Πέμπτη 29 Αυγούστου 2024

ΥΠΕΘΑ: Ο “γάμος” των διδακτορικών με τα άρβυλα και η ανώνυμη εταιρία

Ο “γάμος” των PhD με άρβυλα και ανώνυμη εταιρία – Με σενάριο κινηματογραφικής κωμικής ταινίας, μεγαλύτερης ευρηματικότητας από την ταινία «Λούφα και Παραλλαγή» του 1984, σε σενάριο και σκηνοθεσία του Νίκου Περάκη, μοιάζουν τα «μεταρρυθμιστικά» τεκταινόμενα στο υπουργείο Εθνικής Άμυνας υπό την υψηλή καθοδήγηση του υπουργού Εθνικής Άμυνας Νίκου Δένδια και την εκτέλεση του υφυπουργού Εθνικής Άμυνας Γιάννη Κεφαλογιάννη.

Γράφει ο ΚΥΝΙΚΟΣ

Σύμφωνα λοιπόν με ανακοίνωση, με απόφαση του υφυπουργού Εθνικής Άμυνας Γιάννη Κεφαλογιάννη, καθορίζεται o αριθμός των ειδικών επιστημόνων που θα επιλέγονται ανά Εκπαιδευτική Σειρά Στρατευσίμων Οπλιτών (ΕΣΣΟ) και ανά υπηρεσία να υπηρετήσουν τη στρατεύσιμη στρατιωτική τους υποχρέωση, ως Δόκιμοι Έφεδροι Αξιωματικοί (ΔΕΑ) του Στρατού Ξηράς, σε πέντε για το Ελληνικό Κέντρο Αμυντικής Καινοτομίας (ΕΛΚΑΚ) και σε έξι σε κλάδους και υπηρεσίες του Γενικού Επιτελείου Εθνικής Άμυνας (ΓΕΕΘΑ), εκ των οποίων τρεις στο Κέντρο Έρευνας Τεχνολογικής Ανάπτυξης και Καινοτομίας (ΚΕΤΑΚ).

Με την ίδια απόφαση καθορίζεται ότι οι ειδικοί επιστήμονες θα πρέπει να είναι κάτοχοι διδακτορικού διπλώματος στους τομείς: «αα) Πληροφορικής, αβ) Μηχανολόγων και Αεροναυπηγών Μηχανικών, αγ) Ναυπηγών Μηχανολόγων Μηχανικών, αδ) Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Ηλεκτρονικών Υπολογιστών, αε) Χημικών Μηχανικών, αστ) Αναδυόμενες Τεχνολογίες – Τεχνητή Νοημοσύνη – Ρομποτική, αζ) Οικονομικές Επιστήμες και Διοίκηση Επιχειρήσεων, αη) Βιολογίας – Μοριακής Βιολογίας και Γενετικής, αθ) Μηχανικών Αυτοματισμού, αι) Εφαρμοσμένων Μαθηματικών και Φυσικής, αια) Μηχανικών Αναδυόμενων Τεχνολογιών».

Επίσης καθορίζεται, ότι «στην περίπτωση ύπαρξης περισσότερων ειδικών επιστημόνων, οι οποίοι πληρούν τα παραπάνω κριτήρια και επιθυμούν να υπηρετήσουν ως ΔΕΑ, η επιλογή γίνεται με αιτιολογημένη απόφαση του Διευθυντή του ΣΤ’ Κλάδου του ΓΕΕΘΑ, ο οποίος αξιολογεί τις αιτήσεις σε συνεργασία με το ΕΛΚΑΚ και τα ερευνητικά κέντρα των Ενόπλων Δυνάμεων για την κατανομή των ειδικών επιστημόνων στις αντίστοιχες υπηρεσίες.

Πλήθος τα ερωτήματα για μία απόφαση η οποία έχει την αμφισβητήσιμης αξίας διάκριση να «ανοίγει» τον ελληνικό τρίτο δρόμο για την αμυντική έρευνα και καινοτομία επιβεβαιώνοντας ότι στην Ελλάδα «είσαι ότι δηλώσεις». Ας αρχίσουμε λοιπόν από το τέλος:

>Από που ως μία ανώνυμη εταιρία όπως το ΕΛΚΑΚ εμπλέκεται στην αξιολόγηση και κατανομή του στρατιωτικού προσωπικού; Γιατί όταν οι ειδικοί επιστήμονες καταταγούν για να υπηρετήσουν τη θητεία τους αποτελούν στρατιωτικό προσωπικό, και αποτελούν ευθύνη και υποχρέωση της υπηρεσίας. Εκτός αν στο πλαίσιο της «Ατζέντας 2030» προωθείται και η ιδιωτικοποίηση κεντρικών πτυχών της λειτουργίας των ενόπλων δυνάμεων.

>Δεν είναι οξύμωρο ΔΕΑ, κάτοχοι διδακτορικού, που θα υπηρετήσουν τους 17 μήνες της θητείας τους να αξιολογούνται από το ΕΛΚΑΚ η διοίκηση του οποίο αποτελεί αποκλειστική επιλογή του υπουργού Εθνικής Άμυνας ο οποίος επιδεικτικότατα, όπως και στην περίπτωση της Ελληνικής Αεροπορικής Βιομηχανίας (ΕΑΒ), αγνόησε διαδικασίες που θεσμοθέτησε η κυβέρνηση της οποίας είναι μέλος; Με ποιους θα συμμετάσχει το ΕΛΚΑΚ στην αξιολόγηση και βάσει ποιου γνωστικού υποβάθρου και τυπικών και ουσιαστικών προσόντων θα αξιολογήσουν κατόχους διδακτορικού σε συγκεκριμένους τεχνολογικούς τομείς;

>Βάση ποιου γνωστικού υποβάθρου και τυπικών και ουσιαστικών προσόντων ο διευθυντής του ΣΤ’ Κλάδου του ΓΕΕΘΑ (την παρούσα περίοδο τη θέση κατέχει υποστράτηγος του Όπλου του Μηχανικού, απόφοιτος του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου), θα διατυπώνει αιτιολογημένη απόφαση για την επιλογή των ΔΕΑ με διδακτορικά στους τομείς που περιλαμβάνονται στην απόφαση;

>Βάση ποιου γνωστικού υποβάθρου, τυπικών και ουσιαστικών προσόντων ο διευθυντής του ΣΤ’ Κλάδου του ΓΕΕΘΑ θα διατυπώνει αιτιολογημένη απόφαση για την «α) Ερευνητική εμπειρία ή εμπειρία στην ίδρυση και λειτουργία νεοφυών εταιρειών τεχνολογικού τομέα μετά από την ολοκλήρωση της διδακτορικής τους διατριβής. β) Συνάφεια του αντικειμένου της διδακτορικής διατριβής, προς τις απαιτήσεις των θέσεων που πρόκειται να καλύψουν».

>Γιατί στην απόφαση του υφυπουργού Εθνικής Άμυνας εξισώνεται η ερευνητική εμπειρία με την εμπειρία στην ίδρυση και λειτουργία νεοφυών εταιρειών τεχνολογικού τομέα; Ειδικούς επιστήμονες σε τεχνολογίες αναζητά το υπουργείο Εθνικής Άμυνας ή στη δημιουργία νεοφυών επιχειρήσεων. Γιατί αυτή η εξίσωση απλώς επιβεβαιώνει ότι αναζητά πρωτίστως τους δεύτερους, με ό,τι αυτό συνεπάγεται (στο ζήτημα αυτό θα επανέλθουμε).



>Η «χύδην» αναφορά τομέων χωρίς προσδιορισμό των θέσεων ανά τομέα μήπως εκτός από «ευελιξία» μπορεί να ερμηνευτεί και ως «ρίχνουμε δίκτυα και ό,τι πιάσουμε»; Ή ότι έχουμε κάποιο «προαίσθημα» ή «διαίσθηση» ότι είναι βέβαια η ανταπόκριση κατόχων διδακτορικών για συγκεκριμένους τομείς; Ή μήπως απλώς δημιουργεί ένα πλαίσιο τόσο γενικό και ασαφές που ταυτόχρονα καθίσταται ευνοϊκό για την επιλογή ημετέρων;

Ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Δένδιας στο Κέντρο, έχοντας στα δεξιά του τον υφυπουργό Γιάννη Κεφαλογιάννη και αριστερά τον αρχηγό ΓΕΕΘΑ, στρατηγό Δημήτριο Χούπη

>Τι έργο ακριβώς θα προλάβουν να παράξουν στο διάστημα των 17 μηνών, όσο δηλαδή διαρκεί η θητεία τους, οι ΔΕΑ – κάτοχοι διδακτορικού; Σε τελική ανάγκη εάν το υπουργείο Εθνικής Άμυνας έχει ανάγκη από ειδικούς επιστήμονες με διδακτορικά στους ανωτέρω τομείς γιατί δεν προκηρύσσει διαγωνισμό για να προσλάβει μόνιμους πολιτικούς υπαλλήλους; Δεν αποτελεί διακηρυγμένη πολιτική της κυβέρνησης η επιστροφή όλων των νέων επιστημόνων που μετανάστευσαν λόγω των μνημονίων; Ή αν δεν είναι επιθυμητή η πρόσληψη πολιτικών υπαλλήλων γιατί το υπουργείο Εθνικής Άμυνας δεν κατευθύνει και υποστηρίζει αξιωματικούς ή και υπαξιωματικούς των τριών Κλάδων των ενόπλων δυνάμεων στην απόκτηση διδακτορικών στους τεχνολογικούς τομείς που αναφέρονται στην απόφαση;

>Μήπως η διαδικασία που θεσμοθετείται με την απόφαση του υφυπουργού Εθνικής Άμυνας απλώς αποσκοπεί στην με συνοπτικές διαδικασίες εξεύρεση προσωπικού ΟΡΙΣΜΕΝΟΥ ΧΡΟΝΟΥ, ΧΑΜΗΛΟΜΙΣΘΟΥ σε σχέση με τα τυπικά και ουσιαστικά προσόντα που διαθέτει, το οποίο πιθανότατα ΔΕΝ θα εγείρει (ή θα ΥΠΟΧΡΕΩΘΕΙ να μην εγείρει) απαιτήσεις ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗΣ ΙΔΙΟΚΤΗΣΙΑΣ για το προϊόν της πνευματικής εργασίας του;

Πάντως σε κάθε περίπτωση η απόφαση Κεφαλογιάννη απλώς επιβεβαιώνει, ότι παρά τα λεκτικά πυροτεχνήματα του υπουργού Εθνικής Άμυνας, η αμυντική καινοτομία στην Ελλάδα ακολουθεί ένα μοναδικό, ελληνικό τρίτο δρόμο (οι μεγαλύτερης ηλικίας ίσως θυμούνται την κατάληξη παρόμοιου, εγχώριου πειράματος πριν περίπου τέσσερις δεκαετίες), εντελώς διαφορετικό από όλες τις υπόλοιπες χώρες – μέλη του ΝΑΤΟ και της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου