Πρόκειται όμως για αντίλογο στην προπαγάνδα των δυτικών ιμπεριαλιστικών δυνάμεων, που αναδεικνύει τις ευθύνες τους στο ξέσπασμα του πολέμου και την παράταση του.
Ο μόνος που μπορεί να σταματήσει τον πόλεμο είναι η πάλη των λαών που δεν διαλέγουν ιμπεριαλιστικό στρατόπεδο, στρέφονται ενάντια στην κυβέρνηση της δικής τους χώρας και αγωνίζονται για το Μπλοκάρισμα της Πολεμικής Μηχανής.
Η στρατιωτική κατάσταση στην Ουκρανία: Πλήρης ανάλυση
Από Armyvoice News
Μέρος πρώτο: Ο δρόμος προς τον πόλεμο
Για χρόνια, από το Μάλι µέχρι το Αφγανιστάν, εργάστηκα για την ειρήνη και κινδύνεψα τη ζωή µου γι’ αυτήν. Εποµένως, δεν µπαίνει ζήτηµα δικαιολόγησης του πολέμου, αλλά κατανόησης του τι µας οδήγησε σε αυτόν.
Παρατηρώ ότι οι «ειδικοί» που εναλλάσσονται στην τηλεόραση αναλύουν την κατάσταση µε βάση αµφίβολες πληροφορίες, τις περισσότερες φορές υποθέσεις που τις παίρνουν σαν γεγονότα — και µετά δεν µπορούµε πλέον να καταλάβουµε τι συµβαίνει. Έτσι προκαλείται πανικός.
Το πρόβληµα δεν είναι τόσο να γνωρίζουµε ποιος έχει δίκιο σε αυτή τη σύγκρουση, αλλά να αµφισβητούµε τον τρόπο µε τον οποίο οι ηγέτες µας λαµβάνουν τις αποφάσεις τους. Ας προσπαθήσουµε να εξετάσουµε τις ρίζες της σύγκρουσης.
Ξεκινώ µε αυτούς που τα τελευταία οκτώ χρόνια µιλούν για «αποσχιστές» ή «ανεξάρτητους» του Ντονµπάς. Αυτό δεν αληθεύει. Τα δηµοψηφίσµατα που διενήργησαν οι δύο αυτοαποκαλούµενες Δηµοκρατίες του Ντόνετσκ και του Λουγκάνσκ τον Μάιο του 2014, δεν ήταν δηµοψηφίσµατα «ανεξαρτησίας» (независимость), όπως ισχυρίστηκαν ορισµένοι αδίστακτοι δηµοσιογράφοι, αλλά δηµοψηφίσµατα «αυτοδιάθεσης» ή «αυτονοµίας» (самостоятельность). ).
Ο χαρακτηρισµός «φιλορώσος» υποδηλώνει ότι η Ρωσία ήταν συµβαλλόµενο µέρος στη σύγκρουση, κάτι που δεν συνέβη και ότι ο όρος «Ρωσόφωνοι» θα ήταν πιο ειλικρινής. Επιπλέον, αυτά τα δηµοψηφίσµατα διεξήχθησαν ενάντια στις συµβουλές του Βλαντιµίρ Πούτιν.
Στην πραγµατικότητα, οι Δηµοκρατίες αυτές δεν επιδίωκαν να διαχωριστούν από την Ουκρανία, αλλά να αποκτήσουν καθεστώς αυτονοµίας, που τους εγγυόταν τη χρήση της ρωσικής γλώσσας ως επίσηµης γλώσσας.
Η πρώτη νοµοθετική πράξη της νέας κυβέρνησης που προέκυψε από την ανατροπή του Προέδρου Γιανουκόβιτς, ήταν η κατάργηση, στις 23 Φεβρουαρίου 2014, του νόµου Kivalov-Kolesnichenko του 2012 που όριζε τα ρωσικά ως επίσηµη γλώσσα. Κάπως σαν να αποφάσιζαν οι πραξικοπηµατίες ότι τα γαλλικά και τα ιταλικά δεν θα ήταν πλέον επίσηµες γλώσσες στην Ελβετία.
Η απόφαση αυτή προκάλεσε θύελλα στον ρωσόφωνο πληθυσµό. Το αποτέλεσµα ήταν µια σφοδρή καταστολή κατά των ρωσόφωνων περιοχών (Οδησσός, Ντνεπροπετρόφσκ, Χάρκοβο, Λούγκανσκ και Ντόνετσκ) που διεξήχθη από τον Φεβρουάριο του 2014 και οδήγησε σε στρατιωτικοποίηση της κατάστασης και ορισµένες σφαγές (στην Οδησσό και τη Μαριούπολη, οι πιο αξιοσηµείωτες).
Στα τέλη του καλοκαιριού του 2014, παρέµειναν µόνο οι αυτοαποκαλούµενες Δηµοκρατίες του Ντόνετσκ και του Λουγκάνσκ. Σε αυτό το στάδιο, πολύ άκαµπτο και απορροφηµένο σε µια δογµατική προσέγγιση της τέχνης των επιχειρήσεων, το ουκρανικό γενικό επιτελείο υπέταξε τον εχθρό χωρίς όµως να καταφέρει να επικρατήσει.
Η εξέταση της πορείας των µαχών το 2014-2016 στο Ντοµπάς δείχνει ότι το ουκρανικό γενικό επιτελείο εφάρµοσε συστηµατικά και µηχανικά τα ίδια επιχειρησιακά σχήµατα. Ω
στόσο, ο πόλεµος που διεξήγαγαν οι αυτόνοµοι έµοιαζε πολύ µε αυτό που παρατηρήσαµε στο Σαχέλ: εξαιρετικά κινητές επιχειρήσεις που πραγµατοποιήθηκαν µε ελαφριά µέσα.
Με µια πιο ευέλικτη και λιγότερο δογµατική προσέγγιση, οι αντάρτες κατάφεραν να εκµεταλλευτούν την αδράνεια των ουκρανικών δυνάµεων και να τις «παγιδεύσουν» επανειληµµένα.
Το 2014, όταν ήµουν στο ΝΑΤΟ, ήµουν υπεύθυνος για την καταπολέµηση της διάδοσης των φορητών όπλων και προσπαθούσαµε να εντοπίσουµε τις παραδόσεις ρωσικών όπλων στους αντάρτες, για να δούµε αν εµπλέκεται η Μόσχα.
Οι πληροφορίες που λάβαµε τότε προέρχονταν σχεδόν εξ ολοκλήρου από πολωνικές υπηρεσίες πληροφοριών και δεν «ταίριαζαν» µε τις πληροφορίες που προέρχονταν από τον ΟΑΣΕ — παρά τους µάλλον ωµούς ισχυρισµούς, δεν υπήρχαν παραδόσεις όπλων και στρατιωτικού εξοπλισµού από τη Ρωσία.
Οι αντάρτες ήταν οπλισµένοι χάρη στην αποστασία των ρωσόφωνων ουκρανικών µονάδων που πέρασαν στην πλευρά των ανταρτών. Καθώς οι ουκρανικές αποτυχίες συνεχίζονταν, τα τάγµατα αρµάτων µάχης, πυροβολικού και αντιαεροπορικών πλήθυναν στις τάξεις των αυτόνοµων.
Αυτό ώθησε τους Ουκρανούς να δεσµευτούν στις Συµφωνίες του Μινσκ. Αλλά αµέσως µετά την υπογραφή των Συµφωνιών Μινσκ 1, ο Ουκρανός Πρόεδρος Πέτρο Ποροσένκο ξεκίνησε µια µαζική αντιτροµοκρατική επιχείρηση (ATO / Антеристична операція) κατά του Ντονµπάς.
Bis repetita place, δηλαδή όσα επαναλαµβάνονται δυο φορές αρέσουν: µε λάθος συµβουλές από αξιωµατικούς του ΝΑΤΟ, οι Ουκρανοί υπέστησαν µια συντριπτική ήττα στο Debaltsevo, η οποία τους ανάγκασε να συµµετάσχουν στις Συµφωνίες του Μινσκ 2.
Είναι σηµαντικό να υπενθυµίσουµε εδώ ότι οι συµφωνίες του Μινσκ 1 (Σεπτέµβριος 2014) και Μινσκ 2 (Φεβρουάριος 2015) δεν προέβλεπαν το διαχωρισµό ή την ανεξαρτησία των Δηµοκρατιών, αλλά την αυτονοµία τους στο πλαίσιο της Ουκρανίας. Όσοι έχουν διαβάσει τις Συµφωνίες (υπάρχουν πολύ, πολύ, πολύ λίγοι αυτοί που το έχουν πραγµατικά κάνει) θα σηµειώσουν ότι είναι γραµµένο σε όλες τις επιστολές ότι το καθεστώς των Δηµοκρατιών το Κίεβο θα το διαπραγµατευονταν µε τους εκπροσώπους των Δηµοκρατιών, σαν εσωτερικό ζήτηµα της Ουκρανίας.
Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο από το 2014, η Ρωσία απαιτεί συστηµατικά την εφαρµογή του, ενώ αρνείται να συµµετάσχει στις διαπραγµατεύσεις, επειδή ήταν εσωτερικό ζήτηµα της Ουκρανίας.
Από την άλλη πλευρά, η Δύση — µε επικεφαλής τη Γαλλία — προσπάθησε συστηµατικά να αντικαταστήσει τις Συµφωνίες του Μινσκ µε τη «µορφή της οµάδας επαφής της Νορµανδίας », η οποία έφερε Ρώσους και Ουκρανούς αντιµέτωπους.
Ωστόσο, ας θυµηθούµε ότι δεν υπήρχαν ποτέ ρωσικά στρατεύµατα στο Ντοµπάς πριν από τις 23-24 Φεβρουαρίου 2022. Επιπλέον, οι παρατηρητές του ΟΑΣΕ δεν παρατήρησαν ποτέ το παραµικρό ίχνος ρωσικών µονάδων να επιχειρούν στο Ντονµπάς.
Για παράδειγµα, ο χάρτης της υπηρεσίας πληροφοριών των Η.Π.Α που δηµοσιεύτηκε στην Washington Post στις 3 Δεκεµβρίου 2021 δεν δείχνει να υπάρχουν ρωσικά στρατεύµατα στο Ντονµπάς.
Τον Οκτώβριο του 2015, ο Vasyl Hrytsak, διευθυντής της Ουκρανικής Υπηρεσίας Ασφαλείας (SBU), οµολόγησε ότι µόνο 56 Ρώσοι µαχητές είχαν εντοπιστεί στο Ντονµπάς. Αυτό ήταν απόλυτα συγκρίσιµο µε τους Ελβετούς που πήγαιναν να πολεµήσουν στη Βοσνία τα Σαββατοκύριακα, τη δεκαετία του 1990, ή τους Γάλλους που πηγαίνουν να πολεµήσουν στην Ουκρανία σήµερα.
Ο ουκρανικός στρατός ήταν τότε σε άθλια κατάσταση. Τον Οκτώβριο του 2018, µετά από τέσσερα χρόνια πολέµου, ο γενικός στρατιωτικός εισαγγελέας της Ουκρανίας, Anatoly Matios , δήλωνε ότι η Ουκρανία έχασε 2.700 άνδρες στο Ντονµπάς: 891 από ασθένειες, 318 από τροχαία ατυχήµατα, 177 από άλλα ατυχήµατα, 175 από δηλητηριάσεις (αλκοόλ, ναρκωτικά), 172 από απρόσεκτο χειρισµό όπλων, 101 από παραβάσεις των κανονισµών ασφαλείας, 228 από δολοφονίες και 615 από αυτοκτονίες.
Στην πραγµατικότητα, ο στρατός υπονοµεύτηκε από τη διαφθορά των στελεχών του και δεν απολάµβανε πλέον την υποστήριξη του πληθυσµού.
Σύµφωνα µε έκθεση του βρετανικού υπουργείου Εσωτερικών, στην ανάκληση εφέδρων τον Μάρτιο / Απρίλιο του 2014, το 70 τοις εκατό δεν εµφανίστηκε στο πρώτο κάλεσµα, το 80 τοις εκατό στο δεύτερο, το 90 τοις εκατό στο τρίτο και το 95 τοις εκατό στο τέταρτο. Τον Οκτώβριο / Νοέµβριο 2017, το 70% των στρατευσίµων δεν εµφανίστηκε στην εκστρατεία ανάκλησης «Φθινόπωρο 2017».
Αυτό δεν υπολογίζεται στις αυτοκτονίες και τις λιποταξίες (συχνά στους αυτόνοµους), οι οποίες έφτασαν έως και το 30 τοις εκατό του εργατικού δυναµικού στην περιοχή ATO. Οι νεαροί Ουκρανοί αρνήθηκαν να πάνε να πολεµήσουν στο Ντονµπάς και προτίµησαν τη µετανάστευση, γεγονός που εξηγεί, τουλάχιστον εν µέρει, το δηµογραφικό έλλειµµα της χώρας.
Το ουκρανικό υπουργείο Άµυνας στράφηκε στη συνέχεια στο ΝΑΤΟ για να βοηθήσει να γίνουν οι ένοπλες δυνάµεις του πιο «ελκυστικές».
Έχοντας ήδη εργαστεί σε παρόµοια έργα στο πλαίσιο των Ηνωµένων Εθνών, µου ζητήθηκε από το ΝΑΤΟ να συµµετάσχω σε ένα πρόγραµµα αποκατάστασης της εικόνας των ουκρανικών ενόπλων δυνάµεων.
Αλλά αυτή είναι µια µακροπρόθεσµη διαδικασία και οι Ουκρανοί ήθελαν να προχωρήσουν γρήγορα.
Έτσι, για να αντισταθµίσει την έλλειψη στρατιωτών, η ουκρανική κυβέρνηση κατέφυγε σε παραστρατιωτικές πολιτοφυλακές. Αυτές αποτελούνται ουσιαστικά από ξένους µισθοφόρους, συχνά ακροδεξιούς µαχητές.
Το 2020, αποτελούσαν περίπου το 40 τοις εκατό των ουκρανικών δυνάµεων και αριθµούσαν περίπου 102.000 άνδρες, σύµφωνα µε το Reuters.
Οπλίστηκαν, χρηµατοδοτήθηκαν και εκπαιδεύτηκαν από τις Ηνωµένες Πολιτείες, τη Μεγάλη Βρετανία, τον Καναδά και τη Γαλλία. Υπήρχαν περισσότερες από 19 εθνικότητες — συµπεριλαµβανοµένων των Ελβετών.
Οι δυτικές χώρες έχουν έτσι ξεκάθαρα δηµιουργήσει και υποστηρίξει ουκρανικές ακροδεξιές πολιτοφυλακές. Τον Οκτώβριο του 2021, η Jerusalem Post σήµανε συναγερµό καταγγέλλοντας το Πρόγραµµα Centuria.
Οι πολιτοφυλακές αυτές δρούσαν στο Ντονµπάς από το 2014, µε δυτική υποστήριξη. Ακόµα κι αν κάποιος µπορεί να διαφωνήσει µε τον όρο «ναζί», το γεγονός παραµένει ότι αυτές οι πολιτοφυλακές είναι βίαιες, µεταδίδουν µια ενοχλητική ιδεολογία και είναι σκληρά αντισηµιτικές.
Ο αντισηµιτισµός τους είναι περισσότερο πολιτιστικός παρά πολιτικός, γι’ αυτό ο όρος «ναζί» δεν είναι πραγµατικά κατάλληλος.
Το µίσος τους για τον Εβραίο προέρχεται από τους µεγάλους λιµούς της δεκαετίας του 1920 και του 1930 στην Ουκρανία, που προέκυψαν από τη δήµευση των καλλιεργειών από τον Στάλιν για τη χρηµατοδότηση του εκσυγχρονισµού του Κόκκινου Στρατού.
Αυτή τη γενοκτονία – γνωστή στην Ουκρανία ως Holodomor – τη διέπραξε η NKVD (ο πρόδροµος της KGB), της οποίας τα ανώτερα κλιµάκια ηγεσίας αποτελούνταν κυρίως από Εβραίους.
Αυτός είναι ο λόγος που, σήµερα, οι Ουκρανοί εξτρεµιστές ζητούν από το Ισραήλ να απολογηθεί για τα εγκλήµατα του κοµµουνισµού, όπως σηµειώνει η Jerusalem Post. Αυτό απέχει πολύ από την «αναθεώρηση της ιστορίας» του Βλαντιµίρ Πούτιν.
Αυτές οι πολιτοφυλακές, που προέρχονται από τις ακροδεξιές οµάδες που εµψύχωσαν την επανάσταση του Euromaidan το 2014, αποτελούνται από φανατικά και βάναυσα άτοµα.
Η πιο γνωστή από αυτές είναι το Σύνταγµα Αζόφ, το έµβληµα του οποίου θυµίζει τη 2η Μεραρχία Πάντσερ SS Das Reich, η οποία τιµάται στην Ουκρανία για την απελευθέρωση του Χάρκοφ από τους Σοβιετικούς το 1943, πριν πραγµατοποιήσει τη σφαγή του 1944 στο Oradour-sur-Glane της Γαλλίας.
Στις διάσηµες µορφές του συντάγµατος Αζόφ ήταν ο αντικαθεστωτικός Ροµάν Προτάσεβιτς, ο οποίος συνελήφθη το 2021 από τις αρχές της Λευκορωσίας µετά την υπόθεση της πτήσης FR4978 της RyanAir.
Στις 23 Μαΐου 2021, η αεροπειρατεία ενός αεροσκάφους από ένα MiG-29 — υποτίθεται µε την έγκριση του Πούτιν — αναφέρθηκε ως λόγος σύλληψης του Προτάσεβιτς , αν και οι διαθέσιµες πληροφορίες ήταν εκείνη την εποχή δεν επιβεβαίωσαν καθόλου αυτό το σενάριο. Αλλά τότε ήταν απαραίτητο να δείξουµε ότι ο Πρόεδρος Λουκασένκο ήταν τραµπούκος και ο Προτάσεβιτς ένας «δηµοσιογράφος» που αγαπούσε τη δηµοκρατία.
Ωστόσο, µια µάλλον αποκαλυπτική έρευνα που πραγµατοποιήθηκε από µια αµερικανική ΜΚΟ το 2020 ανέδειξε τις ακροδεξιές µαχητικές δραστηριότητες του Προτάσεβιτς. Το δυτικό κίνηµα συνωµοσίας ξεκίνησε τότε και τα αδίστακτα ΜΜΕ άρχισαν να ξεπλένουν το βιογραφικό του.
Τελικά, τον Ιανουάριο του 2022, δηµοσιεύτηκε η έκθεση του ICAO και έδειξε ότι παρά ορισµένα διαδικαστικά λάθη, η Λευκορωσία ενήργησε σύµφωνα µε τους ισχύοντες κανόνες και ότι το MiG-29 απογειώθηκε 15 λεπτά αφότου ο πιλότος της RyanAir αποφάσισε να προσγειωθεί στο Μινσκ.
Οπότε δεν υπήρξε καµία παρέµβαση των Λευκορωσων και ακόµη λιγότερο του Πούτιν.
Α!… Μια άλλη λεπτοµέρεια: Ο Προτάσεβιτς, που βασανίστηκε σκληρά από τη Λευκορωσική αστυνοµία, σήµερα είναι ελεύθερος. Όσοι θα ήθελαν να επικοινωνήσουν µαζί του, µπορούν να πάνε στον λογαριασµό του στο Twitter.
Ο χαρακτηρισµός των ουκρανικών παραστρατιωτικών ως «ναζί» ή «νεοναζί» θεωρείται ρωσική προπαγάνδα.
Ισως. Αλλά αυτή δεν είναι η άποψη των Times of Israel, του Κέντρου Simon Wiesenthal ή του Κέντρου Αντιτροµοκρατικής της Ακαδηµίας West Point.
Αλλά αυτό είναι ακόµα συζητήσιµο, γιατί το 2014, το περιοδικό Newsweek φαινόταν να τους συσχετίζει περισσότερο µε το Ισλαµικό Κράτος. Διάλεξε!
Έτσι, λοιπόν, η Δύση υποστήριξε και συνέχισε να εξοπλίζει πολιτοφυλακές που έχουν διαπράξει πολυάριθµα εγκλήµατα κατά αµάχων από το 2014: βιασµούς, βασανιστήρια και σφαγές.
Όµως, ενώ η ελβετική κυβέρνηση έσπευσε να επιβάλει κυρώσεις κατά της Ρωσίας, δεν έχει υιοθετήσει καµία κατά της Ουκρανίας, η οποία σφαγιάζει τον ίδιο της τον πληθυσµό από το 2014.
Στην πραγµατικότητα, εκείνοι που υπερασπίζονται τα ανθρώπινα δικαιώµατα στην Ουκρανία έχουν εδώ και καιρό καταδικάσει τις ενέργειες αυτών των οµάδων, αλλά δεν έχουν υποστηριχθεί από τις κυβερνήσεις µας. Γιατί, στην πραγµατικότητα, δεν προσπαθούµε να βοηθήσουµε την Ουκρανία, αλλά να πολεµήσουµε τη Ρωσία.
Η ενσωµάτωση αυτών των παραστρατιωτικών δυνάµεων στην Εθνική Φρουρά δεν συνοδεύτηκε καθόλου από «αποναζιστικοποίηση», όπως ισχυρίζονται ορισµένοι.
Μεταξύ των πολλών παραδειγµάτων, αυτό µε τα διακριτικά του Συντάγµατος Αζόφ είναι διδακτικό: Το 2022, πολύ σχηµατικά, οι ουκρανικές ένοπλες δυνάµεις που πολεµούν τη ρωσική επίθεση οργανώθηκαν ως εξής:
– Ο Στρατός, υπάγεται στο Υπουργείο Άµυνας. Είναι οργανωµένος σε 3 σώµατα στρατού και αποτελείται από σχηµατισµούς ελιγµών (άρµατα µάχης, βαρύ πυροβολικό, βλήµατα κ.λπ.).
– Η Εθνοφρουρά , η οποία εξαρτάται από το Υπουργείο Εσωτερικών και είναι οργανωµένη σε 5 εδαφικές διοικήσεις.
Η Εθνοφρουρά εποµένως είναι µια εδαφική αµυντική δύναµη που δεν ανήκει στον ουκρανικό στρατό. Περιλαµβάνει παραστρατιωτικές πολιτοφυλακές, που ονοµάζονται «εθελοντικά τάγµατα» (добровольчі батальйоні), γνωστές επίσης µε το υποβλητικό όνοµα «τάγµατα αντιποίνων» και αποτελούνται από πεζικό.
Κατά κύριο λόγο είναι εκπαιδευµένοι για µάχες στις πόλεις, υπερασπίζονται πλέον πόλεις όπως το Χάρκοβο, η Μαριούπολη, η Οδησσός, το Κίεβο κ.λπ.
Μέρος δεύτερο: Ο πόλεµος
Ως πρώην επικεφαλής των δυνάµεων του Συµφώνου της Βαρσοβίας στην ελβετική υπηρεσία στρατηγικής πληροφοριών, παρατηρώ µε λύπη —αλλά όχι έκπληξη — ότι οι υπηρεσίες µας δεν είναι πλέον σε θέση να κατανοήσουν τη στρατιωτική κατάσταση στην Ουκρανία.
Οι αυτοαποκαλούµενοι «ειδικοί» που παρελαύνουν στις οθόνες µας µεταδίδουν ακούραστα τις ίδιες πληροφορίες που διαµορφώνονται µε βάση τον ισχυρισµό ότι η Ρωσία —και ο Βλαντιµίρ Πούτιν— είναι παράλογoι. Ας κάνουµε όµως ένα βήµα πίσω.
1. Το ξέσπασµα του πολέµου
Από τον Νοέµβριο του 2021, οι Αµερικανοί απειλούν συνεχώς µε ρωσική εισβολή στην Ουκρανία. Ωστόσο, οι Ουκρανοί δεν φάνηκαν να συµφωνούν. Γιατί όµως ? Πρέπει να επιστρέψουµε στις 24 Μαρτίου 2021.
Εκείνη την ηµέρα, ο Volodymyr Zelensky εξέδωσε διάταγµα για την ανακατάληψη της Κριµαίας και άρχισε να αναπτύσσει τις δυνάµεις του στα νότια της χώρας.
Παράλληλα, πραγµατοποιήθηκαν πολλές ασκήσεις του ΝΑΤΟ µεταξύ της Μαύρης Θάλασσας και της Βαλτικής Θάλασσας, συνοδευόµενες από σηµαντική αύξηση των αναγνωριστικών πτήσεων κατά µήκος των ρωσικών συνόρων.
Στη συνέχεια, η Ρωσία πραγµατοποίησε αρκετές ασκήσεις για να δοκιµάσει την επιχειρησιακή ετοιµότητα των στρατευµάτων της και να δείξει ότι παρακολουθεί την εξέλιξη της κατάστασης.
Τα πράγµατα ηρέµησαν µέχρι τον Οκτώβριο-Νοέµβριο µε το τέλος των ασκήσεων ZAPAD 21, των οποίων οι κινήσεις στρατευµάτων ερµηνεύτηκαν ως ενίσχυση για την επίθεση κατά της Ουκρανίας.
Ωστόσο, ακόµη και οι ουκρανικές αρχές διέψευσαν την ιδέα των ρωσικών προετοιµασιών για έναν πόλεµο και ο Oleksiy Reznikov, υπουργός Άµυνας της Ουκρανίας, δήλωνε ότι δεν υπήρξε καµία αλλαγή στα σύνορά της από την άνοιξη.
Κατά παράβαση των Συµφωνιών του Μινσκ, η Ουκρανία διεξήγαγε αεροπορικές επιχειρήσεις στο Ντονµπάς χρησιµοποιώντας drones, µε ένα τουλάχιστον χτύπηµα σε αποθήκη καυσίµων στο Ντόνετσκ τον Οκτώβριο του 2021.
Ο αµερικανικός Τύπος αυτό το σηµείωσε, αλλά όχι οι Ευρωπαίοι και κανείς δεν καταδίκασε αυτές τις παραβιάσεις. Τον Φεβρουάριο του 2022, είχαµε εξελίξεις.
Στις 7 Φεβρουαρίου, κατά την επίσκεψή του στη Μόσχα, ο Εµανουέλ Μακρόν επιβεβαίωσε στον Βλαντιµίρ Πούτιν τη δέσµευσή του στις Συµφωνίες του Μινσκ, µια δέσµευση που θα την επαναλάµβανε µετά τη συνάντησή του µε τον Βολοντίµιρ Ζελένσκι την εποµένη.
Όµως, στις 11 Φεβρουαρίου, στο Βερολίνο, µετά από εννέα ώρες εργασιών, η συνάντηση των πολιτικών συµβούλων των ηγετών της οµάδας επαφής της Νορµανδίας τελείωσε, χωρίς κανένα συγκεκριµένο αποτέλεσµα: οι Ουκρανοί εξακολουθούσαν να αρνούνται να εφαρµόσουν τις Συµφωνίες του Μινσκ, προφανώς υπό την πίεση των Ηνωµένες Πολιτείες.
Ο Βλαντιµίρ Πούτιν σηµείωνε ότι ο Μακρόν είχε δώσει κενές υποσχέσεις και ότι η Δύση δεν ήταν έτοιµη να επιβάλει τις συµφωνίες, όπως έκανε εδώ και οκτώ χρόνια.
Οι προετοιµασίες της Ουκρανίας στη ζώνη επαφής συνεχίστηκαν. Το ρωσικό κοινοβούλιο ανησύχησε και στις 15 Φεβρουαρίου ζήτησε από τον Βλαντιµίρ Πούτιν να αναγνωρίσει την ανεξαρτησία των Δηµοκρατιών, κάτι που αρνήθηκε να κάνει.
Στις 17 Φεβρουαρίου, ο πρόεδρος Τζο Μπάιντεν ανακοίνωσε ότι η Ρωσία θα επιτεθεί στην Ουκρανία τις επόµενες ηµέρες. Πώς το ήξερε αυτό; Είναι µυστήριο. Όµως από τις 16, οι βοµβαρδισµοί του πληθυσµού του Ντονµπάς αυξήθηκαν δραµατικά, όπως δείχνουν οι καθηµερινές εκθέσεις των παρατηρητών του ΟΑΣΕ.
Όπως είναι φυσικό, ούτε τα ΜΜΕ, ούτε η Ευρωπαϊκή Ένωση, ούτε το ΝΑΤΟ, ούτε καµία δυτική κυβέρνηση αντέδρασαν ούτε παρέµβηκαν. Αργότερα θα πουν ότι επρόκειτο για ρωσική παραπληροφόρηση.
Μάλιστα, φαίνεται ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση και ορισµένες χώρες έχουν σιωπήσει εσκεµµένα για τη σφαγή του πληθυσµού του Ντονµπάς, γνωρίζοντας ότι κάτι τέτοιο θα προκαλούσε την επέµβαση των Ρώσων.
Την ίδια ώρα, υπήρχαν αναφορές για δολιοφθορές στο Ντονµπάς. Στις 18 Ιανουαρίου, οι µαχητές του Ντονµπάς αναχαίτισαν σαµποτέρ, οι οποίοι µιλούσαν πολωνικά και ήταν εξοπλισµένοι µε δυτικό εξοπλισµό και προσπαθούσαν να δηµιουργήσουν επεισόδια µε χηµικά στην Γκορλίβκα.
Θα µπορούσαν να ήταν µισθοφόροι της CIA, µε επικεφαλής ή «συµβούλους» Αµερικανούς και αποτελούµενους από Ουκρανούς ή Ευρωπαίους µαχητές, για να πραγµατοποιήσουν ενέργειες δολιοφθοράς στις Δηµοκρατίες του Ντονµπάς.
Στην πραγµατικότητα, από τις 16 Φεβρουαρίου, ο Τζο Μπάιντεν γνώριζε ότι οι Ουκρανοί είχαν αρχίσει να βοµβαρδίζουν τον άµαχο πληθυσµό του Ντονµπάς, βάζοντας τον Βλαντιµίρ Πούτιν µπροστά σε µια δύσκολη επιλογή: να βοηθήσει τον Ντονµπάς στρατιωτικά και να δηµιουργήσει ένα διεθνές πρόβληµα ή να σταθεί δίπλα του και να παρακολουθεί τους ρωσόφωνους του Ντονµπάς να συντρίβονται.
Εάν ο Πούτιν αποφάσιζε να παρέµβει, θα µπορούσε να επικαλεστεί το δόγµα της «ευθύνης προστασίας» του ΟΗΕ (Responsibility To Protect, R2P). Ηξερε όµως ότι όποια και αν ήταν η φύση ή η κλίµακά της, η παρέµβαση θα πυροδοτούσε θύελλα κυρώσεων.
Εποµένως, είτε η ρωσική παρέµβαση περιοριζόταν στο Ντονµπάς είτε προχωρούσε παραπέρα για να ασκήσει πίεση στη Δύση για το καθεστώς της Ουκρανίας, το τίµηµα θα ήταν το ίδιο. Αυτό εξήγησε στην οµιλία του στις 21 Φεβρουαρίου.
Εκείνη την ηµέρα, συµφώνησε µε το αίτηµα της Δούµας και αναγνώρισε την ανεξαρτησία των δύο Δηµοκρατιών του Ντονµπάς και, ταυτόχρονα, υπέγραψε συνθήκες φιλίας και βοήθειας µαζί τους.
Ο βοµβαρδισµός του ουκρανικού πυροβολικού κατά του πληθυσµού του Ντονµπάς συνεχίστηκε και, στις 23 Φεβρουαρίου, οι δύο Δηµοκρατίες ζήτησαν στρατιωτική βοήθεια από τη Ρωσία.
Στις 24 Φεβρουαρίου, ο Βλαντιµίρ Πούτιν επικαλέστηκε το άρθρο 51 του Χάρτη των Ηνωµένων Εθνών, το οποίο προβλέπει αµοιβαία στρατιωτική βοήθεια στο πλαίσιο µιας αµυντικής συµµαχίας.
Προκειµένου να καταστήσουµε τη ρωσική επέµβαση εντελώς παράνοµη στα µάτια του κοινού, σκόπιµα αποκρύψαµε το γεγονός ότι ο πόλεµος ξεκίνησε στις 16 Φεβρουαρίου.
Ο ουκρανικός στρατός ετοιµαζόταν να επιτεθεί στο Ντονµπάς ήδη από το 2021, όπως ορισµένες ρωσικές και ευρωπαϊκές υπηρεσίες πληροφοριών γνώριζαν καλά. Οι νοµικοί θα κρίνουν.
Στην οµιλία του στις 24 Φεβρουαρίου, ο Βλαντιµίρ Πούτιν δήλωνε τους δύο στόχους της επιχείρησής του: την «αποστρατιωτικοποίηση» και την «αποναζιστικοποίηση» της Ουκρανίας. Άρα, δεν είναι θέµα κατάληψης της Ουκρανίας, ούτε καν, πιθανώς, κατοχής της. και σίγουρα όχι της καταστροφής της.
Από εκεί και πέρα, οι γνώσεις µας για την πορεία της επιχείρησης είναι περιορισµένες: οι Ρώσοι διαθέτουν µια εξαιρετική ασφάλεια επιχειρήσεων (OPSEC) και οι λεπτοµέρειες του σχεδιασµού τους δεν είναι γνωστές.
Αλλά αρκετά γρήγορα, η πορεία της επιχείρησης µας επιτρέπει να κατανοήσουµε πώς µεταφράστηκαν οι στρατηγικοί στόχοι σε επιχειρησιακό επίπεδο.
Αποστρατιωτικοποίηση:
– χερσαία καταστροφή της ουκρανικής αεροπορίας, των συστηµάτων αεράµυνας και των µέσων αναγνώρισης. –
εξουδετέρωση των δοµών διοίκησης και πληροφοριών (C3I), καθώς και των κύριων υλικοτεχνικών διαδροµών στο βάθος της επικράτειας·
– περικύκλωση του µεγαλύτερου µέρους του ουκρανικού στρατού που συγκεντρώθηκε στα νοτιοανατολικά της χώρας.
Αποναζιστικοποίηση: καταστροφή ή εξουδετέρωση ταγµάτων εθελοντών που δρούσαν στις πόλεις της Οδησσού, του Χάρκοβο και της Μαριούπολης, καθώς και σε διάφορες εγκαταστάσεις στην επικράτεια.
2. Αποστρατικοποίηση
Η ρωσική επίθεση διεξήχθη µε πολύ «κλασικό» τρόπο. Αρχικά —όπως είχαν κάνει οι Ισραηλινοί το 1967— µε την καταστροφή στο έδαφος, της αεροπορίας τις πρώτες κιόλας ώρες.
Στη συνέχεια, γίναµε µάρτυρες µιας ταυτόχρονης προόδου κατά µήκος πολλών αξόνων σύµφωνα µε την αρχή του «ρέοντος νερού»: προχωράµε παντού όπου η αντίσταση είναι αδύναµη και αφήνουµε τις πόλεις (πολύ απαιτητικές από άποψη στρατευµάτων) για αργότερα. Στο βορρά, ο σταθµός ηλεκτροπαραγωγής του Τσερνοµπίλ καταλήφθηκε αµέσως για να αποφευχθούν πράξεις δολιοφθοράς.
Οι εικόνες Ουκρανών και Ρώσων στρατιωτών που φρουρούν µαζί το εργοστάσιο φυσικά δεν βγαίνουν στη δηµοσιότητα. Η ιδέα ότι η Ρωσία προσπαθεί να καταλάβει το Κίεβο, την πρωτεύουσα, για να ανατρέψει τον Ζελένσκι, προέρχεται συνήθως από τη Δύση — αυτό έκαναν στο Αφγανιστάν, το Ιράκ, τη Λιβύη και αυτό ήθελαν να κάνουν στη Συρία µε τη βοήθεια του Ισλαµικού Κράτους.
Όµως ο Βλαντιµίρ Πούτιν δεν σκόπευε ποτέ να πυροβολήσει ή να ανατρέψει τον Ζελένσκι. Αντίθετα, η Ρωσία επιδιώκει να τον κρατήσει στην εξουσία πιέζοντάς τον να διαπραγµατευτεί, περικυκλώνοντας το Κίεβο.
Μέχρι τώρα, είχε αρνηθεί να εφαρµόσει τις Συµφωνίες του Μινσκ. Αλλά τώρα οι Ρώσοι θέλει να εξασφαλίσει την ουδετερότητα της Ουκρανίας. Πολλοί δυτικοί σχολιαστές εξεπλάγησαν που οι Ρώσοι συνέχισαν να αναζητούν µια λύση µέσω διαπραγµατεύσεων κατά τη διεξαγωγή στρατιωτικών επιχειρήσεων.
Η εξήγηση βρίσκεται στη ρωσική στρατηγική προοπτική από τη σοβιετική εποχή. Για τη Δύση, ο πόλεµος αρχίζει όταν τελειώνει η πολιτική.
Ωστόσο, η ρωσική προσέγγιση ακολουθεί µια ιδέα του Κλαούζεβιτς: ο πόλεµος είναι η συνέχεια της πολιτικής και µπορεί κανείς να κινηθεί ευέλικτα από το ένα στο άλλο, ακόµη και στη διάρκεια της µάχης.
Αυτό επιτρέπει σε κάποιον να ασκήσει πίεση στον αντίπαλο και να τον ωθήσει να διαπραγµατευτεί. Από επιχειρησιακή άποψη, η ρωσική επίθεση ήταν ένα τέτοιο παράδειγµα : µέσα σε έξι ηµέρες, οι Ρώσοι κατέλαβαν µια περιοχή τόσο µεγάλη όσο το Ηνωµένο Βασίλειο, µε ταχύτητα προέλασης µεγαλύτερη από αυτή που είχε πετύχει η Βέρµαχτ το 1940.
Το µεγαλύτερο µέρος του ουκρανικού στρατού αναπτύχθηκε στα νότια της χώρας στο πλαίσιο της προετοιµασίας µιας µεγάλης επιχείρησης κατά του Ντονµπάς.
Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο οι ρωσικές δυνάµεις µπόρεσαν να το περικυκλώσουν από τις αρχές Μαρτίου στο «καζάνι» µεταξύ Σλαβιάνσκ, Κραµατόρσκ και Σεβεροντόνετσκ, µε κατεύθυνση επίθεσης από την Ανατολή µέσω του Χάρκοβο και µια άλλη από το Νότο, από την Κριµαία.
Στρατεύµατα από τις δηµοκρατίες του Ντόνετσκ (DPR) και του Λούγκανσκ (LPR) συµπληρώνουν τις ρωσικές δυνάµεις µε ώθηση από την Ανατολή. Σε αυτή τη φάση, οι ρωσικές δυνάµεις σφίγγουν σιγά σιγά τον κλοιό, αλλά δεν αντιµετωπίζουν πλέον την πίεση του χρόνου.
Ο στόχος αποστρατικοποίησής τους έχει επιτευχθεί και οι εναποµείναντες ουκρανικές δυνάµεις δεν έχουν πλέον επιχειρησιακή και στρατηγική ικανότητα. Η «επιβράδυνση» που αποδίδουν οι «ειδικοί» µας στην κακή επιµελητεία δεν είναι παρά η συνέπεια της επίτευξης των στόχων τους.
Η Ρωσία δεν φαίνεται να θέλει να εµπλακεί σε κατοχή ολόκληρου του ουκρανικού εδάφους. Μάλιστα, φαίνεται ότι η Ρωσία προσπαθεί να περιορίσει την προέλασή της στα γλωσσικά σύνορα της χώρας.
Τα µέσα µας κάνουν λόγο για αδιάκριτους βοµβαρδισµούς κατά του άµαχου πληθυσµού, ειδικά στο Χάρκοβο, και οι δαντικές εικόνες µεταδίδονται κατ’επανάληψη. Ωστόσο, ο Gonzalo Lira, ένας Λατινοαµερικανός που ζει εκεί, µας παρουσιάζει µια ήρεµη πόλη στις 10 Μαρτίου και στις 11 Μαρτίου.
Είναι αλήθεια ότι είναι µια µεγάλη πόλη και δεν τα βλέπουµε όλα — αλλά αυτό µας δείχνει ότι δεν είµαστε στον ολοκληρωτικό πόλεµο που µας σερβίρουν συνέχεια στις οθόνες µας. Όσο για τις Δηµοκρατίες του Ντονµπάς, έχουν «ελευθερώσει» τα δικά τους εδάφη και πολεµούν στην πόλη της Μαριούπολης.
3. Αποναζιστικοποίηση
Σε πόλεις όπως το Χάρκοβο, η Μαριούπολη και η Οδησσός, υπεύθυνες για την άµυνα είναι οι παραστρατιωτικές πολιτοφυλακές. Γνωρίζουν ότι ο στόχος της «αποναζιστικοποίησης» στοχεύει πρωτίστως σε αυτούς.
Για τον επιτιθέµενο σε µια αστικοποιηµένη περιοχή, οι πολίτες αποτελούν πρόβληµα. Αυτός είναι ο λόγος που η Ρωσία επιδιώκει να δηµιουργήσει ανθρωπιστικούς διαδρόµους για να αδειάσει πόλεις από αµάχους και να αφήσει µόνο τις πολιτοφυλακές, και να τους πολεµήσει πιο εύκολα.
Αντίθετα, αυτές οι πολιτοφυλακές επιδιώκουν να κρατήσουν τους πολίτες στις πόλεις προκειµένου να αποτρέψουν τον ρωσικό στρατό από το να πολεµήσει εκεί.
Αυτός είναι ο λόγος που διστάζουν να εφαρµόσουν αυτούς τους διαδρόµους και κάνουν τα πάντα για να διασφαλίσουν ότι οι ρωσικές προσπάθειες θα αποτύχουν — για να µπορούν να χρησιµοποιήσουν τον άµαχο πληθυσµό ως «ανθρώπινες ασπίδες».
Τα βίντεο που δείχνουν πολίτες να προσπαθούν να φύγουν από τη Μαριούπολη και ξυλοκοπούνται από µαχητές του συντάγµατος του Αζόφ φυσικά εδώ λογοκρίνονται.
Στο Facebook, η οµάδα Aζόφ είναι στην ίδια κατηγορία µε το Ισλαµικό Κράτος και υπόκειται στην «πολιτική της πλατφόρµας για επικίνδυνα άτοµα και οργανισµούς».
Απαγορεύτηκε λοιπόν η εξύµνηση της και οι «αναρτήσεις» που ήταν ευνοϊκές γι’ αυτήν απαγορεύονταν συστηµατικά.
Αλλά στις 24 Φεβρουαρίου, το Facebook άλλαξε την πολιτική του και επέτρεψε δηµοσιεύσεις ευνοϊκές στην πολιτοφυλακή.
Με το ίδιο πνεύµα, τον Μάρτιο, η εξουσιοδοτηµένη πλατφόρµα, στις πρώην ανατολικές χώρες, ζητά τη δολοφονία Ρώσων στρατιωτών και ηγετών. Αυτό όσον αφορά τις αξίες που εµπνέουν τους ηγέτες µας, όπως θα δούµε. Τα ΜΜΕ µας προπαγανδίζουν µια ροµαντική εικόνα λαϊκής αντίστασης.
Αυτή η εικόνα είναι που οδήγησε την Ευρωπαϊκή Ένωση να χρηµατοδοτήσει τη διανοµή όπλων στον άµαχο πληθυσµό. Πρόκειται για εγκληµατική ενέργεια. Υπό την ιδιότητά µου ως επικεφαλής του ειρηνευτικού δόγµατος στον ΟΗΕ, εργάστηκα πάνω στο θέµα της πολιτικής προστασίας.
Διαπιστώσαµε ότι η βία κατά αµάχων σηµειώνεται σε πολύ συγκεκριµένα πλαίσια. Ειδικότερα, όταν τα όπλα είναι άφθονα και δεν υπάρχουν δοµές διοίκησης. Αυτές οι δοµές διοίκησης είναι η ουσία των στρατών: η λειτουργία τους είναι να κατευθύνουν τη χρήση βίας προς έναν στόχο.
Εξοπλίζοντας τους πολίτες µε τυχαίο τρόπο, όπως συµβαίνει σήµερα, η ΕΕ τους µετατρέπει σε µαχητές, µε συνέπεια να τους καθιστά δυνητικούς στόχους. Επιπλέον, χωρίς διοίκηση, χωρίς επιχειρησιακούς στόχους, η διανοµή όπλων οδηγεί αναπόφευκτα σε εκκαθαρίσεις, ληστείες και ενέργειες που είναι περισσότερο θανατηφόρες παρά αποτελεσµατικές.
Ο πόλεµος γίνεται θέµα συναισθηµάτων. Η δύναµη γίνεται βία. Αυτό συνέβη στην Ταβάργκα (Λιβύη) από τις 11 έως τις 13 Αυγούστου 2011, όταν 30.000 µαύροι Αφρικανοί σφαγιάστηκαν µε όπλα που έριξαν µε αλεξίπτωτο (παράνοµα) οι Γάλλοι.
Παρεµπιπτόντως, το Βρετανικό Βασιλικό Ινστιτούτο Στρατηγικών Μελετών (RUSI) δεν βλέπει καµία προστιθέµενη αξία σε αυτές τις παραδόσεις όπλων. Επιπλέον, στέλνοντας όπλα σε µια χώρα που βρίσκεται σε πόλεµο, θεωρείσαι ότι συµµετέχεις κι εσύ στον πόλεµο.
Την επίθεση των Ρώσων της 13ης Μαρτίου 2022 κατά της αεροπορικής βάσης Mykolayev ακολούθησαν οι προειδοποιήσεις των Ρώσων ότι οι αποστολές όπλων θα αντιµετωπίζονταν ως εχθρικοί στόχοι.
Η ΕΕ επαναλαµβάνει την καταστροφική εµπειρία του Τρίτου Ράιχ τις τελευταίες ώρες της Μάχης του Βερολίνου. Ο πόλεµος πρέπει να αφεθεί στον στρατό και όταν η µία πλευρά έχει χάσει, πρέπει να το παραδεχτεί.
Και αν είναι να υπάρξει αντίσταση, θα πρέπει να υπάρξει οργάνωση και ηγεσία. Αλλά εδώ κάνουµε ακριβώς το αντίθετο — πιέζουµε τους πολίτες να πάνε να πολεµήσουν και ταυτόχρονα, το Facebook εγκρίνει τις εκκλήσεις για τη δολοφονία Ρώσων στρατιωτών και ηγετών.
Αυτό όσον αφορά τις αξίες που µας εµπνέουν. Ορισµένες υπηρεσίες πληροφοριών βλέπουν αυτή την ανεύθυνη απόφαση ως έναν τρόπο να χρησιµοποιήσουν τον ουκρανικό πληθυσµό ως τροφή για τα κανόνια για να πολεµήσουν τη Ρωσία του Βλαντιµίρ Πούτιν
Αυτό το είδος δολοφονικής απόφασης θα έπρεπε να είχε αφεθεί στους συναδέλφους του παππού της Ursula von der Leyen.
Θα ήταν καλύτερο να εµπλακούν σε διαπραγµατεύσεις και έτσι να λάβουν εγγυήσεις για τον άµαχο πληθυσµό παρά να ρίξουµε λάδι στη φωτιά. Είναι εύκολο να είσαι µάχιµος µε το αίµα των άλλων.
4. Το Μαιευτήριο στη Μαριούπολη
Είναι σηµαντικό να καταλάβουµε εκ των προτέρων ότι δεν είναι ο ουκρανικός στρατός που υπερασπίζεται τη Μαριούπολη, αλλά η πολιτοφυλακή του Αζόφ, που αποτελείται από ξένους µισθοφόρους.
Στην περίληψη της κατάστασης στις 7 Μαρτίου 2022, η ρωσική αποστολή του ΟΗΕ στη Νέα Υόρκη δήλωσε ότι “Κάτοικοι αναφέρουν ότι οι ουκρανικές ένοπλες δυνάµεις έδιωξαν το προσωπικό από το νοσοκοµείο γεννήσεων της πόλης Μαριούπολη Νο. 1 και έστησαν πυροβολικό µέσα στις εγκαταστάσεις.”
Στις 8 Μαρτίου, το ανεξάρτητο ρωσικό µέσο Lenta.ru δηµοσίευσε τη µαρτυρία πολιτών από τη Μαριούπολη που έλεγαν ότι το µαιευτήριο το κατέλαβε η πολιτοφυλακή του συντάγµατος Αζόφ που έδιωξε τους πολίτες απειλώντας τους µε τα όπλα και επιβεβαίωσαν τις δηλώσεις του Ρώσου πρέσβη λίγες ώρες νωρίτερα.
Το νοσοκοµείο της Μαριούπολης κατέχει δεσπόζουσα θέση, απόλυτα κατάλληλο για την εγκατάσταση αντιαρµατικών όπλων και ως παρατηρητήριο. Στις 9 Μαρτίου, οι ρωσικές δυνάµεις έπληξαν το κτίριο.
Σύµφωνα µε το CNN, 17 άνθρωποι τραυµατίστηκαν, αλλά οι εικόνες δεν δείχνουν θύµατα στο κτίριο και δεν υπάρχουν στοιχεία ότι τα θύµατα που αναφέρονται σχετίζονται µε αυτό το χτύπηµα.
Γίνεται λόγος για παιδιά, αλλά στην πραγµατικότητα δεν υπάρχει τίποτα. Αυτό µπορεί να είναι αλήθεια, αλλά µπορεί και να µην είναι. Αυτό όµως δεν εµπόδισε τους ηγέτες της ΕΕ να το χαρακτηρίσουν έγκληµα πολέµου.
Και αυτό επιτρέπει στον Zelensky να ζητάει µια ζώνη απαγόρευσης πτήσεων πάνω από την Ουκρανία. Στην πραγµατικότητα, δεν γνωρίζουµε ακριβώς τι συνέβη.
Αλλά η σειρά των γεγονότων τείνει να επιβεβαιώσει ότι οι ρωσικές δυνάµεις έπληξαν µια θέση του συντάγµατος του Αζόφ και ότι το µαιευτήριο ήταν τότε άδειο από πολίτες.
Το πρόβληµα είναι ότι οι παραστρατιωτικές πολιτοφυλακές που υπερασπίζονται τις πόλεις ενθαρρύνονται από τη διεθνή κοινότητα να µην σέβονται τα έθιµα του πολέµου.
Φαίνεται ότι οι Ουκρανοί επανέλαβαν το σενάριο του µαιευτηρίου της πόλης του Κουβέιτ το 1990, το οποίο σκηνοθέτησε εξ ολοκλήρου η εταιρεία Hill & Knowlton έναντι 10,7 εκατοµµυρίων δολαρίων για να πείσει το Συµβούλιο Ασφαλείας των Ηνωµένων Εθνών να παρέµβει στο Ιράκ µε την Επιχείρηση Desert Shield / Καταιγίδα.
Οι δυτικοί πολιτικοί έχουν αποδεχτεί τους βοµβαρδισµούς αµάχων στο Ντονµπάς εδώ και οκτώ χρόνια, χωρίς να έχουν υιοθετήσει κυρώσεις κατά της ουκρανικής κυβέρνησης.
Έχουµε µπει εδώ και καιρό σε µια δυναµική όπου οι δυτικοί πολιτικοί έχουν συµφωνήσει να θυσιάσουν το διεθνές δίκαιο για τον στόχο τους να αποδυναµώσουν τη Ρωσία.
Μέρος τρίτο: Συµπεράσµατα
Ως πρώην επαγγελµατίας του τοµέα πληροφοριών, το πρώτο πράγµα που µου κάνει εντύπωση είναι η παντελής απουσία δυτικών υπηρεσιών πληροφοριών στην αναπαράσταση της κατάστασης τον περασµένο χρόνο.
Στην Ελβετία, οι υπηρεσίες έχουν επικριθεί επειδή δεν παρείχαν σωστή εικόνα της κατάστασης. Φαίνεται µάλιστα ότι σε όλο τον δυτικό κόσµο οι υπηρεσίες πληροφοριών έχουν υπερκεραστεί από τους πολιτικούς.
Το πρόβληµα είναι ότι οι πολιτικοί είναι αυτοί που αποφασίζουν — η καλύτερη υπηρεσία πληροφοριών στον κόσµο είναι άχρηστη εάν ο υπεύθυνος λήψης αποφάσεων δεν ακούει. Αυτό συνέβη κατά τη διάρκεια αυτής της κρίσης.
Ετσι, ενώ ορισµένες υπηρεσίες πληροφοριών είχαν µια πολύ ακριβή και ορθολογική εικόνα της κατάστασης, άλλες είχαν την ίδια ακριβώς εικόνα µε αυτή που διαδίδουν τα µέσα ενηµέρωσης µας.
Σε αυτή την κρίση, οι υπηρεσίες των χωρών της «νέας Ευρώπης» έπαιξαν σηµαντικό ρόλο. Το πρόβληµα είναι ότι, εκ πείρας, έχω βρει ότι είναι εξαιρετικά κακοί σε αναλυτικό επίπεδο — δογµατικοί, στερούνται της πνευµατικής και πολιτικής ανεξαρτησίας που απαιτείται για την αξιολόγηση µιας κατάστασης µε στρατιωτική «ποιότητα».
Είναι προτιµότερο να τους έχουµε εχθρούς παρά φίλους. Δεύτερον, φαίνεται ότι σε ορισµένες ευρωπαϊκές χώρες, οι πολιτικοί αγνόησαν εσκεµµένα τις υπηρεσίες τους για να ανταποκριθούν ιδεολογικά στην κατάσταση.
Γι’ αυτό και αυτή η κρίση ήταν εξαρχής παράλογη. Να σηµειωθεί ότι όλα τα έγγραφα που παρουσιάστηκαν στο κοινό κατά τη διάρκεια αυτής της κρίσης παρουσιάστηκαν από πολιτικούς µε βάση εµπορικές πηγές. Ορισµένοι δυτικοί πολιτικοί ήθελαν προφανώς να υπάρξει σύγκρουση.
Στις Ηνωµένες Πολιτείες, τα σενάρια επίθεσης που παρουσίασε ο Άντονι Μπλίνκεν στο Συµβούλιο Ασφαλείας ήταν µόνο το προϊόν της φαντασίας µιας Οµάδας Τίγρης που εργαζόταν γι’ αυτόν — έκανε ακριβώς αυτό που έκανε ο Ντόναλντ Ράµσφελντ το 2002, ο οποίος έτσι «παρακάµψε» τη CIA και άλλες υπηρεσίες πληροφοριών που ήταν πολύ λιγότερο πεισµένες για τα χηµικά όπλα του Ιράκ.
Οι δραµατικές εξελίξεις που βλέπουµε σήµερα έχουν αιτίες που τις γνωρίζαµε αλλά αρνηθήκαµε να τις δούµε:
– σε στρατηγικό επίπεδο, η επέκταση του ΝΑΤΟ (µε την οποία δεν έχουµε ασχοληθεί εδώ).
– Σε πολιτικό επίπεδο, η άρνηση της Δύσης να εφαρµόσει τις Συµφωνίες του Μινσκ·
– και επιχειρησιακά, οι συνεχείς και επαναλαµβανόµ
– και επιχειρησιακά, οι συνεχείς και επαναλαµβανόµενες επιθέσεις στον άµαχο πληθυσµό του Ντονµπάς τα τελευταία χρόνια και η δραµατική αύξηση στα τέλη Φεβρουαρίου 2022.
Με άλλα λόγια, µπορούµε φυσικά να αποδοκιµάζουµε και να καταδικάζουµε τη ρωσική επίθεση. Όµως ΕΜΕΙΣ (δηλαδή: οι Ηνωµένες Πολιτείες, η Γαλλία και η Ευρωπαϊκή Ένωση που πρωταγωνιστούν) δηµιουργήσαµε τις προϋποθέσεις για το ξέσπασµα µιας σύγκρουσης.
Δείχνουµε συµπόνια για τον ουκρανικό λαό και τα δύο εκατοµµύρια πρόσφυγες. Αυτό είναι σωστό. Αλλά αν δείχναµε λίγη συµπόνια και για τον ίδιο αριθµό προσφύγων από τους ουκρανικούς πληθυσµούς του Ντονµπάς που σφαγιάστηκαν από την ίδια τους την κυβέρνηση και που αναζήτησαν καταφύγιο στη Ρωσία επί οκτώ χρόνια, τίποτα από όλα αυτά δεν θα είχε συµβεί.
Το αν ο όρος «γενοκτονία» ισχύει για τις καταχρήσεις που υπέστησαν οι κάτοικοι του Ντονµπάς είναι ένα ανοιχτό ερώτηµα. Ο όρος γενικά αφορά περιπτώσεις µεγαλύτερου µεγέθους (Ολοκαύτωµα κ.λπ.).
Αλλά ο ορισµός που δίνεται από τη Σύµβαση για τη Γενοκτονία ( Genocide Convention ) είναι πιθανώς αρκετά ευρύς για να εφαρµοστεί σε αυτήν την περίπτωση. Οι νοµικοί θα το καταλάβουν αυτό.
Σαφώς, η σύγκρουση αυτή µας έχει οδηγήσει σε υστερία. Οι κυρώσεις φαίνεται να έχουν γίνει το προτιµούµενο εργαλείο της εξωτερικής µας πολιτικής. Αν είχαµε επιµείνει να τηρήσει η Ουκρανία τις Συµφωνίες του Μινσκ, τις οποίες είχαµε διαπραγµατευτεί και εγκρίνει, τίποτα από αυτά δεν θα είχε συµβεί.
Η καταδίκη του Βλαντιµίρ Πούτιν είναι και δική µας καταδίκη. Δεν έχει νόηµα να γκρινιάζουµε µετά — έπρεπε να είχαµε δράσει νωρίτερα.
Ωστόσο, ούτε ο Εµανουέλ Μακρόν (ως εγγυητής και µέλος του Συµβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ), ούτε ο Ολαφ Σολτς, ούτε ο Βολοντιµίρ Ζελένσκι σεβάστηκαν τις δεσµεύσεις τους.
Τελικά, η πραγµατική ήττα είναι αυτή που δεν έχει φωνή. Η Ευρωπαϊκή Ένωση δεν µπόρεσε να προωθήσει την εφαρµογή των συµφωνιών του Μινσκ — αντίθετα, δεν αντέδρασε όταν η Ουκρανία βοµβάρδιζε τον δικό της πληθυσµό στο Ντονµπάς.
Αν το είχε κάνει, ο Βλαντιµίρ Πούτιν δεν θα χρειαζόταν να αντιδράσει. Απούσα από τη διπλωµατική φάση, η ΕΕ διακρίθηκε πυροδοτώντας τη σύγκρουση. Στις 27 Φεβρουαρίου, η ουκρανική κυβέρνηση συµφώνησε να ξεκινήσει διαπραγµατεύσεις µε τη Ρωσία.
Όµως, λίγες ώρες αργότερα, η Ευρωπαϊκή Ένωση ψήφισε έναν προϋπολογισµό 450 εκατοµµυρίων ευρώ για την προµήθεια όπλων στην Ουκρανία, ρίχνοντας λάδι στη φωτιά. Από εκεί και πέρα οι Ουκρανοί ένιωσαν ότι δεν χρειάζεται να καταλήξουν σε συµφωνία.
Η αντίσταση της πολιτοφυλακής του Αζόφ στη Μαριούπολη οδήγησε στην εκταµίευση κι άλλων 500 εκατοµµυρίων ευρώ για όπλα.
Στην Ουκρανία, µε την ευλογία των δυτικών χωρών, αυτοί που είναι υπέρ µιας διαπραγµάτευσης έχουν βγει από τη µέση.
Αυτή είναι η περίπτωση του Ντένις Κιρέγιεφ, ενός από τους Ουκρανούς διαπραγµατευτές, που δολοφονήθηκε στις 5 Μαρτίου από την ουκρανική µυστική υπηρεσία (SBU) επειδή δήθεν ήταν πολύ ευνοϊκός για τη Ρωσία και θεωρήθηκε προδότης.
Την ίδια µοίρα είχε και ο Ντµίτρι Ντεµιανένκο, πρώην αναπληρωτής επικεφαλής της διεύθυνσης της SBU για το Κίεβο και την περιοχή του, ο οποίος δολοφονήθηκε στις 10 Μαρτίου επειδή ήταν πολύ ευνοϊκός για µια συµφωνία µε τη Ρωσία — πυροβολήθηκε από την πολιτοφυλακή Mirotvorets («Ειρηνοποιός»).
Αυτή η πολιτοφυλακή σχετίζεται µε τον ιστότοπο Mirotvorets, ο οποίος απαριθµεί τους «εχθρούς της Ουκρανίας», µε τα προσωπικά τουςστοιχεία, τις διευθύνσεις και τους αριθµούς τηλεφώνου τους, ώστε να µπορούν να παρενοχληθούν ή ακόµα και να βγουν από τη µέση µια πρακτική που τιµωρείται σε πολλές χώρες, αλλά όχι στην Ουκρανία.
Τα Ηνωµένα Έθνη και ορισµένες ευρωπαϊκές χώρες ζήτησαν το κλείσιµο αυτού του ιστότοπου , αλλά απορρίφθηκε από τη Rada ( ουκρανική βουλή). Στο τέλος, το τίµηµα θα είναι υψηλό, αλλά ο Βλαντιµίρ Πούτιν πιθανότατα θα πετύχει τους στόχους που έθεσε.
Οι δεσµοί του µε το Πεκίνο έχουν σταθεροποιηθεί. Η Κίνα αναδεικνύεται ως µεσολαβητής στη σύγκρουση, ενώ η Ελβετία προστίθεται στη λίστα των εχθρών της Ρωσίας.
Οι Αµερικανοί πρέπει να ζητήσουν από τη Βενεζουέλα και το Ιράν πετρέλαιο για να βγουν από το ενεργειακό αδιέξοδο στο οποίο έχουν µπει οι ίδιοι — ο Χουάν Γκουαϊδό φεύγει οριστικά από τη σκηνή και οι Ηνωµένες Πολιτείες θα πρέπει να υποχωρήσουν µε θλίψη τους στις κυρώσεις που επιβλήθηκαν στους εχθρούς τους.
Οι δυτικοί υπουργοί που επιδιώκουν την κατάρρευση της ρωσικής οικονοµίας και να υποφέρει ο ρωσικός λαός, ή ακόµα και να ζητούν τη δολοφονία του Πούτιν, δείχνουν (ακόµα κι αν έχουν διαφοροποιήσει εν µέρει τη µορφή των λόγων τους, αλλά όχι την ουσία!) ότι οι ηγέτες µας δεν είναι καλύτεροι από αυτούς που µισούµε — επειδή η επιβολή κυρώσεων σε Ρώσους αθλητές στους Παραολυµπιακούς Αγώνες ή σε Ρώσους καλλιτέχνες δεν έχει καµία σχέση µε τη µάχη κατά του Πούτιν.
Έτσι, αναγνωρίζουµε ότι η Ρωσία είναι δηµοκρατία, αφού θεωρούµε ότι ο ρωσικός λαός είναι υπεύθυνος για τον πόλεµο. Αν δεν συµβαίνει αυτό, τότε γιατί επιδιώκουµε να τιµωρήσουµε έναν ολόκληρο πληθυσµό για το λάθος ενός;
Ας θυµηθούµε ότι η συλλογική τιµωρία απαγορεύεται από τις Συµβάσεις της Γενεύης. Το µάθηµα που µπορούµε να αντλήσουµε από αυτή τη σύγκρουση είναι η αίσθηση της µεταβλητής γεωµετρικής ανθρωπιάς µας.
Αν νοιαζόµασταν τόσο πολύ για την ειρήνη και την Ουκρανία, γιατί δεν ενθαρρύναµε την Ουκρανία να σεβαστεί τις συµφωνίες που είχε υπογράψει και που είχαν εγκρίνει τα µέλη του Συµβουλίου Ασφαλείας;
Η ακεραιότητα των µέσων ενηµέρωσης µετριέται από την προθυµία τους να εργαστούν σύµφωνα µε τους όρους του Χάρτη του Μονάχου. Τα µµε κατάφεραν να διαδώσουν το µίσος για τους Κινέζους κατά τη διάρκεια της κρίσης του Covid και το πολωµένο µήνυµά τους οδηγεί στα ίδια αποτελέσµατα εναντίον των Ρώσων.
Η δηµοσιογραφία γίνεται όλο και πιο αντιεπαγγελµατική και µαχητική. Όπως είπε ο Γκαίτε: «Όσο µεγαλύτερο είναι το φως, τόσο πιο σκοτεινή η σκιά».
Όσο περισσότερο δυσανάλογες είναι οι κυρώσεις κατά της Ρωσίας, τόσο περισσότερο οι περιπτώσεις όπου δεν έχουµε κάνει τίποτα αναδεικνύουν τον ρατσισµό µας και τη δουλοπρέπειά µας.
Γιατί κανένας δυτικός πολιτικός δεν αντέδρασε στα χτυπήµατα κατά του άµαχου πληθυσµού του Ντονµπάς εδώ και οκτώ χρόνια;
Γιατί σε τελευταία ανάλυση, τι κάνει τη σύγκρουση στην Ουκρανία πιο αξιόλογη από τον πόλεµο στο Ιράκ, το Αφγανιστάν ή τη Λιβύη;
Ποιες κυρώσεις έχουµε υιοθετήσει εναντίον εκείνων που εσκεµµένα είπαν ψέµατα στη διεθνή κοινότητα για να διεξάγουν άδικους, αδικαιολόγητους και δολοφονικούς πολέµους; Προσπαθήσαµε να «κάνουµε τον αµερικανικό λαό να υποφέρει» επειδή µας είπε ψέµατα (επειδή είναι δηµοκρατία!) πριν από τον πόλεµο στο Ιράκ;
Έχουµε εγκρίνει ενιαίες κυρώσεις κατά χωρών, εταιρειών ή πολιτικών που προµηθεύουν όπλα στη σύγκρουση στην Υεµένη, η οποία θεωρείται ως η «χειρότερη ανθρωπιστική καταστροφή στον κόσµο;»
Έχουµε επιβάλει κυρώσεις στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης που ασκούν τα πιο άθλια βασανιστήρια στο έδαφός τους προς όφελος των Ηνωµένων Πολιτειών; Το να κάνεις την ερώτηση σηµαίνει ότι την απαντάς… και η απάντηση δεν είναι όµορφη. — —
** Ο συγγραφέας της μελέτης
Ο Jacques Baud είναι πρώην συνταγματάρχης του Γενικού Επιτελείου, πρώην μέλος της ελβετικής στρατηγικής πληροφοριών, ειδικός στις ανατολικές χώρες. Εκπαιδεύτηκε στις αμερικανικές και βρετανικές υπηρεσίες πληροφοριών.
Έχει διατελέσει Αρχηγός Πολιτικής για τις Ειρηνευτικές Επιχειρήσεις των Ηνωμένων Εθνών. Ως ειδικός του ΟΗΕ για το κράτος δικαίου και τους θεσμούς ασφάλειας, σχεδίασε και ηγήθηκε της πρώτης πολυδιάστατης μονάδας πληροφοριών του ΟΗΕ στο Σουδάν.
Έχει εργαστεί για την Αφρικανική Ένωση και ήταν για 5 χρόνια υπεύθυνος για τον αγώνα, στο ΝΑΤΟ, ενάντια στη διάδοση των φορητών όπλων. Σ
υμμετείχε σε συζητήσεις με τους ανώτατους ρωσικούς στρατιωτικούς και αξιωματούχους πληροφοριών αμέσως μετά την πτώση της ΕΣΣΔ.
Στο πλαίσιο του ΝΑΤΟ, ακολούθησε την ουκρανική κρίση του 2014 και αργότερα συμμετείχε σε προγράμματα για να βοηθήσει την Ουκρανία. Είναι συγγραφέας πολλών βιβλίων για τις πληροφορίες, τον πόλεμο και την τρομοκρατία, ιδιαίτερα το Le Détournement που δημοσιεύτηκε από το SIGEST, Gouverner par les fake news, L’affaire Navalny. Το τελευταίο του βιβλίο είναι Poutine, maître du jeu? εκδ. Max Milo.
https://www.thepostil.com/the-military-situation-in-the…/ Το κείµενο πάρθηκε απο τον Niko Demo .Ο ιδιος έκανε και την µετάφραση
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου