Η συζήτηση για πιθανή παραχώρηση- «πώληση» ελληνικών μαχητικών αεροσκαφών F-16 block 30, «σέρνεται» εδώ και πολύ καιρό, χωρίς η ελληνική κυβέρνηση να έχει πάρει θέση και πολύ περισσότερο χωρίς να «κόψει με το μαχαίρι» οποιαδήποτε συζήτηση.
Πληροφορίες από πηγές εκτός συνόρων επιμένουν ότι υπάρχει σύμφωνη γνώμη της ελληνικής κυβέρνηση για την παραχώρηση μαχητικών αεροσκαφών F-16 block 30, στην Ουκρανία, αναφέρουν. Από τις Βρυξέλλες αλλά και από την Ολλανδία που θα είναι η χώρα η οποία θα υποδεχτεί μεταχειρισμένα F-16 από διάφορες χώρες ,πηγές αναφέρουν ότι σε αυτά θα περιλαμβάνονται και ελληνικά μαχητικά. Τα F-16 block 30, είναι τα πρώτα μαχητικά αεροσκάφη αυτού του τύπου που παρέλαβε η χώρα μας το 1989. Ήταν η πρώτη μεγάλη αγορά του αιώνα.
Η Πολεμική Αεροπορία διαθέτει αυτή τη στιγμή 32 μαχητικά αεροσκάφη F-16 block 30.
Το ερώτημα είναι αν οι πηγές που υποστηρίζουν αυτό το σενάριο, μιλώντας για σύμφωνη γνώμη της ελληνικής κυβέρνησης αναφέρονται μόνο στο Μαξίμου . Κι αυτό ,γιατί στο ΥΠΕΘΑ δεν υπάρχει τέτοιο θέμα. Πρόσφατα μάλιστα ο ΥΕΘΑ Νίκος Δένδιας υπέγραψε πρόγραμμα που έχει να κάνει με κινητήρες για τα F-16 block 30. Να μην έχει ενημερωθεί ούτε ο ίδιος;
Το βέβαιο είναι ότι οι Ευρωπαίοι έχουν αρχίσει να συγκεντρώνουν ομάδες τεχνικών που να έχουν ειδίκευση στα F-16 block 30. Το «συμμάζεμα» των αεροσκαφών θα ανατεθεί σε ιδιωτικές εταιρείες και υπάρχει σοβαρό ενδεχόμενο να προτιμήσουν αρκετούς από τους εμπειρότατους και πανάξιους Έλληνες μηχανικούς, οι οποίοι έχουν διατηρήσει τα δικά μας block 30 σε εξαιρετική κατάσταση. Δεν θα είναι καθόλου δύσκολο να τους δελεάσουν με τα χρήματα που παίρνουν στην Πολεμική Αεροπορία.
Ομολογούμε ότι δεν ήταν δυνατόν να διευκρινίσουμε αν η φημολογούμενη συμφωνία της ελληνικής κυβέρνησης έγινε με το …41% ή μετά από το 28%. Το πιθανότερο είναι το πρώτο.
Είναι τόσο παλιά και τόσο…άχρηστα τα F-16 block 30;
Να απαντήσουμε με γεγονότα:
•Επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, υπήρχαν έτοιμοι πελάτες -κυρίως στα Βαλκάνια- για να αγοράσουν τα 32 F-16 block 32.
Η τότε ηγεσία του ΓΕΑ υπό τον Χρ. Βαίτση -μετέπειτα σύμβουλο του Κυριάκου Μητσοτάκη- είχε αρνηθεί κατηγορηματικά την πώληση των αεροσκαφών, θεωρώντας τα απαραίτητα.
•Όταν πάλι επί κυβερνήσεως ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ συμφωνήθηκε ο εκσυγχρονισμός μεγάλου μέρους του στόλου των F-16, υπήρξε η πρόταση που έλεγε ότι τα ραντάρ και άλλα συστήματα που θα αφαιρούνταν από τα υπό εκσυγχρονισμό F-16 Block 52+ καθώς και τα F-16 Block 52+ Advanced θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν στα F-16 Block 30 και F-16 Block 50 ώστε να ομογενοποιηθούν στο επίπεδο F-16 Block 52+ Advanced με Link 16. Οι εκτιμήσεις της Lockheed Martin αναφέρονταν σε κόστος μονάδας περί τα 12-14 εκατομμύρια ευρώ.
Με δεδομένη την πολύ μεγάλη ενίσχυση της τουρκικής αεροπορίας ,μετά από την έγκριση εκσυγχρονισμού παλαιών F-16 και αγορά νέων , είναι απορίας άξιο ακόμη και να σκεφτόμαστε την παραχώρηση 32 F-16 στην Ουκρανία μέσω Ολλανδίας.
Η χώρα μας παρέλαβε 40 F-16 Block 30 το 1989, στο πλαίσιο του εξοπλιστικού προγράμματος Peace Xenia I, ενώ το 1997 40 βελτιωμένα F-16 C/D Block 50 παρελήφθησαν με το Peace Xenia IΙ. Κύριος κατασκευαστής των F-16 Block 30 ήταν η General Dynamics που αργότερα ενσωματώθηκε στη Lockheed Martin. Το F-16D είναι η διθέσια παραλλαγή που μπορεί να χρησιμοποιηθεί τόσο επιχειρησιακά όσο και για εκπαίδευση.
Ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των ελληνικών αεροσκαφών της παρτίδας παραγωγής Block 30 είναι το ενισχυμένο σύστημα προσγείωσης, η τοποθέτηση αλεξιπροχώριου και προβολέα νυχτερινής αναχαίτισης. Τα Block 50 έχουν δεχθεί δομικές ενισχύσεις και διαθέτουν ισχυρότερο κινητήρα και βελτιωμένα ηλεκτρονικά σε σχέση με τα Block 30.
Τεχνικά χαρακτηριστικά/ΕπιδόσειςΠλήρωμα: 1 (C model), 2 (D model)
Κινητήρας: General Electric F110-GE 100 afterburning turbofan (Block 30/Ώση: 29.000 λίβρες), General Electric F110-GE 129 (Block 50/Ώση: 29.500 λίβρες)
Εκπέτασμα Πτερύγων: 9.96μ
Μήκος: 15.06μ
Μέγιστη ταχύτητα: 2.120χλμ. την ώρα ή 2.00 Mach
Μέγιστο ύψος: 15.240μ. ή 50.000 πόδια
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου