Τετάρτη 4 Μαΐου 2016

“Air Superiority 2030″, η μελλοντική αμερικανική Αεροπορία – USAF

Στην αναζήτηση της για επίτευξη κυριαρχία στον εναέριο χώρο μάχης, η Αεροπορία των ΗΠΑ (USAF) θα μπορούσε να αντικαταστήσει τα παραδοσιακά μαχητικά με δίκτυο ολοκληρωμένων συστημάτων κατανεμημένων σε πολλαπλές πλατφόρμες.
Αυτό είναι ένα από τα αρχικά συμπεράσματα στα οποία κατέληξε μία ερευνητική ομάδα στην οποία τον περασμένο χρόνο είχε ανατεθεί η διερεύνηση των επιλογών για τη διατήρηση της αεροπορικής υπεροχής στο μελλοντικό χώρο μάχης.
Η ομάδα με την ονομασία Air Superiority 2030 Enterprise Capability Collaboration Team, διαπίστωσε ότι η βέλτιστη επιλογή είναι η ανάπτυξη «οικογένειας συστημάτων» για την αντιμετώπιση του φάσματος των απειλών σε ένα υψηλής αμφισβήτησης (σε ότι αφορά την υπεροχή) περιβάλλον.
Κατά την ερευνητική ομάδα, καθώς οι σχεδόν ισότιμοι (των ΗΠΑ) αντίπαλοι, Ρωσία και Κίνα συνεχίζουν να μειώνουν το χάσμα ικανοτήτων κατασκευάζοντας βλήματα μακρού βεληνεκούς, αντιδορυφορικά και αντιαεροπορικά συστήματα που αποσκοπούν να αμβλύνουν τη δυνατότητα διείσδυσης των δυνάμεων των ΗΠΑ, η Αεροπορία των ΗΠΑ θα πρέπει να εξεύρει νέους τρόπους για να κυριαρχήσει στους αιθέρες.

«Το περιβάλλον απειλής θα συνεχίσει να πολλαπλασιάζεται κατά τα επόμενα 15 έως 20 έτη, και θα το αντιμετωπίσουμε σε μέρη και χώρους στον πλανήτη και υπεράνω αυτού, που σήμερα ούτε καν μπορούμε να προβλέψουμε», ανέφερε χαρακτηριστικά ο σμήναρχος Alex Grynkewich, επικεφαλής της ομάδας Air Superiority 2030 κατά τη διάρκεια ημερίδας του Συνδέσμου Αεροπορίας (AFA: Air Force Association).

Η οικογένεια συστημάτων ή «σύστημα συστημάτων» αποτελεί την προσέγγιση της Αεροπορίας των ΗΠΑ στην απομείωση του αμερικανικού επιχειρησιακού πλεονεκτήματος. Η νέα στρατηγική θα περιλαμβάνει τόσο δυνάμεις διείσδυσης όσο και προσβολής από απόσταση («stand-off») και θα εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από το διάστημα και τον κυβερνοχώρο για τη διακριτική διείσδυση των εχθρικών συστημάτων άμυνας και την άμυνα των φίλιων δικτύων.

Επίσης, κατά την ίδια ημερίδα, ο αντιπτέραρχος James “Mike” Holmes, υπαρχηγός του Επιτελείου για τον σχεδιασμό και τις απαιτήσεις ανέφερε ότι η Αεροπορία έχει συμπεριλάβει στον προϋπολογισμό για το οικονομικό έτος 2017 πιστώσεις για τη διεξαγωγή πειραμάτων και κατασκευής πρωτοτύπων στον τομέα της αεροπορικής υπεροχής.

Οι πιστώσεις θα χρησιμοποιηθούν για τη διερεύνηση σχεδιαστικών συλλήψεων όπως το αεροσκάφος – οπλοστάσιο (arsenal plane), τα υπερηχητικά όπλα, τα συστήματα κατευθυνόμενης ενέργειας, τα συστήματα αυτόνομης λειτουργίας και τα συστήματα ηλεκτρονικής κρούσης.

Σε ότι αφορά τα παραδοσιακά μαχητικά φαίνεται ότι δεν περιλαμβάνονται στο σκεπτικό της ομάδας Air Superiority 2030. Ο σμήναρχος Grynkewich σημείωσε ότι η ομάδα προσπαθεί να απομακρυνθεί από το αποκαλούμενο «μαχητικό έκτης γενεάς», όρος που χρησιμοποιείται για να περιγράψει τον διάδοχο του πέμπτης γενεάς F-35 Lightning II.

Μάλιστα, προχώρησε ένα βήμα παραπέρα χαρακτηρίζοντας τον όρο «μαχητικό» ως παρωχημένο και ότι προτιμότερο είναι να χρησιμοποιείται ο όρος «sensor-shooter» («αισθητήρας – βάλλων») ή «κόμβος» ενός μεγαλύτερου δικτύου μάχης.

Θα πρέπει να σημειωθεί ότι η Αεροπορία των ΗΠΑ προγραμμάτιζε να αρχίσει από κοινού με το Ναυτικό των ΗΠΑ την ανάλυση επιλογών (AOA: Analysis of Alternatives) για το επόμενης γενεάς μαχητικό που χαρακτηρίζεται ως F-X για την Αεροπορία και FA-XX για το Ναυτικό.

Όμως, ενώ το Ναυτικό άρχισε τη διαδικασία το τρέχον έτος, η Αεροπορία αποφάσισε την καθυστέρηση της για ένα χρόνο και την έναρξη της τον Ιανουάριο του 2017. Η καθυστέρηση, κατά τον αντιπτέραρχο Holmes, θα επιτρέψει την επαναξιολόγηση της στρατηγικής της Αεροπορίας για το μέλλον.

Ο ίδιος συμπλήρωσε ότι στην αρχική του μορφή το πρόγραμμα ανάπτυξης του F-X θα απαιτούσε 20 έως 30 χρόνια. Με την έναρξη της AOA τον Ιανουάριο του 2017 η Αεροπορία θα εστιάσει σε τι αποτέλεσμα μπορεί να επιτευχθεί πολύ νωρίτερα. Όπως έγινε γνωστό, η συγκεκριμένη διαδικασία που φέρει την ονομασία «Next Generation Air Dominance» («Αεροπορική Κυριαρχία Επόμενης Γενεάς») αναμένεται να ολοκληρωθεί περί τα μέσα του 2018.

Κατά τη διάρκεια της η Αεροπορία θα αναζητήσει τον πιο αποτελεσματικό συνδυασμό ταχύτητας, ικανότητας ελιγμών, φορτίου και εμβέλειας της πλατφόρμας, ενώ παράμετρο θα αποτελέσει και το κατάλληλο επίπεδο χαμηλής παρατηρησιμότητας (stealth). Με βάση τα υφιστάμενα δεδομένα ο αντιπτέραρχος Holmes ευελπιστεί ότι μέχρι το 2025 θα διατίθεται μία επιχειρησιακή αντιπροσωπευτική διαμόρφωση της μελλοντικής στρατηγικής αεροπορικής υπεροχής.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου