Ελευθεροτυπία
Η ΣΥΡΡΙΚΝΩΣΗ του ελληνόκτητου εμπορικού στόλου κάτω από τα 4.000 πλοία -σχεδόν στα επίπεδα του 2007- και η τάση φυγής των εφοπλιστών από την ελληνική σημαία είναι τα ορατά σημάδια από το τσουνάμι που πλήττει την ποντοπόρο ναυτιλία, εξαιτίας της διεθνούς οικονομικής κρίσης.
Ο πρωταγωνιστικός ρόλος, πάντως, της ελληνικής ναυτιλίας στο διεθνές εμπόριο δεν αμφισβητείται και αναμένεται να επιβεβαιωθεί με στοιχεία την ερχόμενη εβδομάδα, καθώς η αφρόκρεμα της παγκόσμιας ναυτιλίας (εταιρείες από 80 χώρες και 20 έθνικές συμμετοχές) θα συγκεντρωθεί στον Πειραιά με αφορμή τη διεθνή έκθεση «Ποσειδώνια» (7-11 Ιουνίου 2010, εκθεσιακό κέντρο Ελληνικού).
Σύμφωνα με πρόσφατα διαθέσιμα στοιχεία του Lloyd's List Fairplay ναυτιλιακές εταιρείες ελληνικών συμφερόντων ελέγχουν συνολικά 3.996 πλοία συνολικής χωρητικότητας 258.121.898 τόνων dw. Σ' αυτά συμπεριλαμβάνονται 826 υπό ναυπήγηση πλοία που έχουν παραγγελθεί από έλληνες εφοπλιστές σε ναυπηγεία της Ασίας (κυρίως Κίνα και Ν. Κορέα). Στο διάστημα των τελευταίων δώδεκα μηνών, δηλαδή, η δύναμη του ελληνόκτητου εμπορικού στόλου μειώθηκε κατά 165 πλοία.
Με αυτά τα δεδομένα, οι έλληνες εφοπλιστές ελέγχουν πλέον το 8% των πλοίων του παγκόσμιου εμπορικού στόλου (-0,2% σε σχέση με πέρυσι) και το 14,9% της παγκόσμιας χωρητικότητας σε πλοία (-0,3%).
Κατέβασαν τη γαλανόλευκη
Μεγάλος χαμένος της κρίσης αποδεικνύεται, σύμφωνα με τα στοιχεία, η ελληνική σημαία. Πολλοί έλληνες εφοπλιστές απέσυραν τα πλοία τους από αυτήν, υψώνοντας σημαίες άλλων χωρών. Τα πλοία που είχαν ελληνική σημαία τον Φεβρουάριο του 2010 ήταν 969 (συμπεριλαμβανομένων 189 υπό ναυπήγηση) έναντι 1.121 πλοίων το 2009. «Δραπέτευσαν» δηλαδή 152 πλοία, με αποτέλεσμα ο υπό ελληνική σημαία στόλος να χάσει το 13,55% της δύναμής του σε πλοία και το 10,8% σε χωρητικότητα (dwt). Ο υπό ελληνική σημαία στόλος αντιπροσωπεύει, πλέον, το 24,2% του συνόλου των πλοίων που ελέγχουν ναυτιλιακές εταιρείες ελληνικών συμφερόντων.
Από τις κινήσεις αλλαγής σημαίας που επιχειρούν τους τελευταίους μήνες οι έλληνες εφοπλιστές, χαμένες -εκτός της Ελλάδας- βγήκαν και ο Παναμάς και η Κύπρος. Οι εφοπλιστές απέσυραν τους τελευταίους μήνες 53 πλοία τους από το νηολόγιο του Παναμά κι επιπλέον 30 από τη σημαία της Κύπρου.
Κερδισμένες από το ανακάτεμα της «τράπουλας» των εφοπλιστών βγήκαν δύο χώρες οι οποίες καρπώθηκαν τη μερίδα του λέοντος από τα πλοία που έφυγαν από τις σημαίες της Ελλάδας, του Παναμά και της Κύπρου. Η Μάλτα, η οποία κατάφερε να εντάξει στο νηολόγιό της 34 πλοία ελληνικών συμφερόντων, αλλά και τα νησιά Μάρσαλ, που προσέλκυσαν 24 πλοία. Η στροφή των εφοπλιστών στη σημαία Μάλτας παρουσιάζει ενδιαφέρον, καθώς είναι κοινοτική σημαία αλλά εξακολουθεί να διατηρεί αρκετά στοιχεία των λεγόμενων σημαιών «ευκαιρίας».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου