ΤΟ ΒΗΜΑ
ΑΓΓΕΛΟΣ ΑΘΑΝΑΣΟΠΟΥΛΟΣ
Η ελληνική κυβέρνηση καταδίκασε ρητά την επίθεση, αλλά απέφυγε επιμελώς να υψώσει τους τόνους
Προσεκτική στάση ακολουθεί η Αθήνα μετά το χθεσινό μακελειό κατά του διεθνούς στολίσκου που μετέφερε ανθρωπιστική βοήθεια στους αποκλεισμένους της Γάζας. Η ελληνική κυβέρνηση καταδίκασε το τραγικό συμβάν διά στόματος και του πρωθυπουργού κ. Γ. Παπανδρέου, ο οποίος εξέφρασε και τη «βαθύτατη θλίψη» του. Ωστόσο προσπάθησε επιμελώς να αποφύγει τους υψηλούς τόνους για να μη θιγούν οι διμερείς σχέσεις. Είναι χαρακτηριστικό ότι και ο κ. Δ. Δρούτσας έδωσε έμφαση στο ότι οι συμμετέχοντες στην αποστολή είχαν ενημερωθεί για τις πιθανές επιπτώσεις που θα υπήρχαν αν προχωρούσαν στην πραγματοποίησή της, καθώς το Ισραήλ είχε εκφράσει τη σφοδρή αντίθεσή του σε κάτι τέτοιο.
Σύμφωνα με διπλωματικούς και στρατιωτικούς κύκλους, «δεν πρέπει να λησμονείται το γεγονός ότι η συγκεκριμένη αποστολή ήταν μεν μια ιδιωτική πρωτοβουλία, αλλά ο τουρκικός ρόλος πίσω από αυτήν υπήρξε εμφανής» . Ορισμένες πηγές ωστόσο σημείωναν ότι «η ελληνική αντίδραση μάλλον ήταν κατώτερη των περιστάσεων και ίσως δημιουργήσει προβλήματα στις σχέσεις της με αραβικά κράτη». Εγινε πάντως ευμενώς δεκτή από τους Ισραηλινούς.
Ο αναπληρωτής υπουργός Εξωτερικών κ. Δ. Δρούτσας προχώρησε χθες το πρωί σε διάβημα προς τον πρεσβευτή του Ισραήλ στην Αθήνα Αλί Γιάχια. Παράλληλα, ο υπουργός Εθνικής Αμυνας κ. Ευ. Βενιζέλος , ο οποίος συναντήθηκε και αυτός με τον ισραηλινό πρεσβευτή, έδωσε εντολή να διακοπεί η ελληνοϊσραηλινή άσκηση «Μίνωας 2010» που βρισκόταν σε εξέλιξη στο Αιγαίο και σε άλλες περιοχές της χώρας. Αναβλήθηκε επίσης η προγραμματισμένη για σήμερα επίσκεψη στη χώρα μας του αρχηγού ΓΕΑ του Ισραήλ. Ο πρωθυπουργός κ. Παπανδρέου είχε επίσης τηλεφωνικές συνομιλίες με διάφορους ξένους ηγέτες, μεταξύ των οποίων ο τούρκος ομόλογός του Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν και ο κύπριος πρόεδρος κ. Δ. Χριστόφιας, για τη διαχείριση της κρίσης.
Ενδεικτική της νέας περιόδου στις ελληνοϊσραηλινές σχέσεις ήταν και ο προγραμματισμός της αεροπορικής άσκησης «Μίνωας 2010». Παρά τη διακοπή της, επιτελείς του Πενταγώνου εξέφραζαν την ικανοποίησή τους διευκρινίζοντας ότι οι Ισραηλινοί, παρά τις αρχικές αντιδράσεις τους, απεδέχθησαν τελικά να πραγματοποιηθεί μέρος της άσκησης και ανατολικά του 25ου μεσημβρινού- κάτι που ενόχλησε τους Τούρκους.
ΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΠΛΟΙΑ
«Ελεύθερη Μεσόγειος»
Ελληνικό φορτηγό (πρώην «Σοφία») με επταμελές πλήρωμα. Μετέφερε 260 αναπηρικά καρότσια, 10 τόνους φαρμάκων, 50 προκατασκευασμένα σπίτια, οικοδομικά υλικά και εκπαιδευτικό υλικό. Το κόστος του χωρίς τα εμπορεύματα είναι 250.000
ευρώ. Απέπλευσε την περασμένη Τρίτη από το Κερατσίνι. Καπετάνιος είναι οΖαχαρίας Στυλιανάκης.
«Σφενδόνη»
Με εξαμελές πλήρωμα, επέβαιναν Παλαιστίνιοι της Διασποράς και ακτιβιστές. Αγοράστηκε με έρανο από Παλαιστινίους της Διασποράς και προσφέρθηκε ως υποστηρικτικό σκάφος του πλοίου «Ελεύθερη Μεσόγειος». Απέπλευσε στις 8 το βράδυ της περασμένης Τρίτης από τη Ζέα. Καπετάνιος:Θ. Μπούκας.
ΤΑ 6 ΞΕΝΑ ΠΛΟΙΑ
«Τσάλεντζερ 1 και 2»
Είναι και τα δύο υπό σημαία ΗΠΑ. Το πρώτο βρίσκεται στην περιοχή όπου έγινε η ισραηλινή θαλάσσια επέμβαση, ενώ το δεύτερο βρίσκεται αγκυροβολημένο στην Αμμόχωστο. Στο «Challenger Ι» καπετάνιος είναι οΓιώργης Κλώτζας από τον Αϊ-Νικόλα της Κρήτης, ο πρώτος που το 2008, ύστερα από 41 χρόνια, μπήκε στο λιμάνι της Γάζας με καΐκι.
«Ρέιτσελ Κόρι»
Γερμανικής κατασκευ- ής επιβατηγό, ανήκε στη ζυθοποιία «Γκίνες» και κατόπιν αγοράστηκε από την κίνηση «Ελευθερώστε τη Γάζα». Πήρε το όνομα ιρλανδής ακτιβίστριας που σκοτώθηκε το 2003 στην Παλαιστίνη. Βρίσκεται στη Σικελία και αναμένεται να φθάσει τελευταίο στη Γάζα.
«Γκάζε» και «Ντέφνε»
Τουρκικά φορτηγά που μεταφέρουν 10.000 τόνους ανθρωπιστικής βοήθειας, όπως παιδικές τροφές, παιχνίδια, τόνους χαρτιού, έναν μαγνητικό τομογράφο και οδοντιατρικά όργανα.
«Μαβί Μαρμαρά»
Τουρκικό φεριμπότ, το μεγαλύτερο της νηοπομπής, μεταφέρει πάνω από 500 επιβάτες, ανάμεσά τους και οι γερμανοί βουλευτές του κόμματος Die Linke.
Ποιοι είναι οι 35 Ελληνες
ριάντα πέντε έλληνες ακτιβιστές έπαιξαν τη ζωή τους κορόνα- γράμματα για τη μεταφορά ανθρωπιστικής βοήθειας στην αποκλεισμένη από τους Ισραηλινούς Λωρίδα της Γάζας. Αρχικά ανησυχία υπήρξε για τους δύο Ελληνες που επέβαιναν στο τουρκικό πλοίο «Μavi Μarmara» που χτυπήθηκε πρώτο από τον ισραηλινό στρατό. Ηταν οι Δ. Πλειώνης και Αρης Χατζηστεφάνου. Με βάση την ενημέρωση που είχε το ελληνικό υπουργείο Εξωτερικών από τις ισραηλινές αρχές, αμφότεροι ήταν καλά στην υγεία τους.
Στο φορτηγό «Ελεύθερη Μεσόγειος», με καπετάνιο τον κ. Ζαχαρία Στυλιανάκη, ο οποίος έχει βρεθεί ξανά στη Γάζα το 2008 με το καΐκι του, ανθυποπλοίαρχος ήταν ο κ. Εμμ. Κληρονόμος , επίσης από την Κρήτη. Και οι δύο, όπως λένε φίλοι τους, έβλεπαν «ως θέμα τιμής η Μεσόγειος να είναι ελεύθερη για όλους τους λαούς» . Ο Νεκτ.Χρυσοχοΐδης, α΄ μηχανικός, μαζί με τον χημικό Ν. Μπόλο και τον Σπ. Αυγήρη ήταν αυτοί που επισκεύασαν τη μηχανή και «ξανάδωσαν ζωή στο σαπιοκάραβο» προ του απόπλου.
Ο Γ. Μισεμικές, ναύτης στο πλοίο, ασχολείται με τον κινηματογράφο και την Αρχαιολογία. Πήγε στο ταξίδι για να το καταγράψει με την κάμερα και έγινε βοηθός του α΄ μηχανικού, καθαριστής και βαφέας. «Τα βαψίματα κάθε γωνιάς του πλοίου πέρασαν από τα χέρια του και από τα χέρια Αιγυπτίων και Παλαιστινίων» λένε όσοι είδαν τις προετοιμασίες. Με το ναυτικό του φυλλάδιο στο χέρι ταξίδευε ο Μιχ.Γρηγορόπουλος , ναύτης που από τα 17 του τον είχε αγγίξει το παλαιστινιακό ζήτημα και αποφάσισε να κάνει τα λόγια του πράξη και να ενταχθεί στην αποστολή. Η Αικατερίνη Θεοχαροπούλου , κάτοικος Σεπολίων, γραφίστρια, έχει δουλέψει σε πολλές εφημερίδες και περιοδικά και τώρα εργάζεται στα κεντρικά των κλωστηρίων Λαναρά. Πολλά από τα μπάνερ και τα γραφιστικά της εκστρατείας «Ενα καράβι για τη Γάζα» έχουν περάσει από τα χέρια της.
O Γ. Καρατζάς είχε βρεθεί το 2008 ξανά στη Γάζα, σε ένα από τα πρώτα καΐκια που έσπασαν τον αποκλεισμό, ενώ είχε συλληφθεί στη Δυτική Οχθη από τους Ισραηλινούς. Ο Γ. Καρυπίδης, σκηνοθέτηςκινηματογραφιστής που είχε σκηνοθετήσει το ντοκυμαντέρ «Γάζα, ερχόμαστε». Επίσης στο πλοίο επέβαιναν οι Ευγενία Γασπαράτου , Ν. Κοσματόπουλος, Ηλ. Λάμπρου, Εμμ. Μαθιουλάκης, Ανδρέας-Μάριος Μουστάκας , Αρ. Παπαδοκωστόπουλος, Αθανάσιος Τζιούμπας. «Ψυχή» του πλοίου ήταν ο καθηγητής ΤΕΙ Β. Πισσίας, μαζί με τον καθηγητή Πληροφορικής Τάκη Πολίτη, τον Πολ. Συγγελάκη από την Κρήτη, τον πολιτικό μηχανικό Μιχαήλ-Αχιλλέα Τικτόπουλο (ταμίας της αποστολής) και τη δημοσιογράφο Μαρία Ψαρά.
Στο επιβατηγό «Σφενδόνη», δίπλα στον κερκυραίο καπετάνιο Θοδ. Μπούκα ήταν οι Π. Παπακινός, Απ. Παπαδημητρίου, Σπ. Αυγήρης, Δ. Γελάλης, Αικατερίνη Κιτίδη, Αφροδίτη Τραβάλου, Χρ. Τσιγαρίδας. Μαζί τους και ο Ν. Βαλκάνος, γνωστός για τη δραστηριότητά του στη διοργάνωση πολιτιστικών εκδηλώσεων, καλλιτεχνικών παραγωγών και φεστιβάλ, και δύο εθελοντές από το Χαλάνδρι: ο κτηνίατρος ΓιώργοςΛιερός, επικεφαλής της δημοτικής παράταξης αντίΣΤαΣΗ και πρώην δημοτικός σύμβουλος, και η Δήμητρα Κυρίλλου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου