Ανατροπές στον χάρτη των ενεργειακών προϊόντων φέρνουν Ουκρανικό και ενεργειακή κρίση
Η μεγάλη ενεργειακή κρίση που βρίσκεται σε εξέλιξη, σε συνδυασμό με το κλίμα πολεμικής σύγκρουσης στο Ουκρανικό, έχει φέρει τα πάνω κάτω στο εμπόριο και τη ζήτηση των ενεργειακών προϊόντων. Το πετρέλαιο από την πλευρά της ζήτησης φορτίων βρίσκεται στα «κάτω» αλλά άνθρακας και υγροποιημένο φυσικό αέριο στα «πάνω». Στο φυσικό αέριο η ζήτηση από την Ευρώπη αλλά και την Απω Ανατολή καλά κρατεί, με τις ΗΠΑ να είναι κερδισμένες την περίοδο αυτή καθώς αξιοποιώντας την κρίση κατάφεραν να γίνουν οι μεγαλύτεροι εξαγωγείς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) ξεπερνώντας και το Κατάρ.
Ομως η πορεία των ναύλων των πλοίων μεταφοράς LNG που δραστηριοποιούνται στη spot αγορά (είναι πολύ λίγα τα πλοία καθώς συνήθως προτιμώνται μακροχρόνια συμβόλαια), το τελευταίο διάστημα είναι μάλλον πτωτική σε σχέση με τις τιμές που είχαν καταγραφεί στην αρχή του χειμώνα όταν έφτασαν ανατολικά του Σουέζ στα 260.000 δολάρια την ημέρα και δυτικά του Σουέζ τα 200.000 δολάρια την ημέρα. Σύμφωνα με τον Fearnleys ο ημερήσιος ναύλος βρίσκεται πλέον στα επίπεδα των 25.000 δολαρίων την ημέρα στη spot αγορά, ενώ τα ετήσιας διάρκειας συμβόλαια κυμαίνονται στα 75.000 δολάρια την ημέρα όταν πριν από έναν χρόνο ήταν στα 48.000 δολάρια και το ανώτερο όριο που έφτασαν κατά τη διάρκεια ενός χρόνου ήταν τα 102.000 δολάρια την ημέρα.
Οπως σημειώνει ο οίκος Simpson Spence Young (SSY) οι πολύ υψηλές τιμές του LNG διαμόρφωσαν μια ασταθή ναυτιλιακή αγορά. Ετσι τους τελευταίους 18 μήνες από το τέλος του πρώτου ευρωπαϊκού lockdown για τον COVID-19 έχουν καταγραφεί ιστορικά υψηλά στους ναύλους των LNG Carriers, όπως και χαμηλά που είναι αυτά που καταγράφονται τις τελευταίες ημέρες. Και τούτο γιατί πολύ περισσότερα πλοία αυτή την περίοδο απομένουν στη λεκάνη του Ατλαντικού (λόγω της υψηλής ζήτησης της ΕΕ) και δεν πλέουν προς την Απω Ανατολή με αποτέλεσμα λιγότερα τονο-μίλια άρα πληθώρα πλοίων για τη μεταφορά των LNG.
Η Κίνα
Πάντως, σύμφωνα με τον γαλλικό όμιλο GTT Group που δραστηριοποιείται στην ανάπτυξη συστημάτων μεταφοράς και αποθήκευσης LNG, τα υπό κατασκευή terminals μέχρι το 2026 είναι 16, εκ των οποίων τα έξι θα έχουν ολοκληρωθεί μέχρι το 2023 (τρία στις ΗΠΑ) και θα απαιτήσουν συνολικά επιπλέον 91 πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου.
Στην αγορά χύδην ξηρού φορτίου, ο άνθρακας αποτελεί αυτή τη στιγμή μια εναλλακτική ενεργειακή πηγή όχι μόνο στην Ευρώπη αλλά και άλλα μέρη του πλανήτη και η αύξηση της ζήτησης αντικατοπτρίζεται και στους ναύλους των πλοίων. Η ζήτηση για άνθρακα συνεχίζει να αυξάνεται, αναφέρουν ναυλομεσιτικοί οίκοι, καθώς οι χώρες προσπαθούν να καταπολεμήσουν τη διεθνή ενεργειακή κρίση με την εκμετάλλευση του άνθρακα στην παραγωγή ενέργειας.
Η Κίνα ανακοίνωσε πρόσφατα σχέδια για ένα νέο εργοστάσιο άνθρακα 2 GW, η γαλλική κυβέρνηση επέτρεψε στους παραγωγούς ηλεκτρικής ενέργειας να καίνε περισσότερο άνθρακα για να εξασφαλίσουν ασφάλεια εφοδιασμού στην ηλεκτρική ενέργεια και η Ινδία, έχοντας χάσμα ζήτησης – προσφοράς, ανακοίνωσε ότι στοχεύει στην αύξηση της εγχώριας παραγωγής άνθρακα στα 1,2 δισεκατομμύρια τόνους έως το 2023-24, σημειώνει ο οίκος Xclysiv.
Τα τάνκερ
Η αυξημένη ζήτηση τόνωσε το τελευταίο διάστημα τους ναύλους στα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου. Ο δείκτης των Capesize πλοίων (BCI) έκλεισε την προηγούμενη Παρασκευή στις 1.675 μονάδες με τον μέσο ημερήσιο ναύλο να φτάνει στα 13.888 δολάρια. Ο BCI ήταν κατά 138% υψηλότερα από το χαμηλό έτους των 702 μονάδων στις 25 Ιανουαρίου. Εκτός από τον δείκτη Capesize, ανοδικά κινούνται και τα μικρότερα μεγέθη πλοίων. Τέλος, η αγορά των δεξαμενόπλοιων βρίσκεται σε κατάσταση απόγνωσης από τότε που η πανδημία επέφερε σχεδόν πλήρη κατάρρευση της παγκόσμιας ζήτησης για αργό πετρέλαιο.
Σύμφωνα πάντως με τον Poten & Partners μια συμφωνία για το πυρηνικό πρόγραμμα του Ιράν και ενδεχόμενη άρση των κυρώσεων θα αυξήσει τις ροές πετρελαίου, γεγονός θετικό για τα δεξαμενόπλοια. Ωστόσο ερωτηματικά προκαλεί το γεγονός ότι θα μπει στην αγορά και ο στόλος του Ιράν που αποτελείται από 54 δεξαμενόπλοια (38 VLCCs, 9 Suezmaxes και 7 Aframaxes) τα οποία έως τώρα χρησιμοποιούνταν για αποθήκευση αργού. Προβληματισμό δημιουργεί και η παρουσία των «παράνομων» δεξαμενόπλοιων που μεταφέρουν πετρέλαιο του Ιράν και της Βενεζουέλας και τα οποία υπολογίζονται σε 169 πλοία (34 VLCCs, 12 Suezmaxes και 53 Aframaxes/LR2s). Πάντως, όπως εκτιμάται, τα περισσότερα παράνομα θα βγουν από την αγορά αμέσως λόγω της προσθήκης του ιρανικού στόλου και συνεπώς και αυτό θα είναι θετικό στοιχείο για την αγορά των δεξαμενόπλοιων, σημειώνει ο Poten.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου