Μερική ιδιωτικοποίηση της αμυντικής καινοτομίας με νομοσχέδιο του υπ. Άμυνας
Κώστας Αλατζάς
ΕΦΣΥΝ
Η νέα οργανωτική δομή θα βρίσκεται υπό την εποπτεία του υπουργού Εθνικής Άμυνας και θα λειτουργεί «χάριν του δημοσίου συμφέροντος με τους κανόνες της ιδιωτικής οικονομίας».
Με βασικό ερώτημα γιατί η δημόσια υπηρεσία του υπουργείου Άμυνας, αρμόδια για την έρευνα και την ανάπτυξη της αμυντικής τεχνολογίας, υποκαθίσταται από μια ανώνυμη εταιρεία, συζητείται αύριο, παρουσία του υπουργού Ν.Δένδια, στην Επιτροπή Εθνικής Άμυνας και Εξωτερικών της Βουλής το νομοσχέδιο του ΥΠΕΘΑ που προβλέπει την ίδρυση Ελληνικού Κέντρου Αμυντικής Καινοτομίας (ΕΛΚΑΚ).
Η νέα οργανωτική δομή θα βρίσκεται υπό την εποπτεία του υπουργού Εθνικής Άμυνας και θα λειτουργεί «χάριν του δημοσίου συμφέροντος με τους κανόνες της ιδιωτικής οικονομίας». Ως εκ τούτου δεν θα ακολουθεί τις διαδικασίες ελέγχου και εποπτείας του Δημοσίου, συμπεριλαμβανομένου του δημόσιου λογιστικού. Η «ΕΛΚΑΚ Α.Ε.» επί της ουσίας θα αναλάβει το έργο της Διεύθυνσης Αμυντικών Επενδύσεων και Τεχνολογικών Ερευνών (ΔΑΕΤΕ) της Γενικής Διεύθυνσης Αμυντικών Εξοπλισμών και Επενδύσεων (ΓΔΑΕΕ), η οποία έχει αντικείμενο την έρευνα και ανάπτυξη της αμυντικής τεχνολογίας σε συνεργασία με την αμυντική βιομηχανία με σκοπό την ενίσχυση των Ε.Δ.. Σήμερα στη ΔΑΕΤΕ λειτουργούν τα τμήματα Αμυντικής Βιομηχανίας, Εγχωρίων Βιομηχανικών Συμμετοχών, Αμυντικής & Τεχνολογικής Ερευνας και Παρακολούθησης των Εγκεκριμένων Προγραμμάτων.
Σκοπός του Ελληνικού Κέντρου Αμυντικής Καινοτομίας είναι η ανάληψη πρωτοβουλιών για την καλλιέργεια και τη χρηματοδότηση ενός εγχώριου οικοσυστήματος ανάπτυξης νεοφυών επιχειρήσεων καινοτόμων τεχνολογιών και προϊόντων για την εξυπηρέτηση και την αναβάθμιση των Ενόπλων Δυνάμεων. Επίσης, όπως προβλέπει το άρθρο 4 του νομοσχεδίου, το ΕΛΚΑΚ θα μπορεί να ιδρύει θυγατρικές εταιρείες με αντικείμενο την παραγωγή καινοτόμων τεχνολογικών προϊόντων, ειδικά στον τομέα των μη επανδρωμένων συστημάτων, αξιοποιώντας το επιστημονικό δυναμικό της χώρας. Τέλος, το ΕΛΚΑΚ θα μπορεί να αναπτύξει συνεργασία με αντίστοιχους φορείς της Ελλάδας και του εξωτερικού, με στόχο τη διασύνδεση των οικοσυστημάτων.
Το μετοχικό κεφάλαιο του Ελληνικού Κέντρου Αμυντικής Καινοτομίας ορίζεται σε 1.500.000 ευρώ, με το ελληνικό Δημόσιο να κατέχει το 67% των μετοχών και την «Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας Α.Ε.» που έχει συσταθεί με τον ν. 4389/2016 (Α’ 94) το 33%. Το ΕΛΚΑΚ θα χρηματοδοτείται από πιστώσεις που θα ισοδυναμούν τουλάχιστον με το 1,5% των ποσών που διατίθενται για εξοπλιστικά προγράμματα, πράγμα που σημαίνει ότι η χρηματοδότηση θα είναι σε ετήσια βάση τουλάχιστον 27 εκατομμύρια ευρώ. Σε ό,τι αφορά τη στελέχωσή του, προβλέπεται η απόσπαση πολιτικού και στρατιωτικού προσωπικού κυρίως στελεχών της Διεύθυνσης Αμυντικών Επενδύσεων και Τεχνολογικών Ερευνών και φυσικά η πρόσληψη προσωπικού με συμβάσεις εργασίας ιδιωτικού δικαίου. Αν και μέχρι τώρα δεν έχει γίνει γνωστή η σύνθεση του διοικητικού συμβουλίου του ΕΛΚΑΚ, ωστόσο πληροφορίες θέλουν στη θέση του προέδρου να τοποθετείται ο πρώην αρχηγός Στόλου, ναύαρχος ε.α. Παναγιώτης Λυμπέρης.
Το νομοσχέδιο το οποίο προβλέπει, εκτός από την ίδρυση του ΕΛΚΑΚ, τον εκσυγχρονισμό θεσμικού πλαισίου των Ανωτάτων Στρατιωτικών Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων και τη σύσταση Κοινού Σώματος Πληροφορικής στις Ένοπλες Δυνάμεις, παρότι έχει χαρακτηριστεί από τον υπουργό Εθνικής Άμυνας, Νίκο Δένδια, πρωτοβουλία τεράστιας εθνικής σημασίας, ήρθε σε διαβούλευση μόλις το βράδυ της Μεγάλης Τρίτης και σε διάστημα δύο εβδομάδων κατατέθηκε στη Βουλή.
Πέραν του βασικού ερωτήματος της υποκατάστασης μιας δημόσιας δομής από μια ανώνυμη εταιρεία στο οποίο καλείται να απαντήσει σήμερα στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής ο υπουργός Εθνικής Άμυνας, υπάρχουν και μια σειρά ερωτήματα που ενδέχεται να τεθούν από τα μέλη της επιτροπής. Με δεδομένο ότι η έρευνα και ανάπτυξη καινοτόμων προϊόντων απαιτεί χρονικό διάστημα που μπορεί να φτάσει τα 10 χρόνια, κρίσιμο θεωρείται το ερώτημα αν οι ελληνικοί φορείς καινοτομίας που θα αναλάβουν την υλοποίηση, θα διαθέτουν τη δυνατότητα διαρκούς προσαρμογής του ανατεθέντος έργου σε καινοτόμες τεχνολογίες ή τελικά στο τέλος της δεκαετίας θα παραδίδεται στις Ένοπλες Δυνάμεις ένα σύστημα ήδη παρωχημένης τεχνολογίας. Επίσης ερώτημα αποτελεί γιατί η ηγεσία του υπουργείου Άμυνας δεν ακολουθεί την αποδεδειγμένη βέλτιστη πρακτική των ΗΠΑ, Μ. Βρετανίας, Γαλλίας, Σουηδίας ή Ισραήλ, σύμφωνα με την οποία η αμυντική έρευνα και τεχνολογία αποτελεί αρμοδιότητα υπηρεσίας του υπουργείου Άμυνας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου