Με «τσιρότα» καλύπτουν τις ανοιχτές πληγές του ΕΚΑΒ
Σε άμεση εφαρμογή με ΠΝΠ το σχέδιο της Ν.Δ.: αντί για προσλήψεις, επιστρατεύουν στις διακομιδές Ενοπλες Δυνάμεις, Πυροσβεστική και ΟΤΑ με διήμερη (!) εκπαίδευση βασικών γνώσεων των πρώτων βοηθειών, τη στιγμή που περισσότεροι από 2.000 διασώστες, απόφοιτοι της διετούς φοίτησης σχολής του ΕΚΑΒ, είναι διαθέσιμοι ● Το Σωματείο Εργαζομένων EKAB Αθηνών ζητά να μην αλλάξει ο τρόπος που επιχειρούν οι Πρώτες Βοήθειες, δηλαδή με δύο διασώστες και έναν οδηγό σε κάθε ασθενοφόρο ● Χρειάζονται το λιγότερο 1200 προσλήψεις για να καλυφθούν τα κενά.
Θέτει γοργά σε εφαρμογή το σχέδιό της η κυβέρνηση της Ν.Δ. στη γνωστή αγαπημένη της λογική των «μπαλωμάτων» με την έκδοση Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου για «την αξιοποίηση της Πυροσβεστικής και των Ενόπλων Δυνάμεων στον τομέα των διακομιδών του ΕΚΑΒ»! Εμπλουτίζοντας έτσι με προσωπικό που δεν έχει γνώσεις του ευαίσθητου χώρου της Υγείας τη δεξαμενή του εξαντλημένου προσωπικού τού υποστελεχωμένου Εθνικού Συστήματος Υγείας που βρίσκεται σε μία μόνιμη «κινητικότητα» για να καλύψει κάθε φορά ό,τι προκύπτει, ανάλογα με το πώς ανακυκλώνονται κενά και ελλείψεις (βλ. και ρεπορτάζ σελ. 3).
Φυσικά, η λύση αυτή, όπως ξεκαθάρισε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, είναι μόνο προσωρινή, «δεν αποτελεί υποκατάστατο του συνολικού σχεδιασμού για το ΕΚΑΒ, καθώς οι αλλαγές για το ΕΚΑΒ θα προχωρήσουν όπως έχουν δρομολογηθεί», και οι οποίες, όπως ο ίδιος αποκάλυψε πρόσφατα στη θεματική εκδήλωση του κόμματός του, θα αφορούν τη μίσθωση από τον ιδιωτικό τομέα –φυσικά με το αζημίωτο (πάλι)– όλων των ειδών μέσων διακομιδής – επίγειων, εναέριων, πλωτών κ.ο.κ.
Τι λέει η ΠΝΠ; Εφόσον στις δομές δεν επαρκεί το προσωπικό πληρωμάτων ασθενοφόρων ή οδηγών, μέχρι την 31η Δεκεμβρίου 2023 μπορεί να διατεθεί προσωπικό του Πυροσβεστικού Σώματος ή στρατιωτικό προσωπικό των Ενόπλων Δυνάμεων, εξαιρουμένων των οπλιτών θητείας, για την εκτέλεση υπηρεσίας οδηγού στα ασθενοφόρα οχήματα. Εφόσον το προσωπικό της Πυροσβεστικής ή του Στρατού δεν επαρκεί, «είναι δυνατή η απόσπαση υπαλλήλων κλάδων και ειδικοτήτων Οδηγών των οικείων Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΟΤΑ)».
Ποιες δομές αφορά; Τις δομές του ΕΚΑΒ, των Κέντρων Υγείας και των Πολυδύναμων Περιφερειακών Ιατρείων των νησιωτικών δήμων της χώρας, συμπεριλαμβανομένων των δήμων της Περιφέρειας Κρήτης και των ορεινών δήμων.
Αυτά κάνει η κυβέρνηση, τη στιγμή που περισσότεροι από 2.000 διασώστες, απόφοιτοι της διετούς φοίτησης σχολής του ΕΚΑΒ, που μπορούν άμεσα να ενταχθούν στο δυναμικό μίας από τις πιο νευραλγικές υπηρεσίες Υγείας, περιμένουν, όπως μας λέει ο Γιώργος Μαθιόπουλος, πρόεδρος του Σωματείου Εργαζομένων EKAB Αθηνών. Διότι το πρόβλημα πλέον δεν κρύβεται, εξηγεί, είναι γνωστό σε κάθε βαθμίδα διακυβέρνησης της χώρας, με τις τραγικές απώλειες συνανθρώπων μας να προκαλούν ανατριχίλα καθημερινά.
Ο ίδιος, εκπροσωπώντας τους εργαζόμενους του ΕΚΑΒ, ζητά να μην αλλάξει ο τρόπος που επιχειρούν οι Πρώτες Βοήθειες, δηλαδή με δύο διασώστες και όχι έναν και έναν οδηγό σε κάθε ασθενοφόρο, προκειμένου να παρέχονται στους πολίτες οι καλύτερες υπηρεσίες. «Χρειάζεται εξειδικευμένο προσωπικό, διασώστες, που θα επιχειρούν στο σημείο και θα σώζουν πολίτες στα πιο σοβαρά τροχαία, παθολογικά ή καρδιολογικά περιστατικά», λέει ο Γ. Μαθιόπουλος. «Τα κενά είναι πολλά και μεγάλα», προσθέτει, υπολογίζοντας ότι θα χρειαστούν 1.000 διασώστες για να καλυφθούν τα κενά που έχουν δημιουργήσει μόνο οι αποχωρήσεις των τελευταίων ετών που δεν αναπληρώθηκαν», ενώ, για να μπορέσει το ΕΚΑΒ να λειτουργήσει με ασφάλεια, μας μιλάει για κατ’ ελάχιστο 1.200 προσλήψεις.
Αναλυτικότερα, εξηγεί ότι 700 προσλήψεις είναι οι άμεσες ανάγκες σε διασώστες στην Αττική, ώστε να βρίσκονται στον δρόμο 85-90 ασθενοφόρα, αντί 50 που είναι σήμερα διαθέσιμα. Επιπλέον 500 προσλήψεις διασωστών στα νησιά ώστε να λειτουργούν οι σταθμοί του ΕΚΑΒ χωρίς να χρειάζονται ενίσχυση, ειδικά τους καλοκαιρινούς μήνες λόγω του τουρισμού.
Εκτός από το ΕΚΑΒ, καθώς δεν είναι εξαπλωμένο παντού στη χώρα, προκύπτει ότι η απόφαση αφορά και τις διακομιδές των Κέντρων Υγείας, που καλύπτουν την υπόλοιπη Ελλάδα με δικά τους ασθενοφόρα στις πρώτες βοήθειες. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με πληροφορίες της «Εφ.Συν.», από τους περίπου 50 σταθμούς (τομείς) του ΕΚΑΒ, η απόφαση αφορά 7-8 κυρίως σε νησιά του Βόρειου Αιγαίου, όπως η Χίος, η Σάμος, η Λήμνος, η Λέρος και κάποια νησιά των Δωδεκανήσων, όπως η Κως. Οι υπόλοιπες περιοχές αφορούν τα Κέντρα Υγείας. Τα στελέχη της Πυροσβεστικής ή των Ενόπλων Δυνάμεων που θα επιλεγούν για να συνδράμουν το ΕΚΑΒ θα περάσουν διήμερη (!) εκπαίδευση βασικών γνώσεων των πρώτων βοηθειών.
Οσον αφορά τα Κέντρα Υγείας, κυρίως νησιωτικών περιοχών της 2ης και της 6ης Υγειονομικής Περιφέρειας που αφορά η ΠΝΠ, η απόφαση δεν αποτελεί κάτι εντελώς καινούργιο, αλλά έρχεται να προσθέσει τη συνδρομή των Ενόπλων Δυνάμεων στις διακομιδές που ήδη με νόμο του 2016 [ν. 4440/2016 (Α΄ 224)] προβλεπόταν να κάνουν στελέχη της Πυροσβεστικής και υπάλληλοι των δήμων. Υπήρχε δηλαδή η νομοθετική πρόβλεψη να οδηγούν ασθενοφόρα επαγγελματίες οδηγοί που είναι υπάλληλοι ΟΤΑ και πυροσβέστες και τώρα προστίθενται τα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων, επισημαίνει στην «Εφ.Συν.» ο Χρήστος Ροϊλός, διοικητής της 2ης Υγειονομικής Περιφέρειας. Σημειώνεται ότι τα ασθενοφόρα των Κέντρων Υγείας διαθέτουν έναν οδηγό και αγροτικό γιατρό, ειδικευμένο γιατρό ή νοσηλευτή αντί για διασώστη.
Συγκαταβατικός ο πρόεδρος της ΚΕΔΕ, αλλά όχι και οι εργαζόμενοι
«Δεν ξέρουμε εάν η ΠΝΠ αύριο-μεθαύριο θα βάζει τους δημοτικούς υπαλλήλους να στελεχώνουν και τις εντατικές, τις ΜΕΘ ή να είναι και σταθμάρχες στα τρένα και να στελεχώνουν όλες τις δομές του κράτους»
Τι λέει, όμως, η Τοπική Αυτοδιοίκηση για τη συμπερίληψή της στην ΠΝΠ; Ο νέος πρόεδρος της ΚΕΔΕ και δήμαρχος Αμπελοκήπων-Μενεμένης, Λάζαρος Κυρίζογλου, τονίζει στην «Εφ.Συν.» τον «δυνητικό» χαρακτήρα του μέτρου σε συνάρτηση με την απαιτούμενη σύμφωνη γνώμη δημάρχου/δήμου: «Η Τοπική Αυτοδιοίκηση απέδειξε στην κρίση Covid ότι μπορεί να συμβάλει στην εθνική προσπάθεια και το ίδιο θα πράττει πάντοτε, οποτεδήποτε της ζητηθεί, στο μέτρο των δυνατοτήτων της.
Σε ό,τι αφορά το συγκεκριμένο ζήτημα, πρόκειται για προσωρινού χαρακτήρα μέτρο, μέχρις τις 31.12.2023. Η συμμετοχή μας δεν είναι υποχρεωτική, αλλά δυνητική, κι εφόσον το επιτρέπουν οι υπηρεσιακές ανάγκες των δήμων. Κατά συνέπεια, με βάση τα ανωτέρω κι εφόσον μπορούμε, θα συνδράμουμε για το μέχρι 31.12.2023 χρονικό διάστημα με διάθεση οδηγών. Το μέτρο αυτό αφορά μικρούς ορεινούς και νησιωτικούς δήμους, όπου τα προβλήματα είναι γνωστά».
Οι εργαζόμενοι στους δήμους, από την πλευρά τους, δεν είναι συγκαταβατικοί. Χαρακτηριστικά, ο Χριστόδουλος Ευθυμίου, οργανωτικός γραμματέας ΠΟΕ-ΟΤΑ, λέει στην «Εφ.Συν.»: «Δεν ξέρουμε εάν η ΠΝΠ που θέλει με την έναρξη της νέας κυβερνητικής περιόδου να βάζει οδηγούς στο ΕΚΑΒ φαντάρους, πυροσβέστες, δημοτικούς υπαλλήλους, αύριο-μεθαύριο θα βάζει τους δημοτικούς υπαλλήλους να στελεχώνουν και τις εντατικές, τις ΜΕΘ ή να είναι και σταθμάρχες στα τρένα και να στελεχώνουν όλες τις δομές του κράτους. Αυτή η λογική του τύπου “έχουμε κενά και με αυτούς που έχουμε θα τα καλύψουμε όλα” θα οδηγήσει σε μπάχαλο με επικίνδυνες διαστάσεις. Ενέχει σοβαρό κίνδυνο για την ασφάλεια όλου του λαού. Η υποστελέχωση είναι μεγάλη και στους ΟΤΑ. Δεν έχουμε μαντίλι να κλάψουμε. Δεν υπάρχουν υπάλληλοι να κάνουν βασικά πράγματα και τους βάζουν τη μια να σβήνουν φωτιές, την άλλη να κάνουν τους οδηγούς στο ΕΚΑΒ. Πού θα πάει αυτή η κατάσταση; Θα πρέπει να αντιληφθούν στην κυβέρνηση ότι με τέτοιου είδους πολιτικές αποφάσεις δεν λύνονται τα προβλήματα υποστελέχωσης. Θα πρέπει να γίνουν προσλήψεις εξειδικευμένου προσωπικού για να λυθούν τα προβλήματα στην Υγεία, στην Παιδεία, στις Μεταφορές και στους ΟΤΑ».
Να πάνε μερική αξιωματική σαν οδηγεί και να δούνε την πραγματική εικόνα σε τροχαίο κτλ δεν είναι απλά τα πράγματα στο εκαβ θέλει καλή εκπαίδευση στη; Πρώτες βοήθειες και δεν είναι απλά τα πράγματα δηλαδή τον ανεβάζεις και φεύγεις θέλει πολλά άλλα που είναι σημαντικά δεν είναι έτσι όπως τα φαντάζονται
ΑπάντησηΔιαγραφή