tanea.gr
Τα μποφόρ που έχουν ξεσπάσει στην ελληνική ακτοπλοϊκή αγορά είναι πολλά. Το πετρελαϊκό κόστος για τις εταιρείες είναι αυτήν τη στιγμή ακριβότερο κατά 70%, στις γραμμές της Αδριατικής η μεταφορά φορτηγών ήταν το 2009 μειωμένη κατά 20% (μεταφέρθηκαν σχεδόν 80.000 λιγότερα φορτηγά), ενώ σε όλες τις γραμμές εσωτερικού και εξωτερικού τα πλοία ταξιδεύουν αυτήν την περίοδο με πρωτοφανώς χαμηλές πληρότητες.
Αυτός είναι και ο λόγος που κάποιες από τις ακτοπλοϊκές εταιρείες έχουν προχωρήσει σε περικοπές δρομολογίων σε ορισμένες γραμμές, τουλάχιστον μέχρι και τον Μάιο.
Στη γραμμή Ηράκλειο- Πειραιάς, για παράδειγμα, η Βlue Star έκοψε μέχρι και το τέλος Μαΐου 12 δρομολόγια (Σάββατο), ενώ σε ανάλογη κίνηση προχώρησαν και οι Μινωικές Γραμμές. Εξάλλου, και λόγω της ανόδου στις τιμές των ναυτιλιακών καυσίμων (της τάξης των 125 ευρώ σε σύγκριση με τον Ιανουάριο του 2009), στις γραμμές της Αδριατικής οι ελληνικές εταιρείες προχώρησαν στην επιβολή επίναυλου καυσίμων στο κόστος μεταφοράς των φορτηγών ΤΙR και στις δύο κατευθύνσεις. Η Superfast Ferries επέβαλε επίναυλο 60 ευρώ ανά φορτηγό, οι Μινωικές 53 ευρώ ανά φορτηγό και η ΑΝΕΚ 50 ευρώ ανά φορτηγό.
Πουλάνε πλοία τους
Ενδεικτικό της μεγάλης πίεσης που δέχονται οι ελληνικές ακτοπλοϊκές εταιρείες λόγω αυξημένων τιμών πετρελαίου και ύφεσης, είναι και το γεγονός ότι στα μέτρα άμυνας που παίρνουν απέναντι στην κρίση είναι και η πώληση πλοίων τους. Πρόσφατα, η Ηellenic Seaways προχώρησε στην πώληση δύο Ηighspeed στη μαροκινή ναυτιλιακή εταιρεία Comarit, ενώ και η Αttica Group έχει θέσει ως πρώτη προτεραιότητα να πωλήσει το πλοίο «Βlue Ηorizon», ηλικίας 20 ετών.
Με φόντο το υψηλό κόστος τους, οι ακτοπλοϊκές εταιρείες της χώρας εξετάζουν σοβαρά το ενδεχόμενο να προχωρήσουν ακόμη και σε αυξήσεις των ναύλων. Και αυτό, παρά το γεγονός ότι φοβούνται ότι κάτι τέτοιο ενδεχομένως θα περιορίσει ακόμη περισσότερο το μεταφορικό τους φορτίο. Οξύνεται ο ανταγωνισμός
Την ίδια στιγμή, και άσχετα από το δυσμενές περιβάλλον μέσα στο οποίο δραστηριοποιούνται, οι ελληνικές ακτοπλοϊκές εταιρείες δεν έχουν άλλη επιλογή από το να κλιμακώσουν τον μεταξύ τους ανταγωνισμό με στόχο την κατάκτηση κυρίαρχων θέσεων, τόσο στις γραμμές του Αιγαίου όσο και στις γραμμές της Αδριατικής.
Το πλοίο «Βlue Ηorizon», στην περίπτωση που δεν πωληθεί στο αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα, ενδέχεται να δρομολογηθεί στη γραμμή Πειραιά- Χανίων. Η κίνηση αυτή του ομίλου της Αttica Group θεωρείται ως απάντηση στην αντίστοιχη της Ηellenic Seaways να δρομολογήσει πλοίο της και συγκεκριμένα το «Ηellenic Voyager» στα Δωδεκάνησα, δίπλα στην Βlue Star.
Η εταιρεία, στην οποία μετέχει πλέον- εκτός της ΑΝΕΚ και της Sea Star- και η Τράπεζα Πειραιώς με 11%, είχε εκδηλώσει από πέρυσι την πρόθεσή της να δρομολογήσει πλοίο στα Δωδεκάνησα, όπου μετά την οικονομική κατάρρευση του Γεράσιμου Αγούδημου η μεταφορική κίνηση εξυπηρετείται κατά κύριο λόγο με τα πλοία της Βlue Star Ferries.
Αλλάζουν οι συσχετισμοί
Ο σκληρός ανταγωνισμός αλλά και οι άλλες πιέσεις που δέχονται οι ελληνικές ακτοπλοϊκές εταιρείες οδηγούν τραπεζικά αλλά και στελέχη της αγοράς στην εκτίμηση ότι το σημερινό επιχειρηματικό status quo δεν θα παραμείνει ως έχει για πολύ καιρό ακόμη.
Ενδεικτικό της κρίσης που περνάει η ελληνική ακτοπλοϊκή αγορά, είναι το γεγονός ότι το 2009 αποσύρθηκαν από αυτή 20 πλοία (των μικρών εταιρειών που τέθηκαν εκτός παιχνιδιού, αλλά και κάποιων μεγάλων που πούλησαν πλοία για να ενισχύσουν τη ρευστότητά τους), στα οποία απασχολούνταν 1.300 άτομα.
Οι εκτιμήσεις για τα αποτελέσματα του 2009 είναι ότι αυτά θα κινούνται μεταξύ ζημιών και μεγάλης μείωσης της κερδοφορίας σε σχέση με το 2008. Πρόχειροι υπολογισμοί κάνουν λόγο για απώλειες εσόδων που θα κυμαίνονται από 20 έως και 30 εκατ. ευρώ για κάθε εταιρεία.
Οι μεγάλες «ρωγμές» στα οικονομικά αποτελέσματα των ελληνικών ακτοπλοϊκών εταιρειών προκλήθηκαν από την κάθετη πτώση των εσόδων τους στις γραμμές της Αδριατικής όπου τα φορτηγά που διακινήθηκαν ήταν 415.000 το 2009 έναντι 494.000 το 2008.
Οι ακτοπλοϊκές εταιρείες εξετάζουν σοβαρά το ενδεχόμενο να προχωρήσουν ακόμη και σε αυξήσεις των ναύλων
Με απώλειες η ναυμαχία της Κρήτης
Ρήγματα στα οικονομικά αποτελέσματα των ακτοπλοϊκών εταιρειών προκαλούν και οι δαπανηρές ναυμαχίες που διεξάγονται ανάμεσα στους τρεις μεγάλους ομίλους στη γραμμή «φιλέτο» Ηράκλειο- Πειραιάς και αντίστροφα.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις, και οι τρεις όμιλοι θα καταγράψουν ζημιές από τις δραστηριότητές τους στη γραμμή αυτή. Τα πράγματα δεν θα μπορούσε να είναι διαφορετικά, όταν τα ναύλα για επιβάτες της οικονομικής θέσης είναι κατά μέσον όρο γύρω στα 20 ευρώ (ποτέ δεν ήταν πιο χαμηλά στη συγκεκριμένη γραμμή), ενώ την ίδια στιγμή η μεταφορά φορτηγών μήκους 13 μέτρων κοστίζει κατά μέσον όρο γύρω στα 170 ευρώ, όταν πέρυσι η αντίστοιχη μεταφορά κόστιζε 450 ευρώ.
Τους χρωστάνε 400 εκατ.
Σα να μην έφταναν όλα αυτά, οι πιστωτικές διευκολύνσεις που προσφέρουν οι ακτοπλοϊκοί όμιλοι στις μεταφορικές εταιρείες έχουν οδηγήσει σε συσσωρευμένες υποχρεώσεις των δεύτερων προς τους πρώτους. Το συνολικό ποσό που χρωστάνε προς τους ακτοπλόους της γραμμής υπολογίζεται στα 400 εκατ. ευρώ και φυσικά είναι άγνωστο πότε θα μπει στα ταμεία των ακτοπλοϊκών εταιρειών.
Οι εκατέρωθεν απώλειες από τη ναυμαχία της Κρήτης είναι τόσο μεγάλες, που ενδεχομένως να υποχρεώσουν κάποια στιγμή κάποιον από τους ομίλους να τεθεί οικειοθελώς εκτός μάχης.
Τα μερίδιά τους
Σε ό,τι αφορά τα μερίδια που ελέγχουν οι τρεις όμιλοι, οι Μινωικές Γραμμές εξακολουθούν να κατέχουν τα πρωτεία στα «χωρικά τους ύδατα» με ποσοστά 61% στους επιβάτες, 40% στα φορτηγά και 60% στα Ι.Χ.
Δεύτερος έρχεται ο όμιλος της ΑΝΕΚ με 19% στους επιβάτες, 43% στα φορτηγά και 25% στα Ι.Χ., και τρίτη η Super Fast με 18% στους επιβάτες, 17% στα φορτηγά και 15% στα Ι.Χ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου