Χωρίς την απαιτούμενη επιστημονική επάρκεια, την οποία απαιτεί η θέση μιας τόσο ιδιαίτερης υπηρεσίας και με βιογραφικό που ακόμη αγνοείται, ο Παναγιώτης Κοντολέων έχει πολλά σκοτεινά επαγγελματικά σημεία. Το όνομα του εκλεκτού του Κυριάκου Μητσοτάκη συνοδεύουν μεγάλα χρηματικά πρόστιμα από την Επιτροπή Ανταγωνισμού για τη δημιουργία καρτέλ στον χώρο της ιδιωτικής φύλαξης, πρόστιμα από το ΣΕΠΕ για παραβιάσεις της εργατικής νομοθεσίας στο έργο φύλαξης του ΗΣΑΠ και διάφορες άλλες παραβάσεις.
Παρά το γεγονός ότι ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης επανειλημμένα έχει ταχθεί υπέρ της «αριστείας» και έχει φροντίσει τα στελέχη της κυβέρνησής του να διαθέτουν πολύ δυνατά βιογραφικά, φαίνεται πως δέχθηκε να κάνει μια γενναία έκπτωση σε αυτόν του τον κανόνα. Δυστυχώς, η έκπτωση αυτή έγινε σε μια πολύ ιδιαίτερη υπηρεσία όπως είναι η Εθνική Υπηρεσία Πληροφοριών, στην οποία επικεφαλής τέθηκε ο Παναγιώτης Κοντολέων.
Ο εν λόγω διαφημίστηκε ιδιαίτερα από την κυβέρνηση στο σχετικό δελτίο Τύπου με το οποίο ανακοίνωνε τα νέα πρόσωπα που θα στελεχώσουν την εθνική ασφάλεια στο υψηλότερο επίπεδο.
Χωρίς τίτλους
«...Η υπηρεσία ενισχύεται με πρόσωπα που διαθέτουν τεχνοκρατική επάρκεια και έχουν αποδείξει την αξία τους στον επαγγελματικό στίβο ώστε να έχουν κριθεί με όρους αποτελεσματικότητας, απαλλαγμένοι από γραφειοκρατικές αγκυλώσεις που χαρακτήριζαν άλλες εποχές», ανέφερε το δελτίο Τύπου της κυβέρνησης και ήταν ομολογουμένως ένας κομψός τρόπος για να αποκρύψει την αλήθεια.
Πληροφορίες από τον χώρο των εταιρειών ιδιωτικής ασφάλειας αναφέρουν ότι ο κ. Κοντολέων δεν έχει κάποιον πανεπιστημιακό τίτλο, ούτε μεταπτυχιακό και κυρίως δεν έχει καμία ακαδημαϊκή γνώση περί γεωπολιτικής, ασφάλειας ή οποιουδήποτε άλλου αντικειμένου που απαιτεί η συγκεκριμένη θέση. Η λογική συγκλίνει προς αυτή την άποψη, καθώς αν είχε τέτοιους τίτλους, είναι προφανές ότι η κυβέρνηση θα τους παρουσίαζε, όπως το έκανε για τα υπόλοιπα πρόσωπα.
Το καλύτερο όμως η κυβέρνηση το κράτησε για τη συνέχεια. «Το πρότυπο αυτό υπηρετεί η επιλογή να τοποθετηθεί ο Παναγιώτης Κοντολέων διοικητής της ΕΥΠ, επιλογή με την οποία επιχειρείται μια τομή στην ιστορία της υπηρεσίας με στόχο την αναμόρφωσή της.
Πρόκειται για καταξιωμένο στέλεχος με σημαντική καριέρα στον τομέα της ασφάλειας, που τυγχάνει επίσης εκτίμησης και στο εξωτερικό, σε χώρες με τις οποίες η Ελλάδα παραδοσιακά συνεργάζεται. Με την επιλογή αυτή ακολουθείται το επιτυχημένο παράδειγμα μυστικών υπηρεσιών άλλων χωρών στις οποίες επικεφαλής τέθηκαν πρόσωπα που δεν σταδιοδρόμησαν σε αυτές», ανέφερε το δελτίο Τύπου. Κι εδώ όντως υπάρχει μια μεγάλη αλήθεια.
Ο κ. Κοντολέων έχει όντως μια καριέρα στον τομέα της ασφάλειας από τα τέλη της δεκαετίας του ’80 όταν ήταν φύλακας (Wackenhut τότε, G4S στη συνέχεια) σε χρηματαποστολές αλλά και στην αμερικανική πρεσβεία, στην οποία εργαζόταν και ο πατέρας του. Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι στη συνέχεια έφυγε από τον δρόμο και δούλεψε ως βοηθός στο λογιστήριο της G4S.
Η επαγγελματική ανέλιξη του Π. Κοντολέοντος θα μπορούσε να μοιάζει με αυτό που περιγράφουμε ως το «κυνήγι του αμερικάνικου ονείρου». Ο άνθρωπος δηλαδή που αν και δεν είχε τα εκπαιδευτικά εφόδια κατάφερε να ανεβεί στη σκάλα της ιεραρχίας και να φτάσει στην κορυφή της εταιρείας G4S. Αρκεί όμως αυτό για να τον κάνει ικανό ως επικεφαλής της Εθνικής Υπηρεσίας Πληροφοριών; Η διεθνής πρακτική λέει ακριβώς τα αντίθετα
Τα χρόνια περνούσαν και φαίνεται ότι στην πορεία απέκτησε μια ιδιαίτερα καλή σχέση με τον Ανδρέα Πατεράκη, τον άνθρωπο που τρέχει όλα αυτά τα χρόνια την εταιρεία. Κάπως έτσι έγινε στις αρχές της δεκαετίας του 2000 γενικός διευθυντής και στη συνέχεια -έως και πρόσφατα- έφτασε στη θέση του προέδρου του Δ.Σ., θέση από την οποία παραιτήθηκε δύο μέρες μετά τις εκλογές της 7ης Ιουλίου.
Η επαγγελματική του ανέλιξη θα μπορούσε να μοιάζει με αυτό που περιγράφουμε ως το «κυνήγι του αμερικάνικου ονείρου». Ο άνθρωπος δηλαδή που αν και δεν είχε τα εκπαιδευτικά εφόδια κατάφερε να ανεβεί στη σκάλα της ιεραρχίας και να φτάσει στην κορυφή μιας εταιρείας. Αρκεί όμως αυτό για να τον κάνει ικανό ως επικεφαλής της Εθνικής Υπηρεσίας Πληροφοριών; Η διεθνής πρακτική λέει ακριβώς τα αντίθετα.
Η G4S τα προηγούμενα χρόνια και ειδικά από τις αρχές του 2000 πήρε συμβόλαια για ορισμένα σημαντικά έργα. Ετσι, ανέλαβε κομμάτι φύλαξης των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004, τη φύλαξη χώρων στο αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος», στη συνέχεια παρείχε υπηρεσίες σε περιφερειακά αεροδρόμια και ακολούθως, το 2015, άρχισε να παρέχει υπηρεσίες ηλεκτρονικής επιτήρησης («βραχιολάκια») προς το υπουργείο Δικαιοσύνης.
Ταυτόχρονα υπήρχε έντονη φημολογία προς τα τέλη του 2014 ότι η εταιρεία θα αναλάμβανε και τη φύλαξη χώρων κράτησης μεταναστών, όπως είχε κάνει η μητρική εταιρεία (η G4S είναι πολυεθνική) σε άλλα σημεία του κόσμου και ειδικότερα στο Ισραήλ. Στον ιστότοπο της εταιρείας στην Ελλάδα, πάντως, δεν υπάρχει τέτοια αναφορά.
Η Επιτροπή Ανταγωνισμού
Η G4S απασχόλησε την Επιτροπή Ανταγωνισμού για μεγάλο χρονικό διάστημα και όχι αδίκως, όπως αποδείχθηκε στη συνέχεια, καθώς της επιβλήθηκε γενναίο πρόστιμο ύψους 355.577,82 ευρώ για τη δημιουργία καρτέλ στον χώρο της ιδιωτικής φύλαξης. Ειδικότερα, έπειτα από μια έρευνα και μια δικαστική διαμάχη που κράτησε σχεδόν 18 χρόνια κι έληξε με την απόφαση υπ’ αρ. 609/2015 της Επιτροπής.
Το πρόστιμο επιβλήθηκε στην εταιρεία επειδή προέβαινε σε συναντήσεις στελεχών της με στελέχη άλλης ομοειδούς εταιρείας και συζητούσαν αλληλοϋποστήριξη σε διαγωνισμούς χρηματαποστολών τραπεζών, προκαθορίζοντας τις τιμές της αγοράς. Με αυτόν τον τρόπο και ακολουθώντας εναρμονισμένη πρακτική, μοίραζαν την «πίτα» της αγοράς και περιόριζαν τον ανταγωνισμό.
Η Επιτροπή Ανταγωνισμού είχε στα χέρια της αρκετό αποδεικτικό υλικό για να φτάσει σε αυτή την απόφαση, μεταξύ των οποίων και δύο επιστολές στελεχών της εταιρείας, όπου μεταξύ άλλων «γινόταν ρητή αναφορά σε «συμφωνία» μεταξύ των δύο καταγγελλόμενων εταιρειών αναφορικά με την παροχή «κάλυψης» μεταξύ τους τόσο στον επίμαχο διαγωνισμό της Εμπορικής Τράπεζας όσο και σε προηγούμενους διαγωνισμούς».
Η περίπτωση του ΗΣΑΠ
Αυτή είναι μια περίπτωση που δεν έφτασε στη Δικαιοσύνη, παρά το γεγονός ότι οι αρμόδιοι ελεγκτικοί μηχανισμοί του κράτους έκαναν σωστά τη δουλειά τους κι επέβαλαν χρηματικά πρόστιμα. Ωστόσο, το ποινικό μέρος της υπόθεσης δεν διαλευκάνθηκε ποτέ. Ειδικότερα, στις 23 Ιουνίου του 2008 ο ΗΣΑΠ σύναψε σύμβαση ανάθεσης φύλαξης των εγκαταστάσεών του με την G4S σε τιμή ακριβώς στο κόστος, 7,65 ευρώ την ώρα ανά φύλακα πλέον των νομίμων προσαυξήσεων (με μηδενικό εργολαβικό κέρδος και μηδενικά λειτουργικά έξοδα).
Σύμφωνα με τις καταγγελίες που έκαναν τότε εργαζόμενοι στον ΗΣΑΠ και ύστερα από ελέγχους του ΣΕΠΕ, διαπιστώθηκε ότι οι υπηρεσίες φύλαξης είχαν ανατεθεί σε εργαζομένους άλλων εταιρειών φύλαξης, με λίγα λόγια η G4S λειτουργούσε ως υπεργολάβος του έργου! Χαρακτηριστικό είναι το δημοσίευμα της «Καθημερινής» με ημερομηνία 13 Ιουνίου 2009 και με τον ενδεικτικό τίτλο «Χειρότερα και από καθαρίστριες». Αναφέρει χαρακτηριστικά:
«“Σε σχέση με όλες τις εργολαβίες που έχει πάρει ο ΗΣΑΠ, οι σεκιούριτι βρίσκονται στην πλέον δυσμενή θέση εργασιακά. Χειρότερα και από τις καθαρίστριες”, δηλώνει ο γενικός γραμματέας της Ενωσης Εργαζομένων του ΗΣΑΠ Βασίλης Σταθούσης. Ο έλεγχος στον ΗΣΑΠ έγινε κατόπιν καταγγελίας των Σωματείων Εργαζομένων ΗΣΑΠ στα τέλη του περασμένου Απριλίου.
Στην καταγγελία, που είχε σταλεί μερικές εβδομάδες νωρίτερα, οι συνδικαλιστές -εκτός από τον εργασιακό μεσαίωνα που ζουν οι φύλακες- κατήγγειλαν και τους κινδύνους που εγκυμονεί αυτή η κατάσταση για την ασφάλεια του οργανισμού. Μεταξύ άλλων κατήγγειλαν ότι:
Οι εργαζόμενοι στις εταιρείες σεκιούριτι είναι στην πλειονότητά τους ανεκπαίδευτοι. Η κατάσταση επιδεινώνεται λόγω και των συνεχών αλλαγών του προσωπικού (προσλήψεις-απολύσεις).
Δεν γνωρίζουν τα όρια ευθύνης τους, ούτε καν πού βρίσκονται τα μέσα πυρόσβεσης και πώς χρησιμοποιούνται.
Δεν επιτρέπεται στους ελεγκτικούς μηχανισμούς του ΗΣΑΠ να έχουν πρόσβαση στα βιβλία όπου καταγράφονται οι περίπολοι.
Εργαζόμενοι που διεκδικούν τα νόμιμα έχουν δεχτεί απειλές.
“Δεν βρήκαμε αναρτημένες καταστάσεις. Δεν δίνουν δώρο Πάσχα και Χριστουγέννων και άδειες. Πολλοί μάς είπαν ότι ήρθαν στη δουλειά πριν από λίγες μέρες, αλλά οι μηχανοδηγοί τούς χαιρετούσαν με τα μικρά τους ονόματα. Δεν είχαν ΙΚΑ, αλλά φοβούνταν να το πουν διότι απειλούνταν ότι θα διωχθούν και οι ίδιοι σ’ αυτή την περίπτωση”, είπε στην «Κ» ο Κώστας Ηλιόπουλος, που παρίστατο στον έλεγχο. Το έργο της φύλαξης του ΗΣΑΠ έχει παραχωρηθεί στην εταιρεία G4S, αλλά οι εργαζόμενοι έχουν προσληφθεί από άλλες εταιρείες (τουλάχιστον τρεις)».
Είναι χαρακτηριστικό ότι σύμφωνα με στοιχεία που έχει στη διάθεσή της η «Εφ.Συν.», μία από αυτές τις εταιρείες στις οποίες ουσιαστικά η G4S είχε δώσει το έργο φύλαξης, είχε συμμετάσχει στον αρχικό διαγωνισμό και είχε απορριφθεί επειδή δεν είχε την επάρκεια να το καλύψει!
Την ίδια ώρα ο σύλλογος εργαζομένων του ΗΣΑΠ ζητούσε να κηρυχθεί έκπτωτη η εταιρεία από τον διαγωνισμό. Σε επιστολή της προς τη διοίκηση στις 16 Ιουνίου του 2010 σημείωνε μεταξύ άλλων:
«Οπως γνωρίζετε, σχεδόν αμέσως μετά την έναρξη της ισχύος τής από 23.6.2008 Σύμβασης Παροχής Υπηρεσιών με αντικείμενο τη “Φύλαξη του Συστήματος της Γραμμής 1 της ΗΣΑΠ Α.Ε.”, βάσει της οποίας η εταιρεία G4S Secure Solutions SA ανέλαβε το έργο της παροχής υπηρεσιών φύλαξης της Γραμμής 1 της εταιρείας (σταθμών, συρμών και εγκαταστάσεων), ανέκυψαν σοβαρά και σημαντικά προβλήματα, όσον αφορά την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών και την εκ μέρους της αναδόχου τήρηση των όρων της ανωτέρω σύμβασης.
»Ειδικότερα, με σωρεία εγγράφων επιστολών των σωματείων μας (βλ. ενδεικτικά τις από 18.2.2009, 26.3.2010, 14.4.2010 επιστολές) επισημάνθηκε η εκ μέρους της αναδόχου συστηματική, μεθοδευμένη και σκόπιμη παραβίαση της εν γένει εργατικής νομοθεσίας, η απασχόληση μη εκπαιδευμένου προσωπικού κατά τη φύλαξη των χώρων, η από την ανάδοχο υπεργολαβική ανάθεση τμημάτων του έργου σε μη πιστοποιημένο προσωπικό φύλαξης και σε σωρεία άλλων εταιρειών φύλαξης, χωρίς καμία προηγούμενη ενημέρωση της ΗΣΑΠ Α.Ε. για τις κατά καιρούς υπεργολαβικές αναθέσεις κ.λπ.».
Ηταν η περίοδος που γενικός διευθυντής της εταιρείας G4S ήταν ο εκλεκτός του πρωθυπουργού για τη θέση του διοικητή της ΕΥΠ. Κι εδώ, αβίαστα προκύπτει το ερώτημα. Δεν κατάφερε να προστατέψει τους σταθμούς του ΗΣΑΠ, θα φροντίσει για την εθνική ασφάλεια της χώρας;
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου