Δευτέρα 26 Αυγούστου 2019

Πυρηνικός σταθμός Κοζλοντούι: πρέπει να ετοιμαστούμε για ατύχημα;


Η Λιθουανία αποφάσισε να αγοράσει πάνω από 4 εκατομμύρια ταμπλέτες ιωδίου σε μια προσπάθεια να προετοιμαστεί για το άνοιγμα πυρηνικού σταθμού ηλεκτροπαραγωγής στη γειτονική Λευκορωσία. Τα χάπια αξίας 1 εκατομμυρίου δολαρίων, αναμένεται να παραδοθούν στα μέσα Σεπτεμβρίου.
Οι πολίτες θα τα λαμβάνουν δωρεάν, σε περίπτωση διαρροής από τον πυρηνικό σταθμό, τον οποίο η Λευκορωσία αναμένεται να εγκαινιάσει μέσα στη χρονιά. Τα κύτταρα του θυρεοειδούς καταστρέφονται όταν απορροφούν την ακτινοβολία και το ιώδιο χρησιμοποιείται για να εμποδίσει τον θυρεοειδή αδένα από την έκθεση στην ακτινοβολία.
Ο κίνδυνος του Κοζλοντούι για την Βόρεια Ελλάδα

Ο σταθμός παραγωγής πυρηνικής ενέργειας του Κοζλοντούι βρίσκεται 200 χιλιόμετρα βόρεια της Σόφιας και 5 χιλιόμετρα ανατολικά της πόλης Κοζλοντούι στον Δούναβη ποταμό, στα σύνορα με την Ρουμανία. Είναι ο μοναδικός πυρηνικός σταθμός της Βουλγαρίας και ο μεγαλύτερος στην περιοχή. Οι προδιαγραφές κατασκευής του αντιδραστήρα προβλέπουν αντοχή σε σεισμό μέχρι 7 ρίχτερ. Σήμερα στο σταθμό λειτουργούν δύο αντιδραστήρες, ισχύος χιλίων μεγαβάτ ο καθένας. Σήμερα λειτουργούν οι αντιδραστήρες 5 και 6, που είναι αντιδραστήρας πεπιεσμένου ύδατος.

Στις 15 Ιουλίου 1966 η Βουλγαρία υπέγραψε συμφωνία συνεργασίας με την Σοβιετική Ένωση και η κατασκευή του πρώτου σταθμού ξεκίνησε 6 Απριλίου 1970. Ο πρώτος πυρηνικός αντιδραστήρας ήρθε από την Σοβιετική Ένωση τον Ιούνιο του 1972 και εγκαταστάθηκε στις 20 Νοεμβρίου του ίδιου έτους. Το 2004 η Βουλγαρική κυβέρνηση, στα πλαίσια των απαιτήσεων ένταξης της στην Ευρωπαϊκή Ένωση, έκλεισε δύο από τους αντιδραστήρες, τους 3 και 4, ισχύος 440ΜW. Το 2009 όμως η Βουλγαρία ζήτησε από την Ευρωπαϊκή Ένωση την επαναλειτουργία των δύο αντιδραστήρων. Τον Οκτώβριο του 2010 εντοπίστηκαν ρωγμές σε σωληνώσεις ενός εκ των αντιδραστήρων, κατά τη διάρκεια εργασιών, χωρίς όμως να υπάρξει διαρροή ραδιενέργειας, ενώ τον Μάιο του 2011 εντοπίστηκαν ρωγμές σε ράβδους ελέγχου του αντιδραστήρα 5. Τον Μάρτιο του 2011, μετά τον Σεισμό στην Ιαπωνία και την έκρηξη στο ιαπωνικό πυρηνικό εργοστάσιο Φουκουσίμα 1, πραγματοποιήθηκε «Τεστ Αντοχής» στους αντιδραστήρες του από την ΙΑΕΑ.

Όμως την 1η Μαρτίου του 2006 στον πυρηνικό σταθμό έγινε ένα ατύχημα το οποίο αποκρύφτηκε από τον κόσμο, ακολουθώντας την συνταγή παραπληροφόρησης του Τσερνόμπιλ. Τελικά το Spiegel στις 26 Απριλίου του ίδιου έτους δημοσιεύει το θέμα και η Βουλγαρία αναγκάστηκε να αναφέρει για το ατύχημα στην Διεθνή Υπηρεσία Ατoμικής Ενέργειας.

Η τεχνική εξήγηση για το ατύχημα παρουσιάστηκε σε ειδική συνέντευξη τύπου από τους διευθυντές του πυρηνικού εργοστασίου στις αρχές Μαΐου του 2006. Σύμφωνα με τη γνώμη τους οι μηχανισμοί οδήγησης των ράβδων κόλλησαν λόγω της μακράς περιόδου 197 ημερών κατά την οποία παρέμειναν ανενεργοί, γεγονός που οφείλεται στην απρόσκοπτη λειτουργία του αντιδραστήρα κατά το συγκεκριμένο διάστημα του.

Η Ελλάδα και ειδικά τα βόρεια της χώρας, σε περίπτωση ατυχήματος από την πλέον επικίνδυνη πυρηνική μονάδα στην Ευρώπη, θα πληγεί άμεσα. Οι πολίτες δεν έχουν καμιά ενημέρωση και δεν έχουν εκπαιδευτεί για τέτοιες καταστάσεις. Η πολιτική ηγεσία της χώρας θα πρέπει άμεσα να προχωρήσει , από τα σχολεία κιόλας, σε ενημέρωση και να δημιουργήσει πολίτες σε μια τέτοια κατάσταση θα συμπεριφερθούν με ψυχραιμία.

Επίσης θα πρέπει να υπάρχουν συνολικά σχέδια , που δεν υπάρχουν, αφού η οικονομία της χώρας θα πληγεί, ειδικά στον αγροτικό -κτηνοτροφικό τομέα, και τουρισμό
«Δοκιμάστηκε» το 2019

Με την ολοκλήρωση των τελευταίων αναβαθμίσεων στον πυρηνικό σταθμό του Κοζλοντούι πραγματοποιήθηκαν δοκιμές στις 13 και 14 Ιουλίου που επιβεβεαίωσαν την ετοιμότητα των συστημάτων κάτω από συνθήκες αυξημένης ισχύος σε διάφορες μορφές λειτουργίας.

Κατά την διάρκεια των δοκιμών στον αντιδραστήρα 5, η ισχύς θα περιορίστηκε αρχικά στο 60% και εν συνεχεία στο 40%.

Στις 14 Ιουλίου, ο υπερσυμπιεστής τέθηκε εκτός λειτουργίας για αρκετές ώρες και μετά επαναλειτουργήσε

Σημειώνεται ότι αντίστοιχη δοκιμή είχε πραγματοποιηθεί το 2017 στον έκτο αντιδραστήρα, ο οποίος σήμερα λειτουργεί σε πλήρη ισχύ, δηλαδή στα 1.040 MW.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου