Πηγή: i-epikaira.blogspot.com
Κάτι πολύ ανησυχητικό συμβαίνει στην Αν. Μεσόγειο όπως έχουμε τονίσει ήδη (1, 2, 3 και 4). Ένας “πόλεμος” ελληνικών Navtex και τουρκικών αντιNavtex -με την ετεροβαρή Διακήρυξη των Αθηνών να επικρέμεται ως Δαμόκλειος σπάθη– έχει ξεσπάσει και αφορά στη δικαιοδοσία των δύο χωρών στην εν λόγω περιοχή.
Όλα ξεκίνησαν με την νόμιμη -αλλά ιδιαίτερα ύποπτη όπως θα εξηγηθεί παρακάτω- εξουσιοδότηση από τον Διεθνή Οργανισμό Ναυτιλίας (IMO, με έδρα στο Λονδίνο) ώστε η Ελλάδα να εκδώσει τρεις Navtex σε θαλάσσιες ζώνες της Αιγύπτου και της Λιβύης. Το αίτημα απηύθυνε ο συντονιστής των Navtex προς την Ελλάδα -όχι την Τουρκία- με την αιτιολογία ότι ο αιγυπτιακός υδρογραφικός σταθμός της Αλεξάνδρειας είναι εκτός λειτουργίας (sic) ενώ δεν υπάρχει λιβυκός σταθμός στη Σύρτη.
Χάρτης-2: Σε συνέχεια του τουρκολιβυκό μνημονίου (σημεία F,E) η Τουρκία χάραξε τα όρια της υφαλοκρηπίδας που διεκδικεί και τα κατέθεσε στον ΟΗΕ (με κόκκινη γραμμή A,B,C,D,E,F,G). Έγινε αντιπαραβολή των βυθοτεμαχίων που προκήρυξε αρχικά η Αίγυπτος για έρευνα υδρογονανθράκων το 2021 (κόκκινος κύκλος το αιγυπτιακό βυθοτεμάχιο EGY-MED-W18), καθώς και των ελληνικών βυθοτεμαχίων του Ν4001/2011 του χάρτη Μανιάτη (με γκρι/πράσινο καρό).
Η Τουρκία απάντησε στην Ελλάδα με μια ομοβροντία Navtex και Νotam με τις οποίες αμφισβήτησε την ελληνική δικαιοδοσία ανατολικά της Κρήτης, Καρπάθου, Ρόδου και νοτίως του Καστελλορίζου την οποία πλέον θεωρεί δική της, μετά την κατάθεση συντεταγμένων στον ΟΗΕ (A/74/757) για την υφαλοκτυπίδα την οποία διεκδικεί εκεί (Χάρτης-2: κόκκινη γραμμή A,B,C,D,E,F,G) ως συνέχεια της υπογραφής του ψευδομνημονίου με την Λιβύη (27/11/19) -ασχέτως της ακυρωτικής απόφασης του εφετείου της Τρίπολης τον Φεβρουάριο του 2024- αλλά και των γεγονότων του Oruc Reis το 2020 (Χάρτης-1: οι παράνομες Navtex του Oruc Reis με σκίαση διαφόρων χρωμάτων).
Χάρτης-3: Ο χάρτης Μπάιντεν με αντιπαραβολή των παράνομων αδειοδοτήσεων της τουρκικής TPAO του 2009-2011-2012 (με κόκκινη σκίαση) και τον χάρτη που κατέθεσε η Τουρκία στον ΟΗΕ μετά την υπογραφή του τουρκολιβυκού ψευδομνημονίου (με κόκκινη γραμμή τα σημεία A,B,C,D,E,F,G). Πηγή: slpress.gr
Η Navtex η οποία παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον είναι αυτή που κλήθηκε η Ελλάδα να εκδώσει για λογαριασμό της Αιγύπτου (Χάρτης-1: με κίτρινο η Navtex ZCZC-HA64 εκδόθηκε στις 29 Δεκεμβρίου 2023 για σεισμικές έρευνες [sic] του ερευνητικού σκάφους M/V RAMFORM TITAN). Όπως διαπιστώνεται, η εν λόγω Navtex εμπίπτει -παραδόξως- πάνω στα όρια του γνωστού χάρτη Μπάιντεν ο οποίος, παρότι δημιουργήθηκε το 2015 ακολουθεί πιστά τα όρια της υφαλοκρηπίδας που κατέθεσε η Τουρκία στον ΟΗΕ το 2019 διότι όπως το iEpikaira έχει αποκαλύψει (1, 2 και 3), σχεδιάστηκε καθ’ υπόδειξη κυρίως των Τούρκων.
Ειρήσθω εν παρόδω, ο χάρτης Μπάιντεν -οδοδείκτης στις παρασκηνιακές διαδικασίες διαμοιρασμού της Αν. Μεσογείου (1, 2, 3, 4 και 5)- συνέχισε να ανασχεδιάζεται μέχρι τις αρχές του 2017 -την περίοδο των διαπραγματεύσεων για το Κυπριακό- με κάποια από εμπλεκόμενα κράτη (Τουρκία-Κυπριακή Δημοκρατία-Ισραήλ-Λίβανο) να έχουν την ευκαιρία να τον εμπλουτίσουν -εκτός της Συρίας και της Ελλάδας, της οποίας οι πολιτικές ηγεσίες όμως φαίνεται να συναινούν. Για την Αίγυπτο δεν είναι ξεκάθαρο-. Η όλη διαδικασία έγινε με τη μεσολάβηση του Αμερικανού Ανώτερου Σύμβουλου Ενεργειακής Ασφάλειας του Στέιτ Ντιπάρτμεντ, Άμος Χόκσταϊν και με την παρασκηνιακή συναίνεση/προτροπή των Βρετανών (1, 2 και 3).
Χάρτης-4: Σε συνέχεια του τουρκολιβυκό ψευδομνημονίο (σημεία F,E) η Τουρκία χάραξε τα όρια της υφαλοκρηπίδας που παρανόμως διεκδικεί και τα κατέθεσε στον ΟΗΕ (με μπλε σκούρα γραμμή A,B,C,D,E,F,G). παράνομες Navtex του Oruc Reis (σκίαση με διάφορα χρώματα). Με ροζ γραμμή η Ελληνοαιγυπτιακή τμηματική οριοθέτηση ΑΟΖ (A,B,C,D,E) η οποία τερματίζει λίγο πριν τον 28ο Μεσημβρινό (σημείο Α). Με κίτρινο η Navtex (ZCZC-HA64) που εκδόθηκε 29/12/23 από την Ελλάδα για λογαριασμό της Αιγύπτου.
Επανερχόμενοι στην επίμαχη Navtex λοιπόν, τις οποίας το βόρειο όριο λαμβάνει υπόψη την οριοθέτηση του παράνομου χάρτη που κατέθεσε η Τουρκία στον ΟΗΕ (Χάρτης-4) καθώς και -όπως προαναφέρθηκε- του χάρτη Μπάιντεν (Χάρτης-1), αλλά όχι του χάρτη της Σεβίλλης, σύμφωνα με τον οποίο, στο τριεθνές σημείο (Χάρτης-5: με κόκκινο κύκλο) πρέπει να εφάπτονται οι δυνάμει ΑΟΖ της Ελλάδας με την Κυπριακή και την Αιγυπτιακή. Με άλλα λόγια η Αίγυπτος ζήτησε από τον ΙΜΟ να εξουσιοδοτήσει την Ελλάδα να εκδώσει Navtex η οποία εμμέσως πλην σαφώς, λαμβάνει υπόψη την παράνομη οριοθέτηση της Τουρκίας, εφαρμόζοντας επακριβώς τις προβλέψεις του χάρτη Μπάιντεν.
Χάρτης-5: Σε συνέχεια του τουρκολιβυκό ψευδομνημονίο (σημεία F,E) η Τουρκία χάραξε τα όρια της υφαλοκρηπίδας που παρανόμως διεκδικεί και τα κατέθεσε στον ΟΗΕ (με μπλε σκούρα γραμμή A,B,C,D,E,F,G). Με μωβ η ΑΟΖ της Κύπρου σύμφωνα με τον Χάρτη της Σεβίλλης. Με κίτρινο η Navtex (ZCZC-HA64) που εκδόθηκε 29/12/23 από την Ελλάδα για λογαριασμό της Αιγύπτου. Με κόκκινο κύκλο το τριεθνές σημείο όπου εφάπτονται οι δυνάμει ΑΟΖ της Ελλάδας με την Κυπριακή και την Αιγυπτιακή.
Σε αυτό το σημείο θα υπενθυμίσουμε ότι ο Τούρκος τέως ΥΠΕΞ, Μεβλούτ Τσαβούσογλου, στις 03/03/21 δήλωσε ότι “όταν η Αίγυπτος υπέγραψε συμφωνία με την Ελλάδα, σεβάστηκε τα νότια σύνορα της υφαλοκρηπίδας μας, δηλαδή ανατολικά της 28ου Μεσημβρινού, που έχουμε δηλώσει στον ΟΗΕ. Τώρα δίχως να μπει στη δική μας υφαλοκρηπίδα, συνεχίζει τις σεισμικές έρευνες και την αδειοδότηση μέσα στη δική της υφαλοκρηπίδα και αυτό το βλέπουμε θετικά”. Πρόσθεσε μάλιστα πως, “αύριο θα μπορούσαμε να διαπραγματευθούμε με την Αίγυπτο για τη δικαιοδοσία θαλάσσιων ζωνών και να υπογράψουμε μία συμφωνία”.
Χάρτης-6: Βυθοτεμάχια προκήρυξης διαγωνισμού εκμετάλλευσης της Αιγύπτου το 2021. Σε κόκκινο κύκλο το βυθοτεμάχιο EGY-MED-W18 (δεξιά) το οποίο τέμνεται από τον 28ο μεσημβρινό και το EGY-MED-W11 (αριστερά) το οποίο τέμνεται από τον 26ο μεσημβρινό.
Η δήλωση του Μ. Τσαβούσογλου έγινε με αφορμή την προκήρυξη διεθνή διαγωνισμού εκμετάλλευσης 24 βυθοτεμαχίων το 2021 από την Αίγυπτο σε περιοχές που θεωρεί ότι βρίσκονται εντός της ΑΟΖ/υφαλοκρηπίδας της. Στον συγκεκριμένο διαγωνισμό που προκηρύχθηκε από την Αιγυπτιακή Κρατική Εταιρεία Πετρελαίου, συμπεριλαμβάνεται και ένα βυθοτεμάχιο το οποίο εκτείνεται ανατολικά του 28ου μεσημβρινού, πέραν του ανατολικού ορίου της Ελληνοαιγυπτιακής συμφωνίας οριοθέτησης (Χάρτη-2: σε κόκκινο κύκλο δεξιά το βυθοτεμάχιο EGY-MED-W18), παραβλέποντας την υποχρέωση της Αιγύπτου να ενημερώσει εκ των προτέρων την Ελλάδα και να λάβει σύμφωνη γνώμη, όπως ρητώς προβλέπει η Ελληνοαιγυπτιακή συμφωνία στο Άρθρο 1 Παράγραφος “α” (Ν. 4717-ΦΕΚ 164/28-8-20), που επισημαίνει ότι η ολοκλήρωση της οριοθέτησης πέραν του 28ου και 26ου μεσημβρινού, θα γίνεται με κοινή διαβούλευση και στη βάση του διεθνούς δικαίου -εκτός κι αν αυτό έγινε παρασκηνιακά(;)-.
Στην περίπτωση του βυθοτεμαχίου EGY-MED-W18 μάλιστα (Χάρτη-2: σε κόκκινο κύκλο το βυθοτεμάχιο EGY-MED-W18), η Αίγυπτος ακολούθησε πάλι την παράνομη χάραξη του ορίου της υφαλοκρηπίδας την οποία η Τουρκία διεκδικεί και κατέθεσε στον ΟΗΕ (Χάρτης-2), δίνοντας μηδενική επήρεια στο Σύμπλεγμα Καστελλόριζου, κλείνοντας το μάτι στην Τουρκία. Μετά από όλα αυτά ο Τσαβούσογλου τότε προανήγγειλε πιθανή Τουρκοαιγυπτιακή συμφωνία αλλά μεσολάβησε παρέμβαση του Ν. Δένδια -τότε ΥΠΕΞ- μετά την οποία η Αίγυπτος διόρθωσε -εν μέρει- το λάθος της στο EGY-MED-W18, τερματίζοντάς το στον 28ο Μεσημβρινό.
Συμπερασματικά, η Αίγυπτος -που εσχάτως προσέγγισε την Τουρκία μετά βαΐων και κλάδων σε μια ύποπτη γεωπολιτική συγκυρία πιθανώς ως αντίδραση στη συμμετοχή της Ελλάδας στον IMEC– και στις δυο περιπτώσεις, το 2021 και το 2024, προέβη σε ενέργειες που δίνουν ερείσματα στην Τουρκία για να υποστηρίζει ότι οι παράνομες διεκδικήσεις της στην Αν. Μεσόγειο, γίνονται σεβαστές. Το άκρως ανησυχητικό όμως είναι ότι εν έτη 2024 -υπό τον υπουργό Εξωτερικών των “έξι μιλίων” Γ. Γεραπετρίτη-, ζήτησε από την Ελλάδα να συναινέσει εμμέσως σε αυτές με μια Navtex η οποία αφορά σε περιοχή ανατολικά του 28ου Μεσημβρινού, όπερ και έγινε.
Τώρα εάν συνδυαστικά λάβουμε υπόψη και το γεγονός ότι κυκλοφορεί πληθώρα δημοσιευμάτων που μιλούν για σοβαρές εξελίξεις στην Αν. Μεσόγειο, με επικείμενο διαμοιρασμό των θαλασσίων ζωνών (1, 2, 3 και 4), δύσκολα θα αποφύγει κανείς το πειρασμό να υποθέσει ότι το τελευταίο ελληνοτουρκικό “καβγαδάκι” με Navtex και αντιNavtex, είναι μάλλον σκηνοθετημένο και αποτελεί το προοίμιο της απώλειας κυριαρχικών δικαιωμάτων -αλλά και κυριαρχίας, εάν δεν γίνει επέκταση στα 12νμ- στην Αν. Μεσόγειο, όπως ακριβώς προβλέπει ο χάρτης Μπάιντεν, ο οποίος σχεδιάστηκε από τους συμμάχους μας. Άλλωστε, οι πληροφορίες από την Ουάσιγκτον αυτό ακριβώς αναφέρουν, ενώ το επιβεβαιώνουν και ελληνικές διπλωματικές πηγές, σύμφωνα με τις οποίες “η κυβέρνηση έχει δρομολογήσει την εμφάνιση μιας μείζονος σημασίας διευθέτησης, η οποία προϋποθέτει υποχωρήσεις σε θέματα κυριαρχίας (μειωμένη ή καθόλου επήρεια των νησιών σε ΑΟΖ) στην ανατολική Μεσόγειο”.
Πηγή: i-epikaira.blogspot.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου