Τι κρύβει η κυβέρνηση για τα εναέρια μέσα
ΕΦΣΥΝ
Από την πρώτη στιγμή της καταστροφικής πυρκαγιάς στην Αττική εκατοντάδες πολίτες κατήγγειλαν απουσία αεροσκαφών ή ελλιπή παρουσία τους, ενώ τα στοιχεία που έδωσαν κυβέρνηση και Πυροσβεστική είναι αποσπασματικά, αδιαφανή και γεννούν αναπάντητα ερωτήματα ● Αίτημα του ΣΥΡΙΖΑ να δοθεί το σχετικό υλικό από το επίσημο καταγραφικό σύστημα.
Ελλιπείς, αδιαφανείς και αποσπασματικές είναι οι πληροφορίες που ανακοίνωσαν χθες η κυβέρνηση και η Πυροσβεστική σχετικά με το κρίσιμο ζήτημα των εναέριων μέσων που επιχειρούσαν στην καταστροφική πυρκαγιά της βορειοανατολικής Αττικής. Από την πρώτη στιγμή εκατοντάδες πολίτες στις πληγείσες περιοχές κατήγγειλαν την απουσία αεροσκαφών ή την πολύ χαμηλή συχνότητα πτήσεων και ρίψεων νερού.
Χθες το πρωί ο αρμόδιος τομεάρχης του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ., Συμεών Κεδίκογλου, σε συνέχεια ανάρτησης του Στέφανου Κασσελάκη, προχώρησε σε επίσημο αίτημα ζητώντας στοιχεία για τον αριθμό των εναέριων μέσων και συγκεκριμένα το υλικό από το σχετικό καταγραφικό σύστημα, καθώς και το αρχείο με τις σχετικές άδειες πτήσεων, από την έναρξη της πυρκαγιάς στην Αττική, μέχρι και τις 21.30 της Δευτέρας.
Στην απάντηση της Πυροσβεστικής αναφέρονται τα εξής: «[...] τις ημέρες της πυρκαγιάς στον Βαρνάβα Αττικής, επιχείρησαν: Στις 11 Αυγούστου: 29 εναέρια μέσα (14 αεροσκάφη και 15 ελικόπτερα), στις 12 Αυγούστου: 36 εναέρια μέσα (17 αεροσκάφη και 19 ελικόπτερα), στις 13 Αυγούστου, από το πρώτο φως έως τις 13.00: 20 εναέρια μέσα (10 αεροσκάφη και 10 ελικόπτερα). Τα εναέρια μέσα επιχειρούσαν στην πυρκαγιά "σε κύκλους".
»Που σημαίνει ότι δεν επιχειρούσαν όλα ταυτόχρονα την ίδια χρονική στιγμή, καθώς κάποια έκαναν ρίψεις και κάποια άλλα είτε ανεφοδιάζονταν με καύσιμα είτε τροφοδοτούνταν με νερό προκειμένου να επιχειρήσουν ξανά στο πεδίο. Τη Δευτέρα, 12 Αυγούστου, το χρονικό διάστημα από τις 19.30 έως τις 21.00 επιχειρούσαν σε όλα τα μέτωπα της πυρκαγιάς 20 εναέρια μέσα».
Η απάντηση της Πυροσβεστικής ώθησε τον κυβερνητικό εκπρόσωπο, Παύλο Μαρινάκη, σχεδόν να πανηγυρίσει, κατηγορώντας τον ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. για ψευδή ανακοίνωση. Ο ίδιος επισήμανε χθες πως χάρη στα drones που επιτηρούσαν στην περιοχή, «το πρώτο εναέριο μέσο πραγματοποίησε την πρώτη ρίψη νερού στη φωτιά του Βαρνάβα, 5 λεπτά αφού εκείνη ξέσπασε».
Τα ερωτήματα
Μια προσεκτική μελέτη της ανακοίνωσης της Πυροσβεστικής προκαλεί εύλογα ερωτήματα για τους λόγους που η κυβέρνηση δεν παρουσιάζει την πλήρη εικόνα:
1. Για ποιο λόγο η Πυροσβεστική δεν παρέχει τα στοιχεία όλων των πτήσεων αναλυτικά από την πρώτη στιγμή που ξέσπασε η πυρκαγιά, αλλά παραθέτει έναν αποσπασματικό πίνακα, που παρουσιάζει πληροφορίες μόνο για 3,5 ώρες το απόγευμα της Δευτέρας μεταξύ 17.00 και 20.30; Γιατί δεν υπάρχει κανένα στοιχείο για την πρώτη κρίσιμη μέρα;
2. Στον πίνακα που παρατέθηκε εμφανίζονται να επιχειρούν στο παραπάνω χρονικό διάστημα 20 αεροσκάφη, τα οποία στην πραγματικότητα είναι 19 καθώς ένα ελικόπτερο Super Puma ήταν συντονιστικό. Πού είναι τα 36 εναέρια που επιχειρούσαν τη Δευτέρα; Γιατί επί 3,5 ώρες αγνοούνται 17 αεροσκάφη ενώ η φωτιά είχε φτάσει σε κατοικημένες περιοχές;
3. Πόσα εναέρια μέσα επιχειρούσαν παράλληλα ανά ώρα την Κυριακή και τη Δευτέρα;
4. Πόσες ρίψεις έγιναν στο σημείο της αρχικής εστίας, πόσοι τόνοι έπεσαν και σε πόση χρονική απόσταση μεταξύ τους;
5. Πόσα Καναντέρ και πόσα ελικόπτερα Ερικσον επιχειρούσαν τις δύο πρώτες μέρες;
6. Πόσα εναέρια μέσα περιπολούσαν πάνω από την Αττική την ώρα που ξεσπούσε η πυρκαγιά στον Βαρνάβα και ενώ ο δείκτης επικινδυνότητας ήταν στο 5;
H «Εφ.Συν.» έθεσε τα παραπάνω ερωτήματα στο γραφείο τύπου της Πυροσβεστικής, το οποίο απάντησε πως «θα πρέπει να υποβάλετε σχετικό αίτημα προς το αρμόδιο υπουργείο Πολιτικής Προστασίας. Εμείς δώσαμε τις απαντήσεις για αυτά που ζητήθηκαν. Πρόκειται για διαβαθμισμένες πληροφορίες. Ως προς τον αριθμό των εναέριων μέσων που περιπολούσαν κατά την έναρξη της πυρκαγιάς, αρμόδιο να πάρει αυτή την απόφαση είναι το Κέντρο Επιχειρήσεων». Η «Εφ.Συν.» έθεσε όλα τα παραπάνω ερωτήματα και στο υπουργείο Πολιτικής Προστασίας, χωρίς να λάβουμε απάντηση μέχρι τη δημοσίευση του παρόντος.
Προβληματισμός
«Γιατί έχουν κρύψει όλα τα στοιχεία της πρώτης μέρας και τις περισσότερες ώρες πτήσης της δεύτερης; Με προβληματίζει πολύ αυτό», δηλώνει στην «Εφ.Συν.» ο πρώην υπαρχηγός της Πυροσβεστικής, Ανδριανός Γκουρμπάτσης, και προσθέτει: «Η κυβέρνηση λέει ότι πετούσαν "διαδοχικά" 36 αεροσκάφη. Προσοχή, "διαδοχικά", όχι ταυτόχρονα. Μπορεί ταυτόχρονα να πετούσαν 10 μόνο. Δεν γνωρίζουμε τις κρίσιμες ώρες πόσα πέταξαν ταυτόχρονα.
»Το μόνο σίγουρο είναι ότι στην Αττική λόγω κατηγορίας κινδύνου 5 έπρεπε συνεχώς να περιπολούν 3 εναέρια μέσα. Το ένα έριξε στη φωτιά, πού ήταν τα άλλα δύο; Αν ήταν 3 θα είχαν ρίξει σε λίγο χρόνο 9 τόνους συνολικά, θα την έπιαναν τη φωτιά. Εριξαν τους 3 τόνους και μετά το νερό εξατμίστηκε. Μπορούσαν να το προλάβουν όμως και μετά την πρώτη πλήξη. Μετά το 1981 είναι η δεύτερη φορά που αστική πυρκαγιά μπαίνει σε αστικό ιστό, αυτό είναι εγκληματικό. Αυτό που αντιλαμβάνομαι είναι ότι δεν υπήρχε σοβαρός συντονισμός.
»Επιτρέπεται να πετάνε 35 εναέρια και να μην μπορούν να την πιάσουν; Είναι απαράδεκτο μια δασική πυρκαγιά να φύγει από τον Βαρνάβα και να φτάσει μέχρι τα Βριλήσσια. Είναι εγκληματικό. Γνώριζαν την εξάπλωση της πυρκαγιάς και τη διεύθυνση του ανέμου. Οι δυνάμεις κανονικά ήταν επαρκέστατες, αν τα νούμερα ισχύουν. 800 πυροσβέστες δεν έχει ξαναγίνει ποτέ σε πυρκαγιά, απλά δεν τους συντόνιζε κανένας σωστά».
Σημειώνεται ότι και από τον αποσπασματικό πίνακα που παρέθεσε η Πυροσβεστική προκύπτει πως από το σύνολο των 19 αεροσκαφών που επιχειρούσαν το απόγευμα της Δευτέρας, η συντριπτική πλειονότητα των ρίψεων νερού (75%) προέρχεται από μόλις 9 ελικόπτερα (5 Σικόρσκι S-64 και 4 Bell-214ST). Επιχείρησαν 3 Καναντέρ και έκαναν 29 ρίψεις συνολικά.
Το ψηφιακό αρχείο
Σε νεότερη ανακοίνωσή του ο ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. δεν καλύπτεται από την απάντηση της Πυροσβεστικής και ζητά εκ νέου να δοθούν τα αναλυτικά στοιχεία και συγκεκριμένα:
I. «Από το Εθνικό Συντονιστικό Κέντρο Επιχειρήσεων και Διαχείρισης Κρίσεων (ΕΣΚΕΔΙΚ/Π.Σ.) να δώσει τα τηλεματικά δεδομένα όλων των εναέριων μέσων που επιχείρησαν στην Αττική από την Κυριακή 11 Αυγούστου μέχρι και σήμερα (χθες).
II. Αντίγραφο του Πληροφοριακού Συστήματος "Engage" σχετικά με τα εναέρια και επίγεια μέσα.
IΙI. Να χορηγηθεί αντίγραφο του πρακτικού συνεδρίασης του Συντονιστικού Οργάνου Πολιτικής Προστασίας της 12ης Αυγούστου».
Επισημαίνεται πάντως ότι, όπως έχει αποδειχθεί στο παρελθόν, πολύ συχνά τα μισθωμένα αεροσκάφη δηλώνουν πλαστές ώρες πτήσης, επομένως ο μόνος τρόπος διασταύρωσης της ακρίβειας των συγκεκριμένων στοιχείων είναι μέσα από το ψηφιακό εσωτερικό αρχείο του κάθε αεροσκάφους.
● Οπως αποκάλυψε χθες το in.gr, από ένα βραχυκύκλωμα σε μια πλεξούδα καλωδίων ηλεκτροδότησης μιας κατοικίας στην οδό Αμάλθειας στον Βαρνάβα, το οποίο προκλήθηκε από φθορά σε έναν κατεστραμμένο γάντζο στήριξης και σε μεταλλικό κάλυμμα, φέρεται να ξεκίνησε η καταστροφική πυρκαγιά.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου