Είναι και αυτοί υπεύθυνοι για την Ακρίβεια.
Εντυπωσιακά κέρδη των Ελλήνων εφοπλιστών στη Νέα Υόρκη
Μεγάλη άνοδος για την πλειονότητα των εισηγμένων ναυτιλιακών
UPD
REUTERS/LUCAS JACKSON
Του Γιώργου Γεωργίου
Εντυπωσιακή ήταν η άνοδος της πλειονότητας των εισηγμένων στο αμερικανικό χρηματιστήριο εταιρειών των Ελλήνων εφοπλιστών το 2021.
Αναμφίβολα, περισσότερο κερδισμένες είναι οι μετοχές ναυτιλιακών με στόλο πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και χύδην ξηρού φορτίου, καθώς τα ναύλα στις συγκεκριμένες αγορές «απογειώθηκαν» στη διάρκεια της χρονιάς, ενώ θετικό είναι το πρόσημο και για τις εισηγμένες με δραστηριότητα στην αγορά LNG. Στον αντίποδα, απώλειες σημείωσαν οι μετοχές των εφοπλιστών με στόλο δεξαμενόπλοιων, μιας και ο συγκεκριμένος κλάδος παρέμεινε «στα σχοινιά» και φέτος, χωρίς εμφανή σημάδια ανάκαμψης.
Τα νούμερα
Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία που συγκέντρωσε η «Ν» μέχρι και τις 28 Δεκεμβρίου, η Euroseas του Αριστείδη Πίττα ήταν η ελληνική ναυτιλιακή μετοχή με τα μεγαλύτερα κέρδη τη φετινή χρονιά, με άνοδο 335,54%. Η ναυτιλιακή δραστηριοποιείται στην αγορά των containerships, έχοντας υπό την κατοχή της 16 βαπόρια αυτού του τύπου. Τις προηγούμενες ημέρες ανακοίνωσε πολυετείς ναυλώσεις για δύο πλοία, με υπερδιπλάσια ναύλα. Η ετέρα εισηγμένη του κ. Πίττα, η EuroDry, έπεται στη δεύτερη θέση της λίστας με τα μεγαλύτερα κέρδη, σημειώνοντας άνοδο 237,59%. Η εταιρεία ελέγχει στόλο από εννέα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου.
Η μετοχή της Danaos Corp. του Γιάννη Κούστα «σκαρφάλωσε» κατά 227,06% το 2021. Η ναυτιλιακή είναι «pure player» στα containerships, με στόλο 71 πλοίων. Αυτό της επιτρέπει να αξιοποιεί τις εξαιρετικές συνθήκες στην αγορά και να ναυλώνει βαπόρια επί μακρόν και με «αλμυρά» τιμήματα. Τουλάχιστον τρία πλοία έχουν συνδεθεί από ναυλομεσίτες με νέες ναυλώσεις το τελευταίο διάστημα.
Με άνοδο 174,62% κλείνει το έτος η μετοχή της Safe Bulkers του Πόλυ Χατζηιωάννου, η οποία ελέγχει στόλο με περίπου 40 bulk carriers. Η ναυτιλιακή επενδύει σε νέο τονάζ, τοποθετώντας παραγγελίες για βαπόρια με πράσινες προδιαγραφές.
Ακολουθεί η μετοχή της Star Bulk Carriers του Πέτρου Παππά με κέρδη 137,94% στη διάρκεια της χρονιάς. Η εταιρεία, η οποία διαθέτει στόλο 128 bulk carriers, έχει αγοράσει φέτος περίπου εννέα μεταχειρισμένα πλοία, δαπανώντας πάνω από 185 εκατ. δολάρια.
Την πεντάδα με τη μεγαλύτερη άνοδο φέτος κλείνει η Navios Maritime Partners της Αγγελικής Φράγκου, η μετοχή της οποίας «εκτοξεύτηκε» κατά 117,23%.
Η εταιρεία απορρόφησε φέτος τις Navios Acquisition και Navios Containers, και είναι πλέον η μεγαλύτερη του κλάδου στη Wall Street, βάσει μεγέθους του στόλου, o οποίος αποτελείται από 142 πλοία (bulk carriers, tankers και containerships).
Σημαντικά κέρδη σημείωσαν ακόμα η Diana Shipping της οικογένειας Παληού (+98,96%) με στόλο bulk carriers, η Global Ship Lease του Γιώργου Γιουρούκου (+82,25%) με δραστηριότητα στα containerships, η Seanergy Maritime Holdings (+65,85%) του Σταμάτη Τσαντάνη με στόλο bulk carriers, η GasLog Partners του Πήτερ Λιβανού (+54,04%), η οποία δραστηριοποιείται στην αγορά LNG και η Costamare του Κωστή Κωνσταντακόπουλου (+47,71%) με στόλο containerships και bulk carriers.
Όπως ειπώθηκε, δύσκολο ήταν το 2021 για τους εφοπλιστές με tankers. Η Pyxis Tankers του Βαλέντιου Βαλέντη σημείωσε πτώση 38,96%, η Top Ships του Ευάγγελου Πιστιόλη υποχώρησε κατά 24,36%, η Tsakos Energy Navigation (ΤΕΝ) του Νικόλα Τσάκου έπεσε κατά 9,46% και η Performance Shipping της οικογένειας Παληού έχασε 5,69%. Σημειώνεται ότι η ΤΕΝ διαθέτει και πλοία μεταφοράς LNG.
Αρνητικό ήταν το πρόσημο, τέλος, για τις Globus Maritime της οικογένειας Φειδάκη (-60,42%) με στόλο bulk carriers, και Castor Maritime του Πέτρου Παναγιωτίδη (-21,08%), η οποία ελέγχει bulk carriers και tankers.
Η επόμενη μέρα
Μετατόπιση των κεφαλαίων στην επόμενη «κυκλική» κίνηση της αγοράς προβλέπει αναλυτής, σε ερώτημα της «Ν» για την πορεία των μετοχών των εφοπλιστών τη νέα χρονιά.
Όπως εξηγεί, οι ναυτιλιακές μετοχές προσελκύουν κυρίως «day traders», οι οποίοι δεν ενδιαφέρονται για μακροπρόθεσμες επενδύσεις. Συνεπώς, η πορεία των ναυλαγορών θα καθορίσει σε έναν βαθμό και τη ροή των κεφαλαίων. Σήμερα, οι περισσότεροι στρέφονται σε containerships και bulk carriers, ενώ αργότερα αναμένονται κινήσεις προς την αγορά των tankers.
Ο ίδιος δε «βλέπει» σημαντική και βιώσιμη αύξηση της συνολικής «επενδυτικής» πίτας στην αγορά, ενώ εκτιμά ότι είναι δύσκολη υπόθεση η εμφάνιση θεσμικών επενδυτών. «Η μεταβλητότητα και ο κατακερματισμένος χαρακτήρας της ναυτιλίας αποτελούν υψηλό εμπόδιο» επισημαίνει.
Οι νέες τάσεις που διαμορφώθηκαν
Η φετινή χρονιά ανέδειξε και τις διαφορετικές στρατηγικές που χαράσσουν οι Έλληνες εφοπλιστές απέναντι στις χρηματαγορές.
Συγκεκριμένα, η Αγγελική Φράγκου επέλεξε να ενώσει τρεις εταιρείες σε μία, δημιουργώντας έναν mega διαφοροποιημένο στόλο. Η πλοιοκτήτρια έχει επισημάνει ότι αυτή η απόφαση θα ενισχύσει την αξία της μετοχής. «Οι επενδυτές ενδιαφέρονται για το μέγεθος και κοιτάζουν τη Navios» είχε πει σε πρόσφατο διαδικτυακό συνέδριο. Σύμφωνα με την ίδια, θα μειωθούν οι εισηγμένες οι οποίες δραστηριοποιούνται σε μόνο έναν κλάδο.
Ωστόσο, άλλοι πλοιοκτήτες επέλεξαν να θέσουν σε λειτουργία spin-off εταιρείες, προκειμένου να διαχωρίσουν τα διαφορετικά περιουσιακά στοιχεία τους. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η StealthGas, συμφερόντων του Χάρη Βαφειά, η οποία ίδρυσε spin-off για τα τέσσερα δεξαμενόπλοια του στόλου της, την οποία εισήγαγε στο Nasdaq με την επωνυμία Imperial Petroleum. Ο στόλος της StealthGas αποτελείται κυρίως από LPG carriers.
«Δεδομένων των διαφορετικής φύσεως ρίσκων που διατρέχουν οι αγορές tankers και gas carriers, η στρατηγική κίνηση διαχωρισμού των περιουσιακών στοιχείων θα δώσει στους μετόχους την ευελιξία να προσαρμόσουν τα ποσοστά τους, σύμφωνα με τον κλάδο στον οποίο θέλουν να επενδύσουν και το timing του ναυτιλιακού κύκλου» επεσήμανε πρόσφατα, ενώπιον αναλυτών, ο πρόεδρος του Δ.Σ. της εταιρείας, Michael Jolliffe.Σε αντίστοιχη κίνηση, αλλά για παλαιότερα πλοία του στόλου, προχώρησε και η Diana Shipping. Η νέα εταιρεία ονομάστηκε OceanPal και είναι εισηγμένη στον δείκτη Nasdaq.
Αναλυτής που μίλησε στη «Ν» για το θέμα της κατάλληλης στρατηγικής στη Wall Street, τόνισε ότι οι επενδυτές της ναυτιλίας δεν κοιτάζουν τη διαφοροποίηση. «Θέλουν να παίξουν στον κύκλο της εκάστοτε αγοράς για μία μικρή περίοδο και στη συνέχεια να μετακινηθούν αλλού» υπογράμμισε.
ΠΗΓΗ ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου