Η απραξία του κ. Λετζέρι μπροστά στη σοβαρότατη καταγγελία εγείρει ερωτήματα για την αξιοπιστία της διερεύνησης των επαναπροωθήσεων από την ίδια τη Frontex
Το σουηδικό πλήρωμα της Frontex υπήρξε μάρτυρας επιχείρησης επαναπροώθησης του Ελληνικού Λιμενικού στις 30 Οκτωβρίου ανοιχτά της Χίου και το κατήγγειλε, όμως ο εκτελεστικός διευθυντής του Οργανισμού, όπως και η ελληνική κυβέρνηση και το Λιμενικό απλώς «έθαψαν» την καταγγελία ● Αποκαλυπτικά δημοσιεύματα του Spiegel και των New York Times
Απολύτως έκθετο αφήνει το Ελληνικό Λιμενικό, την ελληνική κυβέρνηση αλλά και τον εκτελεστικό διευθυντή της Frontex, Φαμπρίς Λετζέρι, η αποκάλυψη εσωτερικών εγγράφων της Frontex που καταγράφουν λεπτό προς λεπτό επιχείρηση επαναπροώθησης προσφύγων από τα ελληνικά χωρικά ύδατα στην Τουρκία τη νύχτα 18 προς 19 Απριλίου, όπως και άλλες επιχειρήσεις αναχαίτισης ή επαναπροώθησης, που όμως δεν θεωρήθηκε ότι χρειάζονται περαιτέρω διερεύνηση.
Σύμφωνα μάλιστα με αποκάλυψη των New York Times, κατά την έκτακτη συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου της Frontex στις 10 Νοεμβρίου, ο εκπρόσωπος της Σουηδίας έδωσε στοιχεία σύμφωνα με τα οποία σουηδικό πλήρωμα της Frontex υπήρξε μάρτυρας επιχείρησης επαναπροώθησης του Ελληνικού Λιμενικού στις 30 Οκτωβρίου στα ανοιχτά της Χίου. Ωστόσο, σύμφωνα με έγγραφα που επικαλείται η εφημερίδα, αξιωματικός της Frontex συμβούλεψε το σουηδικό πλήρωμα να μην αναφέρει το περιστατικό.
Μάλιστα, στο περιστατικό της 18-19 Απριλίου που καταγράφει σκάφος εναέριας επιτήρησης της Frontex, το Ελληνικό Λιμενικό ζητά δύο φορές από το αεροσκάφος να απομακρυνθεί από το σημείο, ωστόσο αυτό παραμένει και καταγράφει την εξέλιξη της παράνομης επιχείρησης.
Είναι ηλίου φαεινότερο ότι οι υπουργοί Ναυτιλίας Γιάννης Πλακιωτάκης, Μετανάστευσης Νότης Μηταράκης και το Αρχηγείο του Λιμενικού δεν μπορούν να συνεχίσουν να κρύβονται πίσω από γενικόλογες και αντιφατικές δηλώσεις ούτε πίσω από την έρευνα που διεξάγει η Frontex, τη στιγμή που προκύπτουν επιβαρυντικά στοιχεία συγκάλυψης και συνενοχής του εκτελεστικού διευθυντή του οργανισμού, αλλά και όταν τα ίδια τα έγγραφα της Frontex αποκαλύπτουν τη δράση αξιωματικών του Λιμενικού με συγκεκριμένες αρμοδιότητες σε συγκεκριμένη ώρα και μέρα και συγκεκριμένες εντολές.
Η λεπτομερής καταγραφή της επαναπροώθησης στις 18-19 Απριλίου περιλαμβάνεται σε απάντηση της Frontex σε ερωτήσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και κρατών-μελών, σε συνέχεια της έκτακτης συνεδρίασης του Διοικητικού Συμβουλίου, στον απόηχο των σοβαρών αποκαλύψεων των Lighthouse Reports, Bellingcat, Spiegel, ARD και Asahi TV, που στοιχειοθετούσαν εμπλοκή ή ανοχή της ευρωπαϊκής συνοροφυλακής σε τουλάχιστον πέντε παράνομες επιχειρήσεις επαναπροώθησης του ελληνικού Λιμενικού στο Αιγαίο.
Σύμφωνα με την Αναφορά Σοβαρού Περιστατικού 11095/2020 της Frontex, που έχει στη διάθεσή της η «Εφ.Συν.» και που αποκάλυψαν την Πέμπτη το Spiegel και οι New York Times, στις 11.05 μ.μ. στις 18 Απριλίου 2020 σκάφος εναέριας επιτήρησης της Frontex εντοπίζει σταματημένη φουσκωτή βάρκα με 20-30 πρόσφυγες βόρεια της Λέσβου και περιπολικό του Ελληνικού Λιμενικού σε πολύ κοντινή απόσταση.
Στις 11.22 μ.μ. η Frontex στέλνει προειδοποιητικό σήμα στις ελληνικές αρχές, καθώς το περιστατικό εξελίσσεται σε ελληνικά χωρικά ύδατα και σε κοντινή απόσταση βρίσκονται δύο σκάφη του Ελληνικού Λιμενικού και ένα του Τουρκικού.
Στις 12.03 π.μ. της 19ης Απριλίου, το αεροσκάφος καταγράφει εικόνα του περιπολικού του Λιμενικού να ρυμουλκεί το φουσκωτό άδειο, ενώ οι πρόσφυγες βρίσκονταν πάνω στο περιπολικό. Τρία λεπτά αργότερα, το Λιμενικό ζητά από το αεροσκάφος της Frontex να κατευθυνθεί νότια, αντίθετα από την προγραμματισμένη πτήση του νοτιοανατολικά.
Δυόμισι ώρες αργότερα, στις 2.37 π.μ., οι πρόσφυγες επιβιβάζονται στο φουσκωτό το οποίο νωρίτερα ρυμουλκούσε το σκάφος του Λιμενικού. Σε κοντινή απόσταση βρίσκεται και δεύτερο σκάφος του Λιμενικού, αλλά κανένα σκάφος του Τουρκικού Λιμενικού. Στις 2.46 το αεροσκάφος φωτογραφίζει το ελληνικό περιπολικό να ρυμουλκεί προς την Τουρκία το φουσκωτό, πάνω στο οποίο βρίσκονταν πια οι πρόσφυγες.
Το Λιμενικό ζητά από το αεροσκάφος της Frontex να κατευθυνθεί βόρεια και ύστερα από 11 λεπτά του ζητά να συνεχίσει να πετά βόρεια για τα υπόλοιπα 30 λεπτά της πτήσης. O υπεύθυνος της Frontex ρωτά τον υπεύθυνο του Λιμενικού αν υπάρχει συγκεκριμένος λόγος να αλλάξει κατεύθυνση. Η απάντηση είναι αρνητική.
Στις 3.21 το αεροσκάφος της Frontex ενημερώνει ότι το φουσκωτό δεν έχει μηχανή και πλέει ακυβέρνητο σε γεωγραφικό στίγμα 39ο 16’Ν 026ο 35’Ε, ενώ τα ελληνικά σκάφη απομακρύνονται.
Μιάμιση ώρα αργότερα, στις 4.48, η Frontex ζητά από το Λιμενικό να στείλει δικό του αεροσκάφος για να ελέγξει την κατάσταση του φουσκωτού, αλλά το Λιμενικό αρνείται. Λίγο αργότερα, η Frontex προτείνει να ξαναπετάξει το δικό της αεροσκάφος στο σημείο, αλλά συναντά και πάλι άρνηση, με το επιχείρημα ότι έχει ήδη επιληφθεί το Τουρκικό Λιμενικό. Το απόγευμα της ίδιας μέρας, στις 3.55 μ.μ., οι ελληνικές αρχές ενημερώνουν ότι το πρωί το φουσκωτό έφτασε στις τουρκικές ακτές συνοδευόμενο από σκάφος του Τουρκικού Λιμενικού.
Σύμφωνα με το Spiegel, o Φαμπρίς Λετζέρι αναφέρθηκε στο περιστατικό σε επιστολή του προς την ελληνική κυβέρνηση στις 8 Μαΐου, ωστόσο δεν ενημέρωσε τον αξιωματικό Θεμελιωδών Δικαιωμάτων του οργανισμού παρά μόνο στις 16 Σεπτεμβρίου, όταν είχε μπει στο αρχείο η διερεύνησή του, χωρίς να καταγραφεί ως παραβίαση θεμελιωδών δικαιωμάτων. «Ολα δείχνουν ότι ο Λετζέρι θέλησε να συγκαλύψει την παράνομη επιχείρηση που κατέγραψε η δική του υπηρεσία, ή τουλάχιστον θέλησε να την υποβαθμίσει», σημειώνει το Spiegel.
Ο Λετζέρι δεν έκανε καμία αναφορά στο περιστατικό κατά τη συνεδρίαση της Επιτροπής Πολιτικών Ελευθεριών στις 6 Ιουλίου, ωστόσο τρεις εβδομάδες μετά, στις 24 Ιουλίου, παραδέχτηκε την ύπαρξή του σε επιστολή του προς τα μέλη της Επιτροπής (βλ. «Η FRONTEX εκθέτει ξανά την Ελλάδα», «Εφ.Συν.», 29/7/2020), ενώ αντάλλαξε απόψεις σχετικά με το περιστατικό με τον υπουργό Ναυτιλίας Γιάννη Πλακιωτάκη και το Αρχηγείο του Ελληνικού Λιμενικού, «χωρίς να υπάρξει συνέχεια», όπως αναφέρει το γερμανικό περιοδικό.
*Ακολουθεί ολόκληρη η αναφορά της Frontex
ΕΦΣΥΝ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου