TVXS.GR
Μαύρος Χρυσός... τιμή χρυσάφι!
Η Ελλάδα είναι μία από τις χώρες με τα πιο ακριβά καύσιμα στον πλανήτη. Σύμφωνα με στοιχεία του νέου ΙΝΚΑ και αντίστοιχων ενώσεων της ΕΕ, στις 9 Μαρτίου 2010 -πριν από την ανακοίνωση των πρόσφατων μέτρων λιτότητας- στην Ελλάδα η τιμή της αμόλυβδης άγγιζε το 1,43 ευρώ/λίτρο και ήταν η δεύτερη ακριβότερη μετά την Ολλανδία με μέση τιμή 1,52 ευρώ/λίτρο. Την ίδια ώρα, το πετρέλαιο κίνησης είχε μέση τιμή 1,25 ευρώ/λίτρο και ήταν επίσης το δεύτερο ακριβότερο της Ευρώπης με την πρωτιά να διεκδικεί η Βρετανία (1,29 ευρώ/λίτρο). Η Ελλάδα πάντως δεν έμεινε χωρίς πρωτιά, με την πραγματική μέση τιμή της «σούπερ αμόλυβδης» να χτυπά «κόκκινο», φτάνοντας τα 1,62 ευρώ/λίτρο.
Τα στοιχεία αυτά επικαιροποιήθηκαν στις 26 Απριλίου του 2010 από τη Eurostat. Αυτό που προκύπτει είναι ότι στην Ελλάδα πωλείται η 4η ακριβότερη αμόλυβδη βενζίνη της Ευρώπης με μέση τιμή 1,45 ευρώ/λίτρο, το τρίτο ακριβότερο πετρέλαιο κίνησης με μέση τιμή 1,25 ευρώ/λίτρο και η ακριβότερη «σούπερ αμόλυβδη» με πραγματική μέση τιμή 1,63 ευρώ/λίτρο, η οποία πωλείται 1,52 ευρώ/λίτρο. Ο μέσος όρος των τιμών των βασικών καυσίμων αυτή τη φορά ήταν ο 2ος υψηλότερος στην Ευρώπη και σε ολόκληρο τον πλανήτη με 1,43 ευρώ/λίτρο.
Το ΙΝΚΑ κάνει επιπλέον λόγο για ανακριβή στοιχεία που δίνουν οι ελληνικές στατιστικές υπηρεσίες στη δημοσιότητα γεγονός που αποδίδει σε σκοπιμότητες, ασυνεννοησία και γενικό αποσυντονισμό. Σύμφωνα με τις τιμές που εξάγονται από το επίσημο παρατηρητήριο τιμών υγρών καυσίμων, η μέση τιμή της αμόλυβδης βενζίνης 95 οκτανίων στις 26 Απριλίου δεν ήταν 1,45 ευρώ/λίτρο όπως δινόταν στον επίσημο πίνακα της ΕΕ αλλά 1,46/λίτρο. Αντίστοιχα, η μέση τιμή της σούπερ-αμόλυβδης δεν είναι 1,52 Ευρώ/λίτρο, όπως δίδεται στην Ε.Ε. , αλλά 1,633 Ευρώ/λίτρο.
Χρυσό στην κερδοσκοπία
Από επίσημο πίνακα της ΕΕ προκύπτει επιπλέον ότι στην Ελλάδα καταγράφονται τα μεγαλύτερα έσοδα ανά λίτρο σε ολόκληρη την Ευρώπη. Στην Ελλάδα τα έσοδα του συστήματος παραγωγής και διακίνησης και εμπορίας ήταν σε όλο το προηγούμενο διάστημα τα υψηλότερα σε όλη την Ευρώπη. Κατά το κατά τον προηγούμενο πίνακα τα έσοδα του συστήματος παραγωγής και διακίνησης και εμπορίας ήταν για την αμόλυβδη βενζίνη 0,53 ευρώ/λίτρο και σύμφωνα με τις πραγματικές τιμές του ελληνικού κράτους άνω των 0,56 ευρώ/λίτρο.
Την ίδια ώρα στην Γερμανία παραγωγή διακίνηση και εμπορία λάμβαναν 0,47 ευρώ/λίτρο, στην Μ. Βρετανία 0,44 ευρώ/λίτρο και σε χώρες όπως η Τσεχία και η Βουλγαρία : 0,46 ευρώ/λίτρο και 0,47 ευρώ/λίτρο, αντίστοιχα. Σύμφωνα με τους αντίστοιχους πίνακες της 26ης Απριλίου τα έσοδα αυτά ήταν: 0,58 ευρώ/λίτρο για την αμόλυβδη βενζίνη, 0,72ευρώ/λίτρο για την σούπερ αμόλυβδη και 0,64ευρώ/λίτρο για το πετρέλαιο κίνησης. Σύμφωνα με το ΙΝΚΑ, το φαινόμενο εξηγείται άμεσα από τη λειτουργία ολιγοπωλίων, αλλά επιπλέον από την κρατική αδιαφορία και την έλλειψη κανόνων και ελέγχων στις τιμολογήσεις.
Και σαν όλα αυτά να μην είναι αρκετά για τον Έλληνα καταναλωτή, η αύξηση του ΦΠΑ στο 23% αναμένεται να εκτινάξει εκ νέου στα ύψη την τιμή της βενζίνης. Η αμόλυβδη θα αυξηθεί κατά 10 λεπτά/λίτρο ενώ η μέση τιμή θα ξεπεράσει τα 1,55 ευρώ. Αυτό σημαίνει πως για να γεμίζει ένα ρεζερβουάρ 60 λίτρων εκεί που χρειάζονταν 84 ευρώ, τώρα θα χρειάζονται 96 ευρώ.
Ακριβότερα πουλάνε οι πολυεθνικές στην Ελλάδα – Πανάκριβα και βασικά προϊόντα
Η ελληνική αγορά βασικών καταναλωτικών αγαθών παραμένει μη ανταγωνιστική, με ολιγοπωλιακή δομή στους βασικούς κλάδους. Αυτό επιτρέπει στις πολυεθνικές που την ελέγχουν να πουλάνε τα προϊόντα τους ακριβότερα στην Ελλάδα απ’ ότι σε άλλες χώρες της Ευρώπης
Έρευνα τιμών που πραγματοποίησε το «Χρήμα» σε τρεις ευρωπαϊκές χώρες (Βέλγιο, Γαλλία, Μεγάλη Βρετανία) και στην Ελλάδα δείχνει ότι σε αρκετά προϊόντα- κυρίως πολυεθνικών εταιρειών- τα οποία κατέχουν σημαντική θέση στο καλάθι των Ελλήνων καταναλωτών, οι διαφορές τιμών σε σχέση με το κόστος σε άλλες χώρες είναι μεγάλο. Για παράδειγμα, δημητριακά για παιδιά, γνωστής εταιρείας, οι Έλληνες τα αγοράζουν στην τιμή των 2,86 ευρώ το πακέτο, όταν οι Βρετανοί πληρώνουν για το ίδιο προϊόν 1,89 ευρώ (51% φθηνότερα) και οι Γάλλοι 2,25 ευρώ (27% φθηνότερα).
Για την αγορά ίδιας οδοντόβουρτσας ο Έλληνας καταναλωτής πληρώνει 3,74 ευρώ και ο Βρετανός 2,46 ευρώ (52% φθηνότερα), ενώ για την ίδια συσκευασία αναψυκτικών ο Έλληνας πληρώνει 3,1 ευρώ, ο Βέλγος 2,76, ο Γάλλος 2,3 και ο Βρετανός 2,68 ευρώ. Η κατάσταση αυτή στην αγορά δεν είναι σημερινή, όμως με δεδομένη την οικονομική κρίση και τη μείωση των εισοδημάτων των ελληνικών νοικοκυριών το πρόβλημα μεγεθύνεται, καθώς οι Έλληνες διαθέτουν μόλις το 94% της αγοραστικής δύναμης του μέσου Ευρωπαίου σύμφωνα με στοιχεία της Ευρωπαϊκής Στατιστικής Υπηρεσίας (που δημοσιοποιήθηκαν τον Δεκέμβριο του 2009) και πληρώνουν ακριβότερα τα προϊόντα σε σχέση με τους πλέον εύπορους της Ε.Ε., μεταξύ των οποίων είναι οι Άγγλοι, οι Γάλλοι και οι Βέλγοι, που η αγοραστική τους δύναμη είναι μεταξύ 110% και 130% του μέσου όρου.
Τα πράγματα αναμένεται να γίνουν ακόμη πιο δύσκολα για τον Έλληνα καταναλωτή με δεδομένη την αύξηση του ΦΠΑ που από 21% αυξάνεται σε 23%, με εξαίρεση τα αγαθά και τις υπηρεσίες που περιλαμβάνονται στο Παράρτημα ΙΙΙ του Κώδικα Φόρου Προστιθέμενης Αξίας για τα οποία ο συντελεστής του Φ.Π.Α. ορίζεται σε 11% από 10%.
Φτωχή ενημέρωση για το fair trade στην Ελλάδα
Το Νέο ΙΝΚΑ έχει ξεκινήσει υπό την καθοδήγηση της Consumers International έχει ξεκινήσει τη δική του έρευνα προκειμένου να δει σε τι ποσοστά προϊόντα fair trade βρίσκονται στα ράφια των ελληνικών σουπερμάρκετ. Μέχρι στιγμής τα προϊόντα αυτά είναι ελάχιστα και δεν είναι τοποθετημένα έτσι ώστε να διαχωρίζονται από τα υπόλοιπα.
Κατά τη διάρκεια έρευνας της διεθνούς καταναλωτικής οργάνωσης Consumers International σε οκτώ ευρωπαϊκές πόλεις, μόνο δύο στα δέκα ελληνικά σουπερμάρκετ ανταποκρίθηκαν, ενώ το 65% των Ελλήνων ερωτηθέντων δεν έχουν ιδέα τι σημαίνει «Fair Trade». Η έρευνα έδειξε ότι οι λιγότερο ενημερωμένοι καταναλωτές αναφορικά με το fair-trade από όλους τους Ευρωπαίους είναι οι Έλληνες.
Η εικόνα της έρευνας αναφορικά με την κοινωνική ευθύνη είναι απογοητευτική. Οι πρωτοβουλίες εταιρικής κοινωνικής ευθύνης συχνά δεν εφαρμόζονται, τα οικονομικά στοιχεία δεν είναι ευκόλως προσεγγίσιμα ενώ απουσιάζουν τα προϊόντα fair-trade. Παρά το γεγονός ότι ο μεγαλύτερος αριθμός εταιρειών τηρεί τις δεσμεύσεις του Διεθνούς Οργανισμού Εργασίας (ILO) για τις συνθήκες εργασίας, μόνο οι μισές παρουσιάζουν δεσμευτικά έγγραφα για κατώτατο ποσόν αμοιβής, μόνο τρεις διαθέτουν μηχανισμό καταγγελιών και μόνο 14 καλύπτουν όλες τις δεσμεύσεις του ILO παρά το γεγονός ότι οι μεγαλύτερες αλυσίδες σουπερμάρκετ ελέγχουν μεγάλα ποσοστά της αγοράς.
«Το 70% των Ελλήνων θέλει χαμηλές τιμές»
Χαμηλές τιμές θέλει το 70% του συνόλου των ερωτηθέντων καταναλωτών ζητώντας από τα σουπερμάρκετ να κρατούν χαμηλά τις τιμές για τους πελάτες, πληρώνοντας το ελάχιστο στους προμηθευτές. Επιπλέον στην τελευταία θέση της «κλίμακας εμπιστοσύνης» εάν ήθελαν να λάβουν πληροφορίες σχετικά με το πώς τα σουπερμάρκετ μεταχειρίζονται τους προμηθευτές τους, οι Έλληνες καταναλωτές τοποθετούν την κυβέρνηση.
Επαφές του υπ. Οικονομίας για μείωση των τιμών
Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομίας και Ανταγωνιστικότητας, φέρεται να σκοπεύει να ζητήσει από τις επιχειρήσεις «συμφωνία κυρίων» για άμεση μείωση των τιμών σε προϊόντα και υπηρεσίες που ανέρχεται ως το 10%, σε μια προσπάθεια μείωσης του πληθωρισμού που ξεπερνά το 5% τον Μάιο. Σύμφωνα με πληροφορίες του «Βήματος», οι επαφές του υπουργείου με επιχειρηματίες, βιομηχάνους, λιανεμπόρους κ.α. πρόκειται να ξεκινήσουν άμεσα. Σύμφωνα με τον δείκτη τιμών καταναλωτή του πρώτου τριμήνου, το μεγαλύτερο πρόβλημα των ανατιμήσεων εντοπίζεται στον τομέα των υπηρεσιών, του οποίου ο ειδικός δείκτης τιμών τρέχει με ρυθμούς υψηλότερους του επίσημου πληθωρισμού- δηλαδή τον Μάρτιο έτρεχε πάνω από 4%, ενώ ο επίσημος πληθωρισμός ήταν 3,9% και ο ειδικός δείκτης των τροφίμων ήταν αρνητικός κατά 1,6%.
Αυξήσεις στα τιμολόγια της ΔΕΗ
Σε μέση αύξηση 0,23 % στα τιμολόγια του ηλεκτρικού, από 1ης Απριλίου, οδηγεί η εφαρμογή της ρήτρας καυσίμων, λόγω της συνεχιζόμενης ανόδου των διεθνών τιμών. Επιπλέον, οι λογαριασμοί της ΔΕΗ από τις 2 Μαΐου επιβαρύνονται με Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης στην ηλεκτρική ενέργεια καθώς και με τη χρέωση Δικαιωμάτων Εκτέλεσης Τελωνειακών Εργασιών.
Σύμφωνα με τις διευκρινίσεις που έδωσε σήμερα η ΔΕΗ, με την εφαρμογή της ρήτρας καυσίμου προέκυψαν αυξήσεις 0,22 ευρώ ανά 1.000 kWh στην υψηλή τάση, 0,23 ευρώ ανά 1.000 kWh στη μέση και 0,24 ευρώ ανά 1.000 kWh στη χαμηλή τάση, στην οποία συνδέονται τα νοικοκυριά και η μεγάλη πλειοψηφία των επιχειρήσεων. Ο μέσος όρος των αυξήσεων σύμφωνα με την επιχείρηση είναι 0.23 %. Η ρήτρα εφαρμόζεται από 1ης Ιανουαρίου, όμως για το πρώτο τρίμηνο του έτους δεν προέκυψαν αυξήσεις ή μειώσεις. Με το μηχανισμό αυτό τα τιμολόγια της ΔΕΗ παρακολουθούν τις διακυμάνσεις προς τα πάνω ή προς τα κάτω της δαπάνης της επιχείρησης για καύσιμα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου