Η Ρώμη επιδιώκει να αποχωρήσει από την οικονομική συμφωνία «Ζώνη και Δρόμος»
SHARE
Η Ιταλία αναζητά τρόπο να αποδεσμευτεί από τη μεγάλη οικονομική συμφωνία για επενδύσεις από την Κίνα στα πλαίσια του προγράμματος «Ζώνη και Δρόμος» του Πεκίνου, στα πλαίσια μεγαλύτερης στροφής προς την Ευρώπη και τις ΗΠΑ.
Το προηγούμενο διάστημα η Ρώμη έχει κινηθεί για να βάλει φρένο σε προσπάθειες εξαγορών ιταλικών εταιρειών από κινεζικές, πίσω από τις οποίες συχνά κρύβονταν κρατικές οντότητες της Κίνας. Πλέον, εξετάζει πολύ σοβαρά να μην ανανεώσει στα τέλη του έτους τη συμφωνία «Ζώνη και Δρόμος» και ψάχνει τώρα να βρει τρόπο να το κάνει αυτό χωρίς να διαταραχτεί πολύ η σχέση με το Πεκίνο και υπάρξουν άλλους είδους οικονομικά αντίποινα.
Το 2019, η Ρώμη είχε προκαλέσει έκπληξη στην υπόλοιπη ΕΕ και τις ΗΠΑ όταν η τότε λαϊκιστική κυβέρνηση συνασπισμού πήρε την απόφαση να γίνει η Ιταλία το πρώτο μέλος των χωρών της ομάδας της G7 που θα εντασσόταν στην πρωτοβουλία μεγάλων επενδύσεων (Ζώνη και Δρόμος-«Belt and Road») της Κίνας. Η συμφωνία είχε υπογραφεί κατά τη διάρκεια επίσημης επίσκεψης του προέδρου της Κίνας Σι Τζινπίνγκ τότε στη Ρώμη, φέρνοντας την Ιταλία στην πρώτη γραμμή της μάχης του Πεκίνου για απόκτηση μεγαλύτερης διεθνούς ισχύος και επιρροής.
Η στροφή προς τη Δύση ξεκίνησε υπό τον Μάριο Ντράγκι κι εντάθηκε από τη νέα πρωθυπουργό Τζόρτζια Μελόνι. Ο υπουργός Άμυνας Γκίντο Κροσέτο που είναι στενός σύμμαχος του πρωθυπουργού Τζόρτζια Μελόνι, δήλωσε σε συνέντευξή του στην Corriere della Sera ότι η Ιταλία πρέπει να αποχωρήσει από το σύμφωνο συνεργασίας με την Κίνα χωρίς όμως να δημιουργηθεί μεγάλο κόντρα μεταξύ των δύο πλευρών. Η υπογραφή του συμφώνου το 2019 ήταν μια απερίσκεπτη -όπως τη χαρακτήρισε- ενέργεια της τότε κυβέρνησης του Τζουζέπε Κόντε, είπε ο Κροσέτο στη συνέντευξη.
Από το 2021 και μετά υπό το Μάριο Ντράγκι η Ιταλία άρχισε να κάνει πίσω για να μην αφήσει την Κίνα να αυξήσει άλλο της επιρροή της στη χώρα. Ο Ντράγκι αποφάσισε να κινηθεί ξανά πολύ πιο κοντά προς την Ευρωπαϊκή Ένωση αλλά και προς τις ΗΠΑ που δεν έβλεπαν ποτέ με καλό μάτι την προσπάθεια άσκησης μεγάλης επιρροής από την Κίνα.
Τα κινεζικά ντιλ που σταμάτησε η Ρώμη
Από το Μάιο του 2021 η Ιταλία, η οποία τότε είχε δεχτεί μεγάλη ενίσχυση από κεφάλαια περίπου 200 δισ. ευρώ μέσω του ταμείου ανάκαμψης της ΕΕ έβαλε σε συνεργασία και με τη Γαλλία φρένο στην εξαγορά της εταιρείας κατασκευής φορτηγών Iveco, την οποία ήθελε να την αποκτήσει η κινεζική FAW.
Επιπλέον η Ιταλία είχε βάλει φρένο στην εξαγορά της εταιρεία LPE η οποία εδρεύει στο Μιλάνο και κατασκευάζει εξοπλισμό που σχετίζεται με την παραγωγή μικροτσίπ. Το 70% της εταιρείας ήθελε να αγοράσει η Shenzhen Investment Holdings. Ο Μάριο Ντράγκι ως πρωθυπουργός της Ιταλίας τότε επικαλέστηκε την παγκόσμια έλλειψη σε ημιαγωγούς χαρακτηρίζοντας την LPE ως μέρος του λεγόμενου στρατηγικού κλάδου της χώρας.
Η υπόθεση της Pirelli
Ίσως το καλύτερο παράδειγμα του φρένου που βάζει η ιταλική κυβέρνηση στην επέκταση της Κίνας σε ιταλικές εταιρείες είναι η υπόθεση της Pirelli. Στα μέσα του Ιουνίου του 2023 η κυβέρνηση Μελόνι προχώρησε σε ευθεία παρέμβαση με βάση ειδική νομοθεσία της Ιταλίας –την αποκαλούμενη «χρυσή δύναμη»- για να μην αφήσει την Κίνα να αποκτήσει εξ’ ολοκλήρου τον έλεγχο της Pirelli. Η κινεζική κρατική εταιρεία χημικών Sinochem ελέγχει το 37% της ιστορικής ιταλικής βιομηχανίας κατασκευής ελαστικών με τον ιταλός CEO της Pirelli Τροντσέτι Προβέρα να κατηγορεί το Πεκίνο ότι προσπαθεί να αυξήσει ακόμη περισσότερο την επιρροή του και να πάρει τον έλεγχο.
Όπως είχε ανακοινώσει τότε το γραφείο της Μελόνι, στόχος ήταν «η δημιουργία δικτύου μέτρων για τη διασφάλιση της ανεξαρτησίας της Pirelli και της διαχείρισής της».
Οι νέοι περιορισμοί που επέβαλε η Ρώμη περιλάμβαναν όρια πρόσβασης και ανταλλαγής ευαίσθητων πληροφοριών μεταξύ Pirelli και Sinochem αλλά και την ανάγκη να υπάρχει πλειοψηφία τεσσάρων πέμπτων για ορισμένες «στρατηγικές» όπως χαρακτηρίζονται αποφάσεις του διοικητικού συμβουλίου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου