έφταιξαν άραγε οι απαλλαγέντες; Και γιατί σε ένα κράτος δικαίου, όπως επιθυμεί να αυτοαποκαλείται η Κυπριακή Δημοκρατία, υπάρχει η παράνομη διάκριση των αρρένων πολιτών σε στρατεύσιμους και μη; Σε κανένα κράτος της Ευρώπης δεν υπάρχει τέτοια άδικη μεταχείριση πόσω μάλλον στην Κύπρο, όπου υπάρχουν αποφάσεις δικαστηρίων αλλά και συμβάσεις διεθνείς και ευρωπαϊκές που υπερτερούν του εθνικού δικαίου. Θα πρέπει να συνειδητοποιήσουμε ότι δεν αποτελούμε το κέντρο του κόσμου και δεν μπορούμε αυθαίρετα και επιπόλαια να κατακυρώνουμε την υπόσταση και την προσωπικότητα ατόμων, που κρίθηκαν νομίμως ακατάλληλοι για στράτευση, ψηφίζοντας μεσαιωνικά για την εποχή μας μέτρα. Ήδη η Δημοκρατία έχει καταδικασθεί για ποικίλα θέματα στο ΕΔΑΔ, καθώς δε συμμορφώνεται με την ευρωπαϊκή νομοθεσία, οπότε δε θ’ αργήσει να καταδικασθεί και για τέτοιο θέμα. Η υπάρχουσα επιτροπή Άμυνας της Βουλής κρίθηκε προφανώς ανάξια των περιστάσεων, καθώς δεν έλαβε υπόψη της τον παράγοντα της ίσης μεταχείρισης των πολιτών. 
Επιβάλλεται η συμμόρφωση προς τους νόμους
Οι όποιες, επομένως, εξαγγελίες περί μείωσης της στρατιωτικής θητείας απλώς υπενθυμίζουν το αιώνιο σήριαλ ψηφοθηρίας των εκάστοτε κυβερνήσεων. Καλό θα ήταν να δούμε την ουσία, που είναι η δραστική μείωση της θητείας σε λιγότερο από 12 μήνες αλλά και η πλήρης αναδιοργάνωση της εθνικής φρουράς (ή και κατάργησή της) και όχι να προσπαθούμε να φτιάξουμε το περιτύλιγμα δικαιολογώντας τα αδικαιολόγητα. Άλλωστε ο ίδιος ο μηχανισμός της Εθνικής Φρουράς βρίσκεται σε σήψη εδώ και αρκετές δεκαετίες, μιας και η πρόσφατη στατιστική έδειξε ότι δεν άλλαξε η ισορροπία έναντι των κατοχικών δυνάμεων και παραμένει από το 1989 1 ελληνοκύπριος προς 4 Τούρκους – ακόμα ένα επιχείρημα – καραμέλα περί κατοχής, που έχει ξεφτίσει. Η συμμόρφωση προς τους νόμους είναι η πεμπτουσία μιας δημοκρατικής κοινωνίας. 
http://livenews.com.cy/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου