Σάββατο 15 Μαΐου 2010

«Γέφυρες» στο Αιγαίο με νέα σχολικά βιβλία

Αφιέρωμα Επίσκεψη Ερντογάν
ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ
Η επαναπροσέγγιση της ιστορίας των ελληνοτουρκικών σχέσεων μέσα από τα σχολικά βιβλία των δύο χωρών ξαναμπαίνει την ατζέντα των διμερών διαπραγματεύσεων ή, μάλλον, της κοινής προσπάθειας ώστε να αναδειχθούν «τα κοινά που έχουμε και αυτά που μας ενώνουν». Ιστορικά γεγονότα, τα οποία «με αντικειμενικά κριτήρια και από διεθνείς οργανισμούς είναι απολύτως λυμένα», επ' ουδενί δεν θα τεθούν προς συζήτηση, τονίζει η υπουργός Παιδείας, καθώς οι αμοιβαίες προσπάθειες στοχεύουν «όχι στην ουσία των γεγονότων, αλλά στο κλίμα το οποίο διαμορφώνεται».
Η ενεργοποίηση της συμφωνίας μεταξύ Ελλάδας - Τουρκίας σε ό,τι αφορά ζητήματα εκπαίδευσης, η οποία εδώ και χρόνια παραμένει σε αδράνεια, θα αποτελέσει ένα σημαντικό κεφάλαιο της ατζέντας των επαφών που θα γίνουν στο πλαίσιο της επίσκεψης του Τούρκου πρωθυπουργού Ταγίπ Ερντογάν στην Ελλάδα. Η παρουσία της Τουρκάλας υπουργού Παιδείας καταδεικνύει τις προθέσεις εκατέρωθεν, οι οποίες ξεκινούν από την επανεργοποίηση της συμφωνίας για την τριτοβάθμια εκπαίδευση, όπως αμοιβαίες υποτροφίες και ανταλλαγές προγραμμάτων, και θα καταλήξουν στην επαναπροσέγγιση «στο θέμα των εγχειριδίων». Κατ' αυτόν τον τρόπο, τουλάχιστον, παρουσίασε το περιεχόμενο των συνομιλιών, χθες, η υπουργός Παιδείας, Αννα Διαμαντοπούλου, σε συνέντευξή της στον ραδιοφωνικό σταθμό ΒΗΜΑ FM.
Βάσει της συμφωνίας, συγκροτούνται δύο επιτροπές, η μία με Τούρκους ιστορικούς και εκπαιδευτικούς στην Τουρκία και η άλλη με Ελληνες ιστορικούς και ανθρώπους από τον χώρο της διπλωματίας, «οι οποίοι κοιτούν ο ένας τα εγχειρίδια του άλλου και κάνουν ορισμένες παρατηρήσεις, όχι ως προς την ουσία των ιστορικών γεγονότων, αλλά ως προς το κλίμα το οποίο διαμορφώνεται σε πρώτη φάση».
Στόχος, όπως τόνισε, «να μειωθούν η εχθρότητα και οι επιθετικοί χαρακτηρισμοί, και το κλίμα που δημιουργείται ανάμεσα στις δύο χώρες», κάτι που έχει γίνει -συμπλήρωσε- «και σε άλλες χώρες, όπως ανάμεσα στη Γαλλία και στη Γερμανία». Ωστόσο, όπως έσπευσε να διευκρινίσει, «η ανάπτυξη των ιστορικών γεγονότων είναι κάτι που αφορά τις κυβερνήσεις και τα υπουργεία Παιδείας, καθώς και τον επιστημονικό κόσμο κάθε χώρας. Υπάρχουν γεγονότα τα οποία βεβαίως δεν μπαίνουν στη συζήτηση. Το 1821 είναι επανάσταση, η εισβολή στην Κύπρο είναι εισβολή. Αυτά είναι γεγονότα, τα οποία με αντικειμενικά κριτήρια, και από διεθνείς οργανισμούς, είναι απολύτως λυμένα. Δεν είναι, όμως, αυτό το οποίο επ' ουδενί θα έμπαινε στο τραπέζι συζήτησης, ούτε ο στόχος μας είναι αυτή τη στιγμή να εξετάσουμε η μια χώρα τον τρόπο απόδοσης της Ιστορίας από την άλλη».
Από την άλλη, όπως επισήμανε, είναι σημαντικό να διαμορφωθεί «κλίμα θετικό ανάμεσα στους νέους ανθρώπους. Να δώσουμε βάρος στα θετικά της συνεργασίας των δύο χωρών -τα κοινά που έχουμε, τα πολιτιστικά χαρακτηριστικά και τα σημεία που μας ενώνουν-, γιατί είναι πολύ σημαντικό οι νέες γενιές να μεγαλώσουν σε ένα πολύ καλύτερο κλίμα απ' ό,τι οι προηγούμενες». *

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου