ethnos.gr
Με «προίκα» την κατασκευή δύο επιπλέον υποβρυχίων στον Σκαραμαγκά και με την παραλαβή του υποβρυχίου «Παπανικολής» που γέρνει, η ελληνική κυβέρνηση ευλογεί τον επιχειρηματικό γάμο μεταβίβασης του 75% των μετοχών των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά από τον γερμανικό Ομιλο Thyssen στην Abu Dhabi Mar, διασφαλίζοντας ταυτόχρονα όλες τις θέσεις εργασίας στο ναυπηγείο.Με διαδικασίες-εξπρές εντός τριάντα ωρών τα αρμόδια συμβούλια του Πολεμικού Ναυτικού «έκλεισαν» το θέμα των υποβρυχίων που παρέμενε ανοιχτό επί πέντε χρόνια, έτσι ώστε να ανοίξει ο δρόμος πώλησης των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά. Παράλληλα, στο υπουργείο Αμυνας γίνονταν διαπραγματεύσεις μεταξύ των τριών πλευρών για να επιτευχθεί συμφωνία η οποία αναμένεται να επικυρωθεί επισήμως την ερχόμενη Πέμπτη.
Στις διαπραγματεύσεις συμμετείχαν οι Ευ. Βενιζέλος, I. Safa από την Abu Dhabi Mar και H. Atzpontien από τη γερμανική κοινοπραξία TKMS.
Σε ό,τι αφορά το επίμαχο θέμα του υποβρυχίου «Παπανικολής», που επί πέντε χρόνια δεν το παρελάμβανε το Πολεμικό Ναυτικό, διότι, όπως υποστήριζε, παρουσίαζε ανυπέρβλητα τεχνικά προβλήματα, αποφασίστηκε από τη νυν κυβέρνηση να παραληφθεί, αλλά να πουληθεί σε τρίτη χώρα. Σύμφωνα με πληροφορίες, ο Λιβανέζος επιχειρηματίας Ι. Safa ανέλαβε να πουλήσει το «Παπανικολής» στο Abu Dhabi!
Το επίσημο επιχείρημα της κυβέρνησης να παραλάβει το «Παπανικολής» βασίζεται στο γεγονός ότι η κατασκευάστρια εταιρεία HDW το κοστολογεί μόλις 300 εκατομμύρια ευρώ, ενώ οι τιμές των υποβρυχίων αυτού του τύπου στη διεθνή αγορά είναι κατά πολύ μεγαλύτερες.
Ως εκ τούτου εκτιμήθηκε ότι το ελληνικό Δημόσιο είναι σαφώς προτιμότερο να αποκτήσει το «Παπανικολής» ως περιουσιακό στοιχείο του ελληνικού Δημοσίου, προκειμένου αυτό (που είναι ούτως ή άλλως πιστοποιημένο από το γερμανικό Πολεμικό Ναυτικό) να αποκτήσει την αρμόζουσα αξία του στην αγορά πολεμικών σκαφών και να πωληθεί σε τρίτη χώρα με την εμπορική μεσολάβηση και της Abu Dhabi Mar, που κινείται ευρύτερα στη μεσογειακή αγορά πολεμικών σκαφών. Η κυβέρνηση εμφανίζεται βέβαιη ότι θα επιτευχθεί υπέρ του ελληνικού Δημοσίου, τίμημα προφανώς υψηλότερο των 300 εκατομμυρίων ευρώ που προτείνει και υπολογίζει η γερμανική πλευρά τώρα.
Εκσυγχρονισμός
Ως προς τη σύμβαση του εκσυγχρονισμού των υποβρυχίων τύπου 209, έγινε δεκτό να μην εκσυγχρονιστούν άλλα υποβρύχια -πέραν του πρώτου («Ωκεανός»)-, γιατί ήδη έχει εξαντληθεί ο χρόνος ζωής τους και είναι απολύτως ασύμφορη και επιχειρησιακά και οικονομικά η πραγματοποίηση του εκσυγχρονισμού.
Αυτό σημαίνει ότι απομένουν στη διάθεση της ελληνικής πλευράς, από τη σύμβαση του εκσυγχρονισμού, 600 περίπου εκατ. ευρώ (485 σε χρήμα και 117 σε ανταλλακτικά, τα οποία θα τεθούν στη διάθεση του ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού για την υποστήριξη των υποβρυχίων 209, όσο αυτά ακόμα βρίσκονται εν δράσει).
Oμως το μεγαλύτερο «δώρο» που προσφέρει η κυβέρνηση στην Abu Dhabi Mar για την αγορά των ναυπηγείων Σκαραμαγκά είναι η απόφαση για κατασκευή άλλων δύο νέων υποβρυχίων 214, συνολικού κόστους ενός δισεκατομμυρίου ευρώ!!
Ωστόσο η κυβέρνηση σπεύδει να διευκρινίσει ότι τα χρήματα αυτά σχεδόν θα εξοικονομηθούν από τη διακοπή του εκσυγχρονισμού των υποβρυχίων 209 (485 εκατομμύρια) και την πώληση του «Παπανικολής». Εκτιμάται ότι η πραγματική επιβάρυνση του ΕΜΠΑΕ από την κατασκευή των δύο νέων υποβρυχίων δεν θα ξεπεράσει τα 165 εκατομμύρια ευρώ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου