Τετάρτη 11 Δεκεμβρίου 2024

Σάλος με την «παρέμβαση» του ΥΠΕΘΑ στα στρατιωτικά νοσοκομεία! Τι έρχεται

Δυστυχώς όσα έχει αποκαλύψει η ΠΟΕΣ κατά το προηγούμενο διάστημα επιβεβαιώνονται με τον χειρότερο δυνατό τρόπο. Το σχέδιο νόμου για το Υγειονομικό που διέρρευσε πρόκειται για τη χειρότερη δυνατή εκδοχή όσων μπορούσαν να περιμένουν οι στρατιωτικοί. Οι διαψεύσεις… διαψεύδονται για μια ακόμα φορά και οι μάσκες πέφτουν με γδούπο. Δημιουργείται Κοινό Σώμα Υγειονομικού καθώς και Διακλαδική Διοίκηση Υγειονομικού. Τα πάντα περνάνε υπό τον έλεγχο του ΓΕΕΘΑ. Το οποίο θα ρυθμίζει ουσιαστικά ποιοι θα καθίστανται δικαιούχοι στα στρατιωτικά νοσοκομεία. Ο οικονομικός στραγγαλισμός των νοσοκομείων επιβεβαιώνεται εκ νέου, γεγονός που θα οδηγήσει στην έμμεση, σταδιακή ιδιωτικοποίησή τους, αφού προκειμένου να πληρούν τις “προδιαγραφές” θα αναγκαστούν εκ των πραγμάτων να “πετάξουν” έξω τους πραγματικούς δικαιούχους για να εξυπηρετούν την ιδιωτική ασφαλιστική κάλυψη και όσους πληρώνουν. Οι στρατιωτικοί μετατρέπονται σε δικαιούχους μόνο κατ’ όνομα και εξοβελίζονται προς την ιδιωτική Υγεία, ακόμα και για υπηρεσιακούς λόγους.

Πλέον ακόμα και η συνταγογράφηση φαρμάκων θα επιβαρύνεται οικονομικά, ενώ στα νοσοκομεία θα θεσμοθετηθεί “τιμολόγιο παροχής υπηρεσιών”. Η Μονάδα Ιατρικώς Υποβοηθούμενης Αναπαραγωγής του ΝΝΑ καθίσταται επίσημα ως η πρώτη νοσοκομειακή δομή που μετατρέπεται σε αμιγώς ιδιωτική. Επιβεβαιώνεται ότι το ΝΙΜΤΣ που μετατρέπεται υπό ασαφείς όρους σε ΚΑΠΗ, πλέον υπόκειται σε ιδιόρρυθμο ιδιοκτησιακό καθεστώς, το οποίο μένει να πληροφορηθούν οι στρατιωτικοί προσεχώς. Η αυξανόμενη ενσωμάτωση διαδικασιών του ΕΣΥ συμπεριλαμβανομένης της υιοθέτησης του συστήματος κυκλικών εφημεριών ανοίγει το δρόμο για τη δημιουργία της “χακί”, 8ηςυγειονομικής περιφέρειας. Επίσης, σύμφωνα με την ΠΟΕΣ, ιδιαίτερη έκπληξη προκαλεί η νεωτεριστική ορολογία της διϋπουργικότητας, που αφήνει να εννοηθεί ότι στο πλαίσιο των συρρικνώσεων και των συγχωνεύσεων που έρχονται, οι “αστυνομικοί ιατροί” θα πρέπει να βρουν νοσοκομείο να παρέχουν τις υπηρεσίες τους. Άραγε θα χτιστεί κάποιο νέο, ή θα δωρηθεί κάποιο από τα υφιστάμενα που θα αδυνατούν να στελεχωθούν λόγω των παραιτήσεων που αναμένεται να αυξηθούν;

Η ΠΟΕΣ καταλήγει ότι το συγκεκριμένο νομοσχέδιο δείχνει να υπερασπίζεται περισσότερο τα «δικαιώματα» του ΕΟΠΥΥ και του Υπ.Υγείας, παρά των στρατιωτικών και των στρατιωτικών νοσοκομείων. Η δε, φιλοσοφία του μπορεί να συνοψιστεί σε μια φράση του κειμένου, ότι οι η υπογεννητικότητα οφείλεται στην έλλειψη πρόσβασης σε μονάδες υποβοηθούμενης αναπαραγωγής, όχι στους χαμηλούς μισθούς, τις ανύπαρκτες παροχές, την επιδείνωση της ποιότητας ζωής και τη γενικότερη έλλειψη υποστήριξη της οικογένειας, προσθέτοντας ότι η ενοποίηση είναι εδώ, η ιδιωτικοποίηση είναι εδώ, η προετοιμασία για υφαρπαγή είναι εδώ, η διάλυση της Υγείας των στρατιωτικών είναι εδώ.


ΘΕΜΑ: Σχολιασμός Διαρροής Σχεδίου Νόμου του ΥΠΕΘΑ
















Κύριε Υπουργέ.

Για μια ακόμα φορά γίναμε μάρτυρες της προσφιλούς, κατά πως φαίνεται, τακτικής της διαρροής μέσω κύκλων του ΥΠΕΘΑ, για τα επικείμενα μέτρα σχετικά με τις προγραμματιζόμενες μεταβολές στο πλαίσιο που διέπει την Υγεία των στρατιωτικών, προκειμένου να μετρηθούν οι αντιδράσεις και να καλλωπιστούν λεκτικά οι ενέργειες ώστε να καταστούν πιο εύπεπτες.

Με το παρόν έγγραφο θα σχολιάσουμε κατά βάσιν το υγειονομικού ενδιαφέροντος μέρος της διαρροής και τις επιπτώσεις του στους στρατιωτικούς, και αυτό υπό μορφή επισημάνσεων. Ο σχολιασμός ειδικών σημείων που επιλέξαμε να αφήσουμε εκτός σχολιασμού που επιχειρείται να περάσουν συγκαλυμμένα και θα έχουν ιδιαίτερα σοβαρό αντίκτυπο, θα αποτελέσει αντικείμενου ξεχωριστού εγγράφου μας.

α. Λειτουργία Στρατιωτικών ΝοσοκομείωνΗ λειτουργία των Σ/Ν επιβαρύνεται αισθητά με την υποχρεωτική απογευματινή λειτουργία τους, όταν είναι γνωστό ότι το προσωπικό δεν επαρκεί ούτε για τις συνήθεις πρωινές λειτουργίες (άρθρο 6, παρα.1).
Η δυνατότητα για παροχή ιδιωτικής εργασίας πέραν του ωραρίου επεκτείνεται στο σύνολο του υγειονομικού προσωπικού, ως «αντίδωρο» για να μην ενισχυθούν οι μισθοί και καθιερωθούν τα προβλεπόμενα επιδόματα και αποζημιώσεις (άρθρο 20, περ.4α΄). Στην ίδια κατεύθυνση κινείται και η επέκταση της περίπτωσης 4γ΄.
Θεσπίζεται ορθώς μεν η αποζημίωση για εφημερίες και νυκτερινές υπηρεσίες, ωστόσο προκαλεί εντύπωση η αναφορά του ΝΙΜΤΣ ως ξεχωριστό νοσοκομείο (άρθρο 26, νέα παρα.ΚΕ΄). Παράλληλα προκαλεί απορίες ο ορισμός οικονομικού πλαφόν σε ετήσια βάση, ενέργεια που παραπέμπει στις περικοπές της ισχύουσας νυκτερινής αποζημίωσης. Τι θα συμβεί εφόσον υπάρξει εκ των πραγμάτων αναγκαστική υπέρβαση του ορίου φυλακών; Εντούτοις, για την περίπτωση διάθεσης στρατιωτικών ιατρών σε δομές εκτός ΕΔ θεσπίζεται (ορθώς) αναγνώριση υπερωριακής αποζημίωσης, αλλά αυτή δεν επεκτείνεται για τη λειτουργία των Σ/Ν (άρθρο 26, νέα παρα.ΚΣΤ΄).
Σχεδόν προκλητική καθίσταται η διάταξη του άρθρου 35 (παρα.2), η οποία διά της εξώθησης των στρατιωτικών στην ιδιωτική Υγεία κόπτεται, δήθεν, για την αποσυμφόρηση των Σ/Ν, αλλά κατά τα λοιπά εξακολουθεί να τα διατηρεί συνδεδεμένα με το ΕΣΥ από το 2010, τόσο σε επίπεδο δομών, όσο και σε επίπεδο απασχόλησης στρατιωτικών ιατρών υπέρ του ΕΣΥ που δημιουργεί περαιτέρω αποδυνάμωση.

β. Οικονομικά Στρατιωτικών ΝοσοκομείωνΤα οικονομικά των Σ/Ν πλέον θα ελέγχονται συστηματικά, δίχως όμως να δείχνει να υπάρχει πρόβλεψη για το στραγγαλισμό που δημιουργείται, όπως ενδεικτικά η διαγραφή του 10% των χρεών του ΕΟΠΥΥ, για τον οποίον κατά τα λοιπά υφίσταται πρόβλεψη για έγκαιρη και τακτική εξόφληση του ΕΟΠΥΥ μέσω του Π/Υ του ΥΠΕΘΑ. και ενώ τα Σ/Ν δεν λειτουργούν υπό το καθεστώς που διέπει τα υπόλοιπα δημόσια νοσοκομεία [άρθρο 7, άρθρο 43, (παρα.6)]. Όσον αφορά την υποτιθέμενη οικονομική αυτοτέλειά τους, η μεταφορά χρεών και οφειλών στα νέα ΑΦΜ αποδεικνύει ότι αποτελεί επικοινωνιακό τέχνασμα προκειμένου να μπορούν να αντιμετωπίζονται μεμονωμένα [άρθρο 8 (παρα.2) και άρθρο 61 (πάρα.1)].
Συνδυαστικά με το άρθρο 7, δημιουργούνται εύλογες απορίες ως προς τη διασφάλιση της οικονομικής αυτοτέλειας των Σ/Ν, από την στιγμή που θα εξαρτώνται από τον ετήσιο Π/Υ του ΥΠΕΘΑ (άρθρο 8, παρα.3), το οποίο έχει φέρει τα Σ/Ν σε σημείο οικονομικού στραγγαλισμού, κάτι που επιβεβαιώνεται εκ νέου από την πρόνοια του άρθρου 62 (παρα.17) που αφήνει ξεκάθαρες ενδείξεις για τη δημιουργία προσκομμάτων στο οικονομικό κομμάτι ώστε να επέρχεται ευκολότερα ο οικονομικός στραγγαλισμός.
Στο πλαίσιο της οργάνωσης των οικονομικών οι αποπληρωμές των χρεών τρίτων προς τα Σ/Ν αφήνονται να εννοηθούν ως γενικές έννοιες (άρθρο 8, παρα.4 και 7).
Ξεκάθαρα γίνεται λόγος για εκποίηση περιουσιακών στοιχείων και αξιοποίηση της περιουσίας τους που παραπέμπει ευθέως σε εκμετάλλευση από ιδιώτες υπό καθεστώς «ενοικίασης» ή και πώλησης (άρθρο 8, παρα.5γ-δ).
Ρητά προβλέπεται έναρξη κοστολόγησης παροχής υπηρεσιών, με τη διαφορά ότι σκοπίμως αποφεύγεται να διευκρινισθεί εάν θα αφορά και τους στρατιωτικούς, που πολύ φοβούμαστε ότι θα διαπιστωθεί με την έκδοση της αναγκαίας εφαρμοστικής ΚΥΑ ότι θα τους αφορά (άρθρο 61, παρα.3)

γ. Διακλαδικότητα – Ενοποίηση – Συρρίκνωση Σ/ΝΠλέον καθίσταται σαφές ότι το σύνολο των λειτουργιών που αφορά τα Σ/Ν (πλην της Διοίκησης και των επιχειρήσεων) περνάει οριστικά στο ΓΕΕΘΑ [άρθρο 6 (παρα.6), άρθρο 8 (παρα.9), άρθρα 17, 18, 21, 23, 42 κλπ].
Εντύπωση προκαλεί η δημιουργία του όρους «άγονες ειδικότητες» (άρθρο 18, περ.ια΄), η οποία συνδυαστικά με το άρθρο 62 (παρα.2) ουσιαστικά αποδέχεται ότι οι παραιτήσεις αποτελούν το μέσον πάνω στο οποίο θα βασιστούν όλες οι ανακατατάξεις και τελικώς θα οδηγηθούμε σε συγχωνεύσεις και απώλεια Σ/Ν.
Οι προβλέψεις για τη στελέχωση των υγειονομικών μονάδων δεν αφήνουν την παραμικρή αμφιβολία πρώτον, για τη δημιουργία Κοινού Υγειονομικού Σώματος και δεύτερον, για τη δημιουργία Διακλαδικής Διοίκησης Υγειονομικού υπό το ΓΕΕΘΑ (άρθρα 17, 18). Ιδίως το άρθρο 18 που αφορά τις αρμοδιότητες της Διακλαδικής Διοίκησης ξεκάθαρα δείχνει ότι η βούληση είναι ο πλήρης έλεγχος κάθε διαδικασίας και των νοσοκομείων συνολικά, σε σημείο να προσδιορίζεται ρητώς ότι ακόμα και η πολιτική σε θέματα Υγείας θα χαράσσεται από το ΥΠΕΘΑ (περ. β΄). Ομοίως, η ίδρυση και κατάργηση διακλαδικών κλινικών πλέον θα αποφασίζεται από το ΣΑΓΕ κατόπιν εισήγησης ΓΕΕΘΑ και όχι των Σ/Ν με βάση τις ανάγκες τους (άρθρο 18, περ. ι΄). Παρομοίως, θα ιδρύονται και καταργούνται ή συγχωνεύονται κλινικές και Τμήματα, κατόπιν γνώμης και όχι απόφασης του οικείου ΓΕ (άρθρο 18, περ. ιγ΄). Εν ολίγοις, τα ΓΕ χάνουν πλήρως τον έλεγχο των Σ/Ν.
Οι μεταθέσεις, διαθέσεις και αποσπάσεις του υγειονομικού προσωπικού θα γίνονται με διακλαδικότητα, μετά από προηγούμενη γνώμη και όχι απόφαση του οικείου ΓΕ. Εν ολίγοις, το υγειονομικό προσωπικό περνάει οριστικά στο ΓΕΕΘΑ (άρθρο 18, περ. ιβ΄). Ακόμα σοβαρότερα, καταργείται η τήρηση των χρόνων διοίκησης και ελάχιστης παραμονής για αδιαφανείς υπηρεσιακούς λόγους [άρθρο 21 (παρα.1) και άρθρο 23 (περ.4)]. Για τη δήθεν υποστήριξη της έκτακτης μετάθεσης, θεσπίζεται η δυνατότητα μετάθεσης του/ης συζύγου (μόνο εφόσον εργάζεται στο Δημόσιο), μέτρο επιφανειακά σωστό. Ωστόσο, αυτό θα γίνεται και εντός της ίδιας περιφερειακής ενότητας (άρθρο 21, παρα.2). Άραγε πως είναι δυνατόν να υπάρξει εφαρμογή σε περιπτώσεις όπως η Π.Ε. Νήσων Περιφέρειας Αττικής, η Π.Ε. Έβρου, η Π.Ε. Καλύμνου κλπ;
Η πρόβλεψη για καθορισμό ειδικοτήτων με απόφαση του ΥΕΘΑ ανά 5ετία προκαλεί μεγάλη έκπληξη και θεωρείται ότι θα καταστεί ανεφάρμοστη πολύ σύντομα, διότι εκ προοιμίου εμπεριέχει την παραδοχή ότι θα μπορεί να προβλέπει ποιες ειδικότητες γιατρών θα παραιτούνται (άρθρο 24). Ουσιαστικά η ρύθμιση συντείνει προς την κατεύθυνση της σκόπιμης δημιουργίας άγονων ειδικοτήτων η οποία ενδέχεται να υποδηλώνει δημιουργία νοσοκομείων με συγκεκριμένη εξειδίκευση (και όχι μόνο για τα Σ/Ν).
Αρχής γενομένης από το άρθρο 28, γίνεται διαρκώς γενικός λόγος για «διακλαδικές υγειονομικές δομές». Αυτές αποφεύγεται να καθοριστούν για τον προφανή λόγο, να ψηφιστεί πρώτα ο νόμος προκειμένου να ελαχιστοποιηθούν τυχόν αντιδράσεις.
Η πρόβλεψη για δυνατότητα υλοποίησης εξετάσεων, νοσηλείας, χειρουργικών επεμβάσεων κλπ, σε Σ/Ν άλλου κλάδου ποιον σκοπό εξυπηρετεί, αν όχι την ξεκάθαρη διακλαδικότητα που θα οδηγήσει σε σταδιακή ενοποίηση (άρθρο 33); Πότε και πόσες φορές απαιτήθηκε μέχρι σήμερα για να προκύψει η ανάγκη αντίστοιχης θεσμοθέτησης; Κάτι τέτοιο είθισται να συμβαίνει μόνο σε συγχωνεύσεις νοσοκομείων.
Η δημιουργία ενιαίου τμήματος ελέγχου, εκκαθάρισης και ενταλματοποίησης υγειονομικών δαπανών αποτελεί μια ακόμα απόδειξη της ενοποίησης των νοσοκομείων, αφού πλέον δεν μπορούμε να κάνουμε λόγο για απλή διακλαδικότητα (άρθρο 42, παρα.1ε΄).
Το άνοιγμα τους Κέντρου Φροντίδας Παιδιού στο ΝΝΠ πλέον δεν καθίσταται απλώς διακλαδικό, αλλά και «διυπουργικό», αφού αποκτούν πρόσβαση και τα στελέχη των ΣΑ (άρθρο 49, παρα.1).
Ξεκάθαρα γίνεται λόγος για ομογενοποίηση των διαδικασιών, καθ΄ όσον είναι γνωστό ότι οι τρεις Κλάδοι λειτουργούν με εντελώς διαφορετικό τροπο. Ουδεμία αμφιβολία περί μη ενοποίησης δύναται να υφίσταται (άρθρο 62, παρα.13).

δ. Ενσωμάτωση στο ΕΣΥ – Απώλεια Σ/ΝΑνοίγει ο δρόμος για σταδιακή και πλήρη ενσωμάτωση στο ΕΣΥ μέσω της οικειοποίησης των αντιστοίχων διαδικασιών (άρθρο 6, παρα.9). Προς τούτο συντείνει η θέσπιση «δυνατότητας» απόφασης για συμμετοχή σε κυκλικό σύστημα εφημεριών¨, όταν είναι γνωστό ότι όλα τα Σ/Ν λειτουργούν καθημερινά για κάλυψη αναγκών του προσωπικού των οικείων Κλάδων, παραπέμπει ευθέως σε εναρμόνιση με τις διαδικασίες εφημεριών των νοσοκομείων του ΕΣΥ και προετοιμάζει το έδαφος για την 8η Υγειονομική Περιφέρεια που έχουμε σχολιάσει κατόπιν δημοσιεύματος (άρθρο 62, παρα.3-4).
Ο όρος της διυπουργικής στελέχωσης Σ/Ν προκαλεί τεράστια ανησυχία [άρθρο 11, άρθρο 61 (παρα.1)]. Το σύνολο των περιγραφών του άρθρου αφήνει ξεκάθαρα να εννοηθεί ότι σε μελλοντικό χρόνο πρόκειται να δημιουργηθεί Νοσοκομείο που θα εξυπηρετεί αποκλειστικά τα στελέχη των ΣΑ. Επειδή σε μια εποχή που όλα δείχνουν να κινούνται στην κατεύθυνση της ιδιωτικοποίησης και της εκποίησης, θεωρούμε προφανές ότι δεν πρόκειται να οικοδομηθεί νέο νοσοκομείο για την κάλυψη των αντίστοιχων αναγκών. Εάν η «νέα ανάγκη» συνδυαστεί με την εξαγγελία για τεράστια συρρίκνωση των ΕΔ σε επίπεδο προσωπικού, η απάντηση καθίσταται προφανής.
Θεσπίζεται η διετής ποινή απαγόρευσης πρόσληψης στρατιωτικών ιατρών στο ΕΣΥ σε περίπτωση παραίτησης ή απόταξής τους (άρθρο 32). Εφόσον διαρκώς διαψεύδεται ότι υφίσταται σχεδιασμός για απορρόφηση των Σ/Ν από το ΕΣΥ, με ποια αρμοδιότητα το ΥΠΕΘΑ θέτει περιορισμό για πρόσληψη στο ΕΣΥ; Γιατί ένας Σ/Ν είναι ικανός να απασχολείται στο ΕΣΥ με απόσπαση ή ακόμα και εθελοντικά με επιπλέον μισθό, καθώς και (εφόσον ψηφιστεί η διάταξη) να αποζημιώνεται υπερωριακά από το ΕΣΥ, αλλά όχι να προσλαμβάνεται από το ΕΣΥ;

ε. Είσοδος ιδιωτών στα Σ/ΝΑνοίγει ο δρόμος για είσοδο ιδιωτών εντός των στρατιωτικών νοσοκομείων και κατ΄ επέκταση υποχρεωτική ιδιωτικοποίηση των παρεχόμενων υπηρεσιών με απόφαση ΓΕΕΘΑ (άρθρο 6, παρα.6). Αυτό θα γίνεται με το πρόσχημα της δημιουργίας εσόδων, αλλά ουσιαστικά οι ιδιωτικά ασφαλισμένοι θα έχουν προβάδισμα έναντι οιουδήποτε άλλου (ακόμα και στρατιωτικών) για λόγους οικονομικής επιβίωσης του Σ/Ν).
Δημιουργείται ένας ολόκληρος μηχανισμός δημιουργίας κενών σε (άγνωστο) πλήθος ιατρικών ειδικοτήτων, οι οποίες θα σαρδελοποιούνται υπό τον όρο άγονες ειδικότητες και η απουσία των οποίων, συνδυαστικά με την υποβάθμιση των παροχών θα εξωθεί το προσωπικό στην ιδιωτική Υγεία, πρόβλεψη που επίσης θεσπίζεται [άρθρο 3, άρθρο 18 (περ.ια΄) άρθρο 24, άρθρο 34, άρθρο 35 (παρα.3), άρθρο 61].
Η μέτρηση δεικτών απόδοσης προκαλεί σοβαρά ερωτήματα και, ταυτόχρονα, υποδηλώνει την πορεία που έχει ήδη προδιαγραφεί (άρθρο 12). Μάλιστα, η αξιολόγηση θα γίνεται σε συνεργασία με το Υπουργείο Υγείας στο οποίο τα Σ/Ν δεν έχουν υπαγωγή (άρθρο 62, παρα.7). Ανεξάρτητα τα παραπάνω, πως είναι δυνατόν να συγκριθούν τα Σ/Ν με τα διεθνή πρότυπα και βάσει ποιου κράτους τα πρότυπα θα γίνει η σύγκριση; Της Πολωνίας όπου εξακολουθεί να υφίσταται ενισχυμένη δημόσια Υγεία, της Μ.Βρετανίας όπου η πρωτοβάθμια φροντίδα γίνεται τηλεφωνικά προκειμένου να κριθεί αν το θέμα αξίζει να εξεταστεί από τον προσωπικό ιατρό, ή των ΗΠΑ όπου πρόσβαση στην Υγεία έχει μόνο όποιος μπορεί να πληρώσει ή έχει ιδιωτική ασφάλιση; Και με βάση ποιο μέτρο σύγκρισης θα αξιολογούνται τα αποτελέσματα; Ως προς την απόδοση του υφιστάμενου προσωπικού συμπεριλαμβάνων των υπερβάσεών του ένεκα των ελλείψεων, ή δίχως αυτές να συνεκτιμούνται; Και κυρίως, τι θα συμβεί αν ένα Σ/Ν δεν κριθεί ότι έχει ικανοποιητική απόδοση; Και για ποιον λόγο θα συμμετέχει το Υπουργείο Υγείας στον έλεγχο; Ως ενδιαφερόμενο μέρος με βάση ποιο κανονιστικό και θεσμικό πλαίσιο; Επισημαίνεται ότι εν λόγω άρθρο έρχεται εν μέρει σε σύγκρουση με το άρθρο 18 (περ. ιε΄), ενώ ξεκάθαρα υφίσταται συσχετισμός με τις προβλέψεις των άρθρων 7, 8 (παρα.3,4,5γ-δ και 7).
Γίνεται ρητά λόγος για παγιοποίηση («βελτίωση») ων επενδύσεων (άρθρο 18, περίπτωση η΄). Μέχρι σήμερα γνωρίζαμε ότι στα Σ/Ν γίνονταν μόνο δωρεές και κληροδοτήματα.
Δυσμενείς εντυπώσεις έχει προκαλέσει η πρόνοια για ανεμπόδιστη πρόσβαση όλων των πολιτών ανεξαιρέτως στη Μονάδα Ιατρικώς Υποβοηθούμενης Αναπαραγωγής, γεγονός που συνεπάγεται ότι πρόκειται για την πρώτη Μονάδα από υφαρπάζεται επίσημα από τα Σ/Ν (άρθρο 47). Πως είναι δυνατόν την στιγμή που ένα ολόκληρο νομοσχέδιο παραπέμπει τους στρατιωτικούς στην ιδιωτική Υγεία, μια κρίσιμη μονάδα στρατιωτικού νοσοκομείου να περνάει στους πολίτες; Δεν υπάρχουν άλλες αντίστοιχες μονάδες εκτός Σ/Ν;

στ. Επιδείνωση παροχών Υγείας – Οικονομική Επιβάρυνση ΔικαιούχωνΗ παροχές Υγείας υποβαθμίζονται ήδη από το πρωτοβάθμιο στάδιο. Μέχρι σήμερα οι πρώτες βοήθειες παρέχονταν από ιατρονοσηλευτικό προσωπικό. Πλέον θα παρέχονται από διασώστες (άρθρο 3) οι οποίοι αμφισβητούμε εάν υφίστανται. ώστε να μπορούν να παρέχουν άμεση φροντίδα σε περιπτώσεις τραυματισμού.
Τα στρατιωτικά φαρμακεία επιβαρύνονται δίχως να έχει ρυθμιστεί η ΚΥΑ για την εξυπηρέτηση των στρατιωτικών από το σύνολο των φαρμακείων στο πλαίσιο του ΕΟΠΥΥ (άρθρο 5, παρα.2).
Πλέον οι παροχές υγείας κατά το μη εργάσιμο ωράριο θα είναι επί πληρωμή για τους στρατιωτικούς που αδυνατούν να βρουν διαθέσιμο ραντεβού λόγω του υπέρμετρου αριθμού μη δικαιούχων επισκεπτών, ή που υπερβαίνουν τον προβλεπόμενο μηνιαίο αριθμό συνταγογραφήσεων (άρθρο 6, παρα.2 και 4 και (άρθρο 8, παρα.5στ).
Αν και οι στρατιωτικοί εξωθούνται στο ΕΣΥ και την ιδιωτική Υγεία, η διαδικασία των υπηρεσιακών μεταβολών παραμένει στην αποκλειστική δικαιοδοσία των Ανωτάτων Υγειονομικών Επιτροπών (άρθρο 35, παρα.4).
Αμιγώς υπηρεσιακές και υποχρεωτικές ενέργειες όπως η περιοδική υγειονομική εξέταση/ετησία, πλέον παραπέμπονται επίσημα σε ιδιώτες (άρθρο 35, παρα.5).
Πλέον θεσμοθετείται η πρόβλεψη για επίσημη παροχή ιδιωτικής υγείας, η οποία προφανώς σταδιακά θα υπερσκελίσει τη δημόσια Υγεία [άρθρο 35, (παρα.6), άρθρο 62 (παρα.8)].
Στην υποχρεωτική συμμετοχή των στρατιωτικών σε εξετάσεις κλπ, αποφεύγεται να αναφερθεί ότι το ύψος συμμετοχής 15% αφορά το τιμολόγιο του δημοσίου και όχι την τιμή κοστολόγησης του ιδιώτη (άρθρο 38). Η πραγματική επιβάρυνση αναμένεται να είναι κατά πολύ μεγαλύτερη.
Θεσπίζεται το πρόστιμο εις βάρος του ασθενούς, ύψους διπλάσιου του κόστους, εφόσον διαπιστωθεί ευθύνη τους σε μη νόμιμες δαπάνες (άρθρο 40, παρα.4). Το θέμα θεσπίζεται εντελώς γενικά και αόριστα. Το φαινόμενο έλλειψης φαρμάκων από την αγορά είναι πασίγνωστο. Τι θα συμβεί σε περίπτωση εξυπηρέτησης του ασθενούς ώστε να μην χάσει τη συνταγογράφηση, ή σε άλλες αντίστοιχες περιπτώσεις (πχ γραφειοκρατικού σφάλματος που εμπλέκει διαφορετικούς φορείς, όπως διενέργεια παρακλινικής εξέτασης σε νοσοκομείο του ΕΣΥ λόγω μη διενέργειας στο Σ/Ν), όπου ο ασθενής ενδέχεται να μην εντοπίσει το σφάλμα, αλλά το νοσοκομείο να βεβαιώνει ότι τήρησε τις διαδικασίες;
Για τους ελέγχους και τις εκκαθαρίσεις των δαπανών για το σύνολο των στρατιωτικών που θα εξυπηρετούνται από τον ΕΟΠΥΥ προβλέπεται μετάθεση μόλις δύο στελεχών, γεγονός που μετά βεβαιότητας θα δημιουργήσει τεράστιες καθυστερήσεις σε αποζημιώσεις και θα αποτελέσει ένα ακόμα «πλεονέκτημα» της ιδιωτικής Υγείας εις βάρος της Δημόσιας (άρθρο 43, παρα.2).
Ιδιαίτερα σοβαρές ανησυχίες προκαλεί το άρθρο 62 (παρ.8) που κάνει λόγο για μετατροπή του ΥΠΕΘΑ σε Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης και, μάλιστα, μετά από πρόταση κατώτερης στην Ιεραρχία Διοικήσεως;
Ποια είναι τα προβλήματα που έχουν διαπιστωθεί και δημιουργούν την ανάγκη παρέμβασης στις δυνατότητες συνταγογράφησης των στρατιωτικών ιατρών (άρθρο 62, παρα.15); Και γιατί αυτή η πρόβλεψη εμπεριέχεται στις μεταβατικές διατάξεις και όχι στο κυρίως σώμα του νομοσχεδίου; Εάν έχουν υπάρξει προβλήματα γιατί δεν αντιμετωπίζονται ως μεμονωμένα; Είναι ξεκάθαρο ότι ως μέτρο θα πρέπει να αναμένουμε κάτι αντίστοιχο με τα «10 ραντεβού του μήνα» που ισχύει για τους συμβεβλημένους του ΕΟΠΥΥ, ώστε οι στρατιωτικοί να στρέφονται ιδιωτικά ακόμα και για τη συνταγογράφηση φαρμάκων.

ζ. Ν.Ι.Μ.Τ.Σ.Ολόκληρο το Κεφάλαιο Δ επιβεβαιώνει το σύνολο των μεθοδεύσεων που έχουμε αποκαλύψει κατά το παρελθόν. Την στιγμή που δεν έχει κλείσει μήνας από την έναρξη παρακράτησης εισφοράς υπέρ ΝΙΜΤΣ από το σύνολο των Υπαξιωματικών προκειμένου να καταστούν δικαιούχοι, τα εν ενεργεία στελέχη έμμεσα εξοβελίζονται οριστικά από το ΝΙΜΤΣ (άρθρο 52, παρα.5).
Πλέον, το ΝΙΜΤΣ μετατρέπεται επίσημα μεν, αδιευκρίνιστα μερικώς δε, σε ΚΑΠΗ (άρθρο 52, παρα.1). Μάλιστα, ιδιαίτερο προβληματισμό προκαλεί η πρόνοια της διακλαδικότητας και ειδική, πλην αόριστη αναφορά και στους αποστράτους του ΠΝ, οι οποίοι ωστόσο καταβάλλουν εισφορές υπέρ ΝΝΑ και όχι υπέρ ΝΙΜΤΣ (άρθρο 53, παρα.2).
Η ακόλουθη παρατήρηση χρήζει σοβαρής προσέγγισης: πλέον για το ΝΙΜΤΣ θεσπίζεται η δυνατότητα σύναψης συμβάσεων με τα ΜΤΣ, ΜΤΝ, ΜΤΑ καθώς και ιδιωτικούς ασφαλιστικούς φορείς (άρθρο 53, παρα.2). Η πρώτη παρατήρηση αφορά το πως είναι δυνατόν το Ν.Ι. του ΜΤΣ να συνάψει σύμβαση με το ΜΤΣ και για ποιο λόγο; Αυτό μπορεί να συμβεί μόνο εάν το ΝΙΜΤΣ πάψει να αποτελεί περιουσιακό στοιχείο του ΜΤΣ. Η δεύτερη, ακόμα σοβαρότερη παρατήρηση, αφορά την εξυπηρέτηση ιδιωτικών ασφαλιστικών εταιριών, όχι για θέματα ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης όπως θα γίνει με τα υπόλοιπα Σ/Ν αλλά για την λειτουργία του ΚΑΠΗ.
Η παρα.3 του άρθρου 53 αποδεικνύει ότι το ΝΙΜΤΣ θα μεταλλαχθεί σε «νοσοκομείο» που θα λειτουργεί υπό πλήρως ιδιωτικούς όρους, γεγονός που επιβεβαιώνει ότι το ΝΙΜΤΣ θα είναι επίσημα το πρώτο Σ/Ν που ήδη παύει να θεωρείται στρατιωτικό ακριβώς διότι , μεταβολή που θα ολοκληρωθεί σε πολλά στάδια και για την οποίαν η πρόσφατη απολύτως αυθαίρετη παρέμβαση του Υπουργείου Υγείας στη σύνθεση του ΔΣ του ΝΙΜΤΣ μόνο «αυθαίρετη» δεν ήταν τελικώς.

η. Λοιπές ΔιατάξειςΔεν υφίσταται καμία πρόνοια για βρεφονηπιακούς σταθμούς για το προσωπικό του ΠΝ, σε αντίθεση με τον ΣΞ και την ΠΑ (άρθρα 13-14).
Προκειμένου ο ΥΕΘΑ και ο Α/ΓΕΕΘΑ να μπορούν να παραπέμψουν μια υπόθεση στην ΑΥΕ εφόσον κρίνουν ανεπαρκή την γνωμάτευσή της, θα πρέπει υποχρεωτικά να έχουν λάβει γνώση του ιατρικού ιστορικού του ασθενούς, γεγονός που απαγορεύεται ρητά από το ισχύον πλαίσιο καθ’ όσον αφορά ειδικά προσωπικά δεδομένα που προστατεύονται από το ιατρικό απόρρητο, στο οποίο πρόσβαση μπορεί να έχει μόνο ο θεράπων ιατρός και η αρμόδια Υγειονομική Επιτροπή (ν.3418/2005 και GDPR) (άρθρο 16, παρα.2).
Με τη ρύθμιση διά της προσθήκης παρα.8 που επιφέρει το άρθρο 66, ουσιαστικά αντιμετωπίζει τους αποφοίτους της ΣΣΑΣ και της ΣΑΝ κατ’ εξαίρεσιν ως προς όλους τους υπόλοιπους σπουδαστές, λογίζοντάς τους ως Αξιωματικούς, άρα υποχρεούνται να καταβάλουν την πλήρη αποζημίωση και όχι ποσοστό αυτής, ενώ προσθέτει ως χρόνια ενεργούς υπηρεσίας τα έτη της φοίτησης, προσθέτοντας επιπλέον έτη προς αποζημίωση στους υφιστάμενους όρους και προϋποθέσεις.
Για ακατανόητους λόγους καταργείται η πρόνοια για τις απαλλαγές μετά από 24ωρη υπηρεσίας, προκειμένου να επανέλθει ως νέο άρθρο με μία μόνο προσθήκη στην παρα,.1, η οποία είναι εντελώς εσφαλμένη (άρθρο 67): «για την εξομάλυνση της οικογενειακής τους ζωής και την ουσιαστική επάνοδο στην υπηρεσιακή αποστολή τους». Πρέπει επιτέλους να γίνει κατανοητό ότι η απαλλαγή μετά από υπηρεσία δεν χορηγείται ούτε για λόγους «εξομάλυνσης», ούτε για κάποιου είδους «επάνοδο», αλλά για τον ένα και μοναδικό λόγο της προστασίας της Υγείας και Ασφάλειας των εργαζομένων στο πλαίσιο άρθρων 42 και 43 του ν.3850/2010, προκειμένου να ξεκουραστούν επαρκώς και μην διακινδυνεύσουν τη σωματική τους ακεραιότητα από έλλειψη ύπνου ή λοιπή σωματική και ψυχική κόπωση.

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ

Παρά τις σθεναρές κι επίμονες διαψεύσεις της Ηγεσίας του ΥΠΕΘΑ και, βεβαίως, του φίλα προσκείμενου σε αυτή εργοδοτικού σωματείου που φιλοξενείται με στοργή εντός του ΣΓ για να υπερασπίζεται τα συμφέροντά του, η σκόπιμη «διαρροή» του νομοσχεδίου δεν αφήνει κανένα περιθώριο αμφιβολιών: Δυστυχώς για όλους μας, όσα έχει αποκαλύψει και σχολιάσει η ΠΟΕΣ με πλήθος εγγράφων της, επιβεβαιώνονται:Δημιουργείται Κοινό Σώμα Υγειονομικού καθώς και Διακλαδική Διοίκηση Υγειονομικού.
Το ΓΕΕΘΑ καθίσταται επίσημα η Διοίκηση που θα ελέγχει τα πάντα περί την Υγεία των στρατιωτικών, συμπεριλαμβανομένων δομών, μεταθέσεων, συμβάσεων με ιδιωτικές εταιρίες, εκτάκτων υπηρεσιακών μεταβολών, οικονομικών ελέγχων κλπ, πλην της άσκησης διοικήσεως και των επιχειρησιακών θεμάτων που παραμένουν στις Διοικήσεις των Σ/Ν οι οποίες κατά τα λοιπά υποβαθμίζονται σε κοινά εκτελεστικά όργανα.
Ο οικονομικός στραγγαλισμός των στρατιωτικών νοσοκομείων επιβεβαιώνεται και επαυξάνεται δραματικά. Ως δυνατότητες παρέχονται η εκποίηση περιουσιακών στοιχείων των Σ/Ν, η έναρξη κοστολογήσεων, ο εξοβελισμός των δικαιούχων προς την ιδιωτική ασφάλιση και Υγεία και, βεβαίως, η αυξανόμενη εξάρτηση από τις ιδιωτικές πρωτοβουλίες (επενδύσεις μέσω ΓΕΕΘΑ ή συνεργασίες με ασφαλιστικές εταιρίες), προκειμένου να γλιτώσουν τη χρεοκοπία, με όσα αυτή θα δύναται να επιφέρει.
Οι στρατιωτικοί μετατρέπονται σε δικαιούχους μόνο κατ’ όνομα, αφού τη θέση τους θα λάβουν οι ασθενείς που θα μπορούν να πληρώνουν άμεσα (κατά βάση μέσω ασφαλιστικών εταιριών). Επί της ουσίας, χάνουν αυτό το δικαίωμα και παραπέμπονται σε ιδιώτες ιατρούς και ιδιωτικές δομές Υγείας, είτε μέσα από απλές ενέργειες όπως η συνταγογράφηση φαρμάκων, έως τις υποχρεωτικές υπηρεσιακές διαδικασίες όπως η περιοδική υγειονομική περίθαλψη.
Το νομοσχέδιο εμπεριέχει πλήθος σκοπίμων ασαφειών με την ελπίδα ότι δεν θα προκαλέσει αντιδράσεις. Η δήθεν επιβάρυνση με «μόλις» 15% ως συμμετοχή είναι μία εξ αυτών, αφού αποκρύπτει ότι αφορά τη διαφορά επί του τιμολογίου του Δημοσίου και όχι επί της κοστολογημένης υπηρεσίας.
Επιβεβαιώνεται ότι η πρώτη εσωτερική μονάδα που θα καταστεί σταδιακά αμιγώς ιδιωτική, ακριβώς επειδή είναι αδιανόητο εν έτει 2024 υπηρεσίες υποβοήθησης αναπαραγωγής που ιδιωτικά κοστίζουν χιλιάδες ευρώ, στα στρατιωτικά νοσοκομεία να παρέχονται δωρεάν. Στο πλαίσιο της ανάγκης εξεύρεσης οικονομικών πόρων οι στρατιωτικοί θα εξοβελιστούν πλήρως.
Επιβεβαιώνεται ότι το ΝΙΜΤΣ έχει ήδη περιέλθει σε ένα μετέωρο ιδιοκτησιακό καθεστώς, την ακριβή κατάσταση του οποίου θα πληροφορηθούμε, μάλλον, θέλοντας και μη, το επόμενο διάστημα. Σε κάθε περίπτωση απεδείχθη ότι η πρόσφατη παρέμβαση του Υπ.Υγείας στον ΔΣ του νοσοκομείου μόνο τυχαία δεν ήταν.
Ως έχει αποκαλυφθεί, ανοίγει ο δρόμος για τη δημιουργία της χακί, 8ης υγειονομικής περιφέρειας, μέσα από την υποχρεωτική οικειοποίηση των διαδικασιών του ΕΣΥ, είτε με κυκλικές εφημερίες και παράλληλα επαύξηση της συνεργασίας στο πλαίσιο των διαδικασιών περίθαλψης, είτε με ενσωμάτωση άλλων διαδικασιών.
Το νομοσχέδιο με την υφιστάμενη μορφή του περισσότερο υπερασπίζεται τα «δικαιώματα» του ΕΟΠΥΥ και του Υπ.Υγείας, παρά των στρατιωτικών και των στρατιωτικών νοσοκομείων. Ιδίως ως προς τους στρατιωτικούς Ιατρούς, εκτιμάται ότι η αύξηση των παραιτήσεων το προσεχές διάστημα θα είναι, μάλλον, εντυπωσιακή, εξέλιξη που εμφανώς προσδοκάται, διότι θα ανοίξει ταχύτερα το δρόμο σε συρρίκνωση και συγχώνευση.
Ως αποτέλεσμα της προαναφερθείσας κατάστασης, εικάζουμε ότι θα «βρεθεί» και κάποιο από τα υφιστάμενα νοσοκομεία (εξυπακούεται πλήρως εξοπλισμένο), το οποίο θα δοθεί ως «προίκα» στα Σώματα Ασφαλείας με πιθανό αντάλλαγμα την αποχώρησή τους από τα αντίστοιχα Μετοχικά Ταμεία, η οποία προβλέπεται επακριβώς από του «Οδικούς Χάρτες», μιας και θεωρούμε απίθανη την ενίσχυση των Σ/Ν με νέους ιατρούς, έστω και μέσω της ΕΛΑΣ (μιας και του ΛΣ-Ελ.Ακτ. ήδη υφίστανται).
Το σύνολο των διαδικασιών όχι μόνο επιβεβαιώνεται μέσα από το σύνολο του σχεδίου νόμου, αλλά η οξύτητα των υπό θέσπιση διατάξεων υποδηλώνει και την αναγκαιότητα επίσπευσης της υλοποίησης του όλου σχεδιασμού, ακριβώς όπως έχουμε προβλέψει.

Η επαφή του νομοσχεδίου με την πραγματικότητα δύναται να περιγραφεί μόλις σε μία πρόταση από το άρθρο 47: «Για την καταπολέμηση της υπογεννητικότητας, του πλέον ουσιώδους ζητήματος του ελληνικού έθνους και την ενίσχυση της κοινωνικής δικαιοσύνης, στη διακλαδική Μονάδα Ιατρικώς Υποβοηθούμενης Αναπαραγωγής του Ναυτικού Νοσοκομείου Αθηνών παρέχεται δικαίωμα περίθαλψης σε όλους τους Έλληνες πολίτες […] αναγνωρίζοντας τη σημασία της αναπαραγωγικής υγείας ως θεμελιώδους δικαιώματος.». Από την ανωτέρω παράγραφο πληροφορούμαστε ότι η υπογεννητικότητας είναι αποτέλεσμα της έλλειψης πρόσβασης στη σχετική Μονάδα του ΝΝΑ και όχι λόγω των απελπιστικά χαμηλών μισθών, του γεγονότος ότι η χώρας μας έχει καταστεί τελευταία σε όλους τους ζωτικούς για την κοινωνία και την ανάπτυξη δείκτες, καθώς και ότι είμαστε στον πάτο του βαρελιού σε κάθε είδους παροχές και ποιότητα ζωής.

Τέλος, υπενθυμίζουμε ότι αποφύγαμε να σχολιάσουμε συγκεκριμένο μέρος του κειμένου. Ο λόγος θα γίνει σύντομα αντιληπτός μέσα από επόμενο έγγραφό μας. Σε κάθε περίπτωση το εν λόγω σχέδιο νόμου αποτελεί την οριστική ταφόπλακα στη Δημόσια Υγεία των ΕΔ, ενώ θεωρούμε ότι μετά από αυτό πλέον ανοίγει ο δρόμος για επέκταση της διάλυσης στο σύνολο του ΕΣΥ μέσα από την πλήρη υιοθέτηση του αγγλοσαξωνικού συστήματος Υγείας, διότι προφανώς το ελληνικό κοστολογείται ως ακριβή πολυτέλεια και θα πρέπει να αφορά τους λίγους.

Παραμένουμε στη διάθεσή σας για οποιαδήποτε διευκρίνιση ή πληροφορία.

Οι κ.κ. βουλευτές της Βουλής των Ελλήνων, προς τις/τους οποίες/ους κοινοποιείται το παρόν, παρακαλούνται για την ανάδειξη του θέματος, δια του κοινοβουλευτικού ελέγχου.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου