tanea.gr
Σε λύση- πακέτο για τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά και τη χρονίζουσα υπόθεση των υποβρυχίων του Πολεμικού Ναυτικού κατέληξαν τριήμερες εντατικές διαπραγματεύσεις με τις εμπλεκόμενες πλευρές- παλιό και νέο ιδιοκτησιακό σχήμα- και έπειτα από αμοιβαίες υποχωρήσεις όσον αφορά αξιώσεις καθυστερήσεων.
Στο πλαίσιο αυτό και σύμφωνα με αρμόδια ανώτατη πηγή του υπουργείου Άμυνας, η ελληνική πλευρά:
● Παραλαμβάνει τελικά το υποβρύχιο «Παπανικολής» που έγερνε, με αρχικό σκοπό να πουληθεί σε τρίτη χώρα. Το υποβρύχιο διαθέτει πλέον πιστοποίηση του γερμανικού Ναυτικού.
● Παραλαμβάνει τα 3 υποβρύχια «τύπου 214»- ο πλέον σύγχρονος πέραν των πυρηνοκίνητων- που έχουν ναυπηγηθεί ή ναυπηγούνται στον Σκαραμαγκά.
● Αποκτά επιπλέον δύο υποβρύχια ίδιου τύπου αντί του εκσυγχρονισμού τριών παλαιού «τύπου 209» που διαθέτει το Ναυτικό. Το πρώτο εξ αυτών έχει ήδη εκσυγχρονισθεί και παραλαμβάνεται ως έχει.
Επιπλέον 165 εκατ.
Σύμφωνα με την ίδια πηγή, για όλο αυτό το πακέτο η ελληνική πλευρά θα πληρώσει επιπλέον 165 εκατ. ευρώ. Το ποσό αυτό προκύπτει από την ενοποίηση των δύο παλαιών συμβάσεων (ναυπήγησης και εκσυγχρονισμού), συνολικού προϋπολογισμού 2,85 δισ. ευρώ, την αφαίρεση του ποσού που έχει ήδη πληρωθεί (2,033 δισ. ευρώ) και τον συμψηφισμό του κοστολογίου από τη μετατροπή της σύμβασης εκσυγχρονισμού σε ναυπήγηση νέων υποβρυχίων. Αφαιρείται επίσης το ποσό που υπολογίζεται ότι θα κοστολογηθεί ο «Παπανικολής», αν τελικά πωληθεί.
Τα χρήματα που οφείλει ως υπόλοιπο το Ελληνικό Δημόσιο (περίπου 1 δισ. ευρώ) θα καταβάλλονται σε δόσεις μέχρι 9 έτη.
Παραίτηση από διεκδικήσεις
Οι δύο πλευρές στο πλαίσιο των αμοιβαίων υποχωρήσεων συμφώνησαν να μη διεκδικήσουν η μία από την άλλη δικαιώματα από ρήτρες καθυστερήσεων και να σταματήσει η προσφυγή σε διεθνή διαιτησία. Στο σκέλος που αφορά τα Ναυπηγεία διασφαλίστηκαν οι θέσεις εργασίας μέσω της ισχύουσας νομοθεσίας.
Όσον αφορά το ιδιοκτησιακό καθεστώς, η γερμανική Τhyssen μεταβίβασε το 75% του ναυπηγείου στην εταιρεία Αbu Dhabi Μar, η πλειοψηφία των μετοχών της οποίας ανήκει σε κρατικό φορέα κατά 70%- το υπόλοιπο ανήκει στον επιχειρηματία κ. Ισκαντέρ Σάφα, λιβανικής καταγωγής. Ο ίδιος διαθέτει ναυπηγείο στη Γαλλία, ενώ η εταιρεία του είναι στρατηγικός μέτοχος στο τμήμα της γερμανικής Τhyssen που ναυπηγεί πολεμικά πλοία.
« Μαγνητοφωνημένα πρακτικά »
Για τη διαμόρφωση του σκέλους της συμφωνίας που αφορά τα υποβρύχια έγιναν διαδοχικές συνεδριάσεις του Ανωτάτου Ναυτικού Συμβουλίου, του Συμβουλίου Αρχηγών Γενικών Επιτελείων και εν τέλει του Συμβουλίου Άμυνας, υπό την προεδρία του υπουργού Άμυνας κ. Ε. Βενιζέλου, προκειμένου η πολιτική ηγεσία να έχει δεδομένη- μέσω και μαγνητοφωνημένων πρακτικών- τη σύμφωνη γνώμη των υπηρεσιακών αρμοδίων. Σε φάσεις των διαδικασιών αυτών συμμετέχουν και οι αρμόδιοι των επιτροπών διαπραγματεύσεων όπως και η ηγεσία και οι χειριστές της Γενικής Διεύθυνσης Εξοπλισμού.
Η στροφή όσον αφορά την παραλαβή του «Παπανικολή» που δημιούργησε εντύπωση, έγινε, σύμφωνα με πηγές του υπουργείου Άμυνας, στη χαμηλή τιμή που έδιναν οι Γερμανοί για να το πάρουν πίσω (300 εκατ. ευρώ). Η Αθήνα υπολόγισε, με δεδομένο το ενδιαφέρον 3-4 χωρών να το αγοράσουν αφού πλέον έχει πιστοποίηση ασφαλούς πλεύσης από το γερμανικό Ναυτικό, πως μπορεί να κερδίσει περισσότερα. Αρχίζει ωστόσο να διαφαίνεται καθαρά ενδιαφέρον από το Ναυτικό να το κρατήσει.
Το σχέδιο της συμφωνίας- πακέτο, αφού περάσει από την Επιτροπή της Βουλής, την Επιτροπή Αποκρατικοποιήσεων, το ΚΥΣΕΑ και τις διοικήσεις των εμπλεκόμενων εταιρειών, αναμένεται να υπογραφεί την Πέμπτη.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου